Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Rørosrittet 2017

Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427553 10/08/2017 08:17
erling Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg tror framtidige rittarrangører i større grad må tilby en totalpakke. En pakke med opplevelser, og ikke bare selve rittet. Jeg har ikke vært og sykla rittet på Røros. Men skal jeg dra så langt for å sykle et ritt så må jeg få noe mer enn 3-4 timer med svette og slit. Hva med å legge opp til et GPS-ritt slik som Offroad Finnmark og Offroad Valdes? Hva med et etapperitt? Det må jo være rikelig med muligheter der oppe for noe slikt.

Uansett må dere få med dere det lokale næringslivet om dere skal lykkes. Lag en skikkelig folkefest rundt rittet. Og alle viktigst, dere må være tålmodig og ha en langtidsplan. Det tar tid å bygge opp en god merkevare. Tjene penger på startkontingenten alene er ikke nok. Det er sponsorene som skal sørge for inntjeningen og at rittet er levedyktig.

Uansett lykke til. Jeg kommer om dere tilbyr en forlokkende totalpakke. :-)

Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427568 10/08/2017 08:47
sveinaa Offline
More than words
More than words
Jeg tror vi skal tilbake til "basic". "Mindre" arrangementer av og for syklister i regi av klubb evt. bedriftsidretten. For såvidt mange "gode" ideer her, men jeg har ikke troen. Sykkelritt med noen få hundre deltagere kan ikke selges på samme måte som "destinasjoner" i alle fall ikke når det er null midler i kassen. I tillegg vil kostnaden per hode bli alt for stor.

Sykkelritt med noe attåt vil etter min mening konkurrere for mye med Trysil og lignende plasser der de selger noe annet en fortest fra A-B.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Rørosrittet 2017 [Re: sveinaa] #2427582 10/08/2017 09:04
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa
Jeg tror vi skal tilbake til "basic". "Mindre" arrangementer av og for syklister i regi av klubb evt. bedriftsidretten.

Folk stiller jo ikke på slike "mindre" arrangementer heller, men det kan være det er en farbar vei. Total lavkost i alle ledd, 200,- kroner i deltakeravgift, manuell tidtaking av en fyr med stoppeklokke og en løype som krever minimalt med vakter.

Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427588 10/08/2017 09:12
R
rocketscientist Offline
Entusiast
Entusiast
R
Ser det er litt spenn i forventningene her.

Som småbarnsfar i full jobb, så funker konseptet med "kun ritt" veldig bra for min del. I fjor, så tok vi en familieweekend i forbindelse med rittet og da blir det vinn-vinn for alle parter.

Har derfor mer tro på å skille litt på konseptene, slik at lokale pølser og egg selges på stisykkelcamp, mens ritt fortsatt er ritt. ICON_SMILE

Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
Re: Rørosrittet 2017 [Re: Øyvind V] #2427598 10/08/2017 09:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Øyvind V
Sitat: sveinaa
Jeg tror vi skal tilbake til "basic". "Mindre" arrangementer av og for syklister i regi av klubb evt. bedriftsidretten.

Folk stiller jo ikke på slike "mindre" arrangementer heller, men det kan være det er en farbar vei. Total lavkost i alle ledd, 200,- kroner i deltakeravgift, manuell tidtaking av en fyr med stoppeklokke og en løype som krever minimalt med vakter.

Tiden får vise. Jeg har i alle fall ikke tro på "opplevelsesritt" er tingen. Når konkurransen ikke trigger nok kan man heller dra på en tur og bare oppleve ICON_SMILE

Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427602 10/08/2017 09:28
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det bør være ganske enkelt å se på resultatlistene fra siste 3 års "opplevelsesritt". Justere litt for lokale deltagere og et naturlig frafall pga. fallende interesse. Da vil man vel kunne finne et tall man kan drømme om å nå ICON_SMILE Så kan man regne litt på hva det vil koste å markedsføre seg som noe unikt og bedre enn det som finnes. Så setter man opp brøken for å se hvor dårlig butikk det er ICON_WINK

Re: Rørosrittet 2017 [Re: Øyvind V] #2427609 10/08/2017 09:55
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Mye fornuftig fra hJürg1 her.

Jeg tror rittarrangører rundt om må stikke fingeren i jorda og se realiteten i øynene. Tida der hundrevis av folk deltok på alle ritt rundt om er forbi. Samtidig som det popper opp nye ritt hist og her, opplever man en dramatisk nedgang i interessen for terrengsykling. Salget av nye terrengsykler stupte med over 30 % i fjor, og trenden fortsetter. Sjølvaste Birken har rundt 5000 deltakere, og lokale "stor-ritt" som Ener´n, Pilgrimsrittet osv. som tidligere har hatt 6-7-800 deltakere, sliter med å få nok folk til å sykle.

Ære være alle som bruker fritid og egne penger på å arrangere ritt for oss, men om man er nødt til å ha 150-200 deltakere for å gå i null er det risikosport. Som aktiviteten selv skriver, rittet på Røros er et "sært stiritt", og da bør man i hvert fall ikke bli overrasket over at deltakerantallet er lavt.

Jeg tror tida er inne til å tenke nytt, og håper inderlig at engasjementet på Røros ikke dør ut med selve rittet. Tanken om sticamp er positiv, og kanskje mer i tråd med tidens ånd enn ritt. Folk vil ha opplevelser, sosiale møteplasser, god mat (og mikrobrygget øl av menn med skjegg og voks i barten), ikke halve bananer, sportsdrikk, tidtakerbrikke og en resultatliste. Tror jeg.

Hei Øyvind! Er det ikke nettopp det vi har gjort? Stukket fingeren i jorda og sett realiteten? Vi avlyser ritt og skaper en sticamp.

40årskrisesylist
Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427652 10/08/2017 10:42
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: aktiviteten
Hei Øyvind! Er det ikke nettopp det vi har gjort? Stukket fingeren i jorda og sett realiteten? Vi avlyser ritt og skaper en sticamp.

Sant. Dere fikk i hvert fall realiteten i fanget og måtte ta en avgjørelse ut fra det.

Når det gjelder de som tilbyr tradisjonelle grusritt lurer jeg på om de ikke har fulgt med på utviklingen, eller om de tar risikoen med viten og vilje og håper at trenden er i ferd med å snu.

Ikke meningen å gi pepper til dere på Røros, det er ikke fortjent. Dere har satset i et vanskelig marked med et produkt som dessverre ikke slo godt nok an blant folk utenfor sti-menigheten. Spørsmålet er om man skal innrette seg slik at man skal tilby ritt til de 50-60 som er interessert, eller om man skal prøve noe annet.

Edit: Var det ikke noe samarbeid med TVK og Markathriller´n for et par år siden? En sti-dobbel eller noe sånt? Slo ikke det an?

Redigert av Øyvind V; 10/08/2017 10:45.
Re: Rørosrittet 2017 [Re: Øyvind V] #2427681 10/08/2017 11:31
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Sitat: aktiviteten

Sant. Dere fikk i hvert fall realiteten i fanget og måtte ta en avgjørelse ut fra det.

Når det gjelder de som tilbyr tradisjonelle grusritt lurer jeg på om de ikke har fulgt med på utviklingen, eller om de tar risikoen med viten og vilje og håper at trenden er i ferd med å snu.

Ikke meningen å gi pepper til dere på Røros, det er ikke fortjent. Dere har satset i et vanskelig marked med et produkt som dessverre ikke slo godt nok an blant folk utenfor sti-menigheten. Spørsmålet er om man skal innrette seg slik at man skal tilby ritt til de 50-60 som er interessert, eller om man skal prøve noe annet.

Edit: Var det ikke noe samarbeid med TVK og Markathriller´n for et par år siden? En sti-dobbel eller noe sånt? Slo ikke det an?

Du ga oss mye pepper i går Øyvind:-) Noe fortjent, noe ufortjent. Takk for tilbakemeldinger og gode innspill. Det vi egentlig vil er jo å sykle!

40årskrisesylist
Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427698 10/08/2017 11:40
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Var ikke sååå mye, var det det da? ICON_SMILE

Ikke meningen å være slem. Det var faktisk skrevet i beste mening.

Re: Rørosrittet 2017 [Re: Øyvind V] #2427772 10/08/2017 13:25
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Var ikke sååå mye, var det det da? ICON_SMILE

Ikke meningen å være slem. Det var faktisk skrevet i beste mening.

Nei såpass må vi tåle Øyvind! Ha en fin dag!

40årskrisesylist
Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2427879 10/08/2017 20:08
Otoen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Veldig synd når ritt må avlyse, men ut av det hele kan man kanskje få til en god diskusjon på hva som skal til for å øke deltakelsen i ritt... mye gode forslag allerede i denne tråden. Noe må iallfall skje fremover...

Personlig elsker jeg rene konkurranser fremfor opplevelse ala sticamp. Opplevelser og "camper" vil jeg helst gjøre med venner fra eget miljø, så type treningssamlinger i egen klubb er topp:). Ritt derimot, både grus og sti drar jeg gjerne på... men, her er man forskjellig:).

CK ELVERUM

Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2429161 14/08/2017 16:37
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A

40årskrisesylist
Re: Rørosrittet 2017 [Re: erling] #2429183 14/08/2017 18:37
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: erling
Jeg tror framtidige rittarrangører i større grad må tilby en totalpakke. En pakke med opplevelser, og ikke bare selve rittet. Jeg har ikke vært og sykla rittet på Røros. Men skal jeg dra så langt for å sykle et ritt så må jeg få noe mer enn 3-4 timer med svette og slit. Hva med å legge opp til et GPS-ritt slik som Offroad Finnmark og Offroad Valdes? Hva med et etapperitt? Det må jo være rikelig med muligheter der oppe for noe slikt.

To etapper samme dag?
3-4 timer på GPS før lunsj og 2-3 timer oppmerket etter lunsj med jaktstart og kanskje en (kort) transportetappe inn i mellom.

Quote:
Uansett må dere få med dere det lokale næringslivet om dere skal lykkes. Lag en skikkelig folkefest rundt rittet. Og alle viktigst, dere må være tålmodig og ha en langtidsplan. Det tar tid å bygge opp en god merkevare. Tjene penger på startkontingenten alene er ikke nok. Det er sponsorene som skal sørge for inntjeningen og at rittet er levedyktig.

Uansett lykke til. Jeg kommer om dere tilbyr en forlokkende totalpakke. :-)

Re: Rørosrittet 2017 [Re: aktiviteten] #2429207 14/08/2017 19:39
A
aktiviteten Offline OP
Ivrig
OP Offline
Ivrig
A
Det legges opp til det, både lange og korte turer. Om man ønsker to økter på lørdag er opp til hver enkelt, men det er mulig! Vil tro noen også vil sykle litt på egenhånd med mtbmap.

Redigert av aktiviteten; 15/08/2017 06:20.

40årskrisesylist
Side 2 av 2 1 2

Moderator  support 

Terrengsykkel utgis av Fri Flyt AS | Postboks 4767 Nydalen, 0421 Oslo | Tlf: 22 04 46 00
Ansvarlig redaktør: Erlend Sande | Redaktør: Kristoffer Kippernes Utstyrsredaktør: Øyvind Aas
Salg og marked: Alexander Hagen | Daglig leder: Audun Holmøy Røhrt
Nettsiden er utviklet av Fri Flyt Byrå