Nå i helga var jeg inne på fjellet og opplevde et merkelig og uventet fenomen. Vi bodde i en hytte hvor den mest avanserte faciliteten utenom en god vedovn var en reiseradio. Pluss min hodelykt fra DX - en standard magishinelignede LED-lykt med 3 nivåer : full, halv , blink
Straks denne lykta ble påslått så jammet den signalene til reiseradion - ingen tvil. Jeg beveget meg 4-5 m bort fra radioen - samme situasjon med jamming. Og noe lengre unna sjekket jeg ikke. MEN: det virker som om elektronikken i denne LED-lykta sender ut radiobølger - til og med ganske kraftige sådanne. Jeg vet jo at det ikke er snakk om ioniserende stråling, men likevel - jeg ble faktisk bekymret med tanke på at man faktisk bærer den , ja nettppp - på panna. Og den store entusiasmen for dette hodelyktkonseptet har fått seg en aldri så liten knekk. Er det slik kineserne skal ta knekken på oss med "brainwarming". Har aldri hørt dette beskrevet før. Er det noe her på forumet som har noe kunnskap om dette?
Ikke ukjent at digitale kontrollkretser med styrer ved hjelp av høye frekvenser kan støye og påvirke radiomottagere. Har ikke vært borte i dette med mine lykter. Men som nevnt over er EMS en del av design og testing i forhold til CE-krav av hensyn både til annet utstyr og levende vesener.
Jeg vil tro den elektromagnetiske strålingen fra en slik lommelykt er helt ufarlig, og kan sammenlignes med en mobiltelefon (som også kan "jamme" FM-radioer). Ta kontakt med Statens Strålevern hvis du er bekymret, men siden du hopper rett på en konspirasjonsteori om kineserne foretrekker du kanskje kilder med alternative fakta.
"To prepare for a race there is nothing better than a good pheasant, some champagne and a woman." -- Jacques Anquetil
"Da hadde flytrafikken over byen opplevd så store forstyrrelser på elektronikken i flyene at Rockheim ble nødt til å slå av lysanlegget på taket av hensyn til flysikkerheten."
Vil hodelyktene kunne forstyrre skredsøkere? Er det noen som har sett noen tester av det? Jeg har lest at mobiltelefoner kan forstyrre og bør ikke oppbevares for nær søkeren, så hvis hodelyktene sender ut så mye støy som beskrevet her høres det ut som de kan gi problemer.
Magicshine sier de tilfredstiller EN 61000-3-2. Dvs. kan gå god for at de har gjennomført en ganske omfattende runde med målinger og dokumentasjon, og garantere at ikke lyktene oppfører seg slik som lykta det er snakk om.
Jeg har tatt den runden med EMC-testing for produkter jeg/vi har utviklet, og det er en temmelig dyr prosess, med leie av laboratorier og alskens spesialutstyr som må være tilgjengelig.
Jeg er skråsikker på at lykter man kjøper på Dealextreme for ca ingenting penger, aldri har vært i nærheten av en sånn kvaliseringsprosess.
Magicshine påsto (tidligere?) at de hadde UL-sertifisering på plass uten å ha det, så den som importerer slike lykter til USA han havne opp i seriøs juridisk trøbbel med UL om de begynner å pushe Magicshine der. Jeg tipper juridisk risiko er mye mindre i Norge, siden det ikke er helt samme greia med EMC-sertifisering og risiko for å bli fersket her.
Har flere ting som forstyrrer radioen min, flere hodelykter (bla. LedLenser) men også Garmin-klokka.
Og når vi er inne på pulsklokker. Hvorfor tikker digitale pulsklokker? Veldig irriterende å vokne av klokka fordi jeg legger hodet på armen og har glemt å ta av klokka før jeg la meg.
Effekten fra denne strålingen er så lav at det ikke er noe å bry seg om.
Sannsynligvis ikke, men den der billiglykta mi blir i alle fall parkert inntil videre. Liker ikke den type overaskelser . . .
Skjermer du deg også fra alle andre strålingskilder i nærmiljøet ditt med høyere energiinnhold enn denne lykta? Hvis svaret er nei - hvorfor gir du denne spesialbehanding?
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
Effekten fra denne strålingen er så lav at det ikke er noe å bry seg om.
Sannsynligvis ikke, men den der billiglykta mi blir i alle fall parkert inntil videre. Liker ikke den type overaskelser . . .
Skjermer du deg også fra alle andre strålingskilder i nærmiljøet ditt med høyere energiinnhold enn denne lykta? Hvis svaret er nei - hvorfor gir du denne spesialbehanding?
Ja. Jeg har kjøpt lue på aliexpress med folie-innlegg. De garanterer at "pæra" ikke blir påvirket av stråling.
Skal dog reklamere da det blir ubehagelig å stå for nærme micro waven på jobben
Redigert av sveinaa; 13/02/201709:56.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Vedovnen sender også ut stråling i et vidt spekter, med en, i dette henseende, temmelig ekstrem effekt. Det er gjennom tidene ganske mange som har dødd som følge av at ting har gått galt ved vedfyring.
Ja. Jeg har kjøpt lue på aliexpress med folie-innlegg. De garanterer at "pæra" ikke blir påvirket av stråling.
En sånn en? Det ligger jo litt i genene.
Har den og, men det er den jeg bruker hjemme. Der er der dog bly i skroget og en lys kobberlegering i ornamentene som "leder bort". Tester har visstnok viset at hjelmen også tåler røntgenstråler. Men pga tyngden bruker jeg den kun hjemme.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Min Magicshine jammer signalene til sykkelcomputeren i alle fall - men bare når den begynner å gå tom for strøm! (lykten, altså). Tolker dette som en "feature" siden advarselen i lyktebryteren er nokså lett å overse. Billig xxl-modell av Magicshine
Når jeg snakker om 'å tikke' så mener jeg at hvis man holder øret inntil klokka så hører jeg at den tikker. Og det gjør de også uten at jeg tar puls. Det var greit før da man hadde analoge klokker. Pulsklokkene mine er digitale, hvorfor skal de tikke?