På tide å gjøre klar sykkelen 😎 Lest opp og med nett, men fortsatt litt usikker på en del greier. Samler likegodt opp hele smørja her og blir forhåpentligvis litt klokere:)
Sykkelen er en Scott Scale 930 2014, kjøpt brukt i fjor.. og usikker på hva som er gjort før. Skal sende inn demper nå, men mye av det andre som skal gjøres vil jeg kjøpe meg verktøy og lære meg å gjøre selv. Sykla ca 1500 km i fjor og regner med å ihvertfall doble det i år.
Skal kjøpe litt deler og der blir jeg litt usikker. Kassett nå er en Shimano CS-M771-10 11-36. Sjekker på nett og finner et par alternativer, feks denne:
http://sorensensykler.no/kassett-hg81-10delt-11-36t eller denne:
http://sorensensykler.no/kassett-xt-10delt-11-36t Regner med at begge to er innafor? Ikke store prisforskjellen, og er det noe stor forskjell? Nytt kjede, anbefalinger? Greit så lenge det er 10? Shimanokassett = Shimanokjede? Ikke noe med at det er SRAM klinger foran?
Har SRAM på klingene foran, og de skal jeg få noen til å se over om jeg må skifte. Siden jeg har SRAM foran, kan jeg evt ha SRAM kassett bak? Og evt tips til hva. Personlig betyr det ikke så mye for meg om det er Shimano eller SRAM, men bare nysgjerrig på absolutt ALT med sykkelen 😜
Fikk vite at jeg hadde et lite kast i bremseskiva foran i fjor, ikke noe jeg selv har sett eller merka, vet en kan rette den litt opp. Men er det noe spess intervall på bytte av bremseskiver og klosser? (Lest ca 1 gang i året på den lengden jeg sykler i året)?
Så er det bremsewire og girwire, hva med dette. Når det blir treigt, eller intervaller her og?
Leste at en burde skru ut kranklager, rens og smør.. en gang i året?
Luft av bremser? Intervall eller kun når en merker at det er lite motstand/luftbobler.
Tenkte å skifte litt selv, før jeg leverer på service til slutt, så får de justere gir og det som evt trengs.
Ble en god liste dette her, og mulig jeg ikke fikk med alt jeg tenkte på i denne omgang, føler jeg leser meg ihjel, men fortsatt litt usikker. Tips og råd mottas veldig gjerne.. gode mekketips-nettsider er det og gjerne bare dele ✌️