Jeg har gjennom vinteren pendlet Sandvika-Oslo på en OK Hybrid-sykkel. Til sommeren ønsker jeg å kjøpe meg landeveissykkel. Fortsatt hovedsakelig for pendling, men hvem vet, kanskje finner jeg meg en sykkelklubb også? Kommer fortsatt til å bruke hybriden på vinterføre.
Ut i fra det jeg kan se så trenger jeg en ramme 60-62 med min høyde (195 cm) og indre beinlengde (92-94cm, husker ikke helt i farten).
Foreløpige krav til sykkelen: - Pris maks 30000,- - Skivebremser - Deler som ikke er uforholdsmessige dyre eller vanskelige å bytte
Finner f.eks. Cannondale Synapse Carbon Disc i størrelse 61 på cyclestore.no, men det er en ren nettbutikk i Storbritannia som sender til Norge, og det er vel lurt å prøve sykkelen først?
I norske nettbutikker med fysisk butikk (XXL, Oslo Sportslager f.eks) så har jeg fremdeles ikke funnet så mye.
- Tenker jeg rett? Bør jeg gå ned på rammestørrelse? Ikke skivebremser? Opp i pris? - Har noen tips på sykler som kunne passe meg? - Noen sykkelbutikker å anbefale med godt utvalg og gode fagfolk som ikke bare skal selge deg den første og beste sykkelen de har på lager?
På forhånd takk!! :-)
Redigert av nessinator; 01/02/201707:47.
Re: Landeveissykkel med skivebremser for høy person
[Re: nessinator]
#238033801/02/201708:00
Rammestørrelse - ganske riktig, du kan kanskje også bruke 63
Cannondale - hvorfor bestille fra England når prisen er omtrent det samme i Norge? Er faktisk litt usikker på om Cannondaleforhandlere sender over landegrensene.
Sjekk også ut Canyon Endurace, er en egen tråd her et eller annet sted der den diskuteres opp og ned og i mente.
Butikker - folket har erfaring. De kommer snart med sine svar.
Hvis totalbudsjett er 30k, bruker du det enkelt ved å kjøpe pedaler, sko, hjelm, klær, hjul og annet tilbehør du finner nødvendig.
Jeg har (til nå) ikke savnet skivebremser på landeveissykkelen (Caad12), mens jeg aldri ville kjøpt en CX til helårsbruk uten skiver -gjerne hydrauliske. Legg pengene i en ordentlig ramme og et par ekstra hjul.
Redigert av tparsli; 01/02/201708:19.
Thomas
#238041701/02/201711:08
Storfornøyd med med min 2016 Synapse Ultegra Disk som jeg kjøpte til nedsatt pris i høst. Ville absolutt valgt skivebremser. Spesielt siden du skal bruke den til pendling og den vil bli utsatt for allslags vær - veldig deilig å slippe følelsen av at felgene slites i stykker når det er regnvær. Da får du også plass til opptil 32mm dekk. Cannondale-forhandlerne tar vel inn størrelser på bestilling, typisk er det jo bare 54/56/58 de tar inn større volum av.
#238042701/02/201711:40
I utgangspunktet syns jeg man bør kjøpe sine sykler i en sykkelbutikk og ikke i en sportsbutikk som XXL og Gmax hvor du risikerer å møte butikkspersonale som kan lite om sykler og mer om sportstøy.
Når det er sagt så er dette her jo noe sabla gode tilbud:
Sykkeldelisk / Anton Sport i Bogstadveien har i motsetning til div konkurrenter en haug (Cannondale) sykler i butikken også nå om vinteren og folk som "kan" sykkel. Ta deg en tur innom for en prat, fikling og sikling !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
#238043701/02/201712:17
Jeg har gjennom vinteren pendlet Sandvika-Oslo på en OK Hybrid-sykkel. Til sommeren ønsker jeg å kjøpe meg landeveissykkel. Fortsatt hovedsakelig for pendling, men hvem vet, kanskje finner jeg meg en sykkelklubb også? Kommer fortsatt til å bruke hybriden på vinterføre.
Ut i fra det jeg kan se så trenger jeg en ramme 60-62 med min høyde (195 cm) og indre beinlengde (92-94cm, husker ikke helt i farten).
Foreløpige krav til sykkelen: - Pris maks 30000,- - Skivebremser - Deler som ikke er uforholdsmessige dyre eller vanskelige å bytte
Finner f.eks. Cannondale Synapse Carbon Disc i størrelse 61 på cyclestore.no, men det er en ren nettbutikk i Storbritannia som sender til Norge, og det er vel lurt å prøve sykkelen først?
I norske nettbutikker med fysisk butikk (XXL, Oslo Sportslager f.eks) så har jeg fremdeles ikke funnet så mye.
- Tenker jeg rett? Bør jeg gå ned på rammestørrelse? Ikke skivebremser? Opp i pris? - Har noen tips på sykler som kunne passe meg? - Noen sykkelbutikker å anbefale med godt utvalg og gode fagfolk som ikke bare skal selge deg den første og beste sykkelen de har på lager?
På forhånd takk!! :-)
Velkommen til forumet!
Om du er ute etter Cannondale, kan jeg anbefale ClaesHenrikSykkel i Drøbak (25 min sør for Oslo). Han er blant annet Cannondale-forhandler, og går for å en av landets beste mekanikere. Leverer veldig god service, og er oppriktig interessert i å skaffe sykkelen som er best for akkurat deg. Samarbeider blant annet med elitetilpasning (ligger vegg i vegg). Elitetilpasning er ledende i Norge på tilpassing av sykler, og har flere proffsyklister på kundelisten sin.
Jeg kjøpte min Cannondale CAAD12 Ultergra disc hos Claes Henrik sykkel, og er strålende fornøyd med oppfølgingen han gir i forbindelse med kjøp av sykkel.
#238044001/02/201712:44
1. Hvorfor endurance pga høyde? Jeg følger deg ikke helt på den. Er 200cm og sitter komfortabelt som pokker på en Madone uten avstandsringer under cockpit, ikke er jeg slangemenneske heller. 2. Riktig rammestørrelse er avhengig av hvilket merke det er snakk om. 60 kan være stor, 62 kan være liten. Sjekk rammegeometri. Canyon har en veldig god veileder der du legger inn div. lengder. 3. Når du allerede har en fin hybrid til pendling, hvorfor ikke kjøpe en øyensten som du tar ut på finværsdager enn en robust arbeidshest som skal tåle salt, grus og faenskap?
Av karbonsykler med disc tror jeg ikke du kommer utenom Canyon (største rammer kommer ofte i Factory Outlet, sjekk ut). Sykt mye mer for pengene enn Cannondale, se på komponenter, ikke bare ramme. 105 og Mavic Aksium er ikke akkurat festlige saker.
#238044101/02/201712:46
Oi! Her renner det inn med svar. Takker så mye for de gode tipsene så langt!
yolo: dette med endurance var bare ut i fra tipset jeg fant på reddit-forumet, jeg har ikke undersøkt det nøye må jeg innrømme. Ellers takk for gode innspill, de skal jeg sjekke ut
#238046001/02/201714:07
Canyon er mye sykkel for pengene. Med dine behov/ønsker er kanskje Endurace (som Henrik nevner) et godt valg. Kan hende du vil finne Ultimate SL bra til ditt bruk også.
Disc: fysjamei - men jeg er sikkert litt gammaldags. Greit npk, så lenge jeg slipper
"Opp i pris"? Nei, herregud - du må da klare å finne det du trenger langt under 30 laken. Min (Canyon) kosta vel ca 26 for noen år siden, og er en knallbra sykkel, med egenskaper langt over hva jeg egentlig trenger/utnytter.
Størrelse: Jeg er litt kortere enn deg (193) men har litt lengre bein (96) - sitter godt på en Canyon str XL/60. Tipper du trenger det - med langt stem, eller en størrelse større (2XL)
#238962216/03/201710:34
Oppdatering: Jeg kikket litt på canyon endurace og det virker jo som at de har mange spennende sykler. Jeg har dog ikke funnet noen forhandlere som selger den i butikk. Siden dette er min første landeveissykkel og at jeg ikke har så mye peil på hva jeg egentlig vil ha så synes jeg det er litt skummelt og bestille online.
Ringte "Anton Sykkeldelisk" @ Bogstadveien etter tips fra EmilZipp, og de syntes en CAAD12 105 Disc i størrelse 60 hørtes bra ut for meg som skal bruke den til pendling, med deler som ikke er så dyre å bytte ut. Blir vel så jeg drar oppom og ser på den en dag :-)
Redigert av nessinator; 16/03/201710:40.
#238963716/03/201711:00
Canyon finner du ikke i butikk, de selger kun på nett. Men jeg oppfatter at de som har kjøpt derfra ikke opplever noen problemer med det (utover treg levering av og til)
#238967616/03/201712:00
Canyon finner du ikke i butikk, de selger kun på nett. Men jeg oppfatter at de som har kjøpt derfra ikke opplever noen problemer med det (utover treg levering av og til)
Håper det er greit at jeg låner tråden litt siden jeg er i samme situasjon. Er 193cm og 120kg og når fotgjengere med nesa i mobilen hopper fram i veikanten når jeg pendler til jobb så er ikke gammeldagse racer bremser så mye å stoppe med. Ergo - jeg vil bytte til skiver.
Idag har jeg en Richmond SLR karbon sykkel og ok fornøyd med den etter å ha oppgradert til sterkere hjul. Liker litt komfortabel sittestilling så håper Meridaen kan gi meg det. Hittil har jeg måtte bytte hjulsett på alle syklene mine til sterkere, hvordan vil Fulcrum Racing Expert hjulene være der? Fulcrum er vel kjent for å tåle litt?
[Re: Valentino]
#238988117/03/201707:17
Sykkelbutikken jeg prata med trodde det ville bli litt for mye for meg, at det var mest for de med 200 cm og oppover. Men jeg skal prøve begge I utgangspunktet liker jeg en ganske oppreist sittestilling, fikk heva styret på den jeg sykler på nå (en white SC Lite 2015 hybrid) ... det taler vel for en mindre ramme? Eller?
Redigert av nessinator; 17/03/201707:19.
#238988717/03/201707:28
Hvis du liker oppreist sittestilling bør du jo ikke ha en mindre sykkel. Den er både kortere og lavere. Kortere sykkel gir mer press på nakke, særlig om den er lav foran i tillegg.
63-syklene til Cannondale er en del høyere enn 60-syklene, men bare noen millimeter lenger. Derfor kan 63 være lurt. Stephan, butikksjefen på Sykkeldelisk, kjører vel stort sett 63. Spør om du kan teste en av hans sykler, han er grei slik.
Har ikke fått kommet meg opp til sykkeldelisk enda, men på en svipptur innom Oslo Sportslager i dag så fikk jeg høre at de hadde fjorårets modell av CUBE Attain SL Disc (https://www.cube.eu/en/products/road-race/attain/cube-attain-sl-disc-blackngreen-2016/) til 12000 kr i størrelse 60. Godt kjøp? Har CUBE sykler et godt rykte på seg? Lurer på om 60 blir litt lite, da jeg leste på at annet forum at CUBE-syklene er små i størrelsen. Den er bygget med Shimano 105-serien.
Redigert av nessinator; 22/03/201709:34.
#239117422/03/201709:55
Cube har vært små i størrelsen tidligere, men jeg mener at fra og med 2016 har de justert dette, slik at de nå er mer i tråd med andre merker. Du må nesten sammenlikne geometrien med noen andre sykler.
Jeg pleier å ta utgangspunkt i Canyons modeller. På alle sine modeller har de tydelige anbefalinger med tanke på din høyde og din foretrukne setehøyde. Da kan du sammenlikne geometrien på disse med sykkelen du vurderer å kjøpe. For eksempel ta utgangspunkt i en Canyon Endurace i str XL eller XXL, og se hvordan disse måler i forhold til Cube-en.
#251193122/09/201815:50
Av karbonsykler med disc tror jeg ikke du kommer utenom Canyon (største rammer kommer ofte i Factory Outlet, sjekk ut). Sykt mye mer for pengene enn Cannondale, se på komponenter, ikke bare ramme. 105 og Mavic Aksium er ikke akkurat festlige saker.
Hva er feil med 105? Robust, funksjonelt, ok pris.
Aksium er vel også et brukbart hjulsett for en "nybegynner".
#251240425/09/201811:33