Er i researchfasen før innkjøp av en ny sykkel. Bruksområdet vil være pendling og sykling i marka på grusveier.
Hvor stor forskjell er det på en CX-sykkel og en adventure/gravelbike?
Trenger klaring for piggdekk til å sykle om vinteren.
Har syklet lite i Nordmarka/Østmarka tidligere så er ikke så kjent, men det er hovedsaklig her den vil bli brukt. Hva slags utveksling trenger en nybegynner her for å komme opp alle bakker? 50/34 med 11/32? Hvordan fungerer SRAM 1x11 til slikt bruk? Er standard CX 46/38 krank ok også for folk som ikke har tenkt å bruke sykkelen til faktisk CX kjøring?
Hadde tenkt å gjøre det billigst mulig (sub 15.000), men vil ha skivebremser. Hvor kjipt er det med mekanisk skivebrems i forhold til hydraulisk? De fleste modellene i dette sjiktet har mekanisk virker det som. Noen som har erfaring med TRP HY/RD?
Alle innspill mottas med takk. Fra konkrete modeller til hva jeg bør tenke på når jeg velger.
Jeg bruker CX. Fungerer helt prima til grusbanking, men noen runkepellere vil sikkert fortelle deg noe annet :-P
Jeg har nå 46t foran med 11-36 bak og det fungerer helt fint. Sykler jo ikke mye sti med CX uansett. Om du er vant med racer, så blir det litt lett om man skal banke på i nedoverbakke, men man kommer seg bra frem uansett.
Bit i det sure eplet og kjøp hydrauliske skivebremser med en gang. I alle fall om du sykler hele året.
Hvor kjipt er det med mekanisk skivebrems i forhold til hydraulisk?
Mange vil hevde det er superkjipt. Egentlig er det bare litt kjipere. Om vinteren er det en del kjipere hvis du får vann i strømpa og det blir skikkelig kaldt.
Jeg har en CX til samme formål. Var ikke noe særlig alternativ ute da jeg kjøpte. Hadde mekaniske skivebremser som jeg etter hvert byttet til fullhydraulikk. Anbefales sterkt. Som nevnt, særlig fordelaktig om vinteren.
Byttet etter hvert også fra standard CX utveksling til 50/34 og 11-32 (anbefales også å bytte bakgir da + kjede). Syntes standard CX verken ble lett nok eller tungt nok. Spesielt siden jeg også sykler med poden i henger i bratte hjemoverbakker og i marka.
Jeg vil tro at hoppene mellom girene i 1x11 kan føles litt store med skissert bruk og passer bedre til CX ritt. 2x11 er jeg godt fornøyd med.
På raceren har jeg 52/36 og 11-28 (tror det er 28 og ikke 26). Det fungerer bra på en så lett sykkel som raceren med 25mm dekk uten mønster, men CX'en som veier 2,5 kg mer (uten vinteroppsett! legg til minst 1 kg til da) og mønster i dekkene synes jeg mitt nåværende giroppsett fungerer perfekt.
Utfordringene jeg har med CX'en er: - Ikke spesielt komfortabelt å ligge i bukken da selve sitteposisjonen er mer kompakt. Kan kompenseres med lengre stem (og det har jeg gjort). Men er fortsatt stor forskjell på bekvemmelighet til en racer der - Da sykkelen er mer kompakt overlapper forhjulet med foten i krappe svinger slik at de subber i hverandre (her er det forskjeller mellom modellene, ikke alle gjelder dette. lengde på sko spiller også inn). Men dette er snakk om krappe svinger som man kan ha ved litt finmanøvrering mellom biler og fotgjengere og jeg opplever det sjelden.
Hvis jeg var deg, ville jeg først sett om jeg fant en grussykkel. Men for all del, jeg koser meg på CX'en på grusveier i marka!
Beklager - her kommer enda et altfor langt og omstendelig innlegg fra meg...
Sitat: Jåddhå
Hvor stor forskjell er det på en CX-sykkel og en adventure/gravelbike?
Kommer åpenbart helt an på de aktuelle modellene. Det er et bredt spekter av modeller med vidt forskjellige egenskaper innen både krossykler og eventyrsykler. Kommer også stadig flere sykler med god dekklaring som er i skjæringspunktet mellom landevei, eventyr og kross.
Men tommelfingerregelen er å kjøpe en sykkel som er designet for ditt bruk. Grovt sagt er krossykler designet for kross, mens eventyr/grus/landeveissykler med god dekklaring er designet for ritt, tur og pendling på asfalt og grus.
Selv har jeg sykler mange år på krossykler i forskjellige prisklasser, fra bruksmodeller til rittsykler, og er nå på eventyrsykkel. Jeg er ikke i tvil om at eventyrsykkel eller landeveissykkel med god dekklaring er beste valg dersom man ikke sykler kross.
Det hele kompliseres av at eventyrtrenden bidrar til å endre geometri på krossykler i retning av eventyrsykling - og at det er noe tilfeldig hva produsenter og forhandlere kaller krossykler eller eventyrsykler. Flere bruker samme ramme for begge kategorier og endrer kun komponenter.
Det er en mengde gode tråder om dette og aktuelle modeller på både kross- og landeveisforumet. Vil i første omgang anbefale tråden CX eller racer?
Sitat: Jåddhå
Trenger klaring for piggdekk til å sykle om vinteren.
Du bør ha en formening om hvilken bredde på piggdekk du trenger. For de smaleste piggdekkene - 30mm - er det etter hvert godt utvalg av både komfortracere, eventyrsykler og krossykler. Om du ser for deg bredere enn 35mm, er utvalget mer begrenset. På krossykler er det som regel plenty dekklaring.
Sitat: Jåddhå
Hva slags utveksling trenger en nybegynner her for å komme opp alle bakker? 50/34 med 11/32? Hvordan fungerer SRAM 1x11 til slikt bruk? Er standard CX 46/38 krank ok også for folk som ikke har tenkt å bruke sykkelen til faktisk CX kjøring?
Som nevnt over, fungerer 50/34 og 11-32 utmerket. Selv har jeg 52/36 og 11-32,som også fungerer om du er i ok form.
Sram 1x11 har jeg ikke erfaring med på krossykkel, kun terrengsykkel. 1x11 er en god løsning for krossykling eller krevende grussykling i overgang mot enkel sti. Spennet vil bli noe smalere og utvekslingen mindre tett enn todelt. Jeg liker å kombinere rask sykling på landevei med grusturene og foretrekker derfor todelt.
Tradisjonell krosskrank er 46/36 og fungerer godt for kross. Jeg synes ikke slik utveksling er optimal for turer og pendling. I lange, seige bakker i Marka vil du savne lettere gir og når du setter av sted i lange nedoverbakker på landeveien vil du gjerne savne tyngre. Andre er rykende uenig
Sitat: Jåddhå
Hadde tenkt å gjøre det billigst mulig (sub 15.000), men vil ha skivebremser. Hvor kjipt er det med mekanisk skivebrems i forhold til hydraulisk?
Veldig kjipt. Foreldet teknologi som drar ned annenhåndsverdien. Dårligere modulasjon. Mer fikling med innstillinger. Fare for at wire fryser i strømpen ved vintersykling. Skal aldri tilbake på mekaniske
*** Du vil altså finne gode alternativer omtalt på forumene. Rimeligste krossykkel med hydrauliske skivebremser er så vidt jeg vet Gavia CX Comp, men den finnes nå kun i XS og XL. Sykkelkomponenter har nettopp fått Bottecchia og har flere krossmodeller.
Vil trolig komme stadig flere rimelige modeller med hydrauliske bremser.
Eventyrsykler er som regel noe dyrere, men finnes fra tid til annen gode tilbud bl.a. på GT Grade.
I ditt sted ville jeg vurdert en sykkel i spennet mellom landeveissykkel og eventyrsykkel. Ville sett nærmere på f.eks. Canyon Endurace, som nå også kommer i alu.
Er forresten godt tilbud nå på Fuji Gran Fondo, som utmerker seg med behagelig geometri, hydrauliske skivebremser og gjennomgående akslinger foran og bak. Ser ut til å være en god pakke og bør absolutt vurderes med ditt budsjett. Men jeg er usikker på dekklaringen, spesielt om du vil ha bredere enn 32mm dekk.
Hvor kjipt er det med mekanisk skivebrems i forhold til hydraulisk?
Mange vil hevde det er superkjipt. Egentlig er det bare litt kjipere. Om vinteren er det en del kjipere hvis du får vann i strømpa og det blir skikkelig kaldt.
Jeg tror ikke jeg ville betalt så mye over 5000 kroner for en sykkel med mekaniske skivebremser.
Sååå kjipt er det ikke med mekanisk. Jeg har det på min billig–cx og det funker helt greit. Sluppet unna vann i strømpa så langt, bank i bordet. Når det er noe som ikke funker er de vanskeligere å justere enn vanlige skivebremser.
Er nok likevel enig i at man ikke bør betale så mye mer enn 5.000 for en sykkel med mekaniske.
Imidlertid synes jeg fortsatt "eventyrsyklene" er vel høyt priset for hva du får for pengene.
Sååå kjipt er det ikke med mekanisk. Jeg har det på min billig–cx og det funker helt greit. Sluppet unna vann i strømpa så langt, bank i bordet. Når det er noe som ikke funker er de vanskeligere å justere enn vanlige skivebremser.
Er nok likevel enig i at man ikke bør betale så mye mer enn 5.000 for en sykkel med mekaniske.
Imidlertid synes jeg fortsatt "eventyrsyklene" er vel høyt priset for hva du får for pengene.
Beklager - her kommer enda et altfor langt og omstendelig innlegg fra meg...
Perfekt!
Sitat: Sepeda
I ditt sted ville jeg vurdert en sykkel i spennet mellom landeveissykkel og eventyrsykkel. Ville sett nærmere på f.eks. Canyon Endurace, som nå også kommer i alu.
Har en Endurace landevei med felgbremser som jeg er veldig fornøyd med, på den er det ikke god nok plass til piggdekk. Ser vel for meg 32-35mm piggdekk til mitt bruk. Blir litt kjedelig å kjøpe nesten samme sykkel som grus/pendler-sykkel. Kan jo selvsagt vurdere å selge den "gamle" Enduracen, men den er jo kjøpt for bare et halvt år siden....
Er nok likevel enig i at man ikke bør betale så mye mer enn 5.000 for en sykkel med mekaniske.
...og det utelukker kjøp med mindre man kjøper flere år gammelt og velbrukt på Finn Finnes åpenbart ikke nye krossykler i den prisklassen.
Nei, det er ikke helt riktig. Følger man med på XXL og liknende butikker når det er 25% slag og liknende får man cross ned mot 5.000. Jeg kjøpte min brukt av en traver her på forumet til 4.000 som hadde vedlikeholdt den godt, da fikk jeg med to hjulsett, piggdekk, slicks og grusdekk.
Men man må være litt tålmodig, siden bruktmarkedet ikke er kjempestort for disse syklene og det går litt tid mellom hver gang kjedene har salg.
Sååå kjipt er det ikke med mekanisk. Jeg har det på min billig–cx og det funker helt greit. Sluppet unna vann i strømpa så langt, bank i bordet. Når det er noe som ikke funker er de vanskeligere å justere enn vanlige skivebremser.
Er nok likevel enig i at man ikke bør betale så mye mer enn 5.000 for en sykkel med mekaniske.
Imidlertid synes jeg fortsatt "eventyrsyklene" er vel høyt priset for hva du får for pengene.
Jeg har mekaniske skivebremser på min Day One singlespeed og de fungerer utmerket på den, har aldri hatt noe problem med de.
Men jeg ser at man får fine crossykler med karbonramme og hydrauliske bremser i 10k segmentet så det er derfor jeg synes ca 5k er maks det er verdt å betale for en enklere sykkel med mekaniske bremser.
Har en Endurace landevei med felgbremser som jeg er veldig fornøyd med..
Aha! Med Endurace allerede i stallen, er det gjerne mer naturlig å gå for en mer rendyrket eventyr- eller krossykkel med god dekklaring og god vibrasjonsdemping i ramme og/eller setepinne og gaffel for røffere turer.
Kanskje endog tenke i retning av eventyrsykkel som tar både 700c og 650b-hjul som Mason Bokeh
Nei, det er ikke helt riktig. Følger man med på XXL og liknende butikker når det er 25% slag og liknende får man cross ned mot 5.000.
Riktig, man kan være heldig og finne et tilbud et par uker i året, men det er jaggu meg ikke mange modeller det gjelder. Jeg har bare merket meg et par modeller som på salg har gått for ned mot eller under 5k, Nakamura Pursuit 3.0 og de rimeligste Merida-krosserne. Det er ikke spesielt gode kjøp, selv til den prisen. Andre?
Sitat: Syklist1
Men jeg ser at man får fine crossykler med karbonramme og hydrauliske bremser i 10k segmentet så det er derfor jeg synes ca 5k er maks det er verdt å betale for en enklere sykkel med mekaniske bremser.
Håper du gir oss beskjed når du ser krossykler med karbonramme og hydrauliske skivebremser for rundt 10k, for det er en eksepsjonelt god pris. Tror aldri jeg har sett det. Eller tenker du bruktmarked?
Men jeg er enig i at man ikke bør legge noe særlig mer enn 5k i en sykkel med mekaniske bremser, med mindre ramme og øvrige komponenter er så bra for prisen at oppgradering til hydrauliske bremser er mulig å forsvare.
Hvor kjipt er det med mekanisk skivebrems i forhold til hydraulisk?
Mange vil hevde det er superkjipt. Egentlig er det bare litt kjipere. Om vinteren er det en del kjipere hvis du får vann i strømpa og det blir skikkelig kaldt.
Jeg tror ikke jeg ville betalt så mye over 5000 kroner for en sykkel med mekaniske skivebremser.
Om man kan vente til mars, får man forresten en liknende pakke til liknende pris ny med alle garantier og i forskjellige størrelser i Sykkelkomponenters Bottecchia 45N Liegi Cross 105. Men sistnevnte dessverre med alu-gaffel - det var synd...
Litt over budsjettet får du ny GT Grade Carbon 105 med slangeløse felger. Sykkelen ble som kjent kåret til beste nykommer i 2015, var med på å legge grunnlaget for eventyrbølgen og holder fortsatt koken Sykkelen tar piggdekk opptil 35mm og sommerdekk opptil 35/40mm, avhengig av modell.
Nei, det er ikke helt riktig. Følger man med på XXL og liknende butikker når det er 25% slag og liknende får man cross ned mot 5.000.
Riktig, man kan være heldig og finne et tilbud et par uker i året, men det er jaggu meg ikke mange modeller det gjelder. Jeg har bare merket meg et par modeller som på salg har gått for ned mot eller under 5k, Diamant Pursuit 3.0 og de rimeligste Merida-krosserne. Det er ikke spesielt gode kjøp, selv til den prisen. Andre?
Ja, det er den kategorien sykler. Ser ikke helt at de er et så dårlig kjøp til sitt bruk. Holder seg også relativt greit i pris på bruktmarkedet.
Hei jåddhå, Jeg har vært gjennom ganske lik problemstilling og landa på å bygge min egen sykkel på en genesis cdf-ramme. (Ikke det billigste el letteste valget, men stemmene i hodet sa jeg måtte gjøre det:)
Men på veien fikk jeg et tilbud fra birk sport på fuji jari 1.3 til 16k, og det ville jeg gått for hvis jeg skulle kjøpe meg komplett.
Hei jåddhå, Jeg har vært gjennom ganske lik problemstilling og landa på å bygge min egen sykkel på en genesis cdf-ramme. (Ikke det billigste el letteste valget, men stemmene i hodet sa jeg måtte gjøre det:)
Men på veien fikk jeg et tilbud fra birk sport på fuji jari 1.3 til 16k, og det ville jeg gått for hvis jeg skulle kjøpe meg komplett.
50% avslag på Eddy Merckx Strasbourg 71! Tror det er et utmerket kjøp, selv om modellen er blant de høyest prisede alu-syklene i utgangspunktet. Men så er det også Eddy Merckx
Har merket meg denne sykkelen før, som har fått god omtale og er fremtidsrettet med gjennomgående akslinger foran og bak - og selvsagt utmerkede hydrauliske bremser.
Det er artig å merke seg at da Bikeradar prøvde Clément Ushuaia, gjorde de det på Strasbourg 71, vel og merke karbon-versjonen:
Men det minner meg på et annet forhold:
Om du skal bruke en kross/eventyrsykkel på lengre turer på grus eller grovere underlag, har demping av vibrasjoner i ramme mye å si for opplevelsen. Jeg vil påstå at slik vibrasjonsdemping er viktigere for eventyrsykler enn landeveissykler, og mer merkbart enn på terrengsykler der man gjerne har både dempere og mer volumiøse dekk.
På grus opplevde jeg en merkbar forbedring i vibrasjonsdempingen ved overgang fra rimelig krosser i alu til påkostet ritt-krosser i karbon, selv med samme dekk og lufttrykk. Enda bedre ble det ved overgang til eventyrsykkel i karbon med god vibrasjonsdemping i setestagene og gaffel. Farvel til risting, skrangling og utslitende småslag.
Jeg kan derfor ikke annet enn å anbefale karbon utformet for vibrasjonsdemping fremfor alu. Kanskje er stål enda bedre, men jeg har ennå ingen erfaring med det edel metallet.
Ved forrige kjøp innså jeg at for prisen av en rimelig alusykkel på salg og oppgradering av hjul, kunne jeg få toppversjonen av samme modell pent brukt, men da i karbon med bedre demping, lavere vekt, bedre komponenter og slangeløse felger. Det ble pent brukt karbonversjon på meg og det er jeg veldig glad for.
Men for all del: Vibrasjonsdemping i setepinne og riktig lufttrykk i brede dekk vil hjelpe, uansett materiale i rammen. Selv har jeg ikke opplevd en alu-sykkel som er like smørmyk å sykle på som karbon, uansett hva GCN sier Så får stålelskerne fylle på om deres erfaringer
Merker du virkelig så mye forskjell på en karbonramme? Syklet rundt på en Paralane med 28mm 6.5 bar i noen uker, og det var fortsatt en ubehagelig opplevelse å møte på ruglete asfalt. Jeg synes det er mye hype rundt dette med adventure/gravel, på lik linje med mye annet nytt som skal selges i sykkelbransjen. Det gir sikkert målbare effekter, men knapt merkbare etter min mening.
Jeg skal være svært forsiktig med å si noe bombastisk om aluminium versus karbon generelt, ref. min link til GCN i forrige innlegg. Og det finnes både utmerket aluminium og dårlig karbon
Poenget mitt er at en rekke kross- og eventyrsykler, som faller inn under kategorien sykler som trådstarter ser etter, har karbonrammer utformet for nettopp vibrasjonsdemping som overgår alu-rammene i samme serier. Min eventyrsykkel har eksempelvis tynne setestag av glassfiber og karbon som gjør det til en fryd å sykle på rufsete underlag.
Om man velger 28mm og nærmere 100 psi, slik du skriver, vil det uvergerlig bli vibrasjoner på ruglete underlag. Særlig vil vibrasjonsdemping i front være utfordrende, derav løsninger for demping som på nye Specialized Roubaix. Men jeg er ikke i tvil om at i de fleste tilfeller vil vibrasjonene oppleves mer dempet på en karbonramme utformet med tanke på vibrasjonsdemping versus en alu-ramme, om andre faktorer er like. Av samme grunn velger de fleste produsenter å sette karbongafler også på alu-rammer. Få bestrider at karbongafler demper tilbakemeldingene fra underlaget bedre enn alu-gafler.
En eventyrsykkel kommer for øvrig åpenbart til sin rett med brede dekk og langt lavere lufttrykk enn det du nevner. Tenk 32mm+ dekk og 40-50 psi. Fortrinnsvis slangeløst.
Som du forstår, deler jeg slett ikke din skepsis til adventure/gravel Heller ikke er jeg enig at det er en hype eller at det gir knapt merkbare effekter. Tvert imot gir kombinasjonen av bred dekklaring og skivebremser sammen med egnet geometri og gjerne vibrasjonsdemping i ramme en uovertruffen allsidighet og åpner for nye opplevelser.
Ja, man kan bruke krossykler til eventyrsykling, men hva er galt med å konstruere sykler for det vi faktisk vil bruke dem til? Eventyr/grus/landeveissykler med god dekklaring er midt i blinken for hva de fleste syklister faktisk trenger. Det at vi nå får stadig flere landeveissykler med god dekklaring er en følge ikke bare av at vi fjerner felgbremsene, som tidligere har begrenset dekkbredden, men også fordi forbrukerne etterspør allsidigheten og sykkelgleden man opplever med eventyrsykler.
For øvrig er jeg generelt skeptisk til å avskrive innovasjoner som hype. Det er for lettvint. Det er nettopp innovasjon som driver sykling som sport, fritidssyssel og transportmiddel fremover. Uten slik "hype" hadde vi alle syklet på 26" med felgbremser, gjerne uten demping, og landeveissykler med dekklaring for 21mm og vannrett overrør.
Jeg forstår at du har jobbet deg gjennom mange kross- og eventyrmodeller det siste året. Håper du til slutt finner noe du liker!
For å kunne si noe om forskjellen mellom en alu- og karbonramme, så må jo alt annet være likt. Merk f.eks. denne testen av Caad12 vs. SuperSix der forskjellen på rammene sies å tilsvare ca. forskjellen mellom 25 mm og 28 mm dekk eller 10 psi: https://cyclingtips.com/2017/01/cannonda...parison-review/
Helt enig. Og på de nevnte rammene er forskjellene åpenbart små. Cannondale er også kjent for superb aluminium og Caad12 er det ypperste. Jeg har tatt alle forbehold om de prinsipielle sidene av dette i innleggene over og vist til sammenligning av Trek Émonda i alu og karbon, der GCN har likende konklusjoner som i sammenligningen du viser til
Men som jeg skriver over, er det faktisk forskjeller på alu- og karbonrammene for flere av de aktuelle kross- og eventyrsyklene på markedet hva gjelder vibrasjonsdemping. Det er for eksempel merkbar forskjell på opplevelsen av Giant TCX i alu og i karbon. Det er stor forskjell på GT Grade i alu og i karbon. Samme gjelder Specialized Diverge. Osv. Det er mitt meget praktiske, virkelighetsnære poeng som trådstarter gjerne kan ta med i vurderingen
Interessant forsøk på å kvantifisere forskjellen i den testen, 10 psi er mer håndfast enn de bevingede metaforer som ofte brukes i (skjult sponsede) tester.
Vi har nok veldig forskjellige subjektive opplevelser av i hvilken grad rammemateriale, geometri, dekkbredde og trykk påvirker kjøreopplevelsen ja. Men jeg kunne tenke meg å prøve et par andre modeller og bruksområder.
En uventet positiv sideeffekt av den brede klaringen på Paralane, var at jeg kunne trille hjem med eikebrudd. Sist gang det skjedde på min vanlige racer, subbet dekket i ramma og jeg måtte leke cyclocross med sykkelen på skuldra hjemover.