Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

alternativ trening - konsekvens?

alternativ trening - konsekvens? #2383217 13/02/2017 08:16
J
jenshk Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
J
Hei,

Har pådratt meg en liten overbelastning på framsida av leggmuskulaturen og må derfor trene alternativt en måneds tid. Ingen beinhinnebetennelse, men en klassisk overbelastning som kunne ha utviklet seg å blitt værre om det ikke hadde blitt adressert tidlig. Har en Alpe-tur i slutten av Mai, så tenke det var fornuftig å ta tak i ubehaget først som sist!

Det betyr ingen trening med høy intensitet på sykkelen, men styrke, stabilisering, tøying og 2-3 ukentlige vispeøkter a 30 - 45 med høy frekvens. Selve "skadeavbrekket" fortoner seg ganske greit med fin progresjon, selv om det selvfølgelig er kjipt. Det positive ser ut til at det hele er relativt ukomplisert. Det har vært ensidig belastning og ingen variasjon.

Helt ærlig kjennes det ut som om jeg har godt av dette. Bryte opp litt, forbedre styrke og funksjonen i vesentlige muskler. Kanskje jeg til og med kommer ut av denne perioden med et bedre utgangspunkt for å ta nye steg de siste 3 månedene før tur i slutten av mai? Hvilken effekt har et slikt avbrekk på formen? Så klart kommer formen til å endre seg og FTP bli redusert noe, men overskudd og styrke vil jo få et løft. Hva tenker forumet?

Re: alternativ trening - konsekvens? [Re: jenshk] #2383252 13/02/2017 09:24
Stefan77 Offline
Besatt
Besatt
Vet ingenting om treningsgrunnlaget ditt, men da jeg hadde rygg-tykje og ble tvunget av fysio til en del forskjellig trim-for-eldre core øvelser gjennom en hel vinter så satte jeg PR på alt annet enn rene kondis-segmenter til tross for å ha gått fra lite sykkel og kondistrening til veldig lite i denne perioden.
Jeg tror du kan tjene på det på lengre sikt, men neppe til Mai ICON_SMILE

- Stefan

Moderator  support