* Sykkelen er oppgitt til 7.0kg i størrelse medium, samme størrelse som jeg bestillte. Slik den står på blidet med A600 Shimano pedaler (290g) + 2 canyon flaskeholdere og en liten sigma sykkelkomputer, så veier den 7.6 kg. Synes dette er for mye avvik fra spesifikasjonene, og skuffende.
Gratulerer med kjempeflott sykkel, mye for pengene synes jeg, end of story :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Re: Canyon ultimate eller endurace?
[Re: Joffe]
#239920021/04/201707:43
Det er en veldig lett og liten Sigma (BC16.16), tipper vekten er nærmere 7.15. Men er nå vant med at sykkelindustrien juger som jeg puster når det kommer til vekt
Hvis det er karbonflaskeholdere på 2x18 gram, og Sigma på 7 gram, så blir det jo kanskje 270 gram. Og det er jo kanskje litt mye på en racer. Men da burde du nok først vite nøyaktig vekt på disse delene, samt stole på vekta di.
[Re: lkall]
#239928921/04/201711:58
Gratulerer med ny sykkel! Jeg synes også du har fått mye bra for pengene, og at den er stilren å se på.
En titt på Canyon-sidene forteller:
* Vekt på sykkel er oppgitt til 7.0 kg uten pedaler * Vekt på de flaskeholdere du har kjøpt (hvis jeg ser riktig) er 39 gram per stk
Pedalene veier ca 290 gram. En mellomstørrelse Sigma-computer kan typisk veie 60 gram.
Forventet vekt på sykkelen din med dette montert blir da:
7.0 kg (sykkel uten pedaler) + pedaler (290 gram) + 2 flaskeholdere (88 gram) + sigma (60 gram) = 7.438 kg
Du veide den til 7.6 kg
Ergo 162 gram for mye.
Det forutsetter at vekten du bruker er noenlunde korrekt på riktig detaljnivå. Det kan f.eks. være 7.55 kg som rundes av opp, da er forskjellen nede i 110 gram...
Det vil nok være variasjoner på rammevekt fra produksjonsbatch til produksjonsbatch, vanskelig å få det helt likt hver gang. Men trolig ikke med så mye som 162 gram.
#239934021/04/201714:18
Espen S, enig i analysen din, og tallene du viser til virker fornuftige. Det er klart at det er mulig vekten min viser for mye. Har aldri kalibrart den, så det kan godt være riktig.
Nå har jeg fått syklet litt på Ultimaten, og mitt inntrykk er at den er veldig rask og fin! Noen småting her og der som jeg kunne justert på, f.eks kompaktkrank savner jeg.
Men det virkelig plagsomme er toe-overlap! OMG, dette var mye mer plagsomt enn jeg trodde det skulle være!! Jeg liker å ta sykkelen til jobb i Oslo sentrum en gang i blant, og i lave hastigheter som man opplever der (lyskryss, overganger etc) så er toe-overlap et forferdelig mareritt, og direkte trafikkfarlig. Er oppmerksom på at dette også kan være en vanesak, men per nå, så er det fryktelig å av og til krasje foten inn i hjulet; miste litt balansen og hastighet; skoene blir skitne også .
Redigert av Joffe; 21/04/201717:35.
#239938121/04/201717:37
Min ENDURACE CF SLX DISC 8.0 DI2 er oppgitt til 7.6 kg (str M) og er innveid til 7.6 kg (str S), så det stemmer for den uten at jeg vet hvor mye størrelseforskjellen ville hatt å si.
#239939521/04/201718:17
Jeg sa "inntil videre" og har faktisk vært i dialog med Canyon Norge. Men ja, håper å se et godt utfall av den konkrete saken før jeg eventuelt trykker på knappen. Føler med vedkommende som uforskyldt kom i en knipe.
Uansett hører jeg gjerne om erfaringer med Endurace Al Disc eller andre sammenlignbare alu-sykler fra Canyon.
#239950622/04/201710:10
Har sykla på aluramma til Canyon i snart 4 år og jeg har hatt mange muligheter til å blåse av penger på å "oppgradere" men jeg har rett og slett aldri funnet behovet, selv etter å ha syklet på andre karbonsykler i samme tid. Så aluen til Canyon er det ingenting å si på!
[Re: Sepeda]
#239954222/04/201711:59
Jeg sa "inntil videre" og har faktisk vært i dialog med Canyon Norge. Men ja, håper å se et godt utfall av den konkrete saken før jeg eventuelt trykker på knappen. Føler med vedkommende som uforskyldt kom i en knipe.
Uansett hører jeg gjerne om erfaringer med Endurace Al Disc eller andre sammenlignbare alu-sykler fra Canyon.
Sett deg godt inn i leveringsbetingelser og annet med liten skrift på siden til Canyon. Greit å vite hva man er ansvarlig for selv som kunde
Medlem i NOTS Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#239956722/04/201714:05
Om du vil ha eksklusive dekk med skinwall, er gjerne Challenge svaret: Grusdekk som f.eks.Challenge Gravel Grinder eller krossdekk som Challenge Grifo. Men dette er open tubular med 260-300 TPI, altså en meget tett vev som gir et smidig og lettrullende dekk, men med begrenset slitestyrke.
Sjekket ut disse, ser bra ut. Men kan man ha hele 36mm i en Endurace CF SK Disc 9.0?
Eller burde jeg gå for noe mer moderat (?) som 33 mm?
Er det fare for å skade rammen med en 36 mm? Kan det subbe?
#240060125/04/201713:02
Er det fare for å skade rammen med en 36 mm? Kan det subbe?
Jeg vet ikke og undrer på det samme. Alpers oppgir å ha brukt 38mm Challenge Gravel Grinder mens Asbjorne, Lamia og kanskje flere har fått på et par 35mm Marathon Winter. Da mistenker jeg at dekklaringen er minimal, med den fare for oppskraping som følger.
For øvrig mye info i denne tråden om du leser det hele.
#240108026/04/201717:30
Endurace ramma har følgende: Bak: QUICK-RELEASE AXLE (12 X 142 MM) Forran: THROUGH AXLES (12 X 100 MM)
Noen som har erfaringer med å eventuelt konvertere QR til Through axle, er det noe å satse på, eller må jeg får tak i ett nytt hjulsett hvis dette blir noe av ?
#240121227/04/201706:51
Enten går det (og funker helt fint) eller så går det overhodet ikke Noen nav (Hope, DT Swiss) har konvertingskit og er enkle å konvertere For andre navn (f.eks Shimano) finnes det ikke konverteringsmuligheter
#240255802/05/201710:50
aha, det er altså god klaring på enduracen (har samme modell) med 35mm. Har du målt bredden (med skyvelær)?
Har ikke målt bredden med skyvelær nei. Målte bredden (ikke skyvelær) på 28 mm Conti-dekkene som stod på og de virket ca. å være 30 mm. Var egentlig overrasket hvor lite ekstra G-One dekkene bygget. Tvilsomt om de er over 35 mm.
Kan se om jeg får lastet opp et par bilder etterhvert.
#240605113/05/201710:07
Noen flere enn meg som plages med vanninntrengning i styrelager og generelt i spacer tårnet? Hovedsakelig etter vasking, så jeg tar jo mere hensyn nå...
#240916625/05/201708:37
Jeg startet i vinter denne tråden, da jeg satt og gledet meg til sommer og ny sykkel. Jeg var veldig i tvil om jeg skulle gå for Ultimate eller Endurace. Gleden var derfor stor da jeg fikk så mye respons på innlegget, og ulike meninger om hvilken sykkel som skulle passe mitt bruk.
Jeg endte opp med en Endurace CF SL disc 9.0 SL etter mye om og men. Nå har jeg hatt sykkelen i et par mnd tid, og jeg er like fornøyd nå, som da jeg åpnet esken en gang i slutten av mars.
Jeg var veldig bekymret for at sykkelen skulle være "daff" og treg. Jeg ble veldig overrasket da jeg gjorde mine første tråkk, og sykkelen nærmest skjøt fart. Skal ikke se bort fra at gleden over ny sykkel var med på å prege førsteinntrykket, men "daff og treg" la jeg fort bort!
Fast styre/stem og få justeringsmuligheter har, til tross for flere advarsler, passet meg veldig bra. Har hatt noen lengre turer uten å kjenne noe i korsryggen. Har vært plaget av å måtte reise meg etter en times tid for å strekke på ryggen, men disse plagene har jeg ikke hatt på de siste turene.
Den fleksible setepinnen har jeg ikke merket så forferdelig mye til enda. Har syklet mest på landevei, og da er fleksingen minimal. Merket det på de par første turene, men bare at det var noe som "sviktet" når jeg rugga litt bakover. Jeg var redd for at jeg nærmest skulle hoppe opp og ned, men det har ikke vært noe problem. Har planer om litt blandet vei i sommer, og da kommer nok pinnen mer til sitt rett.
Alt i alt er jeg storfornøyd med vidunderet, og må si tusen takk til alle som hjalp meg fram til valget!
#240944626/05/201712:43
Grattis! Farge? Post en field report når du har rundet noen flere mil
Ellers er jeg selv i tenkeboksen. Bruker CX som hverdagssykkel og på skogsbilveier, men trenger en ren landeveis på litt sikt. Hadde egentlig landet på Endurace CF 7.0 SL, som kommer med Ultegra, men den er litt over smertegrensen økonomisk.