Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Trenger noen tips til utstyr

Trenger noen tips til utstyr #2382557 09/02/2017 19:21
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Jeg er lei av jobbsykkelen og trenger å bytte ramme (hybrid) til en stivere variant med feste til skivebremser. Jeg tenker en karbon ramme , men har ikke tenkt å legge veldig mye penger i det. Har lest litt om kina rammer, men er litt usikker på det.
Det jeg er mest usikker på er dimensjonene på denne ramma og hvordan jeg skal plukke riktig for meg (175 cm). Greia er at jeg ikke ønsker å sitt alt for mye fremoverlent. Idag er styret 4 cm under sete toppen i tillegg føler jeg at ramma er litt for stor.
Videre vurderer jeg nytt hjulsett (cyclocross variant). Strengt tatt har jeg greie Maveric hjul idag, men bakhjulet har ikke mulighet for skivebremse og det skal jeg nå sette på.
Jeg vet at sp.mål om pris kommer, men her er jeg egentlig åpen for forslag. Siden det er en jobbsykkel så er det ikke så gøy å ha for dyr sykkel, så jeg har derfor beholdt min gamle traver så lenge som jeg har gjort til nå. Men jeg trenger noe som ruller bedre og gir mer svar tilbake i tråkket. (Aluminium rammen jeg har idag er sliten og det kjennes ut som at et blir mykere og mykere jo mer jeg tenker på det).
Håper noen med sin kunnskap kan lire ut av seg noen gode forslag.

Jeg tenker utstyr som passer sammen med SLX/XT utstyr.

Så må jeg sikkert ha gaffel , og hydrauliske bremser , setepinne og drivverk osv. Men jeg starter med å se om jeg kan få noen tips på ramme og ev hjulsett så ser jeg om dette er liv laga.

På forhånd takk for hjelpa ...

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382601 09/02/2017 21:56
T
TonyN Offline
Ringrev
Ringrev
T
Gå for en god alu ramme fremfor en dårlig karbon ramme.

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382615 10/02/2017 06:16
poff Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
Gå for ny komplett sykkel så slipper du skruinga , skal dessuten ikke se bort i fra at det blir billigere også

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382658 10/02/2017 09:07
perbl Offline
More than words
More than words
Folk har vidt forskjellige krav til jobbsykler.

Noen liker å ha en sykkel som er forholdsvis egna til å trene på, andre, som meg ser på jobbsykling som ren transport, og er mest opptatt av de praktiske detaljene for jobbting.

Rammemateriale bryr meg i så måte lite, jeg ser mer på ting som plass til gode og komfortable (pigg)dekk, gode fester til heldekkende skjermer samt muligheter til bagasjeløsninger i form av sidevesker eller bagasjebærer. Selv bruker jeg en over 20kg tung stålsykkel til jobbsykling ICON_SMILE

Tenk litt gjennom hvordan du ser for deg å sykle til jobb, så er det lettere å komme med konkrete anbefalinger. Ser du nevner effektivt tråkk, betyr det at du vil ha en effektiv treningsøkt utav sykkelturen, eller er dette mindre viktig?

Forøvrig er jeg enig med de over her, kjøp heller en god alu/stålsykkel framfor billig kinakarbon.

Redigert av perbl; 10/02/2017 09:08.

Per B.
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: perbl] #2382663 10/02/2017 09:13
R
RobG Offline
(Formerly Fux)
(Formerly Fux)
R
Distansen man sykler til jobb har en betydning også.

Tro ikke jeg hadde orket 5 mil vær dag på en fullastet transportsykkel.

#Pedalenkrs
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: RobG] #2382683 10/02/2017 09:48
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: RobG
Distansen man sykler til jobb har en betydning også.

Tro ikke jeg hadde orket 5 mil vær dag på en fullastet transportsykkel.

I såfall hadde den vært utstyrt med motorisert assistanse, noe den foreløpig ikke er for de 2-5 kilometerne mine typiske transportturer er på for øyeblikket.

Per B.
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: RobG] #2382687 10/02/2017 10:02
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Se på Scott Silence Evo eller Scott Silence Speed 10. Har hatt forløper til denne modellen, og det er bra saker. Og med den type lykter som er integrert nå, har jeg enda mer troen.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382706 10/02/2017 10:58
R
rokkitan Offline
Entusiast
Entusiast
R
Jeg syns også Giant Toughroad var fin og verd å se på

Jeg ser også selv etter jobbsykkel/brukssykkel og har følgende krav: Driftsikker og praktisk. 2.2" piggdekk kompatibel (ISP e.l.). Gode skjermer eller feste for slike. Bagasjebrett eller feste for vesker. Hydrauliske skivebremser. ~500% girområde. Ikke åpne wirestrekk. Mest mulig korrosjonsfri på grunn av salting.

Karbonbasert livsform.
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382766 10/02/2017 12:57
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
En cyclocross med skivebremser burde være en bra sykkel til dette. Sett da på noen lettrullende dekk så har du en rask transportsykkel.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: poff] #2382833 10/02/2017 18:55
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F

Redigert av Furz; 10/02/2017 19:00.
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: thomassen] #2382835 10/02/2017 19:03
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: thomassen
En cyclocross med skivebremser burde være en bra sykkel til dette. Sett da på noen lettrullende dekk så har du en rask transportsykkel.

Jeg har bestemt meg for å bruke racer dersom jeg har veldig dårlig tid.
Idag har jeg en hybrid og jeg må nå velge en ny hybrid eller en hardtail. Sistenevnte gir flere muligheter men også mer vekt.
Jeg liker ikke så godt bokkestyre siden jeg aldri sitter i bokken, så for meg er det mer behagelig med et vanlig styre.

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: rokkitan] #2382838 10/02/2017 19:05
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: rokkitan

Jeg ser også selv etter jobbsykkel/brukssykkel og har følgende krav: Driftsikker og praktisk. 2.2" piggdekk kompatibel (ISP e.l.). Gode skjermer eller feste for slike. Bagasjebrett eller feste for vesker. Hydrauliske skivebremser. ~500% girområde. Ikke åpne wirestrekk. Mest mulig korrosjonsfri på grunn av salting.

Legger denne på lista mi som hybrid alternativ. Likte denne ..

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: baronKanon] #2382839 10/02/2017 19:08
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: baronKanon
Se på Scott Silence Evo eller Scott Silence Speed 10. Har hatt forløper til denne modellen, og det er bra saker. Og med den type lykter som er integrert nå, har jeg enda mer troen.

Har ikke prøvd slikt kjede før ... Nav gir ... tja ikke sikker. Det har sine fordeler mot møkk og vann sikkert ..

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: rokkitan] #2382840 10/02/2017 19:12
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: rokkitan

Mine er da :
Driftsikker, lett, ruller bra, gode bremser , mulighet for pigg dekk.
Relativt rimelige deler siden de byttes hvert år. Jeg er ikke flink nok til å smøre og vaske så det slites ned litt fort.
Gode hjul siden det er nesten 4 mil pr dag
Gir som treffer
Mulighet for enkle skjermer, men jeg bruker sykkeltøy så det er ikke så farlig.

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: perbl] #2382841 10/02/2017 19:15
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Sitat: perbl
Folk har vidt forskjellige krav til jobbsykler.

Noen liker å ha en sykkel som er forholdsvis egna til å trene på, andre, som meg ser på jobbsykling som ren transport, og er mest opptatt av de praktiske detaljene for jobbting.

Rammemateriale bryr meg i så måte lite, jeg ser mer på ting som plass til gode og komfortable (pigg)dekk, gode fester til heldekkende skjermer samt muligheter til bagasjeløsninger i form av sidevesker eller bagasjebærer. Selv bruker jeg en over 20kg tung stålsykkel til jobbsykling ICON_SMILE

Tenk litt gjennom hvordan du ser for deg å sykle til jobb, så er det lettere å komme med konkrete anbefalinger. Ser du nevner effektivt tråkk, betyr det at du vil ha en effektiv treningsøkt utav sykkelturen, eller er dette mindre viktig?

Forøvrig er jeg enig med de over her, kjøp heller en god alu/stålsykkel framfor billig kinakarbon.

Jeg kaller min sykling for lapskaustrening. Det går i ett driv så fort som jeg orker, men det er ikke intervaller og sone kontroll. Da drives jeg mer av dårlig tid og mye annet å gjøre. Dog blir det flere mil om dagen så trening er det jo.

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382844 10/02/2017 19:26
F
Furz Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
F
Hva slags hybrid ramme i aliminium er grei å kjøpe dersom man ikke kjøper helt ny sykkel.
Har litt mye deler som passer dagens oppsett så er ikke sikker på om jeg skal kvitte meg med alt. Men jeg haller definitivt mer om mer over til å kjøpe nytt og heller bruke tiden på noe annet.

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382874 10/02/2017 22:40
K
krrm Offline
Entusiast
Entusiast
K
Hvis det å slippe vedlikehold er et stort poeng så er det lite som slår navgir og beltedrift ICON_SMILE På 2,5 sesong (10mil/uka, vår - høst) har det største drivverk inngrepet vært å stramme girwire 1 gang. Åpnet navgiret i fjor og det var helt unødvendig.

Men hadde jeg hatt dobbelt så lang vei tror jeg at jeg hadde gått for noe med bukkestyre, ikke at du sparer så mye tid, men det føles sånn.

På vinteren bruker jeg nå en White SC Lite hybrid, sånn passe fornøyd. Sittestillingen er såpass agressiv at jeg savner bukkestyret som gir muligheter for mer variasjon. Den skulle tilfredsstille alle punkter på lista di, men det gjør nok mange andre i den prisklassen også. Gavia Barletta ser jo kurrant ut.

Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2382952 11/02/2017 16:12
G
ghauen Offline
Fersking
Fersking
G
Kjøpte en merida big nine billig på xxl som fungerer som bysykkel.
Fått skjermer og bare litt oppgradering. Sjekk hjemmesiden til merida, de har garasjesalg innimellom med demo og utgående modeller. Kompisen kjøpte en cyclocross veeeldig billig i høst. Prutet godt på den, hadde vært demo i en butikk.
Link til liknende av min https://www.xxl.no/merida-big-nine-viper-xt-16-terrengsykkel/p/1118745_1_style
Kostet 3990 eller 4990 på salg i fjor.

Redigert av ghauen; 11/02/2017 16:13.
Re: Trenger noen tips til utstyr [Re: Furz] #2383513 14/02/2017 08:24
thomassen Offline
Ringrev
Ringrev
Anbefaler også heltrukne wire så langt det lar seg gjøre. Det gir mindre vedlikehold.
Hydrauliske skivebremser burde også være med på en jobbsykkel.

-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner.
-Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler.
http://sykkelsor.no

Moderator  support