Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Salt + Sykkel = ?

Salt + Sykkel = ? #2381095 04/02/2017 13:29
E
Espen Nersveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Hei
Jeg har akkurat begynt å rulle rundt på min nye Canyon Endurace med 30 mm piggdekk. Det er helt strålende. Hovedgrunnen til at jeg kjøpte denne doningen var for å utvide sesongen så jeg kan sykle året rundt.

Det er ikke mangel på artikler/innlegg vedrørende hvor mye skade salt gjør på sykkelen, og det stresser meg litt. Jeg ønsker å sykle mye, men ikke ødelegge sykkelen.

Jeg er veldig flink til rengjøring, og spyler sykkelen med varmt vann etter hver eneste tur og oljer kjedet. Men er det nok, eller vil saltet fortsatt skade underveis på turene? Er det andre forhåndsregler man bør ta? Hvilke deler vil eventuelt ta mest skade og hva koster det sånn ca. å bytte disse delene?

Det siste jeg vil er jo å bekymre meg for holdbarheten på sykkelen, jeg vil jo bare rulle.

mvh
tidligere godværssyklist

Re: Salt + Sykkel = ? [Re: Espen Nersveen] #2381096 04/02/2017 13:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Jeg har samme dilemma.

Har investert i en god, allsidig sykkel som fungerer året rundt. Har gode rutiner for daglig vask med mobil vasker, men velger likevel å la den sykkelen stå ren og pen hjemme på dager med saltslaps.

Til gjengjeld har jeg en solid, helstiv 29er som er inne i sin fjerde vinter. Daglig skyll/vask har gjort at den knapt er preget av vintersyklingen. Slitedeler byttes og årlig service tas. Tilbakemelding fra verksted er at den er i utmerket stand.

Min erfaring er altså at vintersykling og salt i begrenset grad sliter på sykkelen ved godt renhold. Men man kan åpenbart være uheldig. Salt kan trenge inn i lagre og særlig alu-nipler er kjent for å reagere på salt.

Alt i alt velger jeg derfor å være forsiktig med godsykler på vinterstid og har kostet på meg dedikert vintersykkel som tåler alle utfordringer og som jeg ikke er redd for å ta ut i saltslapset.

En annen fordel er at jeg da kan variere mellom Xerxes 30mm og ISP 2,25", som åpenbart er egnet for forskjellige forhold ICON_SMILE Man skal være svært forsiktig på Xerxes på krevende underlag, som holke eller snø og slaps over blank is.

Se også tråden Godsykkel som vintersykkel?

Moderator  support, Valentino