Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

DIY fikse knekt XX1-gir

DIY fikse knekt XX1-gir #2386456 03/03/2017 07:54
Bellistic Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
God formiddag!

Jeg fikk et knekt XX1-gir av en kompis. Ytre cage (karbon) var knekt, og det får man ikke kjøpt nytt (såvidt jeg vet). Jeg tenkte at det var noe dritt å skrote et gir til et par tusen kroner bare fordi man hadde hatt litt for mye nærkontakt med crux.

Slik så original cage ut:

Helt klart ute av drift!

Jeg målte meg frem til at en 3mm tykk karbonplate burde gjøre jobben. En kjapp tur på eBay og 150kr senere, og jeg var lykkelig eier av en 3mm tykk 3K karbonplate fra Kina.

Mer enn nok materiale å lage 2-3-4 cages av.

Jeg hadde heldigvis et helt XX1-gir til overs. Der tok jeg av ytre cage, og brukte det som mal for å få korrekt plassering av hull, avstander osv på plass. Jeg teipet maskeringstape på karbonplaten, tegnet opp hvordan jeg ville at cagen skulle se ut, og ladet Dremelen. Det er veldig viktig å bruke støvmaske (helst en skikkelig med filter), briller og hansker når man kutter karbon. Det støvet vil man IKKE ha i lungene, og karbonfliser er heller ikke spesielt gøy å få i øynene, hender osv.

Etter en god time med kutting, drilling og sliping, var ny cage montert! Jeg kjøpte også ferdiglaget indre cage av carbon når jeg først var på eBay. Den kostet en hundrelapp inkl. frakt. Resultatet:

Da jeg skulle drille hullet til nedre trinsehjul skled drillen ut fra hvor jeg hadde merket opp hullet, så det ble ikke helt bra. Pga at hullet hvor bolten skal stå er forsenket, slipper jeg likevel å tenke på at bolten skal flytte på seg. Jeg kommer uansett til å lage en til cage som ser litt mer "ferdig" ut. Billig karbonplate har jeg mye igjen av!

BV

BV
2013 Scott Genius 700 SL
2013 Trek Superfly 29
1987 Rossin Super Ghibli

Re: DIY fikse knekt XX1-gir [Re: Bellistic] #2386464 03/03/2017 08:26
vids Offline
Ivrig
Ivrig
Imponerende!
Og ganske kult at du fikser noe som alle, inkludert meg, tenker at er ødelagt.

..Megatower v2..
::Vidar::

Moderator  support