Randonnéebindingssynsing! Lett binding+brede ski?
|
Re: Randonnéebindingssynsing! Lett binding+brede ski?
[Re: oyvinsr]
09/03/2017 18:43
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan kan feks Radical 2 gjøre det så bra i tester, om hele konseptet er et såpass stort kompromiss? Det skulle jeg likt å vite selv.. Vil tro det er opp mot standarden av tilsvarende bindinger, sånn sett kan jeg forstå det. Men ikke opp mot hhv KP og Vipec, det er to helt forskjellige kategorier i mine øyne. Kjørte Radical 2 for et par uker siden på demoski, og synes det hele bare var nervøst, men det er nok mye fordi jeg er vandt med noe helt annet. Samtidig så digget jeg Radical 1 tidligere, inntil KP kom og ødela hele oppfatningen min om at tech-bindinger i det hele tatt har noe å gjøre på litt kraftigere ski! Men når det er sagt, så er jeg helt med på at lettere bindinger, som Superlit etc, også er knallbra utstyr, men til sitt bruk! Dvs oppsett med lettere ski og støvler. Selv om jeg ser fordelene med f.eks KP. Så høres det ut som at den Radical 2 testen din ble farget i svært stor grad av at du ikke ville/mente at de skulle være bra. Det som så fint på nynorsk heter confirmation bias. Litt oppbrukt argument å dra frem proffkjørere som bruker "full" techbinding, men jeg gjør det uansett: (Mest siden det er fin kjøring) https://youtu.be/ndv9yo26ZAwOg her er to linker til folk som sammenligner Rad 2.0 med KP, og syns de er i samme liga, og som kommer til omtrent samme konklusjon. Skal du bruke skiene mest på tur, gå for Radical, skal du bruke de like mye på tur og i bakke, gå for KP. 1- https://www.wildsnow.com/18358/dynafit-radical-2-marker-kingpin-comparo/2. http://www.tetongravity.com/forums/showt...n-v-Ion-v-Vipec Det stemmer nok det, hvert fall til en viss grad. Har kjørt mye på begge, og det satt litt dypt å ta kostnaden for å konvertere. Men følte ikke kjøreopplevelsen ga meg noe valg! Og den vektforskjellen bryr jeg meg ikke noe om, de små ekstra kreftene jeg svir av på vei opp tar jeg igjen ved å kunne kjøre mer uanstrengt ned igjen. Husk at man i mye større grad styrer skia med fremfoten på tech, pga manglende hæltrykk. Blir en god del moment som skal tas opp av ankel og legg.
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
09/03/2017 19:09
|
Jonas88
OP
Ringrev
|
OP
Ringrev
Litt oppbrukt argument å dra frem proffkjørere som bruker "full" techbinding, men jeg gjør det uansett: (Mest siden det er fin kjøring) https://youtu.be/ndv9yo26ZAw Siden vi er inne på det, hvilken binding brukes her? Klarer ikke helt å identifisere den :-)
“The thing about quotes from the Internet is that it’s hard to verify their authenticity.” Abraham Lincoln
|
|
|
09/03/2017 19:44
|
Henrik.
Tidligere Turbo-Henrik
|
Tidligere Turbo-Henrik
. Skal du bruke skiene mest på tur, gå for Radical, skal du bruke de like mye på tur og i bakke, gå for KP. Ser dog ingen grunn til å gå for Radical fremfor Vipec.
|
|
|
[Re: Henrik.]
09/03/2017 20:08
|
chili
Ivrig
|
Ivrig
. Skal du bruke skiene mest på tur, gå for Radical, skal du bruke de like mye på tur og i bakke, gå for KP. Ser dog ingen grunn til å gå for Radical fremfor Vipec. Enig
NOTS – Vern om terrengsykling
|
|
|
[Re: GeirK]
09/03/2017 20:09
|
K1neth
Ivrig
|
Ivrig
Roterende frembinding har også en ulempe som jeg ikke tenkte på før jeg krysset i en 30+ grader helning med ikke mer en OK binding mellom snølagene. Det anbefales å sette frembindingen på techbindinger i kjøremodus dersom du skal krysse et skredfarlig område, for å unngå at skia fungerer som anker dersom du blir tatt, men du kan bare glemme å traversere bratt terreng med en binding som roterer - selv om det er mye snø. Hvordan syns du det er å gå travers med en binding i kjøremodus? For meg så løsner de fleste bindinger idet jeg tar det første steget når de ikke står i gåmodus. Hvordan dette skal fungere i bratt helling forstår jeg ikke.
|
|
|
[Re: K1neth]
09/03/2017 20:17
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvordan syns du det er å gå travers med en binding i kjøremodus? For meg så løsner de fleste bindinger idet jeg tar det første steget når de ikke står i gåmodus. Hvordan dette skal fungere i bratt helling forstår jeg ikke.
Det går hvis det er mye snø slik at skia har full støtte under og jeg går forsiktig, men man kan ikke ta vendinger. Jeg har kun brukt det et par ganger når jeg har krysset smale områder som jeg stiller meg litt tvilende til. For hardt føre eller lengre strekninger er det ubrukelig.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: Jonas88]
09/03/2017 20:53
|
hjohanj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Mye negativitet ovenfor pintech i denne tråden ser jeg. Om man forventer at en binding på 175g skal utkonkurrere en din18 racebinding på kjørefølelse, utløsersikkerhet, elastisitet osv så starter man i feil ende.
Min anekdotiske observasjon: Kjører hardt, mer er langt fra proff. Ca 90-95kg påkledd. 190cm ski, 110mm midtbredde. Bindingene er Speed Radical justert til ca 9.
Er på tredje sesong på bindingene, og har hatt 2-3 ufrivillige utløsninger. Ingen med tåa låst ett knepp. Har et par Beast 16 og et par Duke liggende, tar alltid Speed Radicalene, også til bakkekjøring. I no-fall-soner, bakker jeg får 100kmt i og isete bratte nedkjøringer, låser jeg bindingen ett hakk. Jeg har hektet fast skia i trær osv slik, og de har alltid løst ut som de skal. Har absolutt ingenting negativt å si om dem. Bedre kjørefølelse og færre prereleases en jeg hadde med Tour F12, 350g vekt pr binding og billige er de også.
Tilbake til TS sitt originale spørsmål. Superlite 2.0 på et par hoji? kjør på. Du kan ikke forvente alpinbinding-egenskaper i preparerte løyper og på is, men i de forholdene skia er laget for å kjøres i tror jeg de vil fungere finfint.
|
|
|
09/03/2017 23:15
|
heinrich
Besatt
|
Besatt
til siste taler - vel, jeg er ikke uenig med det du sier. Jeg sier bare at for meg er det uaktuelt å spare 1-400gr pr binding for å gå på kompromiss med sikkerheten og få en reduksjon i kjørefølelsen - spesielt om sistnevnte skal motvirkes med at din-settingen skal kneppes til om forholdene blir krevende (mao en selvforsterkende effekt hva sikkerhetsredusksjon angår). Der hvor ditt resonnement starter med utgangspunkt i gitt lav vekt hva fungerer greit nok, starter jeg i den andre enden - uten at jeg som deg sier at du starter i feil ende  Jeg er bare bevisst hva jeg vil ha ut av oppsettet mitt og velger deretter. Poenget mitt over er heller ikke at dynafit sitt grunndesign er dårlig - det er det ikke - eller at det er bajs å kjøre med, noe det beviselig ikke er. Det jeg sier er at dets design har det kanskje nådd så langt det kan, og dermed representerer det ultimate du kan få ut av det designet. Og, min høyst subjektive mening er at det nivået fremdeles ikke er like bra som en vipec/tecton pga manglende sideveis elastisitet og dertilhørende lavere sikkerhet - uten at du egentlig vinner noe særlig på det annet enn vekt. Det er heller ikke trolig at de (les fabrikanter som bruker dynafit sitt grunnpatent) vil introdusere elastisitet foran (roteringen foran er for å motvirke at man utløser frivillig pga bakbindingen roterer, ikke fordi den skal gi sideveis elastisitet meg bekjent), nettopp fordi de skal løse ut bak - og ikke foran. Ser man på bredden på forbindingene i markedet - eller snarere mangelen på den - og hva som selges i butikker som regel (alt annet enn vipec og skitrab) er det tydelig at markedet ikke er enig med meg. Jeg tolker det dog dithen at jeg kanskje kan hive på et "enn så lenge" der. For, men tecton introduserer Fritschi i mine øyne en binding som plutselig kan ta opp konkurransen med tradisjonelle alpinbindinger og dermed blir kanskje den så langt beste utgaven av en pose og sekk løsning jeg vet om. Den er sikkert ikke perfekt, men sikkerhetsmessig er den tilsynelatende veldig, veldig god og om kjørefølelsen blir enda bedre enn vipec tror jeg de har laget en sikker vinner. Noe annet vil ihvertfall overraske meg stort. Jeg vet ikke. Jeg er ingen gud på ski, jeg veier lite, men vil mye. Etter mange år på brett står ikke alltid ferdighetene til det jeg prøver på på ski alltid i stil til forsøkene, all den tid jeg er vant til å bare måke på på brett. Etter å ha forsøkt å lese meg opp på hvilke bindinger jeg skal ha basert på kjørefølelse og sikkerhet er dog min soleklare vurdering at ingen tech binding med utløsning bak slår en tech binding med utløsning foran på sikkerhet, og ingen roterende tech binding med utløsning bak slår en ikke roterende tech binding med utløsning foran på kjørefølelse. I den grad noen vil hevde at en kingpin slår en vipec på kjørefølelse - jeg har aldri prøvd førstnevnte - blir jeg særs overrasket over om en tecton ikke tar tilbake ledelsen. Sikkerhetsmessig er ingenting annet i nærheten en gang. Så, for å avslutte der du avslutter - med å adressere trådstarters spørsmål (siden jeg egentlig har svart andre så langt strengt tatt) - vel, Superlite fungerer sikkert kjempefint det, og de er unektelig lettere, men om du vil vurdere å gå opp i vekt for å få bedre kjørefølelse og bedre sikkerhet tror jeg ikke en tecton er feil sted å se heller. Jeg ser bare ikke helt poenget med å kjøre solide ski, for å så skulle hive på lettvektsbindinger, men så er jeg en lat fjompenisse som bryr meg mest om nedoverbiten, bryr meg lite om gramtelling og heller drasser med meg litt ekstra bindingsvekt for å få det slik jeg vil ha det  Jeg har aldri prøvd en superlite, så kan ikke uttale meg om hvordan de bindingene er i bruk basert på egenerfaringer. og jes - jeg har ski på 100, 106 og 115 som jeg alle bruker med stort hell med vipec 
|
|
|
09/03/2017 23:52
|
hjohanj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Folk har forskjellige meninger, og det er kjempebra!
Forskjellen er som du sier at alpinbindinger og vipec har lateral uttløsning foran, mens andre techbindinger har det bak.
Roterende tå har etter det jeg forstår den funksjonen å gi lateral elastisitet, eller rettere sagt tillate det, men det skjer fortatt i bakbindingen. Det blir derfor feil å si at bindinger med roterende tå ikke har sideveis elastisitet, det fungerer bare annerledes. Så er spørsmålet: hva er best; lateral utløsning og elastisitet i tåa, eller i hælen? Det overlater jeg til noen med dypere fysikkforståelse til å svare på..
|
|
|
09/03/2017 23:57
|
hjohanj
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kompromisser må man inngå uansett, men dette blir vel en klassisk project management triangle:
Lett Trygg Ingen prerelease
Velg to:)
|
|
|
|
|