|
Løperkløe?
|
Løperkløe?
31/01/2017 13:13
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
I kategorien rare diagnoser og syndromer faller løperkløe.
I voksen alder har jeg slitt mye med dette. Etter kun få minutters løping klør det over hele kroppen, noen ganger såpass ille at det bare er å avbryte turen og gå hjem igjen. Fenomenet har oppstått i alt av bekledning, både ull, polyester, bomull og barings. Både i kaldt og varmt vær, på tredemølle og ute i guds frie natur.
Heldigvis har jeg etter ivrig googling på runners itch funnet ut at fenomenet nærmest er en allergisk reaksjon på løping - noe som samsvarer bra med at jeg ikke opplever noe problem med terrengsykling eller skigåing. Ved løping skjer det en allergisk reaksjon i huden som skaper den plagsomme kløen. Allergi-piller er en kvikk-fiks for meg. Og jeg kan nå løpe uten problemer både kort og langt. Men glemmer jeg å ta allergipiller et par dager er problemet tilbake, selv etter flere løpeturer i ukene før.
Ingen av mine legekompiser har hørt om fenomenet så det er åpenbart ikke veldig vanlig. Uansett. Hvis noen andre sliter med tilsvarende - skaff en resept på allergipiller, Cetirizin, Zyrtec, Aerious eller tilsvarende har alle gjort nytta for meg. At jeg uansett sliter med gressallergi gjør pillene tilgjengelig på resept, men disse pillene lar seg også skaffe uten resept.
For tiden driver jeg med et vaksineprogram mot gressallergi. Jeg er spent på om dette også vil fikse løperkløen. Inntil jeg vet fortsetter jeg uansett på allergipillene.
Øyvind Aas Kollisjonsdukke i permisjon
|
|
|
Re: Løperkløe?
[Re: sykkeloyvind]
31/01/2017 20:30
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hehe, rare greier. Kan det være en evolvert variant av grus-allergi 
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
01/02/2017 08:48
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Evt er det bare kroppen som sier at den heller vil sykle :-)
|
|
|
[Re: vortex surfer]
01/02/2017 09:19
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Evt er det bare kroppen som sier at den heller vil sykle :-) Så klart, det å være allergisk mot løping er jo et tydelig tegn. At leggene skriker av smerte etter hver løpetur, er et annet.
|
|
|
02/02/2017 09:58
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Allergi mot løping ja... Er det ikke sånt man utvikler etter overdrevent mye lesning av The Rules?
|
|
|
02/02/2017 10:51
|
Radival
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror mange skoleelever ville takke redaktøren for dette spennende nybrottsarbeidet med å utvikle nye unnskyldninger for å slippe gymtimene.
(Jeg tviler egentlig ikke, jeg ser bare for meg scenariet med å forsøke å fortelle en ivrig gymlærer at "..nei, dessverre, jeg har løperkløe..")
|
|
|
03/02/2017 14:25
|
Furu
/Stig
|
/Stig
Hmmm...dette var interessant. Etter at jeg har trent får jeg av og til røde og litt kløende områder på overkroppen. Har alltid tenkt på det som en slags reaksjon på svette eller varme, men det kommer jo ikke hver gang. Har aldri tenkt på å sette det i sammenheng med hva jeg har trent.
Hadde en god og svett rulleøkt på onsdag, og hadde ingen reaksjon. Løper ikke så ofte, men husker jeg fikk en reaksjon her tidligere i år. Det kan ha hatt sammenheng med en tredemølleøkt, men jeg har jo ikke loggført når jeg fikk utslett.
Kan det ha en sammenheng med at det er mer risting når vi løper? At det oppstår en friksjon mellom hudlagene som igjen utløser en reaksjon?
Stig
|
|
|
[Re: Furu]
04/02/2017 18:40
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Kan det ha en sammenheng med at det er mer risting når vi løper? At det oppstår en friksjon mellom hudlagene som igjen utløser en reaksjon?
Det er en teori jeg har sett flere ganger og tenkt selv, men da er det rart at jeg ikke opplever noe kløe ved terrengsykling, selv på helstiv sykkel. Jeg får ikke synlig utslett når det klør, men jeg klør meg jo nesten til blods så korsryggen og lårene blir ganske røde kort tid etter det setter i gang. Heldigvis fungerer allergipillene.... Men her om dagen hadde jeg gått tom for piller. Jeg gikk innom apotek på veien til treningssenteret der jeg skulle trene styrke og løpe. Da hadde jeg ikke tatt pille dagen før. Jeg tok pilla med en gang jeg fikk esken og begynte treningsøkten med styrke/core osv. Da jeg begynte å løpe på mølla 1:30 etter at jeg tok pille begynte det å klø etter fem minutter og det var bare å gi opp. Noen dager senere gikk det igjen helt uproblematisk. Da hadde jeg tatt pille daglig. Ta en titt her på litt mer: http://share.upmc.com/2015/03/prevent-runners-itch-save-workout/
|
|
|
05/02/2017 13:37
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har opplevd samme kløen, trolig ikke så intenst, bare til stor irritasjon. For meg har det gitt seg etter to-tre økter, akkurat som om kroppen har blitt vant til at greiene skal disse og ikke sveve sømløst rundt på asfalt.
|
|
|
06/02/2017 07:43
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg får det samme på rulla. Helt sant.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
07/02/2017 10:19
|
thomassen
Ringrev
|
Ringrev
Fenomenet har oppstått i alt av bekledning, både ull, polyester, bomull og barings. Både i kaldt og varmt vær, på tredemølle og ute i guds frie natur.
Har du prøvd uten klær, bare for å utelukke alergisk reaksjon mot tøy?=?
-Sykkelverksted, hjulbygging, sykkelreparasjoner. -Ibis forhandler på sørlandet. Ripmo som demosykler. http://sykkelsor.no
|
|
|
[Re: thomassen]
07/02/2017 10:22
|
sykkeloyvind
OP
More than words
|
OP
More than words
Fenomenet har oppstått i alt av bekledning, både ull, polyester, bomull og barings. Både i kaldt og varmt vær, på tredemølle og ute i guds frie natur.
Har du prøvd uten klær, bare for å utelukke alergisk reaksjon mot tøy?=? Altså som det står i det du siterer så har jeg løpt i barings - og kort shorts - jeg har hektet av meg pulsbelter i desperasjon uten bedring. Jeg har trodd at tilvenning ville hjelpe, men har fått tilbakefall når jeg har vært av pilla (!) noen dager, selv i perioder med 2 løpeøkter i uka over 4-5 uker.
|
|
|
[Re: Radival]
19/03/2017 08:32
|
NjuK
Ivrig
|
Ivrig
Jeg tror mange skoleelever ville takke redaktøren for dette spennende nybrottsarbeidet med å utvikle nye unnskyldninger for å slippe gymtimene.
(Jeg tviler egentlig ikke, jeg ser bare for meg scenariet med å forsøke å fortelle en ivrig gymlærer at "..nei, dessverre, jeg har løperkløe..") Dette er nok ikke noe nytt for elever i ungdomsskolen. De har ett bredt spekter av allergier og skader som legevitenskspen ikke har funnet enda. Flere jenter i ungdomstrinnet sliter også med menstruasjon hver eneste uke i de 38 skoleukene vi har.
Den dagen du er fornøyd, da kan du legge opp.
|
|
|
19/03/2017 16:08
|
karamba
Fersking
|
Fersking
Dette var jammen rart. Jeg har opplevd aa ha noen forskjellige allergier som det ikke har vert saa lett aa forstaa. Det jeg har erfart er at visse ting kan utlose allergier som igjen har gjort meg allergisk mot flere andre ting. Antagelig har jod utlost allergier som har gjort meg allergisk mot f.eks sort sjokolade. Jeg har ogsaa reagert paa noe i matvarer som aldri oppgis. En periode kunne jeg f.eks spise svensk ost, men ikke norsk. (den svenske osten muggnet lettere enn den norske!) Psyken og den gennerelle formen har ogsaa spilt en rolle for hvor disponert jeg har vert i utgangspunktet. Kanskje allergikloen kan kobles sammen med andre typer paavirkning?
|
|
|
18/04/2017 08:28
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg klør ikke på mølla, men blir kvalm/gulpen av det. Dette forekomemr ikke (så ofte/så lett) utendørs. HEldigvis har snøen smeltet nå og jeg kan løpe ute igjen :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
|
|