Jeg har samme dilemma.
Har investert i en god, allsidig sykkel som fungerer året rundt. Har gode rutiner for daglig vask med
mobil vasker, men velger likevel å la den sykkelen stå ren og pen hjemme på dager med saltslaps.
Til gjengjeld har jeg en solid, helstiv 29er som er inne i sin fjerde vinter. Daglig skyll/vask har gjort at den knapt er preget av vintersyklingen. Slitedeler byttes og årlig service tas. Tilbakemelding fra verksted er at den er i utmerket stand.
Min erfaring er altså at vintersykling og salt i begrenset grad sliter på sykkelen ved godt renhold. Men man kan åpenbart være uheldig. Salt kan trenge inn i lagre og særlig alu-nipler er kjent for å reagere på salt.
Alt i alt velger jeg derfor å være forsiktig med godsykler på vinterstid og har kostet på meg dedikert vintersykkel som tåler alle utfordringer og som jeg ikke er redd for å ta ut i saltslapset.
En annen fordel er at jeg da kan variere mellom Xerxes 30mm og ISP 2,25", som åpenbart er egnet for forskjellige forhold

Man skal være svært forsiktig på Xerxes på krevende underlag, som holke eller snø og slaps over blank is.
Se også tråden
Godsykkel som vintersykkel?