Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Kudos til TS for sykkelguiden 2017

Kudos til TS for sykkelguiden 2017 #2385040 24/02/2017 08:19
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Jeg syns årets vinkling av sykkelguiden var veldig bra. Jeg føler meg noen ganger alene om å mene at 20-25 000kr er VELDIG mye penger, og føler meg rett og slett litt liten når jeg beskjemmet i den lokale sykkelsjappa må innrømme at det var noe litt lavere i pris enn 52 000,- jeg hadde tenkt meg når jeg så får meg en sykkel midt på treet prismessig.....

Lederen er også inne på det som jeg ofte grubler litt på, tar utstyrshysteriet over for turgleden og gleden over å være ute ?

Det mest vellykkede sykkelkjøpet her i familien, var når minstemann fikk en knall orange HardRocx barnesykkel. Han gikk fra å være motvillig syklist til å være en iniativtager " skal vi ikke sykle en tur da pappa " og var synlig stolt over den nye, blanke, fine ORANGE sykkelen sin.

Så fikk det ikke hjelpe at den ikke var hverken spesielt dyr, avansert eller lett. Det var åpentbart HANS drømmesykkel, og med en knall-grønn hjelm av skateboard-type ( ikke spør meg hvorfor det er akkurat den fineste hjelmen ) er han godt forberedt på turer langs veg, i skog og mark.

Hvorfor tenderer vi mannfolk til å gjøre ting så helvetes komplisert alltid ?

Er det sant som noen sier, at utstyrshysteriet er et substitutt for annet... utstyr som mangler eller ikke virker * ...

* så ingen er i tvil, dette må leses med ironifilteret fullt ut påskrudd og justert korrekt....

PS - mine beste sykkelturer foretas fortsatt på en 3-4 år gammel førstegenerasjon White Fatbike. Utdatert, tung, billig og kjip. Litt som meg selv egentlig....

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385048 24/02/2017 08:52
aug11x Offline
Besatt
Besatt
Du er ikke alene om å mene at utstyrshysteriet har tatt av. Jeg har en kompis som er helt gæren, men så lenge jeg slipper å høre om det hele tida, så går det greit;)
Det viktigste er jo at man koser seg med sykling. Om man trenger en sykkel til 50 laken + for det, så er jo det dumt (i allefall hvis han/hun ikke er rik) for personen det gjelder.
Mitt inntrykk etter 20 år med sykling er; ja, folk kompenserer for dårlig teknikk med dyre sykler. Det er en helt klar trend mellom "Dolce & Gabbana"-sykler (nomad eller intense til over 100 laken f.eks) og dårlig teknikk. Bare en observasjon fra sidelinjen;) ICON_WINK

Igjen, det trenger ikke nødvendigvis være negativt, for det er jo det å komme seg ut i naturen som er viktig.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385057 24/02/2017 10:03
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg grublet litt på dette. Er det slik at mange føler seg utafor fordi at de ikke har en dyr sykkel? Jeg har aldri noen sinne opplevd det. Om noe så er det at de med det nyeste/dyreste må tåle en hel del vennskapelig mobbing. Eller er det slik at mange ikke prøver stisykling fordi at de tror at man må bruke 50K? I så fall så må de nesten ta litt selvkritikk for å ha satt seg dårlig inn i saken. For eksempel så får du billigste versjon av det som vel er kåret til "verdens beste" endurosykkel to år på rad til rundt 25 000, det er fortsatt veldig mye penger, men er det finnes jo også utrolig mange fine hardtailer. Her et eksempel til godt under 10K. Jeg sier ikke at det er lett for en nybegynner å finne frem til de beste dealene, men det er da hjelp og få for de som vil.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: erikskon] #2385065 24/02/2017 10:11
I
Initium Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
I
Sitat: erikskon
Jeg grublet litt på dette. Er det slik at mange føler seg utafor fordi at de ikke har en dyr sykkel? Jeg har aldri noen sinne opplevd det. Om noe så er det at de med det nyeste/dyreste må tåle en hel del vennskapelig mobbing. Eller er det slik at mange ikke prøver stisykling fordi at de tror at man må bruke 50K? I så fall så må de nesten ta litt selvkritikk for å ha satt seg dårlig inn i saken.

Hvor fristende er det å møte opp på " organsiert aktivitet " om man føler at det er et "must " å ha utstyr av siste skrik i alle ledd ?

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385066 24/02/2017 10:24
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Spørs vel fra sted til sted og plass til plass.

Jeg bruker å mobbe mine kompiser som bare har alu ramme. Andre klikker mobber vel de som har dyre hoier!

Vil tro de aller fleste som har råd til å starte med en hobby hvor inngangsbiletten er 20k+. Når sykkel , sko hjel og sekk er handla. Har levd så lenge at man vet hvordan ting fungerer og hva ei prioriteringer går ut på.

Hvis noen velger å kjøpe 2 stk ibis 5.5c til seg og dama + en Nissan qaskai kontra ny volvo v70 syns jeg det bare er kult.

At noen har så mange hobbyer at man "kun" kan kjøpe en 5år gammel sykkel med ekstern kabelføring og feil hjulstørrelse er det også greit.

Gjør mer av hva du selv ønsker og drit i andre. Men at man får igjen for det man betaler for er det bare å innse

Redigert av Skjelven; 24/02/2017 10:30.
Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385067 24/02/2017 10:24
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Initium
Sitat: erikskon
Jeg grublet litt på dette. Er det slik at mange føler seg utafor fordi at de ikke har en dyr sykkel? Jeg har aldri noen sinne opplevd det. Om noe så er det at de med det nyeste/dyreste må tåle en hel del vennskapelig mobbing. Eller er det slik at mange ikke prøver stisykling fordi at de tror at man må bruke 50K? I så fall så må de nesten ta litt selvkritikk for å ha satt seg dårlig inn i saken.

Hvor fristende er det å møte opp på " organsiert aktivitet " om man føler at det er et "must " å ha utstyr av siste skrik i alle ledd ?

Vel, jeg har aldri noensinne opplevd et slik "must" og heller aldri hørt at noen har opplevd det slik i forbindelse med stisykling. Jeg kan se for meg at det er et problem blant yngre, men blant voksne mennesker, la oss si over 20 år, så mener jeg vel at dersom man føler det slik så får man starte på en prosess med egen psyke og dersom holdningen blant dem man vil være en del av faktisk er sånn (at de ser ned på "billig" utstyr) så er det jo en gjeng idioter det ikke er verdt å henge med uansett.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Skjelven] #2385068 24/02/2017 10:28
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: Skjelven
Spørs vel fra sted til sted og plass til plass.

Jeg bruker å mobbe mine kompiser som bare har alu ramme. Andre klikker mobber vel de som har dyre hoier!

Jeg mobber også noen for at de har for dårlig sykkel. Men det er typisk gubber i gode jobber som jeg synes trenger et spark bak for å koste på seg litt bling ICON_SMILE De svarer ofte med å sykle fra meg og det sier egentlig alt ICON_SMILE

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385069 24/02/2017 10:29
S
Skjelven Offline
Ringrev
Ringrev
S
Enig, en kompis av meg har konglelampe og 2stk tesla. Sykler 100turer i året på innstegsmodell i alu...

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385072 24/02/2017 10:43
larsdx Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg opplever vel egentlig at det er mye mer utstyrsprat her inne på forumet enn når jeg er ute på tur. Og jeg tror det er en ganske generell erfaring.

Ellers er det jo fint mulig å få helt fine fulldempede innstegsmodeller fra blant annet Canyon og Merida .

Nå kommer det også plusshalvdempere nesten ned mot 10.000 som for mange vil gjøre jobben mer enn bra nok.

Greien er vel mer at nisjebutikkene må satse på high end-markedet for å overleve, så for å få tak i billige sykler må man stort sett kjøpe av merker som leverer direkte til kunden eller tråle de store kjedene.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385077 24/02/2017 10:58
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det ser vel ut til at det kommer stadig flere gode stisykler hos kjedemerkene og det vil vel føre til stadig flere muligheter til de mer bevisste forbrukerne. Med litt tålmodighet er det vel VELDIG gode dealer å gjøre hos både XXL og G-sport. Tenker for eksempel på venner salg på allerede nedprisede Scott sykler hos XXL. Og Merida har vel flust av kremsykler, selv om kanskje ikke veil pris er knallgod.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385081 24/02/2017 11:13
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
DOBBELTPOST

Redigert av erikskon; 24/02/2017 11:14.
Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385112 24/02/2017 13:42
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Her må vel alle få velge ut i fra egen lommebok og egne preferanser uten at man blir hengt ut, uansett hvor på skalaen man havner. Da jeg var i tyveårene og hadde små barn hadde jeg ikke hatt råd til stisykkel nesten uansett pris, mens nå som håret gråner er muligheten der for å koste på seg litt. Alt til sin tid som det så fint heter.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385487 26/02/2017 22:16
A
AndreasAL89 Offline
Fersking
Fersking
A
Kommer stort sett ann på prioriteringer. Dyr bil? Dyr snøscooter? dyrt hus? dyrt inventar i det dyre huset? ute hver helg? dyr sykkel? ja vel, kjøp det du har råd til, hvis du har lyst på en dyr sykkel og i tillegg har råd, kjør på.
Dersom det er en kompisgjeng der en av dere har en dyr sykkel og de andre har en biligere (men selvfølgelig har hus, hytte, dyre biler etc) så kan man vel gjette seg fram til hvem som får oral overhøvling? ICON_SMILE

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: aug11x] #2385493 26/02/2017 23:12
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: aug11x
Mitt inntrykk etter 20 år med sykling er; ja, folk kompenserer for dårlig teknikk med dyre sykler. Det er en helt klar trend mellom "Dolce & Gabbana"-sykler (nomad eller intense til over 100 laken f.eks) og dårlig teknikk. Bare en observasjon fra sidelinjen;) ICON_WINK

Igjen, det trenger ikke nødvendigvis være negativt, for det er jo det å komme seg ut i naturen som er viktig.

Nomad: Check
Middels teknikk: Check.

Men til tross for dette, jeg må innrømme jeg misliker trenden med "hva skal være sesongens sykkel" mer enn at noen koster på seg en dyr sykkel når de først handler.

Nomaden kjøpte jeg i 2014, og har ingen planer om å bytte den ut enda. I så måte har jeg neppe brukt særlig mer penger enn den som punger ut 30000/året på budsjettsykkel (+ visstnok obligatoriske oppgraderinger) hver bidige sesong. Folk skal jo få drive med det de vil, men i disse miljøtider liker jeg å kjøpe gode ting jeg tar vare på og har en god stund, enten det er klær, ski eller sykler.

Men ellers er jeg også veldig glad for at man får en sykkelguide der man fokuserer på tilgjengelige sykler i prisklasser som ikke er helt bruktbil, og som kan vise folk at det utmerket går an å komme inn i sykkelverdenen til priser som ikke er så altfor langt unna f.eks toppturski.

Redigert av perbl; 26/02/2017 23:15.

Per B.
Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385494 27/02/2017 01:00
L
Lid Offline
Veteran
Veteran
L
I min klubb sykler de aller fleste på helt greie sykler alusykler til rundt 10k. Jeg blir vel sett på som en av få utstyrfreaker og ikke alle oppdager at jeg bytter sykler ofte. Men får nok ofte kommentaren: Ny sykkel igjen ja... og alle sykler i fra meg. Men for meg er det halve hobbyen i å følge med og prøve nye ting og trender. Og det er ofte meg de kommer til for råd når de også føler for å oppgradere. I år er det selvpålagt innkjøpstopp av både sykler og deler, sålangt ingenting går i stykker da. Skullle bare hatt en fulldempet plusbike......

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2385497 27/02/2017 06:33
simenf Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Det er vel såpass enkelt at man koser seg med kult utstyr. Både for gleden over å kjøpe og som motivasjon til å bruke noe kult. Og så kjøper mange en dyr sykkel for å være sikker på at det ikke står på utstyret.

Men prisstigningen har vært enorm; på tre år økte prisen på ramma mi med 66%!

Kudos til TS - dyr sykkel betyr ikke nødvendigvis mer sykkelglede.

SImen - hjernevasket av storhjulsmafiaen

Ibis Ripley/Spec Levo SL/Trek Farley - nots.no
Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2386750 05/03/2017 13:19
S
simson Offline
Ivrig
Ivrig
S
Enig i skryten av Terrengsykkel. Og bra innlegg fra trådstarter.

Stusser iblant over svarene enkelte nybegynnere får når de spør om råd til sykler. De bør "alltid" heller betale 5000 mer, for å få en OK sykkel.
Vi bør kanskje bli flinke til å tenke at for en nybegynner er kanskje Nakamura's eller White's modeller til 10 000 mer enn bra nok til deres bruk.

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: Initium] #2386799 05/03/2017 16:44
V
VegardAarvåg Offline
Avhengig
Avhengig
V
Det simson sa!

Re: Kudos til TS for sykkelguiden 2017 [Re: perbl] #2386887 05/03/2017 21:32
P
pinnedyret Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
P
Sitat: perbl

Nomaden kjøpte jeg i 2014, og har ingen planer om å bytte den ut enda. I så måte har jeg neppe brukt særlig mer penger enn den som punger ut 30000/året på budsjettsykkel (+ visstnok obligatoriske oppgraderinger) hver bidige sesong. Folk skal jo få drive med det de vil, men i disse miljøtider liker jeg å kjøpe gode ting jeg tar vare på og har en god stund, enten det er klær, ski eller sykler.

Hallo, de som skifter sykler som undikker; det er de som sørger for at vi andre kan kjøpe brukt og fint.

Cruiser avgårde, med skygger i aua og gnister håret

Moderator  support