Hei
Jeg bruker omtrent denne fremgangsmåten:
- gir til høyeste gir på skifteren, dvs at giret går utover.
- slakke vaieren helt på strammeskruen på girskifter.
- løsne vaier på bakgiret.
- stille stoppeskruen merket H-slik at giret går "rent" på minste tannhjulet.
- stram opp evt slakk i vaieren med en foret knipetang eller med håndemakt.
- fest vaier på nytt til bakgiret, stram godt til.
- vri strammeskruen til vaier er stram og giret såvidt begynner å røre på seg.
- løsne stoppeskruen merket L ut noen omdreininger, dvs mot klokken.
- gir oppover på kassetten så langt det går.
- om vaier er stram nok så skal du nå komme opp på letteste gir.
- Mens du står i letteste gir, stram L-skruen til giret begynner å bevege seg utover igjen, så tar du en halv omdreinging tilbake.
On/Off er clutchmekanismen på skifteren. Bruk "on" innstillingen i alle fall når du kjører i terreng.