|
Mest effektive Alpetur - 1/2 uke
|
Mest effektive Alpetur - 1/2 uke
21/02/2017 19:09
|
johanhs
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Jeg har lest litt rundt omkring, bl.a. her inne. Mye bra info, men spør likevel litt basert på mine "ønsker og krav" ;-)
Realistisk sett er ikke beina klare for flere lange dager på ski på rad nest år heller. La oss si at man klarer å komme seg avgårde onsdag etter jobb og så ski'er torsdag og lørdag med retur på søndag. Å forskyve turen til tors-man eller fre-tirs er uvesentlig for min del. Har ikke vært i Alpene før, så sightseeing fredag og noe på søndag er bra tidsutnyttelse sånn sett. Litt sightseeing vennlig område er bra. Trenger ikke noe luksus opplegg. Noe kjøring fra flyplass er sånn sett ikke ille om det er mye pent å hvile øynene på ( altså fjellene....) Ser kanskje for meg en dag i bakkene og en dag på en topptur. Kan ikke skryte på meg store ferdigheter på ski, men kommer meg nok ned bare det ikke blir helt drøyt. Vet ikke om det er nok info for noen tips? Ser jo mange sier Chamonix med mulighet for Courmayuer er et godt utgangspunkt.
|
|
|
Re: Mest effektive Alpetur - 1/2 uke
[Re: johanhs]
21/02/2017 21:14
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Chamonix synes jeg er noe spesielt bra "første" gangs plass å reise på tur til. Relativt tøft terreng, anlegg spredt utover dalen, er det bra snø så er blir alt oppkjørt kjapt, og hvis en helst kjører i bakke så er mange steder bedre. Problemet å bestemme seg nå er jo at en ikke vet hvor det er bra forhold å ikke. Og de beste skistedene i alpene er der det er best forhold he he. Men siden dette er ny opplevelse for deg og du ønsker å få tips om sted. Franske steder som Val Thorens og Tignes er steder som ligger høyt, ski inn/ski out, er det dårlig forhold i terrenget så er det fortsatt bra i pisten + noe brekjøring (som også garanterer snø). Og er det bra forhold så har en veldig lett tilgjengelig offpist, både bratt og slakere. Kunne nevnt noen andre også i samme området. Fly til Grenoble eller Geneve, litt usikker mht buss.
Sveits er dyrt, men Verbier og Zermatt gir litt av samme muligheten med stor allsidighet. Dog dyrt. Fordel mht tog som går regelmessig.
|
|
|
22/02/2017 13:27
|
samuel
Avhengig
|
Avhengig
Du kan gjøre som oss. Fly til Innsbruck på onsdag kveld og hjem søndag, få en sjåfør til å hente deg for å kjøre deg til St. Anton eller Lech. Vi får hele torsdag, fredag, lørdag og det meste av søndagen i bakken. St. Anton ligger ca. 45 min. fra flyplassen. Lech noe lengre. Masser av bakker å leke seg i og masser av pudder hvis det er ønskelig. Har du diger lommebok kan du drive med heliskiing i Lech. Det er mulig å leie bil og ta kollektiv også, men men.... :-) Kan ta fly til Munchen også, men da hadde jeg kanskje leid en bil da det mulighens blir litt dyrt med sjåfør.
Redigert av samuel; 22/02/2017 13:29.
|
|
|
[Re: Oddefa]
23/02/2017 20:30
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Jeg har mest sansen for de italienske stedene, kanskje litt fordi jeg selv bodde i det området (Torino) et år for lenge siden. Jeg liker både maten, stemningen, prisene, gjestfriheten og skikjøringen bedre på italiensk side enn de tilsvarende stedene i Frankrike og Sveits. Steder som Cervinia, Cormayeur, Aosta/Pila, Thuile og Valsesia/Champoluc/Gressoney er alle fine å besøke i noen dager. Det er også gode muligheter for sightseeing her hvis du trenger en pausedag, men selv ville jeg holdt meg på ski hvis jeg bare var der på langhelg. Erfaringen min er at mens terrenget blir raskt oppkjørt på fransk og sveitsisk side, kan snøen ligge urørt lenge på italiensk side, ettersom italienerne kjører mest i løypene...
|
|
|
23/02/2017 20:49
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Italia er også mitt favorittland, var der senest for 2 uker siden, Courmayuer/La Thuile og Limone Piemonte. Men hvis en skal planlegge en tur i lang tid i forkant så er ikke de Italienske stedene snøsikre nok, men unntak av Cervinia og Monterosa da. Har alltid hatt gode forhold i Italia selv, men det er fordi jeg reiser dit det er best forhold og bestemmer meg/oss først ved avreise og treffer en først snøfallene fra Middelhavet har en mye løssnø for seg selv. Når det er sagt så har nok flere italienere begynt å søke utenfor pisten. Enig det du sier om mat, pris og gjestfirhet også anderfo.
|
|
|
[Re: anderfo]
23/02/2017 21:42
|
GeirK
More than words
|
More than words
Jeg har mest sansen for de italienske stedene, kanskje litt fordi jeg selv bodde i det området (Torino) et år for lenge siden. Jeg liker både maten, stemningen, prisene, gjestfriheten og skikjøringen bedre på italiensk side enn de tilsvarende stedene i Frankrike og Sveits. Steder som Cervinia, Cormayeur, Aosta/Pila, Thuile og Valsesia/Champoluc/Gressoney er alle fine å besøke i noen dager. Det er også gode muligheter for sightseeing her hvis du trenger en pausedag, men selv ville jeg holdt meg på ski hvis jeg bare var der på langhelg. Erfaringen min er at mens terrenget blir raskt oppkjørt på fransk og sveitsisk side, kan snøen ligge urørt lenge på italiensk side, ettersom italienerne kjører mest i løypene... Støttes. Vi var fire dager i Chamonix-området og den ene dagen in Courmayeur var det urørt snø å finne selv en uke etter at det hadde snødd sist.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
29/03/2017 06:33
|
johanhs
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Vi har begynt å tenke på å dra til Kitzbuhel-traktene for å kunne kombinere skikjøringen med utforennet den 20.januar. Hva tror man om omerådet her? Alstå selve Kitzbuhel, men også St.Johann, Salbaach etc. Man kan jo bo et sted og så dra til Kitzbuhel på selve utfordagen. Kitzbuhel har renn hele uka, så det er kanskje mye folk i løypene og avstengte omeråder..(?). Hvordan er løssnø mulighetene i disse trakter? Type heisbasert.
|
|
|
29/03/2017 08:05
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når er beste tiden i alpene normalt med tanke på snømengde og pudder?
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide.
Redigert av erling; 29/03/2017 08:08.
|
|
|
29/03/2017 08:47
|
Fossi
Avhengig
|
Avhengig
Jeg var i de traktene under rennhelga for et par år siden. Det var ikke noe problem i løypene da vi var et stykke unna, men det var fullstendig kaos på alt av transport og fasiliteter. Det var nesten umulig å få bord på restauranter, skibussene var smekkfulle og alle afterskistedene var proppfulle. Da vi skulle ta toget til flyplassen på søndagen måtte gruppa jeg reiste med dele oss og stå rett innforbi døren på hver vår vogn. Det var såvidt vi klarte å presse oss innefor døra. Og der stod vi nesten hele veien til Zurich. Og det virket som om alle andre på det toget hadde holdt promillen godt gjennom natten. Jeg har aldri hørt så mye kubjeller og skrål i hele mitt liv. For å oppsummere så er det null problem med skikjøringen, men alt det andre er styr.
Bikeless no more
If you ain't a cowboy, you ain't nothing.
|
|
|
[Re: erling]
29/03/2017 13:05
|
Christpa
Avhengig
|
Avhengig
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Vi har vært flere år i Bad Gastein første uka i mars og da finner vi stort sett alltid noe bra. Det har vel også snødd minst et par dager i løpet av uka hver gang. Kan jo være bra i tidligere også, men man vet aldri.
|
|
|
30/03/2017 05:20
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Uke 6 er den magiske uken:) Alagna er vannvittig bra, men avhengig av snøen/stormene kommer fra Sør/Middelhavet for gode forhold. Selv bestemmer jeg meg hvor vi reiser tidligst 3 dager før avreise og senest når vi sitter i bilen på vei ut av flyplassen. Men skal en først bestemme seg for et sted i lang forvei er Alagna et godt alternativ.
|
|
|
[Re: Oddefa]
30/03/2017 07:27
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Uke 6 er den magiske uken:) Alagna er vannvittig bra, men avhengig av snøen/stormene kommer fra Sør/Middelhavet for gode forhold. Selv bestemmer jeg meg hvor vi reiser tidligst 3 dager før avreise og senest når vi sitter i bilen på vei ut av flyplassen. Men skal en først bestemme seg for et sted i lang forvei er Alagna et godt alternativ. Hvorfor akkurat uke 6? Blir uke 10 for sent på sesongen?
|
|
|
30/03/2017 07:59
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Uke 6 er den magiske uken:) Alagna er vannvittig bra, men avhengig av snøen/stormene kommer fra Sør/Middelhavet for gode forhold. Selv bestemmer jeg meg hvor vi reiser tidligst 3 dager før avreise og senest når vi sitter i bilen på vei ut av flyplassen. Men skal en først bestemme seg for et sted i lang forvei er Alagna et godt alternativ. Hvorfor akkurat uke 6? Blir uke 10 for sent på sesongen? Jeg tror det er i seineste laget for pudderkjøring. Sist jeg var i området, i starten av mars 2011, var det ennå greit med snø i øvre del selv, men sola stekte såpass at det ikke var noe håp om annet enn slushføre. Og nedre del var snøflekker (vi måtte gå endel til fots). Fikk inntrykk av at dette var helt normalt for årstida, og at januar-februar er best for pudderkjøring her. Når er beste tiden i alpene normalt med tanke på snømengde og pudder?
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Vi har vært flere år i Bad Gastein første uka i mars og da finner vi stort sett alltid noe bra. Det har vel også snødd minst et par dager i løpet av uka hver gang. Kan jo være bra i tidligere også, men man vet aldri. NB, det er ganske så langt (noen hundre km i luftlinje) fra Bad Gastein til Monte Rosa, så jeg tror ikke nødvendigvis at sesongens varighet er identisk.
|
|
|
30/03/2017 08:34
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Uke 6 er den magiske uken:) Alagna er vannvittig bra, men avhengig av snøen/stormene kommer fra Sør/Middelhavet for gode forhold. Selv bestemmer jeg meg hvor vi reiser tidligst 3 dager før avreise og senest når vi sitter i bilen på vei ut av flyplassen. Men skal en først bestemme seg for et sted i lang forvei er Alagna et godt alternativ. Hvorfor akkurat uke 6? Blir uke 10 for sent på sesongen? Jeg har vært i Alagna i uke 9 de 8 siste årene og snømessig har det vært en bra uke. Fordelen med å reise litt sent er at det er større sjanse for at det er snø helt ned til dalen samt at det er mer sikkert at det er nok snø på breene i høyden for toppturer/heli. Ulempen er at sola tar solsidene raskere samt at det er mer folk i vinterferieukene. I år var vel kanskje året med minst snø jeg kan huske, men med 30 cm nysnø tidlig i uka ble veldig bra. Ikke noe problem å finne urørt snø lett tilgjengelig etter mange dager.
|
|
|
30/03/2017 09:01
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
30/03/2017 15:35
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skal bestille tur til Alagna i Monterosa neste vinter. Offpiste med guide. Uke 6 er den magiske uken:) Alagna er vannvittig bra, men avhengig av snøen/stormene kommer fra Sør/Middelhavet for gode forhold. Selv bestemmer jeg meg hvor vi reiser tidligst 3 dager før avreise og senest når vi sitter i bilen på vei ut av flyplassen. Men skal en først bestemme seg for et sted i lang forvei er Alagna et godt alternativ. Hvorfor akkurat uke 6? Blir uke 10 for sent på sesongen? Nei da, uke 10 kan være bra det. "uke 6" er vel mer et begrep, men tidlig februar er ofte en garanti for løssnø/pudder. Har aldri dratt til alpene og ikke fått løssnø. Tipper jeg har ca 30 turer i alpene på akkurat 20 år (første var i 1997). Året etter var jeg i Alagna (dvs bodde i Champoluc, dalen lengst vest i Monterosa). Falt for stedet da, og har vært der 4 ganger senere ( fra en dag til 4 dager). En av grunnen til at jeg kun har hatt en tur til Canada (skulle vært en til men beinbrudd stoppet den turen) og ikke noe Japan (har hatt lyst, men ikke passet) er at vi har hatt så gode forhold i alpene, og kortreist/billig sammenlignet med andre områder. Har kjørt dyp løssnø tidlig i desember (Engelberg, Les Arcs) og overgangen april/mai (Chamonix). Noen ganger har vi måtte jage løssnø, men stort sett rett på gode forhold. Frem til 2003 var alle turer Charter, noen planlagt i god tid og et par hoppe-påturer (som begge endte i Avoriaz). Etter det har det handlet om bilturer fra Norge eller fly-leiebil-kjøre etter beste forhold.
|
|
|
31/03/2017 09:00
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har kjørt en del med guider i Alagna, men ikke brukt disse. Kan anbefale å booke det meste her: https://www.alagna.it/en/. Hvis dere booker Roberto, Alberto eller Andrea er de med på litt spenstige ting hvis dere er ute etter det. Ellers er det alltid en fornøyelse å være med Alagna legenden Sergio Gabbio på tur. Anbefaler på det sterkeste å bruke guide hvis dere ikke er kjent i området. I starten kjørte vi ofte med guide noen dager først, og på egenhånd mot slutten av uka. Det er mange trivelige overnattingssteder. Vi bor på Residence Mirella rett ved heisen, men har også bodd på Indren Hus og Baita Walser Reale. Dersom pris ikke er tema ser det nye Allegroitalia Alagna Palace flott ut. Også veldig trivelig på Sergio Gabbio sitt hotell Montagna di Luce, men det ligger litt ovenfor byen så litt upraktisk. Sånn hadde vi det i Alagna i år: https://www.facebook.com/bjarne.salberg/videos/10155820306039179/
|
|
|
[Re: laowai]
31/03/2017 10:18
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har kjørt en del med guider i Alagna, men ikke brukt disse. Kan anbefale å booke det meste her: https://www.alagna.it/en/. Hvis dere booker Roberto, Alberto eller Andrea er de med på litt spenstige ting hvis dere er ute etter det. Ellers er det alltid en fornøyelse å være med Alagna legenden Sergio Gabbio på tur. Anbefaler på det sterkeste å bruke guide hvis dere ikke er kjent i området. I starten kjørte vi ofte med guide noen dager først, og på egenhånd mot slutten av uka. Det er mange trivelige overnattingssteder. Vi bor på Residence Mirella rett ved heisen, men har også bodd på Indren Hus og Baita Walser Reale. Dersom pris ikke er tema ser det nye Allegroitalia Alagna Palace flott ut. Også veldig trivelig på Sergio Gabbio sitt hotell Montagna di Luce, men det ligger litt ovenfor byen så litt upraktisk. Sånn hadde vi det i Alagna i år: https://www.facebook.com/bjarne.salberg/videos/10155820306039179/ Så bra. Hvilket tidspunkt vil du anbefale?
|
|
|
31/03/2017 19:30
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Vi har de siste årene vært i Alagna i uke 9, og har vært fornøyd med tidspunktet. Hvis jeg skulle anbefale noe så vil jeg si uke 7-10, men det er jo alltid litt bingo med vær og føre. Mange av offpist turene i Alagna ender opp i nabodalene, og hvis det ikke er snø helt ned til Alagna blir det en del gåing. Mitt inntrykk er at det er større sjanse for at det er snø helt ned litt utpå sesongen. Snøbruene på breene er også normalt tryggere sent på sesongen enn tidlig, så hvis det er aktuelt med toppturer i høyden er det bra. Ulempen sent på sesongen er at sola er sterkere og solsidene blir ødelagt fort når sola kommer etter snøfall. Noe av det som er så bra med Alagna er at man har tilgang til et enormt område hvis man går litt. I skyggesidene ligger snøen tørr og fin lenge etter snøfall.
|
|
|
31/05/2017 06:44
|
johanhs
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Et par sprørsmål til: Om en ender opp i Kitzbuhel; Når kan man anta best forhold her? Ser det er mye kunstsnøanlegg, men det er mest løssnø jeg tenker på. Er det riktig at det har vært dårlig med snø her de siste årene? Det ligger jo ikke så høyt.
Saalbach: Når kan man anta best forhold her? Det virker kanskje mer snøsikkert enn Kitzbuhel? Generelt virker kanskje Saalbach som et ganske bra alternaltiv for en alpe-novise.... :-)
|
|
|
31/05/2017 10:38
|
Oddefa
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kitzbuhel og Saalbach er jo nesten "vegg i vegg" så skal ikke være stor forskjellen mht snø og når det er best. Men dette ligger jo lavt så størst sjanse for begge plasser mht forhold er nok i februar. Tipper snøen smelter fort i mars. Men er ofte bra i januar også, og litt rimeligere da. Hadde valgt Saalbach her hvis dette var første gang til alpene. Større område (DVs med litt biler/busser så henger jo det meste her sammen), bra bakke kjøring, bra offpistkjøring. Dette har blitt enda bedre etter sammenslåing med Fieberbrunn for år siden. Er det dårlig med snø i nedre deler så er også en kort busstur unna Kaprun/Kitzsteinhorn, et av de beste breområdene i alpene mht frikjøring (synes jeg i allefall). Men Kitzbuhel blir jo ikke feil det heller.
|
|
|
|
|