Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje?

Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? #2382355 09/02/2017 09:49
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg skal foreslå å kjøpe inn litt kjedeolje til jobben. Først og fremst for å bekjempe saltet de pøser på med her i Trondheim. Jeg mener at til det formålet så er det best med en tynn olje. Som trekker godt inn der ogsp saltsuppa trekker inn. Det må være av en type som vi kan ta på og stikke (ikke type rock'n'roll lube som må tørkes av). Jeg vil også gjerne ha en type som ikke er på sprayflaske og som i det minste påstår å være miljøvennlig. Og gjerne noe man kan kjøpe i litt større flasker.

Noen tips?

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382359 09/02/2017 09:58
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Her er noen kandidater

Usikker på om denne er for tykk: https://bikeshop.no/sykkel/verksted-verktoy/smoring-vedlikehold/olje/pedro-s/pedros-syn-lube-kjedeolje-100-ml-syntetisk-for-v%C3%A5te-forhold-6010031edn-p0000055773

Denne bruker jeg privat (betalte ikke så mye), men litt dyr å foreslå for jobben: http://www.auto-supply.no/produkter-detail/info/article/Q1gjMTg1NHxBRCM4OTE5Mzgw/

Squirt lube får jo mye skryt, men trekker den godt inn? Tenker jo ikke bare på kjedet, men også gir og bolter. https://www.sykkelkomponenter.no/products/squirt-lube-wax-lube-500ml

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382363 09/02/2017 10:02
perbl Offline
More than words
More than words
Hm, jeg liker nå å anbefale folk å tørke av kjedeolje uansett hva slags type de påfører.

Våte kjeder er en magnet for dritt. Rockn'Rollet i dag tidlig, tok meg vel rundt ett minutt inkludert avtørking med tørkepapir.

Per B.
Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: perbl] #2382369 09/02/2017 10:06
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: perbl
Hm, jeg liker nå å anbefale folk å tørke av kjedeolje uansett hva slags type de påfører.

Våte kjeder er en magnet for dritt. Rockn'Rollet i dag tidlig, tok meg vel rundt ett minutt inkludert avtørking med tørkepapir.

Ja, jeg kan foreslå at vi setter opp tørkerull og søppelbøtte også. Jeg liker rock'n'roll jeg altså, men jeg vil nå likevel ikke anbefale en olje som MÅ tørkes av. Eller jeg kan kanskje foreslå at vi tilbyr to produkter.

Hva bruker dere når der har mekkestands?

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382372 09/02/2017 10:09
perbl Offline
More than words
More than words
Sitat: erikskon

Tror det er litt blanding av ting og tang. Har ikke bitt meg merke i typen. Vi har også noen sprayflasker stående etter et større innkjøp, de misliker jeg.

Per B.
Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382374 09/02/2017 10:14
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
For vinterpendling i salt er min erfaring at det eneste som hjelper (litt) mot salt er tykk, våt olje. Etter et par dager i saltslaps er kjedet tørt og brunt etter min erfaring. Tester nå ut å spraye med TF2 etter hver dags sykling for å spyle vekk drit og å legge en hinne.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: perbl] #2382376 09/02/2017 10:16
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!

Tror det er litt blanding av ting og tang. Har ikke bitt meg merke i typen. Vi har også noen sprayflasker stående etter et større innkjøp, de misliker jeg.

Uten at jeg egentlig har satt meg inn i miljøregnskapet så unngår jeg sprayflasker så godt det lar seg gjøre /trykksatte sprayflasker....). Blant annet pga flere flasker der trykket er ute lenge før produktet er brukt opp. Kjøpte for øvrig en silikonspray fra en "proffleverandør" og de ga meg en garanti på at trykket holdt i minst 5 år.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: baronKanon] #2382380 09/02/2017 10:17
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: baronKanon
Tester nå ut å spraye med TF2 etter hver dags sykling for å spyle vekk drit og å legge en hinne.

Ja, det er nettopp denne taktikken jeg tenker på. Men gjerne noe som gjør det uten at det kommer på sprayflaske og gjerne noe som i det minste påstår å ha en miljøprofil.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382385 09/02/2017 10:24
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Anbefaler TF2 Extreme tyktflytende olje:
https://www.gsport.no/produkt/357480/weldtite-weldtite-wet-tf2-extreme-sykkelolje

Varer mye lengre. Jeg er på andre vinteren med samme kjede, 10 mil ukentlig i saltslaps.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382390 09/02/2017 10:37
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Jeg måtte kassere et bakgir i går, ganske sikker på at det er salt som har trengt inn og tatt livet av fjæra som holder det spent opp. Ville en så tykk olje ha hjulpet til med å trenge inn der?

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382398 09/02/2017 10:49
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Kun til kjede. Og bør jo helst tørkes av. I grunn er jo ca. samme påføringsteknikk som R&R best på all olje, tørkinga fjerner masse møkk og gruff. Men for late folk som ikke gidder å tørke av, så er det ikke mer krise med denne enn andre oljer. Overskuddsolje blir ganske kjapt vasket bort i saltlake uansett.

Til gir (både foran og bak) er WD-40 langt bedre enn TF2 teflonspray. Jeg har brukt begge deler og testet dette ganske grundig. WD-40 løser opp, driver ut fuktighet og det blir tørt i stedet for grisete etter noen dager. Med TF2 har du samme problemet med trangt gir etter én uke eller så, med WD-40 kan det holde måneder igjen.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382404 09/02/2017 11:01
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Nå sykler jeg bare i skogen, så kanskje ikke helt relevant, men likevel: Jeg har i hele høst/vinter brukt sagkjedeolje. Drivverket har holdt like lenge som det pleier, og olja koster en brøkdel av alt lurium jeg tidligere har prøvd.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: JTE] #2382406 09/02/2017 11:05
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Det er sikkert sånn ca. sagkjedeolje i den TF2 Extreme-flaska ICON_WINK

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: anonym22] #2382407 09/02/2017 11:07
J
JTE Offline
Avhengig
Avhengig
J
Det vil jeg tro, men den koster nok litt mer enn en hundrings for literen:)

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: JTE] #2382412 09/02/2017 11:12
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jepp, ca. kr 500/liter. Så dyrt for fin liten flaske, men varer jo flere sesonger uansett. Sagolje er jo en ide til storkunder iallfall.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382439 09/02/2017 11:58
perbl Offline
More than words
More than words

Uten at jeg egentlig har satt meg inn i miljøregnskapet så unngår jeg sprayflasker så godt det lar seg gjøre /trykksatte sprayflasker....). Blant annet pga flere flasker der trykket er ute lenge før produktet er brukt opp. Kjøpte for øvrig en silikonspray fra en "proffleverandør" og de ga meg en garanti på at trykket holdt i minst 5 år.

Ditto. For det første er det miljøskadelig (men nå er vel ikke RR særlig miljøvennlig heller da), for det andre liker jeg ikke sprayet innhold i lufta i nærheten der jeg puster, og for det tredje er det vanskeligere å påføre i kontrollerte mengder akkurat der man vil, hvertfall hvis man mangler tynt rør å spraye gjennom.

Jeg kjøper hvertfall ikke inn sånt sjøl ICON_SMILE

Redigert av perbl; 09/02/2017 11:58.

Per B.
Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382470 09/02/2017 12:54
erlingba Offline
.
.
Hvor miljøvennlig er Squirt?

Ser flere oljer har et "miljøvennlig"-stempel, men ofte inneholder ptfe og annet svineri som ikke er nedbrytbart eller miljøvennlig.

Burde det ikke ligge produktblad tilgjengelig for slike kjemikalier?

Green oil som selges på sykkelkomponenter skryter i det minste av at det ikke inneholder ptfe.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erlingba] #2382479 09/02/2017 13:10
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: erlingba
Hvor miljøvennlig er Squirt?

Ser flere oljer har et "miljøvennlig"-stempel, men ofte inneholder ptfe og annet svineri som ikke er nedbrytbart eller miljøvennlig.

Burde det ikke ligge produktblad tilgjengelig for slike kjemikalier?

Green oil som selges på sykkelkomponenter skryter i det minste av at det ikke inneholder ptfe.

Ja det er derfor jeg legger inn "påstår" og tar forbehold om at jeg selv ikke har satt meg særlig inn i saken. Jeg har jobbet med biologisk nedbrytbare plastmaterialer (for bruk i fiskegarn) og vil vel si at jeg ikke har funnet noe entydig definisjon på nøyaktig hva det begrepet egentlig dekker. Tungolje brytes da ned av bakterier til slutt for eksempel? Ser at Pedros "ikke inneholder opplysningspliktige farer for helse og miljø" i følge Bikeshop. Men det å holde seg innenfor loven og være et miljøvennlig alternativ trenger jo ikke å være det samme. Ikek i det hale tatt faktisk.

Jeg er ganske sikker på at selger må kunne legge frem et datablad, eller referanse til hvor du finner det, dersom du spør. Det tror jeg er gitt av produktforskriften.

Jeg kan jo sette SINTEF Materialer og kjemi på saken. Får vel ikke mer kompetanse på temaet enn det jeg finner der, men spørs bare om vi når å smøre opp noe før vinteren er over ICON_SMILE

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382526 09/02/2017 15:46
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
http://www.bilkontroll.no/fluid-film-spray.html

Kanskje verdt å prøve? Har brukt den litt for lite til å ha full oversikt over pluss og minus, men den har vel mange av dei rette egenskapene?

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382532 09/02/2017 16:23
erlingba Offline
.
.
Ja, "miljøvennlig" er ikke et enkelt begrep, men det finnes jo visse indikasjoner på hva som er lurt å bruke og ikke.

PFC-stoffer har vært brukt i alt fra matpapir til klær og skismøring i mange år. Nå har man funnet ut at noen av dem (PFOA o.l.) er svært giftige, og ikke nedbrytbare, så når de først slippes ut i miljøet blir de værende der i uoverskuelig tid.
Det finnes jo PTFE i nesten alle kjedeoljer, og selv om det i seg selv ikke er voldsomt giftig er det jo dumt å slippe ut litt giftige stoffer som blir værende i naturen for alltid.

Hadde det vært opp til meg skulle teflon vært forbudt.
Det at PFOA nå har blitt forbudt i klær og utstyr, men fortsatt er tillatt i matemballasje sier litt om hvor håpløst regelverket er. Det krever masse studier og masse byråkrati i mange år for å forby giftige stoffer, men veldig enkelt å produsere og selge skiten.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: uzzi] #2382688 10/02/2017 10:03
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: uzzi
http://www.bilkontroll.no/fluid-film-spray.html

Kanskje verdt å prøve? Har brukt den litt for lite til å ha full oversikt over pluss og minus, men den har vel mange av dei rette egenskapene?

Du har ikke brukt den så lenge, men hva er første inntrykk? Virker det som at den holder seg på kjedet eller forsvinner den fort? Du har altså sprayen, men jeg vil jo helst ikek ha spray og vurderer denne: http://www.bilkontroll.no/kategorier/fluid-film/fluid-film-olje/fluid-film-a.html

Jeg synes Fluid Film ser veldig ser interessant ut. Brukes jo blant annet i maritim industri og som rustbehandling av biler. De levere jo en rekke spesialprodukter: http://www.fluid-film.com/

Sykling i saltløsning må jo være en ganske særnorsk greie og jeg liker tanken på produkt som skryter av å være spesielt egnet i salt/maritimt miljø. De mener jo at den er svært penetrerende også.

Når det gjelder miljøvennlighet så skryter jo også Fluid Film av å være bra og ser ut til å gi en grundig dokumentasjon. Det er jo litt ekkelt å lese om tester der de har sprøytet guffa i øynene på kaniner, men de kan i det minste vise til dokumentasjon som slår meg som grundigere enn det jeg kunne finne for Pedros. De industriene Fluid Film leverer til har vel mer omfattende krav til miljødokumentasjon enn det vi syklister har. Jeg har ikke så stor tiltro til dagens regulering av bruk av kjemikalier, men når en tenker på de enorme volumene som må brukes av Fluid Film (på biler og skip) så kan det ikke være veldig ille. Eller?

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382850 10/02/2017 20:05
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Kjøpte det i utgangspunktet for å behandle bilen min. Pakken innholdt litt ymse typar guffe, der denne på sprayflaske var den tynnaste og såg ut til å passe greit til kjede. Konsistensen er litt tjukk, men den herder ikkje slik som ein kjenner frå andre, litt kraftige kjedesprayer. Det ser også ut til at den trenger godt inn slik den lovar, og den blir ikkje "klissete" slik at det er lett å tørke vekk overskudd.

Kan godt hende dette blir det eg kjem til å satse på framover. Siden den ikkje herdar, og har veldig gode smussavvisande egenskaper, håpar eg at eg kan bruke den også som kjederenser etter kvar treningstur. Altså som følger: spraye rikelig på den skitne kjeden, vente eit lite bel slik at den får tid til å trenge inn og skitt blir løyst opp, for deretter å tørke godt av med ei fille. Grundig rens med diesel og kjederenser må selvfølgelig gjerast innimellom.

Tippar den også er veldig bra til "preservering" av bevegelige og rust/irr-utsette deler ved vinterlagring.

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382876 10/02/2017 23:09
G
ghauen Offline
Fersking
Fersking
G
Kjøpt denne for sykkel i år, så blir det litt fundering på hva slags olje som skal fylles på.
http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Rengjoring-og-vedlikehold/Sprayflaske-for-refill-2000038100/

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382878 10/02/2017 23:42
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Den var smart! Må nok ha meg ein slik og ein dunk med FluidFilm Liquid Adjø, som er litt tynnere enn den på sprayflaska.

Eg behandla som nevnt ein bil med dette, og følte ingen ubehag eller kjip følelse sjølv om det sjølsagt vart ein del gris med påførkngssprøyta som var med antirustkit'et. Hadde neppe følte meg like trygg om eg skulle gjort samme behandlinga med eks spillolje....og den milde eimen av sau passar jo godt for oss her på bygda i vest☺

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2382879 10/02/2017 23:43
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
....hehe. ..Adjø til ordboka mi....

Re: Tyntflytende/penetrerende, "miljøvennlig" olje? [Re: erikskon] #2578819 12/10/2019 10:17
Z
Zigbag Offline
Medlem
Medlem
Z
Noen langtidserfaringer med Fluid Film Liquid A? Vurderer å teste dette selv når saltinga begynner.

Redigert av Zigbag; 12/10/2019 10:19.

Moderator  support