Begynt å teste en ny sykkel, og har fått svar på litt om demertrykk.
Har også et par spørsmål om andre ting som ikke er helt 100% :
RockShox Reverb Stealth 150 pinne : Denne fungerer rett og slett ikke i et par minusgrader, men funker helt fint i boden. Normalt? Hvis ikke; kan noe gjøres for å bedre dette?
1x11 SRAM GX system: Bakgiret er utrolig tregt. Girer greit ned, men må bruke veldig mye kraft i tommelen for å gire opp. Ble rett og slett sliten i tommelen etter en stitur.... Googlet og fant ut at GX er relativt budsjett. Er det tyngre enn dyrere? Har andre sykler som girer fint i minusgrader, men altså ikke dette....
Re: Ny Sykkel - Trøbbel med Reverb og GX-gir-
[Re: jantore]
#238318813/02/201706:15
Lufting hjalp på Reverben min, i alle fall. Hvis mange har dette problemet med nye Reverber, må det bety at fjernkontrollen ofte er dårlig lufta fra fabrikk. Synd, for den er ikke billig, akkurat.
Hydraulisk fjernkontroll virker for meg som et overkonstruert påfunn. "Alle" andre får det til å virke vel så godt med en billig vaier.
Øyv
#238319913/02/201707:29
Har GX bak å X1 skifter framme. Har ingen problemer, vil faktisk påstå at GX gir langt smidigare giring enn X1 bakgir. Så enten er det skifteren som er dårlegare på GX, eller så er det noko i vegen med bakgiret..
#238320413/02/201707:44
Jeg har NX på tjukken og X1 på Pivoten, kjenner at NX ikke er like tight, men begge er like lette å gire med. Er nok ikke skifteren, sett at det ikke er konstruksjonsfeil fra fabrikk, tipper vaier - Enten hindringer i kabelstrømpa, eller som andre har påpekt, at vaieren er strekt feil på giret / hoppa av.
Redigert av Hoaas; 13/02/201708:24.
You are what you eat...mmm nuts
#238322113/02/201708:22
Reverb beveger seg saktere og saktere i minusgrader, som alle andre komponenter drevet av luft og olje. Noen ganger kan de også stoppe litt opp. Noen opplever også at gir og wirer stopper helt opp i kulda, og dempere blir gjerne slappere og tregere. I kulda kan olja stivne litt, avhengig av kvalitet, og lufttrykket minker. Merker disse tendensene selv, det øker i takt med flere minusgrader, eller tiden jeg er ute. Det er litt av sjarmen ved å leke rundt i skogen vinterstid For meg har det funka å bare vri litt på bryteren som justere hastigheten på pinnen, da har det løsnet litt. Lufting av remote'n gjør jeg vel ca en gang i året, rent for syns skyld, eller om jeg må demontere/kappe slange av en eller annen grunn.
La sykkelen stå ute i kulda, og hiv oljesprøytene i fryseren en times tid før lufting. Da får du en setepinne som funker i kulda. Luft så på nytt med litt varmere olje før sommeren.
#238350614/02/201707:54
Begynt å teste en ny sykkel, og har fått svar på litt om demertrykk.
Har også et par spørsmål om andre ting som ikke er helt 100% :
RockShox Reverb Stealth 150 pinne : Denne fungerer rett og slett ikke i et par minusgrader, men funker helt fint i boden. Normalt? Hvis ikke; kan noe gjøres for å bedre dette?
1x11 SRAM GX system: Bakgiret er utrolig tregt. Girer greit ned, men må bruke veldig mye kraft i tommelen for å gire opp. Ble rett og slett sliten i tommelen etter en stitur.... Googlet og fant ut at GX er relativt budsjett. Er det tyngre enn dyrere? Har andre sykler som girer fint i minusgrader, men altså ikke dette....
Reverb blir tregere i kulda, men jeg har aldri opplevd at den har sluttet å virke. Prøv å øke hastigheten ved å skru på justeringsskruen som er merket "Speed" på remoten. Der er det også en pilangivelse. Hvis ikke det gjør susen er det nok lufting som skal til.
Ingen grunn til at GX ikke skal fungere greit også i kulde. Sjekk at wiren går lett, og at den er trukket riktig gjennom giret som andre i denne tråden har skrevet.
Lars-Erik
[Re: Øyvindzen]
#238351414/02/201708:25
Lufting hjalp på Reverben min, i alle fall. Hvis mange har dette problemet med nye Reverber, må det bety at fjernkontrollen ofte er dårlig lufta fra fabrikk. Synd, for den er ikke billig, akkurat.
Hydraulisk fjernkontroll virker for meg som et overkonstruert påfunn. "Alle" andre får det til å virke vel så godt med en billig vaier.
Øyv
Det er vel heller at den ikke er luftet etter montering, Stealth innebærer jo at slangen må av. Det kan funke både en og flere ganger med redusert funksjonalitet for hver gang til det bare sier helt stopp.
Gått fra X1 til GX og eneste jeg merker er at det koster halvparten.
Som nevnt dobell og trippelsjekk wireføring
Redigert av JoachimV; 14/02/201708:27.
#238353314/02/201709:24
Det høres ut som du har noe feil med wire og strøpeføringen. Gå nøye gjennom alt og se bak på skifteren om du har tredd wiren riktig gjennom . Se i bruksanvisningen hvordan den skal tres. Jeg har tredd feil og da opplevde jeg det du gjør nå.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
[Re: thomassen]
#238354414/02/201709:56
Prøv disse kombinasjonene av wireplasseringer som bildene viser her
ikke gjør det, siden ingen av disse er for X-Horizon på 1x11 GX
Det er sikkert feil bilde jeg har lagt med. Men jeg husker at det var avgjørende å tre wiren akkurat som det stod i forklaringen til sram. Jeg gjorde feil først, undersøkte og så gjorde det riktig.
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
[Re: magnusc]
#238362114/02/201714:13
Tykkelse på vaier skal etter min mening ikke være noe som har innvirkning på giret, men strømpen. Trang strømpe må ha tynn vaier. Er nok ikke verre enn det.
Tykkelse på vaier skal etter min mening ikke være noe som har innvirkning på giret, men strømpen. Trang strømpe må ha tynn vaier. Er nok ikke verre enn det.