Rust på bremseskiver - garantisak?
|
Rust på bremseskiver - garantisak?
31/01/2017 11:28
|
Casio
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Kort fortalt: Har en 2014 modell Skoda Octavia (reg. sent i 2013) som ble kjøpt i august 2016 på Møller. Totalt har bilen gått drøye 50.000 km og ca 6.000 siden jeg kjøpte den.
Har nettopp hatt EU-kontroll på Mekonomen. Ble ikke godkjent på grunn av "rust på bremseskive" bak. Ringte Møller Bil hvor bilen var kjøpt, de ville titte nærmere på bilen for å vurdere.
Møller ringer meg to timer etter at bilen er levert. De har skiftet begge bremseskiver og klosser bak. Pris: over 5.000,-
Spurte om dette gikk på garanti - dere kan jo selv gjette svaret... Nei, bremser gikk vist aldri på garanti.
Kan dette stemme? Har jeg en god sak mot Møller her, eller er det bare å betale og love seg selv å aldri kjøpe noe mer fra Møller?
|
|
|
Re: Rust på bremseskiver - garantisak?
[Re: Casio]
31/01/2017 11:34
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Bremser er en slitedel, så nei, ikke garanti. Brems hardere eller dra på brekket en gang i blant så slipper du problemet. Nye klosser etter 50K må du regne med, hvis du ikke har planlagt at slitedeler skal byttes på en bil du har kjøpt, så ville jeg vurdert å slutte å kjøpe bil, dette har ingenting med Møller å gjøre (men ja, du sparer mye på å bytte til et annet merke  ) PS: det er saltsørpa som gjør at skivene ruster, så vask hjelper også på.
Redigert av AndreasLie; 31/01/2017 11:38.
|
|
|
31/01/2017 11:40
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
I saltlakeland er ikke akkurat rust på bremseskivene noe garanti/reklamasjonssak. Klart, hadde det vært gravrust og nødvendig å skifte etter en halv vinter, så kunne det stilt seg litt annerledes.
Man må kjøre ofte og bremse hardt for å unngå at det bygger seg opp for mye rust på skivene bak. Vi kjører lite og så å si alltid med småbarn bak i bilen, så blir såpass dårlig med bremsing at jeg drar på egne bremseturer nå og da, f.eks. før EU-kontroll. Et titalls maksbremsinger fra 100 km/t gjør underverker.
|
|
|
31/01/2017 11:41
|
Casio
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Klosser skjønner jeg selvfølgelig er en slitedel. Dette er snakk om bremseSKIVER. I august fikk jeg full tilstandsrapport på bilen, 5 måneder senere går den ikke i gjennom EU-kontrollen?
Har for øvrig fulgt selgerens råd om å foreta harde oppbremsinger med jevne mellomrom.
|
|
|
31/01/2017 11:47
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Det er skivene som ruster og ikke klossene ja.
Både klosser og skiver er slitedeler.
Det kan faktisk gå 2 måneder fra perfekte bremser til ikke EU ok. (og raskere også om man virkelig går inn for det)
|
|
|
31/01/2017 11:56
|
Casio
OP
Fersking
|
OP
Fersking
|
|
|
[Re: AndreasLie]
31/01/2017 11:58
|
Oystein L
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Bremser er en slitedel, så nei, ikke garanti. Brems hardere eller dra på brekket en gang i blant så slipper du problemet....
PS: det er saltsørpa som gjør at skivene ruster, så vask hjelper også på. For oss med trykknapp er det nok ikke så enkelt å "dra på brekket"...  Fra spøk til alvor, det blir alt for mye forsiktig bremsing som bare aktiverer forbremsene, så noen orntli' oppbremsinger for å få aktivisert bakbremsene må til for å øke levetiden på skivene bak. Nye skiver etter 50k høres dog ut til å være i overkant
|
|
|
31/01/2017 11:59
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Det burde ikke gå som garanti da det er selvfroskyldt og garantisaker er noe alle kunder betaler for da det må dekkes inn et sted.
|
|
|
[Re: Syklist1]
31/01/2017 12:03
|
Casio
OP
Fersking
|
OP
Fersking
Det burde ikke gå som garanti da det er selvfroskyldt og garantisaker er noe alle kunder betaler for da det må dekkes inn et sted. Selvforskyldt? Jeg har kjørt i bilen i 6.000 km, gjort harde oppbremsinger ofte og vasket bilen en gang i uka. Hva mer burde jeg gjort?
|
|
|
31/01/2017 12:05
|
Tex
Besatt
|
Besatt
I morgen skal jeg inn og bytte mine skiver for tredje gang på 170 000 km. De er forbruksvare.
|
|
|
31/01/2017 12:06
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Tipper du hadde betalt 2/3 deler for å bytte på Menkonomen. Vedr. garanti: Du skjønner at du må bevise at det var noe feil med skivene (som er slitedeler) for å få det på garanti?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
31/01/2017 12:19
|
bamse_bra
Avhengig
|
Avhengig
Min erfaring på vag er at forbermser, klosser og skiver etter ca 60 000 og bak etter ca 100-120 000.
Hvis du har hatt den i 5 mnd og de er for dårlige ville jeg reklamert på det i forhold til kjøpet. Da er det veldig sannsynlig at de var dårlige på kjøpstidspunktet og det er selgers ansvar å bevise at det er du som har brukt den feil.
|
|
|
31/01/2017 12:55
|
mroek
Ivrig
|
Ivrig
Ringte Møller Bil hvor bilen var kjøpt, de ville titte nærmere på bilen for å vurdere.
Møller ringer meg to timer etter at bilen er levert. De har skiftet begge bremseskiver og klosser bak. Pris: over 5.000,- Det meste er vel allerede sagt, men slik du formulerer dette så ser det ut som at du leverte inn bilen for at Møller skulle se på saken (min utheving), og at de så uoppfordret skifter skiver og klosser og deretter ringer deg og presenterer regningen? Det er i så fall kritikkverdig, vil jeg mene. Med mindre du sa fra på forhånd at de bare skulle fikse det som måtte fikses.
|
|
|
31/01/2017 13:44
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Den virker jo som at Møller Bil har solgt deg en bruktbil med gryende rustproblemer, som etter et halvt år blir alvorlig nok til at det må utbedres.
Renkt praktisk bytter man skiver og klosser på begge sider hvis det er rust på den ene siden, så Møller Bil har ikke gjort noe galt ved å bytte begge.
Siden det er like vanlig å bytte bremser etter 50.000km som 100.000km, tror jeg du kommer til kort i forhold til forbrukerkjøpsloven.
Men hvis du gjorde det klart at du reklamerte, eller henviste til brukbilgarantien, tror jeg det blir vanskelig for Møller Bil å kreve 5.000,- for en reparasjon du ikke har bestillt eller godkjent.
Du kan jo tilby deg å betale halve prisen, eller kreve å få tilbakemontert de gamle delene...
På elbilen (Nissan Leaf, brukt mye i salt) sitter fortsatt originale skiver på etter 97.000km (må nok skiftes nå), mens Toyotaen (Avensis) beholdt skivene til jeg byttet (litt prematurt) etter 140.000km. (Tror klossene bak ble byttet etter 60-70.000 km).
Thomas
|
|
|
31/01/2017 21:41
|
laowai
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Har også en Octavia 2014 modell registrert høsten 2013, og måtte nylig skifte skiver og klosser bak etter 65000 km. Gikk ikke på garanti og kostet 4480 kr hos den lokale Skoda forhandleren på Gjøvik. Dagen før den skulle inn for å fikse bremsene røyk en Xenon hovedlyspære, og denne ble skiftet på garanti uten at jeg ba om det så var en positiv overraskelse. Antok egentlig at dette også var en typisk slitasjekomponent og tenkte ikke en gang på at det kunne være en garantisak.
|
|
|
31/01/2017 21:50
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har nettopp byttet klosser og skiver på min Skoda Roomster, etter ca 60000 km, måtte til for EU-godkjenning. Har bare kjørt 10000 km siden sist EU-kontroll, men klarer ikke helt å se det abnormale i situasjonen?
|
|
|
01/02/2017 02:14
|
Skorp
Ivrig
|
Ivrig
Har selv brukt å spørre hva som menes med rust på bremseskive, er det slitekant, kast eller gravrust i bremseflate må skiven byttes. Oftest har det vært nok å pusse bort rusten.
|
|
|
01/02/2017 07:29
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Møller har vel gjennomgående fått grisekjeft her inne tidligere.. Jeg har en mistanke om at batteriet på min Ford har begynnende tegn til aldring, hva er forventet levetid på en sånn komponent? Jeg har akkurat passert 40K og skal ta første service om et par uker.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
01/02/2017 07:39
|
vortex surfer
Ivrig
|
Ivrig
Jeg fikk også anmerkninger på ene skiven bak, Passat 12, og når jeg byttet forstod jeg hvor. Skiven var virkelig spist opp av rust på innsiden, om man skal kjøre av all den rusten så må en isåfall starte fra skivene er nye. Men klarer en å bytte dekk, så klarer en å bytte bremseskiver :-)
|
|
|
01/02/2017 08:03
|
Kakachka
Avhengig
|
Avhengig
Det burde ikke gå som garanti da det er selvfroskyldt og garantisaker er noe alle kunder betaler for da det må dekkes inn et sted. Selvforskyldt? Jeg har kjørt i bilen i 6.000 km, gjort harde oppbremsinger ofte og vasket bilen en gang i uka. Hva mer burde jeg gjort? Har du sjekket skivene selv og sett hvor det er rust, ev. blitt fortalt hvor det er? Dvs. om det er mer på den ene enn den andre, mest på innsiden eller utsiden etc. Bussen min hadde gjentagende rust på innsiden av skivene bak og fikk påpakning på hver eneste service (+EU), men etter at jeg plukket det fra hverandre selv og fant ut at den ene glideforingen satt fast har det vært null problem. Om det er ujevn rust så be dem spesifikt sjekke - ikke ta det for gitt at de gjør det på eget initiativ. Forøvrig: Vasker du bilen og ikke tar en real bremserunde etterpå får du kjapt et solid rustbelegg på skivene. Hvor ofte kjører deu med full bil? Masse bagasje hjelper på vedlikehold av bremsene.
|
|
|
[Re: Oystein L]
01/02/2017 08:13
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Bremser er en slitedel, så nei, ikke garanti. Brems hardere eller dra på brekket en gang i blant så slipper du problemet....
PS: det er saltsørpa som gjør at skivene ruster, så vask hjelper også på. For oss med trykknapp er det nok ikke så enkelt å "dra på brekket"...  Fra spøk til alvor, det blir alt for mye forsiktig bremsing som bare aktiverer forbremsene, så noen orntli' oppbremsinger for å få aktivisert bakbremsene må til for å øke levetiden på skivene bak. Nye skiver etter 50k høres dog ut til å være i overkant Har hatt knapp på begge de 2 siste bilene så joda kjenner til det. Går fint an å dra på knappen i fart, men det piper og bråker noe jævlig  Bremser kommer veldig an på kjøremønster. Noen sliter bremser på null komma niks og andre bruker 100k. Dette er nok noe de fleste verksteder får klager på hver dag. Eneste jeg vet om som har fått byttet skiver på garanti var pga kast på en 15 modell gått 20k.
|
|
|
01/02/2017 08:15
|
AndreasLie
Avhengig
|
Avhengig
Møller har vel gjennomgående fått grisekjeft her inne tidligere.. Jeg har en mistanke om at batteriet på min Ford har begynnende tegn til aldring, hva er forventet levetid på en sånn komponent? Jeg har akkurat passert 40K og skal ta første service om et par uker. Det kommer nok mer an på hvor mange kaldstarter du har, diesel eller bensin og om bilen får nok kjøring etter start. Feks en diesel som kaldstarter og brukes med webasto som ikke kjører mer en 20-30 min etterpå vil få slitt batteri fort. På min 11mod Astra bensin så har jeg ikke byttet batteri enda.
|
|
|
01/02/2017 08:22
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Møller har vel gjennomgående fått grisekjeft her inne tidligere.. Jeg har en mistanke om at batteriet på min Ford har begynnende tegn til aldring, hva er forventet levetid på en sånn komponent? Jeg har akkurat passert 40K og skal ta første service om et par uker. Hvis det er en fossilbil: 2-20 år, avhengig av batteri og dynamo. Elbil: Bilens levetid, men med en reduksjon på opp til 30%.
Thomas
|
|
|
[Re: AndreasLie]
01/02/2017 08:24
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Det er bensinbil, og siden vi har elbil for daglig bruk, så er den nesten utelukkende brukt på langturer til familie og annet. Så da batteriet har vært dødt ved et par anledninger siste 3-4 mnd så har jeg begynt å lurte litt hva på som egentlig foregår.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: vortex surfer]
01/02/2017 08:30
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Men klarer en å bytte dekk, så klarer en å bytte bremseskiver :-)
Å bytte skiver og klosser tar kanskje 20min/hjul første gang og man trenger ikke spesialverktøy. Instruksjonsvideo finner du på Youtube og delene bestiller du på bildeler.no Timebetalingen blir god når man gjør slikt selv og det er ikke vanskeligere enn å montere Ikea-møbler...
Thomas
|
|
|
01/02/2017 08:42
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Det er bensinbil, og siden vi har elbil for daglig bruk, så er den nesten utelukkende brukt på langturer til familie og annet. Så da batteriet har vært dødt ved et par anledninger siste 3-4 mnd så har jeg begynt å lurte litt hva på som egentlig foregår. Mange biler har underdimensjonerte dynamoer og for små batterier for norske forhold. Kjøp en billig lader og vedlikeholdslad regelmessig (f.eks http://www.clasohlson.com/no/DEFA-SmartCharge-4A-batterilader/36-6128). Det er også mulig at syrenivået er for lavt, det kan du måle med en syremåler til en 50-lapp (hvis du ikke har et lukket AGM-batteri).
Thomas
|
|
|
01/02/2017 08:46
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Det er bensinbil, og siden vi har elbil for daglig bruk, så er den nesten utelukkende brukt på langturer til familie og annet. Så da batteriet har vært dødt ved et par anledninger siste 3-4 mnd så har jeg begynt å lurte litt hva på som egentlig foregår. Lukter lekkasjestrøm (eller bare shitty batteri). har aldri opplevd dårlig batteri på norske biler, men i Singapore døde batteriet mitt i.l.a. 3 måneder...
|
|
|
[Re: tparsli]
01/02/2017 09:03
|
knutspeed
Besatt
|
Besatt
Å bytte skiver og klosser tar kanskje 20min/hjul første gang og man trenger ikke spesialverktøy. Instruksjonsvideo finner du på Youtube og delene bestiller du på bildeler.no Timebetalingen blir god når man gjør slikt selv og det er ikke vanskeligere enn å montere Ikea-møbler... +1. Har tatt jobben selv flere ganger, handlet på Veng eller mekonomen, og spart bøttevis med tusinger. Når det er sagt, så er det ikke noen morsom jobb. Problemet er at med de bilene de fleste har, og slik de brukes, så er skiver bak overkill. De blir knappest brukt, da det jo er forbremsene som gjør bortimot 90% av jobben. Gammeldagse trommelbremser hadde vært godt nok om man ikke kjørte mye med tung henger, og krevd mindre vedlikehold. Grunnen til skiver bak, er at det er billigere å produsere, og at det funker bedre med moderne EDB-styring. Sitter det i tillegg ventilerte skiver bak (som er totalt unødvendig om du ikke skal på bane..) så skaper hulrommet i skivene et perfekt miljø for rust. Noe som også funker, er å rygge og bremse, da får bakbremsene kjørt seg litt mer. Det triste er jo at mange av skivene som byttes pga rust og ujevn slitasje på bremsebanene blir helt ok etter en liten runde i en dreiebenk, men manuelt arbeid koster mer enn å kjøpe nytt. Tipper det er en ørliten belastning for miljøet å transportere/destruere/gjenvinne bremseskiver. Blir litt som fancy emballasjetull i butikkene.
|
|
|
[Re: knutspeed]
01/02/2017 09:44
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Å bytte skiver og klosser tar kanskje 20min/hjul første gang og man trenger ikke spesialverktøy. Instruksjonsvideo finner du på Youtube og delene bestiller du på bildeler.no Timebetalingen blir god når man gjør slikt selv og det er ikke vanskeligere enn å montere Ikea-møbler... +1. Har tatt jobben selv flere ganger, handlet på Veng eller mekonomen, og spart bøttevis med tusinger. Når det er sagt, så er det ikke noen morsom jobb. Problemet er at med de bilene de fleste har, og slik de brukes, så er skiver bak overkill. De blir knappest brukt, da det jo er forbremsene som gjør bortimot 90% av jobben. Gammeldagse trommelbremser hadde vært godt nok om man ikke kjørte mye med tung henger, og krevd mindre vedlikehold. Kjenner noen veldig kyndige bilfolk som sier det samme. Skiver bak er 'tull' for de fleste. Jeg har som de fleste andre for vane til å ta kraftige oppbremsinger, gjerne minst en gang hver gang jeg kjører (fruen som stortsett bruker bilen). Ikke lett de siste ukene siden det nesten bestandig ha vært småglatt. I tillegg presser jeg stemplene tilbake på forbremsene hver gang jeg bytter hjul. Har byttet noen skliver og, men 'hovedproblemet' mitt gjenneom mange år med eldre biler er varmgang i bremsene pga. at de ikke slipper opp igjen. Eller var, for etter at jeg begynte med dette har jeg ennå ikke hatt problemer. Grunnen til skiver bak, er at det er billigere å produsere, og at det funker bedre med moderne EDB-styring. Og så er det letter å skrue på, synes jeg. Kan være h'''''' jobb å få av trommelen. Har også for vane til å slipe bort kanten på innsiden av trommelen preventivt. Du verden hvor mye lettere det blir neste gang.
|
|
|
01/02/2017 09:53
|
tparsli
Veteran
|
Veteran
Jeg har opplevd nødbremsing (låste hjul) i 80km/t og hard nedbremsing fra 160km/t (autobahn) så jeg er nå litt glad for skivebremser bak...
Og de bilene jeg har eid med trommelbremser bak (to Bobler, en Mazda 626 og en Peugeto 106EL) har alle hatt litt for dårlige bremser.
Thomas
|
|
|
|
|