Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

29" hardtail til både stisykling og langtur..?

29" hardtail til både stisykling og langtur..? #2386567 03/03/2017 20:42
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Hei,
jeg er på utkikk etter en ny sykkel som egner seg både til stisykling og langtur. Jeg har fra før en gammel, tung 26" fulldemper, og en eldre 29" uten demping. Når er tiden inne for ny sykkel.

Til sommeren har jeg plan om en langtur på sykkel.. og til det trenger jeg en sykkel som tåler mye baggasje/henger. Jeg ønsker også en sykkel som egner seg for stisykling og dagsturer på grusveier/lett terreng. Maksvekt på sykkel må være under 12 kg.
Er det mulig å kombinere disse to kravene og skaffe en sykkel som håndterer både langturer og dagsturer/stisykling? Tar gjerne imot tips til sykkel!

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386570 03/03/2017 21:17
chalshus Offline
More than words
More than words
Hei og velkommen til forumet.

Hva sykkelen veier er ikke så viktig.

Jeg sykler på en Surly Krampus som er utmerket til begge deler. Den veier 14-15 kilo. Særdeles artig på sti og fungerer også godt til lengre turer med oppakning.

Har du et budsjett på doningen?

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386573 03/03/2017 21:26
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for svar:) Tja.. maks 30.000 for sykkelen. Må ha fordemper.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386576 03/03/2017 21:45
chalshus Offline
More than words
More than words
Jeg tror jeg hadde valgt den nye Salsa Woodsmoke 29+. Store hjul og dekk med god demping, dempegaffel, stort rammetriangel for plass til stor rammebag og Sram 1x11 driverk.

Norsk importør er www.bcsport.no og hvis de ikke har den i webshoppen, er det bare å kontakte dem,

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386580 04/03/2017 07:42
Niko Offline
Avhengig
Avhengig
Ninerbikes har for ikke lenge siden fjernet SIR, ROS og ROS + fra nettsidene sine og ryktene går på mtbr forumet at det kommer en modell for å ta over disse. Tror det er verdt å vente litt med å handle sykkel til hva som trolig blir vist frem på Sea Otter i april.

Jeg har en AIR og en SIR og er veldig fornøyd med hvordan syklene er å bruke på sti, synes at Niner har en geometri som funker godt.

Og også testet 3" dekk foran på SIR'n i vinter og 29 plus har jeg virkeling tro på. Det gir en fantastisk flyt og godt grep. Nå har jeg kun fått testet på framhjulet pga plassmangel i bakramma.

Ellers så har Surly oppdatert sin Karate Monkey, den er i utgangspunktet ment for 27,5+ og 29" hjul men har lest om flere som har fått på plass 29 plus.

Nå er kanskje ikke du ute etter å lese så mye om 29 plus som dette, men er bare skikkelig gira på formatet.
Du kan lese mer her;
http://forums.mtbr.com/26-27-5-29-plus-bikes/

Lykke til med sykkelkjøp.

Red.: Jeg glemte å skrive hvor fantastisk rammemateriale stål er, FANTASTISK!
Også får du jo så utolig mye sykkel for pengene, sammenlignet med karbon.

Redigert av Niko; 04/03/2017 07:54.
Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386586 04/03/2017 09:03
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
For langtur kombinert med stisykling er svaret gjerne, som nevnt over, bikepacking (vesker festet i ramme, på styre, sete osv.) fremfor touring (vesker festet med bagasjebærere).

En mengde egnede sykler bl.a. på Bikepacking.com.

Selv ville jeg sett etter og lagt pengene i en sykkel som primært egner seg for det du gjør oftest og synes er gøyest (stisykling? raske turer på grus og lett terreng?) og kun forsikret meg om at den tåler vekt (solide hjul) og at det er teknisk mulig å utruste den for bikepacking eller sette på bagasjebærere de få langturene der du måtte ha behov for det. Ellers ender du lett opp med en ekspedisjonssykkel som er tyngre og tregere enn du vil ha i hverdagen.

Tenk motsatt om primærbehovet er langtur ICON_SMILE

Om du på langtur er åpen for vogn (enhjulet som Bob Ibex med demping takler terreng), kan du velge hvilken som helst terrengsykkel du måtte like, så lenge det finnes feste for akslingen.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: Sepeda] #2386645 04/03/2017 18:49
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sitat: Sepeda

Selv ville jeg sett etter og lagt pengene i en sykkel som primært egner seg for det du gjør oftest og synes er gøyest (stisykling? raske turer på grus og lett terreng?) og kun forsikret meg om at den tåler vekt (solide hjul) og at det er teknisk mulig å utruste den for bikepacking eller sette på bagasjebærere de få langturene der du måtte ha behov for det. Ellers ender du lett opp med en ekspedisjonssykkel som er tyngre og tregere enn du vil ha i hverdagen.

Takk for godt tips! Det er akkurat noe slikt jeg ser etter. En sykkel som fungerer bra på sti/grus/terreng.. og som må tåle solid opppakning... den må ha bra girsystem.. og tåle "en støyt".

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386646 04/03/2017 19:01
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Tja. Selv har jeg tenkt litt som Sepeda, men det har jo resultert i at jeg har fire sykler i stallen som alle er litt krøkkete å tilpasse til bikepacking, hvert fall uten henger....

Det er vel ikke nødvendigvis sånn at en stålsykkel er uegnet til primærbruken som beskrives her. Ellers finnes det jo også eksotiske ting i titan.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386649 04/03/2017 19:09
chalshus Offline
More than words
More than words
Stål er jo det beste materialet for sykler, så det er vanskelig å gå feil der.
Her er min. Funker både til stisykling og til bikepacking.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386765 05/03/2017 14:44
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for mange gode tips.
Jeg er ganske klar på at jeg ønsker en 29" hardtail (framdemper må kunne låses). Ser ikke for meg at sykkel med brede dekk er helt optimalt for asfaltsykling.. og jeg ønsker heller ikke at sykkelen skal veie unødvendig mye:)

Jeg har nok ikke vært så tydelig på bruksområdet.. men jeg ser for meg at sykkelen skal fungere bra og trille lett både på asfalt, grus, lett stisykling og kjerrevei. Samtidig bør den tåle solid opppakning (30+ kg) og ha et gir-/bremesystem som tåler litt belastning over tid. For langtur har jeg Ortlieb sykkelvesker som skal benyttes.

Jeg skrev tidligere at jeg har en makspris på sykkel på 30k.. men tror nok jeg må justere ned litt.. så maks 20k for sykkel :-)

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386785 05/03/2017 15:25
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Er det egentlig så mange sykler som svarer til kravene dine? Om du kjøper en Krampus (sjekk sidene til Surly og bcsport.no), får du en glitrende tursykkel. Mener du dekkene blir for store, er det jo bare å bytte til noe litt smalere når du skal på langtur. Det finnes nokså brede dekk med lite mønster, som egner seg bra på asfalt og grus. Sykkelen kan utstyres med demper etterhvert, men det er ikke sikkert du trenger det, om du ikke kjører svært teknisk sti. Samtidig får du en sykkel som byr på ekstrem framkommelighet og mye moro på sti!

En lett og rask stisykkel vil det være vanskelig å henge vesker på. Som regel mangler fester for bagasjebærer, og uansett er baktrianglet oftest så lite at veskene kolliderer med hælene dine. (Been there, done that.)

Redigert av lektorHaugen; 05/03/2017 15:26.

Tidligere "kjent" som "Lektoren".
Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386788 05/03/2017 15:57
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Kan hende du har rett... men en "relativt" lett halvdemper 29" (12-13kg).. burde vel svare til mine krav? og være mer enn solid nok til å laste opp 30gk ekstra baggasje(m/ Ortlieb sykkelvesker). Selv veier jeg bare 70kg.

På langturer vil jeg ha muligheten til å montere av baggasjen.. og kanskje ta meg ein dagstur på sti/kjerreveg.. derfor tenker jeg at framdemper er et must.

Jeg er enig i at en rendyrka lett/rask stisykkel ikke er helt veien å gå.. så det må bli noe som er litt mer "allround":)

Redigert av norlob; 05/03/2017 15:58.
Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386790 05/03/2017 16:09
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Hvis du har muligheten til å prøve en 29+, eventuelt en 27,5+, synes jeg du skal gjøre det før du bestemmer deg. Ut fra bruken du beskriver, høres det ut som det er det du er ute etter. Det vil også bli en del billigere for deg, i alle fall om du går for Surly eller liknende.

Jeg kan ikke si jeg vet om noen relativt lette halvdempere som egner seg til å henge sykkelvesker på. Samtidig har jeg aldri lest om noen som ikke storkoser seg på kjerrevei eller lett sti med en stiv plussykkel. Sjekk f eks rapportene fra Dan på forumet her, eller for den saks skyld BikeSnobNYC.

Selv skal jeg kjøpe halvdempa plussykkel denne våren, men det er fordi jeg har tursykkel i tillegg. (Nordmenn kjøper jo ofte touringmodeller til hverdagstransport. Riktignok er det stort sett biler det er snakk om, men det er like praktisk i sykkelverdenen.) Hadde jeg tenkt å bruke plussykkelen ikke bare på sti, men også til langtur med bagasje, hadde jeg glatt droppa framdemper. Erfaring med fatbike forteller meg at ekstra demping i dekkene gir massevis av framkommelighet over røtter og stein.

P.S: Det finnes selvsagt halvdempede 29-tommere med fester for bagasjebrett, sånn som f eks Treks X-Caliber. Min erfaring er bare at det blir så trangt i bakramma på disse syklene at veskene kolliderer med hælene. Men det går selvsagt an. ICON_SMILE

Redigert av lektorHaugen; 05/03/2017 16:16.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386800 05/03/2017 16:45
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for tips om sykkel.
Treks X-Caliber 9 (29" / 18.5 ramme (jeg er 177 høg) / 13kg) ser veldig interessant ut. Heller ikke så dyr (12.000).
Tror du likevel det blir trangt i bakramma ved montering av Ortlieb sykkelvesker? og hva med montering av sykkelvesker foran?

Redigert av norlob; 05/03/2017 17:02.
Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386803 05/03/2017 17:02
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Sitat: norlob
Takk for tips om sykkel.
Treks X-Caliber 9 (29" / 18.5 ramme (jeg er 177 høg) / 13kg) ser veldig interessant ut. Heller ikke så dyr (12.000).
Tror du likevel det blir trangt i bakramma ved montering av Ortlieb sykkelvesker?

Jeg har løst problemet ved å plassere bagasjebrettet nokså høyt og så langt bakover som mulig. Ulempen ved det, er jo at det går ut over balansen på sykkelen. Med 30 kg bagasje vil du merke det ganske godt, og utforkjøringer i høy fart kan bli skummelt. Du får også noe mindre av vekta over framhjulet, med de ulempene det har med tanke på veggrep og kjøreegenskaper i svinger. Du risikerer en alvorlig understyrt sykkel, sånn at du kan frontkollidere med møtende trafikk i høyresvinger i nedoverbakker, eventuelt forsvinne over autovernet i venstresvinger. (Eller omvendt, selvfølgelig. I alle fall i land med høyrekjøring.) Du risikerer også at framhjulet mister festet i en sving, eller at du bare opplever å miste kontrollen over sykkelen. Dette oppstår vanligvis på verst tenkelige tidspunkt, nemlig i høy fart.

Det er ofte lurt å plassere en del vekt foran på sykkelen, f eks ved hjelp av bagasjebærer foran eller en lowrider på gaffelen. Det er litt vrient (men ikke umulig) på dempegaffel. Gjør du det, vil kjøreegenskapene forbedres på sykkelen, og faren for alvorlige ulykker blir mindre.

Generelt er det tryggere og enklere å bruke henger i stedet for vesker, på sykler som ikke er designet for å lastes med tunge vesker.

En annen mulighet er å bytte ut demperen med en stiv gaffel med feste for lavt montert bagasjebærer (lowrider). Kombinerer du dette f eks med en stor seteveske, bør du kunne få en flott tur. (Men da er det enklere å kjøpe sykkel med stiv gaffel i utgangspunktet, og så heller kjøpe demper senere.)

Det siste tipset mitt er å se om du kan klare deg med mindre bagasje. 30 kg er ganske mye. Campingutstyr har blitt ganske lett. Klarer du deg med f eks 15 kg, er det plutselig mye enklere å plassere det på en sykkel.

Redigert av lektorHaugen; 05/03/2017 17:12.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386804 05/03/2017 17:04
chalshus Offline
More than words
More than words
30Kilo oppakning på lett sti? Lykke til. Høres slitsomt ut, imho.

Har du prøvd en passende sykkel med stiv gaffel noen gang? For eksempel en Surly.

Fordelene med stiv gaffel er at det blir billigere, ikke noe går i stykker og sykkelen blir lettere.
Se etter hjul med minimum 32 eiker. Hjulene blir sterkere da.

Vanlige sykler er laget for å sykles på uten oppakning. Med oppakning blir de myke og rare å sykle på. Kjøp en sykkel som er laget til formålet. Det er ingen grunn til å finne opp hulet på nytt.

Jeg solgte en Surly ECR tidligere i år. En kjempegod sykkel til den bruken du beskriver. Den koster omtrent 20000,- i Norge.

http://surlybikes.com/bikes/ecr

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: chalshus] #2386811 05/03/2017 17:26
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Sitat: chalshus
30Kilo oppakning på lett sti? Lykke til. Høres slitsomt ut, imho.

Nei, ved evt stisykling kommer jeg ikke til å ha bagasje/vekser montert. Det er kun når sykkelen skal brukes til langturer.

Ja..og 30kg blir uansett litt i overkant vil jeg tro. Men 20-25kg blir nok nærmere den vekta jeg kommer i opp i med lett utstyr. Totalvekt med bagasje+meg blir da ca 90-100kg. En totalvekt som de fleste typer sykler bør håndtere..?

PS:
Litt av grunnen til at jeg ønsker sykkel med fordemper er at jeg uansett må ha meg ny sykkel. Og jeg ønsker ikke å kjøpe to sykler (både med og uten demping) :-) Men en sykkel som håndterer det meste av typer sykling helt greit..

Redigert av norlob; 05/03/2017 17:33.
Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386812 05/03/2017 17:28
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Før bikepacking ble mote så gikk det fint med solo overnattingstur hvor jeg pakket i en 30 liters Hagløf sekk og syklet med en 26' fulldemper.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: Syklist1] #2386814 05/03/2017 17:32
chalshus Offline
More than words
More than words
Sitat: Syklist1
Før bikepacking ble mote så gikk det fint med solo overnattingstur hvor jeg pakket i en 30 liters Hagløf sekk og syklet med en 26' fulldemper.

Men hvorfor ble det mote?
Kanskje det ikke er like digg å pakke en tung sekk å legge avgåde?
Kanskje trådstarter skal ut på langtur og ikke vil bære 20 kilo på ryggen?

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386816 05/03/2017 17:39
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Mange gode poenger her, fra lektoren og andre. Du gjør det spesielt vanskelig for deg selv ved å binde deg til tradisjonelle sidevesker og dessuten legge opp til bagasje med så høy vekt ICON_SMILE

Vil bare nevne at jeg har en alminnelig 29er og vogn jeg fester på ved behov. Fungerer overraskende godt - enkelt å laste av og på, og slett ikke så tungt å dra som jeg regnet med. Merkes knapt på flaten og nedover.

På langtur med tung last ville jeg valgt
- enten sykkel konstruert til formålet, med bagasjebærere i ramme og gaffel for tradisjonelle vesker;
- eller en alminnelig sykkel med vogn.

På langtur med lett last ville jeg gått for bikepacking, dersom ikke sykkelen egnet seg spesielt godt for tradisjonelle vesker.

Vogn gir som nevnt full frihet til å velge den sykkelen du trives best med når du ikke er på langtur, men samtidig få med 30-40 kilo bagasje uten problemer på tur.

Og siden sekk er nevnt: Jeg bruker daglig en 30L Ortlieb Messenger Bag, er strålende fornøyd med den og bruker den til både daglig handling og PC, dress og sko osv. ved behov. Tar gjerne en del kilo på ryggen på tur, men langtur med tung bagasje på ryggen ville jeg valgt bort.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386822 05/03/2017 18:03
N
norlob Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
N
Takk for innspill!
Satser nok på stripped-to-the-bone pakking og bare vesker (vesker foran/bak + styreveske). Så tenker jeg skal klare å komme ned i 20kg.

Total vektbelasting på sykkelen blir da ca 90-100kg innklusiv vesker.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: chalshus] #2386825 05/03/2017 18:08
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Sitat: chalshus
Sitat: Syklist1

Men hvorfor ble det mote?
Kanskje det ikke er like digg å passe en tung sekk å legge avgåde.
Kanskje trådstarter skal ut på langtur og ikke vil bære 20 kilo på ryggen?

Sikkert på grunn av en kombinasjon av markedsføring og funksjon.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386829 05/03/2017 18:21
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Dersom du er fast bestemt på bagasjebærere/brett på 29er, er det greit å vite at dersom det ikke er fester/hull i selve rammen og evt. gaffel, kan man bruke separate festeanordninger for å feste bagasjebærere på ramme og evt. setepinne og gaffel. Finnes også hurtigkoblinger med feste for bagasjebærere. Vet ikke om det allerede finnes tilsvarende for gjennomgående koblinger.

Re: 29" hardtail til både stisykling og langtur..? [Re: norlob] #2386830 05/03/2017 18:23
L
lektorHaugen Offline
Ivrig
Ivrig
L
Anbefaler å følge med på tilbud fra xxl utover våren. Noen ganger har de uanstendig billige soveposer, telt osv. Slo til på dunpose på under halvkiloen i fjor. Sånt hjelper! (Det er flere som tenker seg på langtur til våren og sommeren. ICON_WINK )

Moderator  support