Re: Rørosrittet 2017
[Re: aktiviteten]
30/05/2017 10:12
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Påmeldt. Er det noen grunn til at rittet ikke ligger i terminlisten til NCF (sykling .no)?
Ketil
|
|
|
16/07/2017 12:37
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Lenge siden sist vi har vært på forumet her.... Skal stå på rittkalenden? Ritt blir det!
40årskrisesylist
|
|
|
17/07/2017 21:04
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
Finnes det et gpx spor fra traseen tro? Har lyst på en gjennomkjøring i ferien... 
|
|
|
17/07/2017 21:33
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
40årskrisesylist
|
|
|
17/07/2017 21:35
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det kan godt være at det blir en annen trasé i år. Vi avventer Go fra Statsskog om bruk av deler av traseen. Men vi har så mye å velge i av flystriper på Røros at det er ikke et problem. Ta kontakt om du kommer til Røros no9.
40årskrisesylist
|
|
|
18/07/2017 22:01
|
no9
Entusiast
|
Entusiast
|
|
|
19/07/2017 04:51
|
ket16
Ringrev
|
Ringrev
Lenge siden sist vi har vært på forumet her.... Skal stå på rittkalenden? Ritt blir det! Rittet står på kalenderen i EQ Timing, men når jeg går inn via sykling.no/terminlister finner jeg det ikke. Merkelige greier.
Redigert av ket16; 19/07/2017 07:05.
Ketil
|
|
|
19/07/2017 08:48
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hm....Vi skal ta kontakt med eqtiming og NCF. Takk for tips.
PS! Vi har mye flytstier å velge i, ikke flystriper:-)
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2017 09:07
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Trist å lese at også Rørosrittet er avlyst. Synd at dere ikke går ut med melding om at det er dårlig med påmelding i forkant, så folk som er trege får sjansen til å melde seg på...
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
[Re: rocketscientist]
09/08/2017 09:34
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Hadde også tenkt å ta turen til Røros for å delta i år, og tar en liten dose selvkritikk for at jeg ikke hadde meldt meg på tidligere. I tillegg til at det jevnt over er en trend med at folk melder seg på sent, at det er mange ritt som kannibaliserer på hverandre osv., vil jeg også legge litt av skylda over på arrangør. Det meste gjelder egentlig generelt, men eksemplene under er konkret for Røros:
Tidlig påmelding: Arrangør sier de ønsker mange forhåndspåmeldte. Javel. Prisen for å melde seg på før 31. mai var 495,- kroner. I mai er det få som vet om de er i form, friske, har anledning osv., til å delta. Da er det i hvert fall for meg helt uaktuelt å bruke 500,- kroner på noe jeg kanskje ikke kommer til å delta på.
Prisen går opp med 100,- kroner fra juni, og enda 100,- fra midten av juli. Da begynner nok de fleste å ha en anelse om det faktisk er mulig å stille på Røros, men siden man da er på 695,- kroner og bare en hundrings unna prisen for påmelding på rittdagen, kan man like gjerne vente helt til siste slutt for å se an været, om det blir med noen kompiser, osv.
Skal man bruke prisen for å tvinge folk til å melde seg på tidligere, mener jeg man må skille mye mer. Når det er "billig" å melde seg på helt fram til dagen før rittet, og en økning bare på 100,- på selve dagen, legger man opp til at man sitter på gjerdet helt til slutt.
Informasjon om rittet: Mange ritt er flinke på å spre det glade budskap om hvor fantastisk flott det blir å delta på akkurat deres ritt gjennom sosiale medier, sykkelforum osv. Men når man skal sjekke harde fakta om når det arrangeres, hvor, hvor traséen går, hva det koster, hvordan man melder seg på, osv., går man gjerne til nettsida til rittet. Og der faller mange gjennom.
"Vi jobber med ny trasé, mer info kommer". Javel. Når kommer informasjonen? For Rørosrittet sin del velger man å avlyse rittet på grunn av få deltakere før en trasé er presentert. Det er synd å avlyse, men arrangører kan ikke regne med at folk melder seg på "blindt" og håper på det beste. Når vesentlig informasjon ikke finnes, må man ikke bli overrasket over at folk sitter på gjerdet og venter med å melde seg på. Litt samme utfordring med "nye" Saltdalshyttaener´n på Oppdal som gikk ut og lovte ny og morsom trasé, men hvor det tok veldig lang tid før man fikk konkret info og gps-spor på den nye løypa.
Nuvel, om man så ønsker å melde seg på, finner man ikke noen link til påmelding i menyen. I footeren ligger det riktignok en link som heter "Påmelding", men den tar brukeren til sida med info om rittet (der hvor det står at det kommer ny trasé). Ingen stor sak, de fleste vet antakelig at det er via EQ Timing det skjer.
Litt stygg nå, men sånt smårusk bidrar til å trekke ned inntrykket. Går man høyt ut og lover et meget bra produkt, ja da må man følge opp underveis og gjøre brukerne trygge på å at det leveres.
Redigert av Øyvind V; 09/08/2017 10:14.
|
|
|
09/08/2017 12:14
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det står en ytterligere begrunnelse for avlysning og manglende info på vår facebookside Øyvind. Vi fikk "kasta" på oss at vi ikke kunne bruke selve kremen av rittet, Møllmannsdalen pga. utvidet Verning foreslått av Fylkesmannen. Da er det juni, og vi skal lage ny løypetrase. Det er sommerferie, vi skal snakke med grunneiere, statsskog osv osv. Vi vil nødig gå ut med informasjon om trase som er feil. Om du har sett på våre facebooksider og rorosrittet.no så er det filmer, nøyaktig beskrivelse av tidligere trase mange steder.
Når det gjelder pris, så er jeg litt enig. Men det er sånn de fleste ritt gjør, mulig det er litt av problemet og at man må endre på dette "lokketilbudet" tidlig i sesongen. Men det er umulig å ta på seg et sånt opplegg med en risiko for å få 50-60 deltagere. Da har vi ikke klart å gjøre opp for oss etterpå.
Håper du vil komme på sticamp istedet. Samme helg, men da tar vi ikke tida på deg. Velkommen!
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2017 12:42
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Veldig synd for var nok av de som "ventet", for hadde vurdert denne i år. Vil dette si at området Møllemansdalen nå er forbudt for sykling, også "vanlig" stisykling eller gjelder kun i forhold til ritt ? Eller er dette et kommende forbud ? Sånn i tilfelle om en skulle lagt in en stitur i området senere i høst!
|
|
|
09/08/2017 12:54
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Det er absolutt ikke forbudt å sykle der! Når vi skal ha sticamp istedet så vil vi bruke stiene der! Allmenretten er fortsatt i hevd selvsagt. Men forslaget for utvidet verning innebærer at man ikke skal ha idrettsarrangement der. Forstå det den som kan!
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2017 13:52
|
rasmusic
Ivrig
|
Ivrig
rocketscientist og Øyvind V peker på mye vettugt her. For det første, gi oss i det minste beskjed om at vi må melde oss på for at det skal bli arrangert, men det virker jo nesten som at man avlyser med deltakerantallet som begrunnelse selv om det var vel så mye at det ble litt mye stress å lage ny trasé?
|
|
|
09/08/2017 14:22
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ritt bør heller ikke koste mye mere enn 200-300 kr... tror folk er litt prisbevisste nå som flere ritt koster fra 600 og oppover.
Og hvorfor skal prisen øke så mye når rittet nærmer seg?? Skjønner at man forsøker tidlig å få bekreftet at man får Ok deltakelse, men tror man må begynne å tenke at man skal gi syklistene den beste opplevelsen fremfor å tenke penger...
CK ELVERUM
|
|
|
[Re: Otoen]
09/08/2017 14:42
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hvorfor skal prisen øke så mye når rittet nærmer seg?? Skjønner at man forsøker tidlig å få bekreftet at man får Ok deltakelse, men tror man må begynne å tenke at man skal gi syklistene den beste opplevelsen fremfor å tenke penger...
Som mangeårig rittarrangør vil jeg påstå at det er nærmest umulig å arrangere (terreng-)ritt om man helt frem til rittdagen ikke aner om det blir 50 eller 300 deltakere. Vi har tidligere forsøkt oss med den "snille" varianten med kun en hundrelapp i merkostnad for sen påmelding, resultatet ble at 2/3 av de startende ventet med påmelding til de hadde nogenlunde sikker værmelding. Det er ikke til å leve med...
|
|
|
09/08/2017 17:48
|
EHAa
Ivrig
|
Ivrig
Hadde jeg brukt fritiden min på å arrangere sykkelritt for andre bleikfeite mosjonister, og så blitt beskyldt for å tenke mest på penger - ikke å gi syklistene en god opplevelse - da tror jeg det hadde kokt over...
|
|
|
[Re: rasmusic]
09/08/2017 18:15
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
rocketscientist og Øyvind V peker på mye vettugt her. For det første, gi oss i det minste beskjed om at vi må melde oss på for at det skal bli arrangert, men det virker jo nesten som at man avlyser med deltakerantallet som begrunnelse selv om det var vel så mye at det ble litt mye stress å lage ny trasé? Ja, det er stress med å lage en ny trasé på ett ritt som Rørosrittet. Ifjor brukte vi 5 km med merkebånd for å sette det i perspektiv. Vi må inn med nye søknader til grunneiere, befare X antall mil med stier for å finne Flytstier så dere skal bli fornøyd. Søke politi og statens vegvesen midt på sommeren for å få tillatelser for kryssing av veier osv osv. Så kan man si at det har vært 70% nedgang i forhåndspåmeldinger i forhold til i fjor, og at det er vår skyld fordi vi ikke har kommet ut med trasé. Men vi har ingen ferdig trasé å komme med. Verningsbestemmelsene kom oss rett i fleisen i juni måned. Vi gjør så godt vi kan, tar oss fri i dagesvis uten lønn for å lage ritt. Håper det er noen som vil komme denne helga lell, vi skal guide dere på flotte stier. Ca 1000 km er tracket, gradert og laget på mtbmap gjort av en lokal kar som også jobber på dugnad/egeninteresse.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: EHAa]
09/08/2017 18:18
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hadde jeg brukt fritiden min på å arrangere sykkelritt for andre bleikfeite mosjonister, og så blitt beskyldt for å tenke mest på penger - ikke å gi syklistene en god opplevelse - da tror jeg det hadde kokt over... Vi i Opp av sofaen som er arrangørhar faktisk betalt inn 10.000,- til firmakontoen hver for å jobbe ræva av oss uten lønn for å lage ritt. Så ja, litt småkokt blir også jeg av det:-) Vi vil ikke ta på oss ritt når vi ikke vet om det kommer 50 eller 300. Det er håpløst, det vet alle som arrangerer.
40årskrisesylist
|
|
|
[Re: Otoen]
09/08/2017 18:19
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Ritt bør heller ikke koste mye mere enn 200-300 kr... tror folk er litt prisbevisste nå som flere ritt koster fra 600 og oppover.
Og hvorfor skal prisen øke så mye når rittet nærmer seg?? Skjønner at man forsøker tidlig å få bekreftet at man får Ok deltakelse, men tror man må begynne å tenke at man skal gi syklistene den beste opplevelsen fremfor å tenke penger... Har du mye erfaring med å arrangere større sykkelritt?
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2017 18:21
|
rocketscientist
Entusiast
|
Entusiast
Hehe..
200-300 kan være realistisk for mindre rundbaneritt, uten behov for så mye administrasjon og styr, men for godt arrangerte marathonritt som Rørosrittet, så må vi regne med å betale litt mer.
Jeg tar i så fall høyde for at mye av startkontingenten går tilbake til arrangørklubben og bidrar til et bedre tilbud for lokale ryttere. Regner med det blir lettere å få med frivillige også, hvis de vet at klubben får litt igjen.
Vet ikke helt hva som er årsaken til den voldsomme nedgangen vi ser nå. Den "harde kjerne" deltar stort sett i samme grad som før, så det er nok den jevne mosjonist som dropper ut og det er vel disse som tidligere har gjort minus til pluss på bunnlinja.
I Trondheimsregionen er Nerskogsrittet, Stærk, Kanonrittet, Pilegrimsrittet og Rørosrittet avlyst i år. Skulle tro dette medførte at flere stilte på de få gjenværende rittene, men det var ikke rekordpåmelding til Sykkelenern (nyløypa var super!) og antall forhåndspåmeldte til Markathrillern er heller ikke høyt (så meld dere på asap!) .
Men uansett: Synd at det ikke ble noe ritt på Røros i år, for jeg hadde det knall på tross av drittvær i fjor. Håper dere kommer sterkere tilbake til neste år!
Det har jag aldrig provat förut, så det klarar jag säkert!
|
|
|
09/08/2017 18:24
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Hehe..
200-300 kan være realistisk for mindre rundbaneritt, uten behov for så mye administrasjon og styr, men for godt arrangerte marathonritt som Rørosrittet, så må vi regne med å betale litt mer.
Jeg tar i så fall høyde for at mye av startkontingenten går tilbake til arrangørklubben og bidrar til et bedre tilbud for lokale ryttere. Regner med det blir lettere å få med frivillige også, hvis de vet at klubben får litt igjen.
Vet ikke helt hva som er årsaken til den voldsomme nedgangen vi ser nå. Den "harde kjerne" deltar stort sett i samme grad som før, så det er nok den jevne mosjonist som dropper ut og det er vel disse som tidligere har gjort minus til pluss på bunnlinja.
I Trondheimsregionen er Nerskogsrittet, Stærk, Kanonrittet, Pilegrimsrittet og Rørosrittet avlyst i år. Skulle tro dette medførte at flere stilte på de få gjenværende rittene, men det var ikke rekordpåmelding til Sykkelenern (nyløypa var super!) og antall forhåndspåmeldte til Markathrillern er heller ikke høyt (så meld dere på asap!) .
Men uansett: Synd at det ikke ble noe ritt på Røros i år, for jeg hadde det knall på tross av drittvær i fjor. Håper dere kommer sterkere tilbake til neste år! Ja, rundbaneritt er et alternativ. Enduro også. Men i år blir det guiding på stier! Kanskje en liten uoffisiell Stravaminienduro!
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2017 18:54
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Men uansett: Synd at det ikke ble noe ritt på Røros i år, for jeg hadde det knall på tross av drittvær i fjor. Håper dere kommer sterkere tilbake til neste år!
Var det drittvær ifjor? Det husket jeg faktisk ikke før du minte meg på det nå. Såpass bra hadde jeg det altså 
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
09/08/2017 19:13
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Var det drittvær ifjor? Det husket jeg faktisk ikke før du minte meg på det nå. Såpass bra hadde jeg det altså  Det var drittvær i 2015 og...
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
09/08/2017 19:42
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Og hvorfor skal prisen øke så mye når rittet nærmer seg?? Skjønner at man forsøker tidlig å få bekreftet at man får Ok deltakelse, men tror man må begynne å tenke at man skal gi syklistene den beste opplevelsen fremfor å tenke penger... Har du mye erfaring med å arrangere større sykkelritt? Tja, kommer an på hva du mener med større... i vår klubb arrangerer vi tre ritt, Terningenrittet, Jh rittet ( landeveg) og Elgtråkket (søndagen før birken). Jeg er aktiv i klubben, både med å hjelpe til rundt rittene samt som deltaker på en del ritt... jeg tror fortsatt at mange klubber tar for høy sum for deltakelse i sine ritt, spesielt når det er såpass mange ritt å velge i. Jeg mente ikke å beskylde rørosgjengen for dette, men summen for deltakelse syns jeg fortsatt er for høy:). Det de har gjort veldig bra på Røros er jo nettopp det å tenke mye sti som ser ut til å være i vinden om dagen. Dette har vi også hatt god suksess med her i Elverum. Men, vi har fortsatt en annen pris for deltakelsen. Her er vi som alle andre avhengig av dugnad, snille grunneiere m.m, på samme måte som alle andre... vi tjener ikke penger på våre ritt, og det er heller ikke målet. Vi vil skape en flott opplevelse for syklister uten at det skal koste for mye... Men vi har de som sliter uansett pris.Trysil SK arrangerte i helga Varlitråkket. Et fantastisk fint ritt med endel sti... her koster det 200kr å delta. De har klubbmesterskap inkludert. Her dukket det knapt opp egne syklister, men brukbart mange fra vår klubb.. synd at få deltar, men med flere ritt samme helga (bla Grenserittet) så er det kanskje vrient.. uansett så er det svært viktig at de som ønsker at slike ritt skal bestå må også kjenne sin besøkelsestid. Trysil Sk har fortalt meg at de arrangerer uansett, skal ikke tjene penger på dette. De gjør det for syklistene og i kombinasjon med klubbmesterskap er det bare kos... men, når egne syklister ikke stiller, da kan man kanskje ha et problem fremover.. Tilbake til Rørosrittet. De har garantert gjort alt de kan for å skape et fantastisk stiritt for oss syklister, men dyrt nok syns jeg... for min del ville det også blitt overnatting som måtte ordnes.. blir fort dyrt. Man kan mene mye, men nå er det slik at flere ritt har måttet avlyse i år pga lav påmelding... tror ikke Rørosrittet mangler påmeldte pga dårlig info om løypa eller at folk tror rittet ville blitt kjedelig. For min egen del så venter jeg gjerne til uka før rittet går, for ikke alltid man har tid/mulighet til deltakelse... Rørosrittet var i bakhodet denne høsten, men som nevnt ville jeg ha ventet med å melde meg på. Tja, uansett... her må man få til en konstruktiv dialog i klubbene rundt ritt. Er det for mange ritt, type ritt, prisen m.m... har vel kanskje ikke hjulpet med de nye reglene forbundet stiller til krav heller? :/.
CK ELVERUM
|
|
|
09/08/2017 19:51
|
aktiviteten
OP
Ivrig
|
OP
Ivrig
Otoen. Røros IL s sykkelgruppe er død. Ingen hjelp der. Vår teknisk arrangør er HEG IL, de har heller ikke en aktiv sykkelgruppe. Så vi som driver rittet er 5 kompiser som betaler 100,- pr pers pr time for dugnadshjelp. De pengene må gå til et lag eller en forening. Vi hadde 180 deltagere i fjor og gikk i minus isolert sett. Heldigvis har vi noen gode sponsorer som gjør at vi kan gjøre opp for oss. Etter dine priser skulle rittet kostet ca halvparten, og det måtte medført ca 400 ryttere. En utopi på et sært stiritt som Rørosrittet.
40årskrisesylist
|
|
|
09/08/2017 20:01
|
Otoen
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skjønner at det blir vanskelig å arrangere da ja, og kanskje ikke meningen å få det til når dere selv må betale for å få gjennomført. Men kred for å forsøke:).
Terningenrittet som vi arrangerer er ett rent stiritt hvor vi har ett tak for antall deltakere. Mener det var maks 150 eller 200 stk. Vi har heldigvis en klubb med greit med medlemmer som bidrar, men merker nedgang i positivitet for dugnad. Folk vil heller betale seg ut for å slippe.. men, er ikke pengene man trenger men folk nok:/.
Redigert av Otoen; 09/08/2017 20:09.
CK ELVERUM
|
|
|
09/08/2017 20:55
|
hJürg1
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror det har vært en overetablering av ritt spredd rundt omkring. Hvert tettsted, hvert sitt ritt. Litt som etableringen av utendørsfestivaler og spel på bygda på 80 og 90tallet. Arrangører såg potensielle inntjeninger som følge av at birken var utsolgt to dager med 17-18000 deltakere. Alle ville ha sin del av potten. For 8-10 år siden var det færre ritt og folk måtte reise lengre for å delta, det var greit fordi det var ikke hver helg. Når alle etterhvert får sitt lokale ritt(av varierende kvalitet) blir det færre aktuelle deltakere, fordi man gidder ikke å kjøre 2 timer for å gampe grus. Når nå luften har gått ut litt av ballongen med kanskje 70% færre som deltar i ritt så sier det seg litt selv at det er vanskelig å få ting til å gå rundt. Det krever nok like mange folk og koster kanskje like mye å arrangere for 150stk som 500stk. Selv et ritt som Markathrilleren som er sentralt i Trondhem trekker ikke flere deltakere enn et godt besøkt bedriftsritt(landevei og terreng) som vi har hver Tirsdag i byen(og som koster 60kr) og slik har det egentlig vært i mange år. Gauldal har arrangert Øyberget terrengtråkk om høsten etter birken, en fantastisk løype med 3 lange runder for senior. 10-12deltakere i seniorklassene er jo bare synd. Her kostet det 150kr å delta.
Rørosrittet er plassert i helga etter birken, mange har vært borte 2dager i birkenhelga. Kanskje er det vanskeligere å få "fri" en helg rett etter? Rittet har også hatt en stiprofil, skikkelig terrengsykling osv. Veldig bra. Jeg digget begge gangene jeg syklet. Hvor mange deltakere trenger dere for å gå i null eller tjene litt? 250 - 300? Folkerittet sykkeleneren hadde 348 i 60km i år, med lettere profil enn før og mer sti, uansett ikke av de mengder som det er på Røros. Er det realistisk med 300stk deltakere? Hvis jeg skulle slengt ut noe om hva jeg føler mangler i regionen midt norge som kanskje Røros er rette plassen for, så er det litt det Skaidi Extreme har gjort, satset på en helhetlig opplevelse, med lokalmat og egenart, overnattingspakker med bankett. Håper rittet kommer tilbake, og håper stisykkelcampen blir en suksess.
facebook.com/secondhandsessions
|
|
|
[Re: hJürg1]
10/08/2017 07:58
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Mye fornuftig fra hJürg1 her.
Jeg tror rittarrangører rundt om må stikke fingeren i jorda og se realiteten i øynene. Tida der hundrevis av folk deltok på alle ritt rundt om er forbi. Samtidig som det popper opp nye ritt hist og her, opplever man en dramatisk nedgang i interessen for terrengsykling. Salget av nye terrengsykler stupte med over 30 % i fjor, og trenden fortsetter. Sjølvaste Birken har rundt 5000 deltakere, og lokale "stor-ritt" som Ener´n, Pilgrimsrittet osv. som tidligere har hatt 6-7-800 deltakere, sliter med å få nok folk til å sykle.
Ære være alle som bruker fritid og egne penger på å arrangere ritt for oss, men om man er nødt til å ha 150-200 deltakere for å gå i null er det risikosport. Som aktiviteten selv skriver, rittet på Røros er et "sært stiritt", og da bør man i hvert fall ikke bli overrasket over at deltakerantallet er lavt.
Jeg tror tida er inne til å tenke nytt, og håper inderlig at engasjementet på Røros ikke dør ut med selve rittet. Tanken om sticamp er positiv, og kanskje mer i tråd med tidens ånd enn ritt. Folk vil ha opplevelser, sosiale møteplasser, god mat (og mikrobrygget øl av menn med skjegg og voks i barten), ikke halve bananer, sportsdrikk, tidtakerbrikke og en resultatliste. Tror jeg.
|
|
|
|
|