Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Newbie - vårklargjøring av sykkel

Newbie - vårklargjøring av sykkel #2388473 12/03/2017 14:57
miisha Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
På tide å gjøre klar sykkelen 😎 Lest opp og med nett, men fortsatt litt usikker på en del greier. Samler likegodt opp hele smørja her og blir forhåpentligvis litt klokere:)

Sykkelen er en Scott Scale 930 2014, kjøpt brukt i fjor.. og usikker på hva som er gjort før. Skal sende inn demper nå, men mye av det andre som skal gjøres vil jeg kjøpe meg verktøy og lære meg å gjøre selv. Sykla ca 1500 km i fjor og regner med å ihvertfall doble det i år.

Skal kjøpe litt deler og der blir jeg litt usikker. Kassett nå er en Shimano CS-M771-10 11-36. Sjekker på nett og finner et par alternativer, feks denne: http://sorensensykler.no/kassett-hg81-10delt-11-36t eller denne: http://sorensensykler.no/kassett-xt-10delt-11-36t Regner med at begge to er innafor? Ikke store prisforskjellen, og er det noe stor forskjell? Nytt kjede, anbefalinger? Greit så lenge det er 10? Shimanokassett = Shimanokjede? Ikke noe med at det er SRAM klinger foran?

Har SRAM på klingene foran, og de skal jeg få noen til å se over om jeg må skifte. Siden jeg har SRAM foran, kan jeg evt ha SRAM kassett bak? Og evt tips til hva. Personlig betyr det ikke så mye for meg om det er Shimano eller SRAM, men bare nysgjerrig på absolutt ALT med sykkelen 😜

Fikk vite at jeg hadde et lite kast i bremseskiva foran i fjor, ikke noe jeg selv har sett eller merka, vet en kan rette den litt opp. Men er det noe spess intervall på bytte av bremseskiver og klosser? (Lest ca 1 gang i året på den lengden jeg sykler i året)?

Så er det bremsewire og girwire, hva med dette. Når det blir treigt, eller intervaller her og?

Leste at en burde skru ut kranklager, rens og smør.. en gang i året?

Luft av bremser? Intervall eller kun når en merker at det er lite motstand/luftbobler.

Tenkte å skifte litt selv, før jeg leverer på service til slutt, så får de justere gir og det som evt trengs.

Ble en god liste dette her, og mulig jeg ikke fikk med alt jeg tenkte på i denne omgang, føler jeg leser meg ihjel, men fortsatt litt usikker. Tips og råd mottas veldig gjerne.. gode mekketips-nettsider er det og gjerne bare dele ✌️

Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: miisha] #2388479 12/03/2017 15:13
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: miisha

Skal kjøpe litt deler og der blir jeg litt usikker. Kassett nå er en Shimano CS-M771-10 11-36. Sjekker på nett og finner et par alternativer, feks denne: http://sorensensykler.no/kassett-hg81-10delt-11-36t eller denne: http://sorensensykler.no/kassett-xt-10delt-11-36t Regner med at begge to er innafor? Ikke store prisforskjellen, og er det noe stor forskjell? Nytt kjede, anbefalinger? Greit så lenge det er 10? Shimanokassett = Shimanokjede? Ikke noe med at det er SRAM klinger foran?

Har SRAM på klingene foran, og de skal jeg få noen til å se over om jeg må skifte. Siden jeg har SRAM foran, kan jeg evt ha SRAM kassett bak? Og evt tips til hva. Personlig betyr det ikke så mye for meg om det er Shimano eller SRAM, men bare nysgjerrig på absolutt ALT med sykkelen 😜

10-delt er 10-delt og på gir og kjeder har de faktisk klart å bli enige om en standard, så der kan du velge og vrake. Forskjellen på en SLX- og XT-kassett er i all hovedsak vekt, samt at SLX sannsynligvis tåler litt mer juling (lettmetall er ikke bare lettere…)

Fikk vite at jeg hadde et lite kast i bremseskiva foran i fjor, ikke noe jeg selv har sett eller merka, vet en kan rette den litt opp. Men er det noe spess intervall på bytte av bremseskiver og klosser? (Lest ca 1 gang i året på den lengden jeg sykler i året)?

Bytt når det er etpar millimeter igjen av slitebelegget. Du merker fort når de slutter å virke ICON_TONGUE

Så er det bremsewire og girwire, hva med dette. Når det blir treigt, eller intervaller her og?

Er du sikker på at du har bremsevaiere? Sykler av den typen kommer som regel med hydrauliske bremser. Vaiere til gira skifter du når ting går treigt. Bytt alltid strømpa samtidig - det koster omtrent ingenting og sparer deg for mye pes.

Leste at en burde skru ut kranklager, rens og smør.. en gang i året?

(aner ikke)

Luft av bremser? Intervall eller kun når en merker at det er lite motstand/luftbobler.

Ikke fiks noe som virker…

Tenkte å skifte litt selv, før jeg leverer på service til slutt, så får de justere gir og det som evt trengs.

God idé. Be også verkstedet om ei liste over ting de har gjort, så lærer du noe hvis du har gjort noe rart.

Ble en god liste dette her, og mulig jeg ikke fikk med alt jeg tenkte på i denne omgang, føler jeg leser meg ihjel, men fortsatt litt usikker. Tips og råd mottas veldig gjerne.. gode mekketips-nettsider er det og gjerne bare dele ✌️

Det var vel sånt som dette som var tanken bak å opprette en sykkelwiki - men ting tar tid og det kreves folk til å skrive alt sammen, så vi får se om det en gang blir noe av det…

roy

Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: RoyK] #2388482 12/03/2017 15:40
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: RoyK
Bytt når det er etpar millimeter igjen av slitebelegget. Du merker fort når de slutter å virke ICON_TONGUE

Øhhh... bremsebelegget er et par millimeter tykt når klossene er helt NYE, så da må du skifte klosser veldg ofte ICON_WINK

Det som er viktig er også å sjekke at klossene ikke er skeivslitte.

Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: krankdrev] #2388487 12/03/2017 15:51
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Sitat: krankdrev
Sitat: RoyK

Øhhh... bremsebelegget er et par millimeter tykt når klossene er helt NYE, så da må du skifte klosser veldg ofte ICON_WINK

Det som er viktig er også å sjekke at klossene ikke er skeivslitte.

Ja, det var vel 1mm jeg hadde lest grensa var. Eller - skal man peise på til det er helt slitt ned? Kan man ikke da klare å skade skiva?

Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: miisha] #2388554 12/03/2017 19:03
chalshus Offline
More than words
More than words
Du kan skifte klossene når du har slitt ned belegget. Man hører godt når man må bytte klosser.

Ja, man kan ødelegge skiven,men da har du bremset deg en en lang bakke.

Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: miisha] #2388561 12/03/2017 19:11
RoyK Offline
Besatt
Besatt
Kanskje greit å ha noen liggende, da, sånn at når du merker at klossene er utslitt onsdag før påske, er ikke hele påska ødelagt likevel ICON_WINK

Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: miisha] #2388563 12/03/2017 19:15
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Min erfaring er at klosser blir ødelagt (av sand, grus og møkk) før de blir slitt ned, mens skiver holder overraskende lenge (før de får kast og du bytter de for å slippe hylingen).

Når Shimano (G01S) bremseklosser koster 89,-/hjul er det ikke stedet å spare penger...

Thomas
Re: Newbie - vårklargjøring av sykkel [Re: miisha] #2388578 12/03/2017 20:17
K
krankdrev Offline
Besatt
Besatt
K
Jeg kjører på til belegget er nesten helt borte, hvis klossene ikke da er skeivslitte og blir bytta pga. det. Har alltid reserveklosser liggende, og i det jeg bruker opp de som ligger på "lager" kjøper jeg nye slik at jeg alltd har noen liggende. Pleier også å ha ei bremseskive i hver størrelse liggende i reserve til enhver tid.
Da slipper man sånne "onsdag før påske" situasjoner eller "skal sykle birken i overmorgen". Har egentlig aldri hatt sånne situasjoner selv, men etter å ha jobba endel år i sykkelbutikk og opplevd alle de stressa og desperate dåsemiklene som ikke klarer å forberde seg selv og sykkelen i fornuftig tid (og det er gjerne de samme folka som går igjen hvert år, lærer aldri) så vil jeg ikke bli medlem i den klubben ICON_SMILE

Moderator  support