Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Bakkski

Bakkski #2382172 08/02/2017 18:41
Aero Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Noen som har tips til ei god bakkeski? Kjører på Atomic automatic 107, men vil i tillegg ha noe som sitter godt i preparert bakke. Må fungere i noe høy fart og ca storslalomsvinger, men samtidig en leken ski i lav fart. Er 181cm og 74kg.

Har ikke peiling på dagens bakkeski men jeg har vurdert blant annet disse:
- Volkl RTM 84 (for bred og for mye allround???)
- Volkl Racetiger GS (for aggressiv?)
- Fischer RC4 RC
- Fischer Progressor F17
- andre ski som fungerer (Dynastar, Rossignol etc)?

Re: Bakkski [Re: Aero] #2382186 08/02/2017 19:31
E
eryx Offline
Entusiast
Entusiast
E
Glem RTM, da bør du i så fall ned på 70-tallet, men de igjen blir ofte for myke...
Racetiger er gode, og helt rå i nypreparerte bakker, men mindre "forgiving" på slutten av dagen når det blir oppkjørt/løst.
Hva med X-Race i feks 170, der er R 15 m.

Redigert av eryx; 08/02/2017 19:32.
Re: Bakkski [Re: Aero] #2382209 08/02/2017 20:24
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Hva med kästle MX?

Re: Bakkski [Re: Aero] #2382259 08/02/2017 23:30
Kodo Offline
Gruppeløs :p
Jeg er 183 og 82kg. Kjøpte Head Rev 80 184cm, radius 16m, for noen år siden. Jeg ba om ski for stor fart og store svinger, og det fikk jeg. De sitter godt når det er bratt og det går skikkelig unna. Føler meg trygg, og de setter seg godt i "carven". Jeg må derimot jobbe en god del når jeg kjører sakte bak ungene (7 og 10), men det "går greit" i med "old school" teknikk med å løfte innerski og samlede bein. Men, bak ungene skulle jeg ønske skiene var mer "lekne", slik som du ønsker. Mulig jeg hadde fåttt det med noe kortere ski av den varianten jeg har.

Ser at gsport har Head strong instinct med binding til 3500 nå. Det ser ut til å være samme ski som jeg har. Mulig 177 ville fungert bedre som en allround ski.

Uansett, jeg liker godt de jeg har når det går skikkelig unna i bakken, så jeg følger nå med på om Head superhape i 163 ramler ned i pris. Radius 12m tror jeg kunne likt mens jeg kjører med barna.

Er selv interessert i å høre om bakkeski som fungerer mer "all round" enn de jeg selv har. De gamle jeg hadde fra tidlig 2000 tallet på 195cm var det, unntatt utfor. Rett ned var de skumle... Før det hadde jeg 205cm, de funket til alt, merkelig det.

Mads | Støtt NOTS
- Så mange deler, så lite penger
Re: Bakkski [Re: Aero] #2382459 09/02/2017 12:29
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hva med å kjøpe en brukt racing sl-ski? Elsker mine. Å kjøre gs-svinger på skjær i bakke der det er folk er egentlig helt uaktuelt for meg - synes rett og slett at det er uansvarlig. SL kan man derimot kjøre over alt. Man kan også slappas-kjøre større svinger. Nye racing-ski er for øvrig også billigere enn "prosumer" skiene....
Hvis de er for aggressive, så kan man legge ned kanten.
GS-ski synes jeg for øvrig heller ikke fungerer godt dersom det er mykt - gjelder også de man finner i butikk/gamle dameski/masterski.

Re: Bakkski [Re: Aero] #2382904 11/02/2017 10:35
Aero Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Takker for mange gode innspill.

Skal se nærmere på Head, Salomon og Kastle.
Det var jo gode priser på gsport, så mulig jeg prøver supersshape magnum, i 170. Blir ikke 163 litt kort?

Skal se hva jeg finner av brukt racingspill SL ski. Har trålt gjennom Finn.no uten å finne noe aktuelt enda. Hvilke lengde bør de være?

Re: Bakkski [Re: Aero] #2383147 12/02/2017 21:26
?
Øyvindzen Offline
Entusiast
Entusiast
?
Lengde må du nesten bare tenke igjennom selv. Jeg har Supershape Magnum i 177 cm, og i den lengden tåler de bra med fart også. Om det er den vesle rockeren som gjør det, vet jeg ikke, men jeg synes de funker bra til å surre med ungene også.

Jeg har ikke prøvd Magnum i kortere utgave, men jeg har kjørt med andre bakkeski som har vært kortere enn 170 cm. For meg føltes de rett og slett for små. Særlig når snøen var myk - litt som å tråkke igjennom.

Øyv

Re: Bakkski [Re: Aero] #2383478 14/02/2017 00:02
Kodo Offline
Bra tråd, med gode kommentarer. I vinterferien skal jeg leie meg korte SL ski rundt 165. Håper å kunne få bytte til et par litt lengre SL ski senere på dagen. Gleder meg til å få litt mer erfaring med moderne ski.

Mads | Støtt NOTS
Re: Bakkski [Re: Aero] #2383601 14/02/2017 13:00
H
hilmer Offline
Ivrig
Ivrig
H
Hvis det er faktiske SL-ski du snakker om, så er 165 så lange som de blir. (Dvs herre WC) Damestørrelse er 158 hvis jeg ikke tar feil - det kan også være noe å prøve: husk wc-damer har mer krutt i beina enn de aller fleste menn.

Re: Bakkski [Re: Aero] #2383608 14/02/2017 13:23
E
Eivel Offline
Entusiast
Entusiast
E
Racing SL ski og butikk SL ski er morsomme å kjøre på og de gir bra feedback med på teknikk. Men de er ikke spesielt bra til å kjøre storslalomsvinger med hvis det er det trådstarter er ute etter.
Racing ski, både GS og SL er best på hardt føre. Mykere underlag takles bedre med andre alternativer.
Kan skicross ski være noe? Evt en snill butikk SL ski i litt lengre utgave?

Re: Bakkski [Re: Aero] #2383813 15/02/2017 15:59
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Volkl Racetiger GS i "jukseutgave" er en ski jeg liker godt. Stiv og fin og tåler fart godt. 18-20m radie er flott for å kjøre storslalåmsvinger. Har en del kompiser som har denne og er fornøyd (jeg har også testet). Til sammenligning så har jeg en Stöckli Laser GS 20m radie som er mykere og dermed ikke så stabil i fart. Til gjengjeld er den mer leken lavere hastighet og oppkjørt snø.
Skulle jeg valgt om igjen i dag hadde jeg kjøpt Racetiger.
Med "jukseutgave" mener jeg ski der produsenten kaller de for Worldcup GS eller noe slikt, men de oppfyller ikke FIS-kravene til konkurranseski. For oss dødelige er det gode ski.
Jeg har skikkelige ski på 27m og 35m radie også. 27m er gøy om det er lite folk. Superstabil men krever at du trykker godt på. 35m er for veldig spesielt interesserte og for en folketom bakke. Gøy å ha prøvd, men den eneste grunnen til at jeg har en slik ski er at jeg fikk den så billig og jeg hadde lyst til å teste.

Når det gjelder slalåmracere (altså skikkelige worldcup slalåmski) så er det gøy, men krever også sin mann, store lår og kondis om du vil bruke de en hel dag. De gangene jeg bruker mine er det stort sett et par timer av gangen, etter det er jeg og lårene mine ganske sluttkjørte siden det blir så mye svingig.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Bakkski [Re: Aero] #2383883 16/02/2017 09:13
torsteinvh Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Aero
Noen som har tips til ei god bakkeski? Kjører på Atomic automatic 107, men vil i tillegg ha noe som sitter godt i preparert bakke. Må fungere i noe høy fart og ca storslalomsvinger, men samtidig en leken ski i lav fart. Er 181cm og 74kg.

Ser ut som om du bor i Oslo, så dra til Tryvann og prøv noen av toppskiene de har der.

De har bl.a. Nordica Dobermann som jeg bruker, er veldig fornøyd med dem som allround bakkeski (15,5m radius).

Var i Cortina forrige helg, da leide jeg Blizzard SRC slalåmski i 165 cm, de var veldig morsomme, men ikke storsving-/høyfartsski (13m radius). Testet også Blizzard WRC i 176 og 182cm, de var mer stabile i høyere hastighet (16m radius), og lignet veldig på Nordica'ene mine.

With light parts come great responsibility
Re: Bakkski [Re: Aero] #2383902 16/02/2017 10:26
Aero Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Her strømmer det på med mange gode tips, fantastisk!

Jeg kjøpte nye ski i går. Det ble Head supershape i.speed i 177 med radius 14,9.

Blir testing i Hafjell på disse i helgen, så da får vi se hvordan de fungerer. Hvis dette var feil så blir det benyttelse av 100% fornøydgaranti...

Vedlegg
tbacb147.jpg (124.06 KB, 251 nedlastinger)
Redigert av Aero; 16/02/2017 10:30.
Re: Bakkski [Re: Aero] #2384001 16/02/2017 18:07
Kodo Offline
Grattis med nye ski. Fortell gjerne etter Hafjell. Jeg ser i.speed er tatt av nettsidene til gsport nå. Har de tatt dem ned i pris også?

Mads | Støtt NOTS
Re: Bakkski [Re: DesmoSkier] #2384032 16/02/2017 20:22
Oddefa Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: DesmoSkier
Volkl Racetiger GS i "jukseutgave" er en ski jeg liker godt. Stiv og fin og tåler fart godt. 18-20m radie er flott for å kjøre storslalåmsvinger. Har en del kompiser som har denne og er fornøyd (jeg har også testet). Til sammenligning så har jeg en Stöckli Laser GS 20m radie som er mykere og dermed ikke så stabil i fart. Til gjengjeld er den mer leken lavere hastighet og oppkjørt snø.
Skulle jeg valgt om igjen i dag hadde jeg kjøpt Racetiger.
Med "jukseutgave" mener jeg ski der produsenten kaller de for Worldcup GS eller noe slikt, men de oppfyller ikke FIS-kravene til konkurranseski. For oss dødelige er det gode ski.
Jeg har skikkelige ski på 27m og 35m radie også. 27m er gøy om det er lite folk. Superstabil men krever at du trykker godt på. 35m er for veldig spesielt interesserte og for en folketom bakke. Gøy å ha prøvd, men den eneste grunnen til at jeg har en slik ski er at jeg fikk den så billig og jeg hadde lyst til å teste.

Når det gjelder slalåmracere (altså skikkelige worldcup slalåmski) så er det gøy, men krever også sin mann, store lår og kondis om du vil bruke de en hel dag. De gangene jeg bruker mine er det stort sett et par timer av gangen, etter det er jeg og lårene mine ganske sluttkjørte siden det blir så mye svingig.

Nesten som jeg skulle skrevet det selv.
- Testet Racetiger GS "folkeutgaven" og det var bra saker gitt.
- Har to racing ski, en GS 27 svingradius (ca 4 år gammel) og SL, Støckli begge to. GS brukes på den halvannen time jeg kan være alene i Høgegga (Trysilfjellet), SL skiene oftere, og ikke avhengig av å være "alene" men det blir skikkelige treningsøkter ut av det hvis en kjører ordentlig noen timer.
- Skulle jeg hatt en bakkeski, hadde jeg valgt noe rundt 15-17 for det blir mest allsidig selv om det blir vel kort.
- TS har valgt seg noen bra ski så du får poste førsteinntrykket i denne tråden.

Re: Bakkski [Re: Aero] #2384153 17/02/2017 13:52
Fossi Offline
Avhengig
Avhengig
Jeg kjøpte meg bakkeski i vinter og med ett gikk det opp for meg hvor dårlig teknikk jeg faktisk har. Jeg kjøpte et par pent brukte Nordica Dobberman og er veldig fornøyd med de. Jeg er glad jeg ikke kjøpte noen skikkelige racingski. Etter mange år på tjukke pudderplanker tok det tid å finne tilbake til skikkelig skikjøring. Det hadde vært tungt å kjøre en hel dag med drøyere ski. Det hadde vært fint om du ga oss en oppdatering på Supershapen. Kjørte på de for ti år siden og det var nydelige ski.

Bikeless no more

If you ain't a cowboy,
you ain't nothing.
Re: Bakkski [Re: Aero] #2384388 19/02/2017 22:24
Aero Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
Da er skiene testet med 3 dager i Hafjell under veldig gode forhold. Skiene var morsom og lettkjørt. Fantastisk enkelt å carve. Skiene trives best på skjæret, altså ikke 11-tallskjøring i høy fart. Men høy fart med svinger så satt de som bare det. Stabil på både is og oppkjørt bakke.
Han ene jeg kjørte med kjøpte seg Racetiger GS på fredag. De var veldig gode og fartsstabil i høy fart. Skulle gjerne hatt begge, men akkurat nå er supershape iSpeed skien jeg skal ha. Kjøper sikkert Racetiger neste gang.

Re: Bakkski [Re: Aero] #2469087 08/03/2018 11:52
perbl Offline
More than words
More than words
Jeg er fortsatt sjukt happy med Blizzard Quattro RX.

Ikke rene racerski, men fabelaktige ski som også kjører veldig bra når det er litt løst. Føler dette egentlig funker som veldig bra for hvordan jeg kjører i anlegg, uten åpenbare kompromiss som har plaget meg så langt (sett bort fra at det ikke akkurat er noen pudderski).

Sitter dønn fast på skjær, jeg jobber fortsatt med å venne meg til hvor grensa går.

Per B.
Re: Bakkski [Re: Aero] #2469121 08/03/2018 15:38
A
anderssb Offline
Ringrev
Ringrev
A
Kästle mx er og en ski i samme kategori. Anbefales av undertegnede!

Re: Bakkski [Re: Aero] #2469136 08/03/2018 19:05
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Elles vil eg også nemne Stockli SX (ikkje WC). Meget kapabel til det meste. I tillegg trur eg at Stockli er det einaste merket som leverer skia ferdig preppa, altså med slipte kantar(!). (Trur det er 2°)

Re: Bakkski [Re: Aero] #2469202 09/03/2018 08:54
U
uzzi Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
U
Har nok ikkje det...men det er mange racetiger-modellar. Wolkl har tradisjonelt vore litt uoversiktlig når det gjeld modeller, med mange ski som liknar racing - men som ikkje er det. Stokli er litt mer oversiktlig her sidan modellutvalget er mindre. Etter det eg hugsa, er SX (vanlig), samme skia som SX WC, med unntak av meir innsving og at den blir levert uten Vist WC-plate. Litt av poenget mitt er at Stokli er erlige med kva ski du får til forskjell frå mange andre fabrikat eks Head. Head har vel utvilsomt noko av dei beste racingskia du kan få tak i, men om du stikk på g-sport og kjøper ei wc-ski, er det berre grafikken som er lik den originale...og er laga på andre sidan av kloden. Stokli lagar alle voksen-skia sine på eigen fabrikk i Sveits, med samme grunnkonstruksjon som alle gode ski uansett fabrikat - sandwich: titan-tre-titan. ( i alle alle sist eg sjekka)

Re: Bakkski [Re: ] #2469211 09/03/2018 09:22
DesmoSkier Online
Besatt
Besatt
Sitat: anonymous13
Sitat: uzzi
Elles vil eg også nemne Stockli SX (ikkje WC). Meget kapabel til det meste. I tillegg trur eg at Stockli er det einaste merket som leverer skia ferdig preppa, altså med slipte kantar(!). (Trur det er 2°)

Har du prøvd disse og Racetiger? Hadde vært veldig bra å høre litt om forskjellene mellom de.

Jeg har nesten svar på det du lurer på.
Eier: Stöckli GS WC (ikke FIS-utgave)
Har kjørt: Volkl Racetiger GS (ikke FIS-utgave)
Som jeg nevnte i en post lenger opp så er
Stöckli: mykere, mer lettkjørt og fin også når snøen er myk. Men ikke så stabil i høy fart.
Volkl: Stivere og mer stabil i fart. Minner mer om en skikkelig FIS-racingski selv om den er ganske lettkjørt. Ikke så bra når det er mykt.
Min personlige preferanse av de to er Racetiger.

Stöckli SX og GS ligner ganske mye og er ser ut til å være bygd opp likt. Forskjell i radius og muligens shape.

Helge
Strava
Kjøper: XG-1199-kassett, send PM ICON_SMILE
Re: Bakkski [Re: Kodo] #2592539 23/02/2020 21:28
Kodo Offline
Sitat: Kodo
Jeg er 183 og 82kg. Kjøpte Head Rev 80 184cm, radius 16m, for noen år siden. Jeg ba om ski for stor fart og store svinger, og det fikk jeg. De sitter godt når det er bratt og det går skikkelig unna. Føler meg trygg, og de setter seg godt i "carven". Jeg må derimot jobbe en god del når jeg kjører sakte bak ungene (7 og 10), men det "går greit" i med "old school" teknikk med å løfte innerski og samlede bein. Men, bak ungene skulle jeg ønske skiene var mer "lekne", slik som du ønsker. Mulig jeg hadde fåttt det med noe kortere ski av den varianten jeg har.

Flashback! Søkte på Racetiger og fant igjen denne tråden. Først en korrigering, de Head Rev 80 skia jeg har er radius 18,2m. Må ha vært feil data i tabellen jeg lenket til. I mens has kidsa vokst og gutten kjører langt raskere, så saktekjøringsproblemet er mindre. Men drømmen om kjappe svinger består. Så, i mellomtiden har jeg prøvd Nordica SLC 165, Racetiger SL 165 og Racetiger GS 185 (siden jeg fikk muligheten). Jeg er fortsatt gira på SL (butikk, ikke FIS) som en avveksling til de Rev 80 skia. Jeg endte opp med Rossignol Hero SL 165, de kommer snart. Gleder meg til å prøve dem, og håper, ut i fra hva jeg har lest andre steder, at de er et sted mellom Nordica SLC og Racetiger SL. Jeg ville ha noe litt hvassere enn Nordica’ene og mindre aggressivt enn Racetiger. Bevares, jeg likte godt Racetiger, men de krangler mer når låra er brukt opp. Men du verden som de sitter når man trøkker på.

Jeg får vel noen turer på Hero skia før sesongen er over, skal melde tilbake. Og grattis til TS, håper han fortsatt er fornøyd med valget

Mads | Støtt NOTS

Moderator  support