Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Styrkeprøven T-O. Tips til trening frem til ritt

Styrkeprøven T-O. Tips til trening frem til ritt #2385824 28/02/2017 13:25
T
tanumfr Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
T
Hei! Jeg har lenge vurdert å være med et lokalt lag som sykler styrkeprøven hvert år. Jeg hadde mer eller mindre bestemt meg for å bli med i år, men er nå blitt litt i tvil ettersom året har startet med veldig lite trening, og da særlig på sykkel. Tanken er å være med på et lag som sykler på rundt 16t+.

Jeg har syklet noen år, og de 2 siste årene har jeg tilbakelagt ca 5000km og 200t + per år. Deltat i en del ritt hvert år, men lite av lange distanser. Har noen treningsturer på 15-25 mil, men de er få.

Spørsmål er nå hvordan dere ville lagt opp treningen frem til 16.juni dersom jeg har 5-10 timer til trening i uka? Langturer, og hva slags type intervaller bør prioriteres?

Re: Styrkeprøven T-O. Tips til trening frem til ritt [Re: tanumfr] #2385939 28/02/2017 21:18
D
Dølle Offline
Entusiast
Entusiast
D
Jeg er i noe av samme "knipa" som deg. Har meldt meg på i en 15:55-gruppe, og om den tida skulle bli en realitet tror jeg det er helt på grensen av min kapasitet.

Når det gjelder treninga frem mot april kjører kun på program som vil øke min FTP (rulleøkter). Dette med tanke på at viss beina er så sterke som mulig, er det lettere å henge med på de lange turene og i ritt-tempo over distansen. De lange turene starter jeg ikke med før midt i april. Vil derfra øke antall mil pr uke, men vil tro at du må legge 10 timer pr uke i det for å kunne få det nødvendige antall mil i beina. For min del tenker jeg heller kvalitet på øktene i den kommende perioden, og er nøye med hvile ihht treningsprogrammet (Trainerroad og Zwift)

Om du nå starter med strukturert trening alt mulig. Gjør som meg; meld deg på og fortell det til så mange som mulig! Da forplikter det ICON_SMILE

Re: Styrkeprøven T-O. Tips til trening frem til ritt [Re: tanumfr] #2386433 02/03/2017 22:40
Liol Offline
Ringrev
Ringrev
Ekstremt lange treningsturer på 200km++ er sikkert kjekt å ha, men ikke en nødvendighet. Derimot så er det en grei føring om at du bør ha et sted mellom 2000 til 3000 km i beina når du stiller til start på Trondheim Torg.

Min oppladning i fjor var ca 2500 km fra 1 januar til juni når jeg også tok med timene på rulla. Jeg kjørte mye mindre intervaller enn jeg pleier og brukte mer tid på litt lengre enn normale treningsturer og en langtur på i overkant av 100km i helga. I tid følte jeg ikke at jeg trente så veldig mye mer enn tidligere, men mindre intervalltrening gjorde at jeg i kortere ritt hadde mindre futt i beina når det ble støtet og gikk fort opp bakker. I T-O derimot så hadde jeg kanonbein fra start til mål og var en av de sterkeste på laget mitt som syklet inn til litt over 16 timer.

Re: Styrkeprøven T-O. Tips til trening frem til ritt [Re: tanumfr] #2386579 04/03/2017 07:31
Furu Offline
/Stig
/Stig
Her er litt om hva jeg gjorde for noen år siden.
http://540km.blogspot.no/

Morsomt å lese nå så lenge etterpå ICON_SMILE
Målet var å fullføre med stil og treningfilosofien min var å sykle så mye som mulig. Veldig enkelt. Det gikk jo greit det også.

Stig

Moderator  support, Valentino