Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Rose CDX Gravel

Rose CDX Gravel #2380847 03/02/2017 09:02
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Hei folkens

Jeg har vurdert å bytte ut krossen min og vurdere denne fra Rose.

Hva mener dere om utstyret på sykkelen?
Hjulsettet som er valgt som standard kontra det fra DT Swiss. Omtrent samme indre bredde, men litt høyerer felg på Rose hjulet og forberedt for tubless på DT Swiss. Hva vil dere velge?
I utgangspunktet hadde jeg tenkt standard oppsett bortsett fra hjulsettet, bytte til DT Swiss pga tubless.

Hva med dekkene, kvalitet og kjørefølelse på de. Noen som har erfaring?

Hva med styret?

Hva med innfesting av setepinne. Er litt skeptisk med slik løsning sammenlignet med vanlig klemme. Noen som har erfaring med denne typen fra Rose?

Hvordan er Rose som leverandør? Er forventet leveransetid riktig?
Noen som har erfaringer med kross/gravel sykkel fra Rose? Stemmer anbefalt rammestørrelse med egne erfaringer?

Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2380935 03/02/2017 12:32
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Lekker sykkel!

Krysser av mange bokser yes

Kanskje jeg er treg, men skjønte ikke hvilken av de tre versjonene av modellen du vurderer.

Du spør om dekkene. Hvilke dekk som står på sykkelen originalt bør selvsagt ikke være avgjørende, men Schwalbe G-One er tilfeldigvis helt topp - ruller på dem selv - se også test på Road.cc. Dekkene kommer absolutt best til sin rett ved slangeløst oppsett.

Ser forresten at Road.cc også har testet Xeon CDX 4400 ICON_SMILE En tidligere versjon?

Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2380951 03/02/2017 14:06
T
Talgos Offline
Avhengig
Avhengig
T
Jeg har en Rose Team DX Cross som jeg har hatt ca en sesong. Har vært fornøyd med den. Har brukt den som en altmuligsykkel. Trengingssykkel, bysykkel, grus- og stiturer, trekking av sykkelvogn.

Jeg har ingen erfaring med det Rose hjulsettet, da min sykkel kom med DT hjul.

Setepinnefestet har fungert uten problemer på min sykkel.

Levering tar som regel lang tid, men bekreftet leveringstid stemmer som regel godt.

Re: Rose CDX Gravel [Re: Sepeda] #2380955 03/02/2017 14:18
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Sitat: Sepeda
Lekker sykkel!

Krysser av mange bokser yes

Kanskje jeg er treg, men skjønte ikke hvilken av de tre versjonene av modellen du vurderer.

Hei, nei det kom ikke fram. Tenkte på den versjonen med mekanisk 2x11 Shimano gruppe

Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2381032 03/02/2017 21:45
D
DuffMcShank Offline
Besatt
Besatt
D
Hm, den der med dura ace, team dx-gaffelen med front racks og et hjulsett med dynamohub kunne vært potetsykkelen over alle. Rittsykkel ene dagen, jordomsykling neste!

Create the problem and sell the solution
Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2381070 04/02/2017 09:39
K
kritore Offline
Fersking
Fersking
K
Hei. Jeg kjøpte cross 3000 varianten i høst og er veldig fornøyd. Valgte cross fremfor gravel for å få DT hjulsett, uten så veldig mye undersøkelse. Setepinnen og feste er helt topp. Problemfritt bestilling og levering, en uke mer enn estimert. Min er i størrelse 57 og jeg er 181. Holder til i Oslo om du ønsker å prøvesitte.

Re: Rose CDX Gravel [Re: kritore] #2381073 04/02/2017 10:02
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Ja, prøvesitte hadde vært fint. Vurderer selv 57 eller 59 og litt usikker. Send en pm så kan jeg ringe el.l for avtale:-)

Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2381089 04/02/2017 13:04
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Utgangspunktet for valg av sykkel bør være geometri og egenskaper i ramme, dernest gaffel ICON_SMILE Komponentpakken er sekundær og kan som kjent tilpasses ens personlige preferanser.

Jeg har ingen erfaring med Rose, men har merket meg at syklene høster lovord både i tester og her på forumet.

Ser nå at testen jeg linket til er landeveisversjonen av Xeon CDX, som kommer i andre størrelser og har noe annen geometri enn CDX Cross/Gravel.

Xeon CDX Cross og CDX Cross Gravel er så vidt jeg kan se samme ramme.

Flere produsenter velger å sette grus/eventyrrettede komponenter på krossrammer og kaller det grus/eventyrsykler. Det er en noe utdatert løsning ettersom man ser etter forskjellige egenskaper i en krossykkel og en grus/eventyrsykkel.

Rose selv omtaler rammen som "an enthusiastic representative of a crossover generation. The XEON CDX CROSS has many faces, it can be equipped as a road bike, a gravel bike, a cyclo-cross bike or as a randonneur. Four bikes for the price of one...". Den er så vidt jeg kan se noe mindre aggressiv enn Team DX-krossrammen (bl.a. kortere reach, høyere stack), noe som skulle tilsi et kompromiss som forhåpentligvis er så fleksibelt som Rose skriver. Det er helt i tråd med den dominerende trenden for bukkestyresykler utenom aktive ritt: Én sykkel for alt.

Dessverre oppgir ikke Rose krankdropp, som er en god indikasjon på stabilitet og tiltenkt bruk.

Har ikke funnet noen engelskspråklig test av CDX Cross/Gravel, men tyske Roadbike.de gir den god omtale.

I testen jeg har linket til over av landeveisutgaven, pekes det på en mismatch i vibrasjonsdemping bak og i front. Det er en klassisk utfordring for sykler i denne kategorien. Fleksende setestag og/eller setepinne gir god vibrasjonsdemping mens en stivere front og gaffel gir vibrasjoner og en hardere opplevelse foran. Om man ikke bruker volumiøse dekk og er påpasselig med lufttrykket, skaper det ubalanse og en redusert opplevelse på grus og røffere underlag. Jeg ville vært nysgjerrig på om CDX Cross/Gravel har samme utfordring som landeveisversjonen.

Jeg vet ikke om du er ute etter en sykkel for skikkelig kross eller for turer på landevei, grus og evt litt grovere underlag. Om du er i sistnevnte gruppe, finnes det som kjent flere gode alternativer som diskuteres inngående på både kross- og landeveisdelen av forumet. Canyon Endurace CF SL/SLX, BMC Roadmachine og Focus Paralane er blant modellene jeg har merket meg spesielt. Selv er jeg på klassiske GT Grade. Men Rose er vanskelig å slå på vekt og komponenter versus pris. Imponerendende pakker. Skulle gjerne visst om oppgitt vekt er reell.

Om noen vil gjøre dypdykk i geometri, er forresten Landeveis Geometrisk vekkelse nyttig.

Re: Rose CDX Gravel [Re: Sepeda] #2381322 05/02/2017 19:12
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Ifølgje denne tråden er krankhuset 60 mm under akslingane. Ganske høgt til ein moderne grussykkel å vera, men eg er ikkje overtydd om at lågt krankhus alltid er det beste.

Re: Rose CDX Gravel [Re: dagfink] #2381582 06/02/2017 15:16
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Med et krankdropp på beskjedne 60mm - om det virkelig stemmer - er vi langt inne i krossland, men man får anta at Rose har en tanke med det.

Som du sier, er det i enkelte situasjoner en fordel med kort krankdropp/høy krank, men sykkelen blir som kjent noe mindre stabil.

For øvrig skal jeg være forsiktig med å spekulere om sykkelens egenskaper ut fra enkeltdata. Har ikke studert alle målene og er ikke så flytende i geometri som jeg liker å gi inntrykk av ICON_SMILE

Se også Gekkis gode oppstilling av krankdropp på en del aktuelle modeller eventyr- og krossykler.

Re: Rose CDX Gravel [Re: Sepeda] #2381587 06/02/2017 15:29
D
dagfink Offline
Besatt
Besatt
D
Som du sier, er det i enkelte situasjoner en fordel med kort krankdropp/høy krank, men sykkelen blir som kjent noe mindre stabil.

Det er iallfall ein teori. Ikkje alle er einige med deg: http://davesbikeblog.squarespace.com/blog/2007/2/21/bottom-bracket-height.html

Re: Rose CDX Gravel [Re: dagfink] #2381590 06/02/2017 15:34
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Vel, om du må tilbake til 2007 for å finne noen som er uenig... ICON_WINK

Moulton, som du linker til, skriver for øvrig at det er best "not to go to extremes" og nevner 70mm som grei krankdropp. Det er nettopp hva jeg har på egen eventyrsykkel ICON_SMILE

Re: Rose CDX Gravel [Re: Sepeda] #2381601 06/02/2017 17:33
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Med et krankdropp på beskjedne 60mm - om det virkelig stemmer - er vi langt inne i krossland, men man får anta at Rose har en tanke med det.

Har sent en e.post til Rose og spurt om krankdropp. Får håpe på svar

Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2381750 07/02/2017 11:12
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Da fikk jeg svar fra Rose.

BB dop er 60 mm, altså Cross høyde på krankhus.
Fork trail er 50 mm

Re: Rose CDX Gravel [Re: tregil] #2381757 07/02/2017 11:45
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Det synes klart at Rose CDX Gravel er en modifisert krossykkel, noe som bekreftes av kort krankdropp, men det behøver ikke tale mot den.

Etter omtale av den lignende Rose Team DX Cross og Xeon CDX Cross å dømme, har Rose lykkes i å skape en sykkel som er allsidig og velegnet til bruken du beskriver innledningsvis.

Etter testen av landeveisversjonen, er jeg altså nysgjerrig på balansen i vibrasjonsdemping i ramme og gaffel, men det synes vanskelig å få svar på. Og mange anerkjente sykler har fått påvist en slik ubalanse - det følger ofte av en god ting, nemlig vibrasjonsdemping i setestag og/eller setepinne. Med så brede dekk som Xeon CDX har plass til, tror jeg ikke det vil være et problem.

Tror ikke du vil angre om du slår til på denne, spesielt siden du allerede har en utmerket landeveissykkel. Med denne kan du også hoppe rett i krossritt - overrøret ser ut til å være velegnet til å ta den på skulderen ICON_SMILE

Her er en video med Rose Team DX Cross til inspirasjon ICON_SMILE

(Evt. vente med kjøp til neste Landevei med stor test av eventyrsykler kommer ut i mars...selv om jeg ikke har vært helt enig med konklusjonene i et par tidligere tester ICON_LAUGH )

Re: Rose CDX Gravel [Re: Sepeda] #2383990 16/02/2017 17:31
tregil Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
Takk til @kritore for liten prøvetur i dag. Supert altså.

Basert på turen går det fint i str 57 selv om anbefalt er 59.

Prøvd sykkel var satt opp med skjermer og piggdekk. Det virker som oppgitt vekt stemmer ganske bra.

Er veldig fristet til å bestille.

Moderator  support, Valentino