Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Norge på langs - er det verdt det?

Norge på langs - er det verdt det? #2387682 08/03/2017 15:08
N
Nils_Arne Offline OP
Veteran
OP Offline
Veteran
N
Vurderer å sykle Norge på langs med to andre. Tenker å bruke ca 30 dager. Altså fri fra jobb, og med det hele så blir det jo litt penger som går.
De to andre er litt skeptisk til at det blir mye tråkking, vær og E6. Altså at det blir mye Norsk skog og lite turistbildeopplevelser.
For meg er hensikten å gjøre noe helt annerledes, være på tur og oppleve landet fra sykkelsetet med de både positive og negative opplevelsene det gir.

Er det noen som har syklet Norge på langs som kan si noe om hvordan de opplevde turen? Er det verdt å ta turen eller kan pengene brukes bedre på en mer interessant sykkeltur?

Friksjon - sykkelbutikk
Importør av Saracen, Genesis, Omnium, Cinelli, Rock 'N Roll, Mucky Nutz & Shovel.
Got Gimbal?
Re: Norge på langs - er det verdt det? [Re: Nils_Arne] #2387723 08/03/2017 18:43
ingeplinge Offline
Påklikket
Påklikket
Det er helt sikkert verdt det uansett hvor mye asfalt det blir, selv med litt E6. (Men skal dere sykle på E6, da? Det er jo bedre å slippe..) Ville nok planlagt det slik at det ble turistveger, og ikke noe annet, og bare bra vær-.. eller forresten, ganske mye drittvær må til, om dere skal kunne skryte av dette resten av livet..:)

Redigert av ingeplinge; 08/03/2017 18:45. Rediger grunn: Trodde jeg var på landevegsforumet!! På stiforumet er det ingen tvil: mye planlegging og mange hjelpere, så blir dette fantastisk..!

Middels klok bør en mann være, ikke altfor klok
fagreste livet lever den som vet måtelig mye
Re: Norge på langs - er det verdt det? [Re: Nils_Arne] #2387797 08/03/2017 22:36
skubisan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg vurderer det samme og tenker å starte på Nordkapp, sykle via Lyngen, Tromsø og Senja og ha Å i Lofoten/Bodø som første delmål og rett og slett se om jeg vil fortsette gjennom Nordland. Jeg tror kystveien blir litt kronglete på en så lang tur og er verdt en egen tur i seg selv. Så det blir i så fall E6 med de avstikkerene som er praktiske (Hattfjelldal og neppe noe serlig mer). Når man kommer til Trøndelag så blir det jo flere muligheter igjen og jeg tror en østlig rute via Røros og Finnskogen er bra. Da er man plutselig ved verdens vakreste fjord og kan ta båt fra Moss eller Strömstad hvis man vil krysse over og fortsette til Lindesnes.

Rekorden er vel drøyt syv dager, utrolig nok gjennomført på en gammel Kona hardtail med dempegaffel men jeg vil heller sykle små veier og kose meg på tur enn å slåss med tungtrafikken på E6.

Re: Norge på langs - er det verdt det? [Re: Nils_Arne] #2387799 08/03/2017 22:42
Altabjorn Offline
Ivrig
Ivrig
Bruk bil på asfalten, eller ta toget så langt det går, og bruk mest mulig tid på best mulig stier. Har aldri skjønt poenget med å bevege seg fra a til b, hvor de nå måtte være, bare for å ha gjort det.
Skibotn er et tipp-topp mål for turen om målet er å reise lengst mulig nordover. Vidda kan jo funke som naturopplevelse, men det er nå stort sett bare mygg og myr og masse lyng og greier der, da.

Re: Norge på langs - er det verdt det? [Re: Nils_Arne] #2387915 09/03/2017 12:34
B
btm Online
Besatt
Besatt
B
For litt inspirasjon og erfaringer kan det være greit å sjekke ut denne (det er ikke meg nei).

btm
Re: Norge på langs - er det verdt det? [Re: Nils_Arne] #2387918 09/03/2017 12:42
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
jeg har kjørt den turen og jeg synes det ble en for lang tur.
har venner som har syklet fra Stavanger og til Nordkapp og de synes det var en fin tur.

hvis jeg hadde hatt 30 dager tilgjengelig og vært i så god form som du er hadde jeg valgt noe helt annet.
tatt fly langt nordover og syklet innover i Russland og tilbake via Nordkapp, evn Finnland, Skotland, Irland. Norge på langs, nei jeg tror ikke jeg hadde gått for det.

muligens landsbygda i Sverige (men holdt meg langt unna byer som Malmø)

Redigert av Flamini; 09/03/2017 12:43.

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support