Utgangspunktet for valg av sykkel bør være geometri og egenskaper i ramme, dernest gaffel

Komponentpakken er sekundær og kan som kjent tilpasses ens personlige preferanser.
Jeg har ingen erfaring med Rose, men har merket meg at syklene høster lovord både i tester og her på forumet.
Ser nå at
testen jeg linket til er landeveisversjonen av Xeon CDX, som kommer i andre størrelser og har noe annen geometri enn CDX Cross/Gravel.
Xeon CDX Cross og CDX Cross Gravel er så vidt jeg kan se samme ramme.
Flere produsenter velger å sette grus/eventyrrettede komponenter på krossrammer og kaller det grus/eventyrsykler. Det er en noe utdatert løsning ettersom man ser etter forskjellige egenskaper i en krossykkel og en grus/eventyrsykkel.
Rose selv omtaler rammen som "an enthusiastic representative of a crossover generation. The XEON CDX CROSS has many faces, it can be equipped as a road bike, a gravel bike, a cyclo-cross bike or as a randonneur. Four bikes for the price of one...". Den er så vidt jeg kan se noe mindre aggressiv enn Team DX-krossrammen (bl.a. kortere reach, høyere stack), noe som skulle tilsi et kompromiss som forhåpentligvis er så fleksibelt som Rose skriver. Det er helt i tråd med den dominerende trenden for bukkestyresykler utenom aktive ritt: Én sykkel for alt.
Dessverre oppgir ikke Rose krankdropp, som er en god indikasjon på stabilitet og tiltenkt bruk.
Har ikke funnet noen engelskspråklig test av CDX Cross/Gravel, men tyske
Roadbike.de gir den god omtale.
I testen jeg har linket til over av landeveisutgaven, pekes det på en mismatch i vibrasjonsdemping bak og i front. Det er en klassisk utfordring for sykler i denne kategorien. Fleksende setestag og/eller setepinne gir god vibrasjonsdemping mens en stivere front og gaffel gir vibrasjoner og en hardere opplevelse foran. Om man ikke bruker volumiøse dekk og er påpasselig med lufttrykket, skaper det ubalanse og en redusert opplevelse på grus og røffere underlag. Jeg ville vært nysgjerrig på om CDX Cross/Gravel har samme utfordring som landeveisversjonen.
Jeg vet ikke om du er ute etter en sykkel for skikkelig kross eller for turer på landevei, grus og evt litt grovere underlag. Om du er i sistnevnte gruppe, finnes det som kjent flere gode alternativer som diskuteres inngående på både kross- og landeveisdelen av forumet.
Canyon Endurace CF SL/SLX, BMC Roadmachine og Focus Paralane er blant modellene jeg har merket meg spesielt. Selv er jeg på klassiske
GT Grade. Men Rose er vanskelig å slå på vekt og komponenter versus pris. Imponerendende pakker. Skulle gjerne visst om oppgitt vekt er reell.
Om noen vil gjøre dypdykk i geometri, er forresten Landeveis
Geometrisk vekkelse nyttig.