Er det mtb-pedaler som gjelder? Hva bruker proffene?
Helt klart. Du kan jo prøve å ta deg en løpetur på stranden med landeveissko, eller prøve å løpe opp en trapp..
Skovalg - følger naturlig av pedalvalget. Men er det normalt å bruke mtb-sko eller går de ivrigste for egne cx sko?
99,9 prosent av alle som sykler kross bruker terrengsko, simpelthen fordi det knapt finnes egne krossko. Lake har laget en modell med store fortenner for godt grep i dyp gjørme, men ellers kjenner jeg ikke til egne krossmodeller. Selv har jeg brukt en lett, litt mykere sko fra Shimano jeg ikke husker navnet på. Den er god å løpe med, bedre enn de stiveste karbonmodellene. Jeg monterte også på to store knotter foran, tatt fra vinterskoene. Da løp jeg fra mange.
Dekkoppsett - kjører guffe på mtb og clincher på racer - hva er det som gjelder på cx? (gaviaen kommer vel med en no-tubes-løsning, men det finnes vel til racer nå også).
Tja, proffene kjører tubular (utelukkende) amatører velger ofte clincher av praktiske hensyn. Tubular er et must om du skal satse. Reglene sier maks 33mm brede dekk, noe som er sabla smalt. Lavt dekktrykk for godt grep og flyt er avgjørende, og da må du senke trykket så mye som mulig. Med tubulardekk kan du gå mye lenger ned enn med clinhcer.
Tubeless? Så langt er det svært få som kjører dette med hell. Det er sikkert noen som gjør det, men av de som presser sykkelen hardt har jeg ikke vært borti at dette fungerer så godt som alternativene.