Nå er det skikkelig fint i Pioneren. Forsatt noen få våte flekker her og der men.. Noen som har testa Nordmarka denne uken? Lurer på "standardstiene" fra sognsvann, hobo, bunghole E6 etc.
Jeg syklet Gule opp og Bunghole ned ved Sognsvann tirsdag. De nederste delene var ganske ok, men mye is lenger opp
Når det gjelder Østmarka så er det mye finere og tørrere på de mindre brukte stiene. Syklet en herlig runde fra Ulsrud til Skullerud i går https://www.strava.com/activities/930771155. Der vi var (såvidt) innom de mest populære stiene som Truls og Pioneren var det tildels gjørmete og opptråkket. Andre stier var mye tørt gull. Så: ut og tråkk og kose seg, men bruk gjerne litt kart og fantasi så ikke alle tråkker samme stien hele tiden!
Syklet nylig litt lengre øst , dvs utgangspunkt Nittedal Kirke - opp baksiden til Holterkollen og tilbake. 200 meter ovenfor kirka tok jeg av grusveien til høyre , og syklet noen hundre meter oppover , slik som vist her ( bruker ikke GPS , så må derfor legge ut screenshot)
Inn i grønn sone som var litt bløt. Når klatringen starter er vi over på svaberg :
10-15 meter med snø på slutten av rød sone. Tilbake til grønn sone var det bart og fint , helt oppover til Holtekollen. Noen plasser halvbløtt som vist her .
Oppe ved Holterkollen som er på over 400 meters høyde har nok våren kommet et skritt lengre. Ikke bare hadde snøen smeltet , men stien var her tørr og fin :
Litt lengre nedover :
Elveutløp ved Søndre Ovatn ( som er en liten bekk )
Spaserte rundt ved E6, Hobo og Bunghole, noen få steder med is, ellers for det meste ganske tørt og fint. Har etterretningskilder (en hyggelig dame på rundt 65) på at det er litt snø/is oppe ved Åklungen, bikkja gadd ikke å dra opp dit.
noe ferske føremeldinger innover mot Sandbakken etc?
Har ikke vært ned der, men generelt i Østmarka nå er at alt som ligger lavt er litt vått, mens alle åsrygger er helt konge. Med rett rutevalg tipper jeg en tur fra Skullerud til Sandbakken er kjempefint
hoi, lastet ned og kjørte ditt spor. veldig fint, takker, virker som du er litt glad i bever. feks sarabråten, litt gåing, og spesielt en plass, der det står "rett ned" mot slutten av sporet ovenfor skullerud tror jeg muligens ikke ens mr McAskill skulle syklet. eller så er det jeg som er gammel blitt. uansett, takk for kult spor. hold dere på høydedragen i østmarka så er det kjempefint.
Tok turen inn til Sandbakken i dag, via Rundvann og Smørhullet. Akkurat ved Smørhullet var det fortsatt litt råtten is, men det gjorde det bare enklere å komme frem. Noen andre bløte høl i lave områder, ellers tørt og fint
Er det bart fra Grinda og inn mot Ullevålseter nå?
Var bart det meste av veien fra sognsvann - ullevålseter søndag. Tok vell E6-ruten selv, og bare noen få snødekte partier en lett kommer seg over på to hjul.
Forøvrig traurig å komme seg fra Ullevålseter mot skjennungen, så måtte gi opp der.
Frognerseteren - Frønsvollsåsen - Vettakollen: Noen som har fersk førerapport herfra?
Opptil 30-50cm snø i de traktene igår. Nysnøen smelter nok raskt, men mange steder ligger det mye gammel snø under som vil bli værende i en evighet med det været som vi har.
Det går greit i området fra Grinda mot E6, det er noe bløtt, imidlertid. Man kan også prøve seg på nedre del av E6 og Hobo, men lenger opp tror jeg ikke blir så stas denne helgen, 20 cm kram snø der nå.
Tack! Svårt att tro när det börjar bli så grönt i Oslo! Jag ser ju att snön ligger på Holmenkollen, men i trakterna kring Maridalsvannet hade jag räknat med att det skulle vara bart nu!