Hvorfor kildesortere metall?
|
Hvorfor kildesortere metall?
12/02/2017 22:17
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Da en epost til min lokale avfallshåndteringsbedrift ikke ga meg et godt svar prøver jeg her istedenfor:
Hvorfor bør man sortere ut metall fra restavfallet?
Hvis det er sånn at restavfallet uansett går til forbrenning, som det vel for det meste gjør her i landet (?) så vil de færreste metaller vi bruker i det daglige brenne opp, og man kan hente ut metallet fra restene etter forbrenningen. Noe som også gjøres i følge min lokale avfallshåndteringsbedrift. Er det da noe miljømessig grunn til at jeg skal ta meg bryet med å finne en gjenvinningsstasjon for glass og metall for å bli kvitt hermetikkboksene mine?
Trønder osv
|
|
|
Re: Hvorfor kildesortere metall?
[Re: Espen J]
13/02/2017 06:26
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Selv om ikke metallet som havner i forbrenningsovnene brenner opp, skapes mer giftige gasser, og det som blir igjen har mindre verdi enn "ubrent" vare.
Kildesortert metall blir automatisk sortert ut, ulike metaller blir identifisert og sortert hver for seg. Deretter blir det granulert, fylt i store sekker og solgt som råmateriale.
Utvinning av enkelte av disse metallene, spesielt aluminium, er noe av det skitneste og mest kraftkrevende som finnes. Så gjenvinning er absolutt en god idé. I tillegg kommer at de ferdige sekkene som nevnt over selges til gode priser, slik at renovasjonsavgiften din blir lavere. Dersom du kaster metallet i restavfallet, må vi som regel betale svenskene for å brenne det (mesteparten havner i svenske ovner - iallefall her på Østlandet).
Redigert av HCO; 13/02/2017 06:38.
|
|
|
13/02/2017 06:45
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det HCO sa. En lang liste med svært gode grunner til å gidde å sortere ut metall altså.
|
|
|
[Re: HCO]
14/02/2017 15:49
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Selv om ikke metallet som havner i forbrenningsovnene brenner opp, skapes mer giftige gasser. Denne sliter jeg med å forstå. Det er mulig noen få metallegeringer kommer ut av metaller under oppvarming, men utover det skal det ikke skapes noe gift av å forbrenne tradisjonellt metall. Kildesortert metall blir automatisk sortert ut, ulike metaller blir identifisert og sortert hver for seg. Deretter blir det granulert, fylt i store sekker og solgt som råmateriale.
Kan ikke dette gjøres med metall som har vært innom forbrenningsovnen? Utvinning av enkelte av disse metallene, spesielt aluminium, er noe av det skitneste og mest kraftkrevende som finnes. Så gjenvinning er absolutt en god idé. I tillegg kommer at de ferdige sekkene som nevnt over selges til gode priser, slik at renovasjonsavgiften din blir lavere.
Jeg er fullt klar over at det er en enorm fordel å resirkulere metaller, det er ikke der spørsmålet ligger. Spørsmålet er hvorfor det har mer for seg at forbrukeren gjør det enn at avfallshåndteringsbedriften gjør det. Dersom du kaster metallet i restavfallet, må vi som regel betale svenskene for å brenne det (mesteparten havner i svenske ovner - iallefall her på Østlandet).
Hvorfor det? Hvis du brenner på tilstrekkelig temperatur, noe jeg føler meg trygg på at gjøres med restavfall, så vil jo det som ligger igjen være (primært) metall og karbon. Må dette brennes en gang til? i såfall hvorfor? Ikke meningen å være vrang, det er fordi jeg lurer her. 
Trønder osv
|
|
|
14/02/2017 17:33
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Ikke meningen å være vrang, det er fordi jeg lurer her. Veldig old school tankegang her. Minner meg om fortidens forbrenningsovner hvor man gravde ut gørra som aldri brant opp og har vel ikke vært lovlig på et par tiår. http://www.no.all.biz/img/no/catalog/2376.jpegFor å ikke svare på det du lurer på men repetere det andre har sagt. Det finnes i dag bedre løsninger for å sortere metall i forkant. Du snakker om jern og karbon men (nesten) alt i dag er legeringer av flere legeringslementer Aluminiums gjennvinning til 5% av kostnadene burde være en tankevekker.
Redigert av JoachimV; 14/02/2017 17:37.
|
|
|
14/02/2017 17:49
|
Ynot
Besatt
|
Besatt
aluminium har lav smeltetemperatur og mye fordamper, urent karbonisert stål er svært hardt og sprøtt
|
|
|
14/02/2017 18:27
|
HCO
Entusiast
|
Entusiast
Dersom du kaster metallet i restavfallet, må vi som regel betale svenskene for å brenne det (mesteparten havner i svenske ovner - iallefall her på Østlandet).
Hvorfor det? Det meste annet her er besvart, men på denne: Det kan godt hende svenskene har utstyr og rutiner for å sortere ut metallet før det norske avfallet havner i ovnene, det vet jeg dessverre ikke. Men det er så enkelt som at usortert avfall koster å bli kvitt, sortert avfall får man betalt for.
|
|
|
[Re: JoachimV]
14/02/2017 19:14
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
Ikke meningen å være vrang, det er fordi jeg lurer her. Veldig old school tankegang her. Minner meg om fortidens forbrenningsovner hvor man gravde ut gørra som aldri brant opp og har vel ikke vært lovlig på et par tiår. http://www.no.all.biz/img/no/catalog/2376.jpegFor å ikke svare på det du lurer på men repetere det andre har sagt. Det finnes i dag bedre løsninger for å sortere metall i forkant. Du snakker om jern og karbon men (nesten) alt i dag er legeringer av flere legeringslementer Aluminiums gjennvinning til 5% av kostnadene burde være en tankevekker. Du forsto altså ikke hva jeg skrev. Jeg er fullt klar over at å gjenvinne metall er gunstig, spørsmålet er hvem som skal gjøre det. Å legge den byrden over på forbrukeren om forbrenningsanlegget uansett gjør det, er mer old-school enn å benytte seg av moderne sorteringsmetoder. Jeg har selv en del studiepoeng i både kjemi og materialteknikk, jeg vet godt hva stål og andre metall-legeringer kan inneholde, slapp helt av.
Trønder osv
|
|
|
[Re: Ynot]
14/02/2017 19:18
|
Espen J
OP
Besatt
|
OP
Besatt
aluminium har lav smeltetemperatur og mye fordamper, urent karbonisert stål er svært hardt og sprøtt Du har rett i den aluminiumen, var litt vel fokusert på stål her. takk. karbonisert stål er jo ikke grusomt vanskelig å rense, men selvfølgelig: slipper man så er det en fordel. vil vel likevell anta at også glass og metall-avfall tar turen innom oppvarming for å bli kvitt matrester og produkt-etiketter, men ser poenget der.
Trønder osv
|
|
|
14/02/2017 19:44
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Utvinning av enkelte av disse metallene, spesielt aluminium, er noe av det skitneste og mest kraftkrevende som finnes.
Kraftkrevende ja, men det er vel ikke en så veldig skitten prosess, eller? Forøvrig så var vel ikke spørsmålet om man skulle kildesortere, men heller hvem som gjør det. Eksempelvis så sorterer publikum i Oslo plast, mens på Romerike så har de et anlegg som gjør denne jobben. Har ikke sett det på Romerike, men synes ikke sortering systemet i Oslo var veldig imponerende. All metall blir smeltet og skilt ut etter brennkammer forøvrig (og avgassene renset).
|
|
|
[Re: stephy]
14/02/2017 21:53
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Utvinning av enkelte av disse metallene, spesielt aluminium, er noe av det skitneste og mest kraftkrevende som finnes.
Kraftkrevende ja, men det er vel ikke en så veldig skitten prosess, eller? Eller? Så lenge det skjer utenfor Norge er det jo greit eller? http://www.dagsavisen.no/verden/skuffet-over-hydro-1.478861
Redigert av JoachimV; 14/02/2017 21:55.
|
|
|
15/02/2017 07:20
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
[quote=HCO] Dersom du kaster metallet i restavfallet, må vi som regel betale svenskene for å brenne det (mesteparten havner i svenske ovner - iallefall her på Østlandet).
Hvorfor det? /quote] Forbrenningsanleggene brenner ikke søppel for å bli kvitt det, men for å skaffe energi som går til oppvarming av vann (fjernvarme). De har mål om f.eks "X antall Kvh etc, og trenger MYE søppe i ovnene. Så mye at det faktisk er litt lite til tider. Svenskene betaler mest for avfallet, og derfor kjører man det dit :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
15/02/2017 07:35
|
boltzmann
Entusiast
|
Entusiast
Gunnar Tjomlid om automatisk avfallshåndtering: Teknologien virker, og den gjør en bedre jobb enn det vi mennesker selv klarer.
Men ikke alle er like begeistret for dette. Enkelte politikere, så vel som Avfall Norge selv, er kritiske, blant annet fordi dette føles feil. Det føles feil å la folk slippe å kildesortere avfallet sitt. Det føles som et steg tilbake. Dette handler om verdier. De siste 25 år har vi blitt så indoktrinerte med at sortering av søppel er helt sentralt for å redde verden at det å la mennesker atter en gang kaste bleier, plastemballasje, brødskorper, gamle sko, tørkepapir og gamle gummileketøy i en og samme søppelpose føles som et sakte selvmord.
Og vi liker ikke at maskiner gjør en bedre jobb enn oss selv. Vi liker ikke at den varme feelgood-følelsen av å sortere søppel erstattes av kald mekanikk. Ja, vi er faktisk villige til å ofre miljøet for å beholde følelsen av at vi redder miljøet.
https://www.nrk.no/ytring/kast-ut-kildesorteringen-1.10958148
|
|
|
15/02/2017 07:41
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Masse rasjonelle argumenter... I tillegg ble det hos oss færre hentinger og en mindre søppelkasse til restavfall når de startet med kildesortering av plast og papir... Det skal ikke mye til før bøtta blir full og alt man kan kildesortere (inkl glass og metall) eller levere til gjenvinningsstasjonen er bra for en selv og de som henter (overvektige søppelbiler har vi jo hørt om). Færre kilometer på vei, mindre restavfall, mindre bearbeiding av avfall ved ankomst og høyere grad av resirkulering/gjenbruk...
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
|
|