Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Etikette på sti, hunder osv.

Etikette på sti, hunder osv. #2378987 25/01/2017 20:41
S
stibrøytern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Ganske fersk på stien og noen ting jeg lurer på:

Mange jeg møter til fots på veier i skogen og også på fortau holder alltid til sin venstre, jeg som er vant til å kjøre bil og motorsykkel og holder meg til høyre. Jeg viker jo selvsagt alltid for dem, men hvorfor ikke forholde seg til det man gjør på vanlige veier og praksiere høyrekjøring selvom man går? (ja jeg vet jo at man bør gå til venstre hvis man absolutt må gå på bilveier med motorisert trafikk).

Har skjedd flere ganger at jeg har fått aggressive hunder løpende etter meg uten bånd. Spesielt hvis jeg kjører når det er mørkt og bruker lys. Også flere ganger jeg må stopp helt opp pga møtende hunder uten bånd som vimser rundt. Pleier dere å si ifra til eierne? Er også mange flinke som tar hundene sine i bånd så fort de ser meg.

Redigert av stibrøytern; 25/01/2017 21:08.
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2378989 25/01/2017 20:46
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Møter jeg løse hunder bremser jeg helt ned, løper en hund etter sykkelen så stopper jeg og ser etter eier så den ikke kommer så langt bort. Møter aldri løse aggressive hunder.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379014 25/01/2017 23:00
John_Harald Offline
Ringrev
Ringrev
Med møte av hund i skogen, setter ofte hund og eier pris på følgende. Stopp, ga av sykkelen, sett deg ned på huk, la hunden få hilse på deg. Så gjerne av en hyggelig prat.
Møter aldri aggressive løse hunder og jeg er mye i skogen..

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: John_Harald] #2379015 25/01/2017 23:05
olechr Offline
More than words
More than words
Sitat: John_Harald
Med møte av hund i skogen, setter ofte hund og eier pris på følgende. Stopp, ga av sykkelen, sett deg ned på huk, la hunden få hilse på deg. Så gjerne av en hyggelig prat.

Det gjør jeg også ofte. Koselig å hilse på en voffs eller 2. Har vært mye i skogen siste 10 år. Møtt en hund som var aggressiv, men eieren var værre.

Selger for Brav Teamwear, Swix og Kalas teamwear.
Ambassadør for Scott.
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379022 26/01/2017 05:56
chili Offline
Ivrig
Ivrig
jeg setter alltid ned farta eller stopper når jeg møter på hund, avhengig av om den er langt ute i buskaset eller på stien. Viser den interesse for meg er det stopp og hils og prat med eier. Har fått litt inntrykk at de blir litt positivt overrasket noen ganger over at jeg ikke bare ville tråkket på eller noe, så fin anledning til å høste litt goodwill fra andre markabrukere ICON_SMILE
Men det handler også mye om ikke skremme eller gire opp hunden, plutselig kan man i verste fall ha en hund som føler seg truet av syklister eller bare digger å jage dem!
Jeg går veldig mye i østmarka med hund selv, og setter vel så stor pris på de syklistene jeg møter som har bidratt til at min egen hund har et så avslappet forhold til syklister som han har.

NOTS – Vern om terrengsykling
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379058 26/01/2017 10:22
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Som tidligere hundeeier, stopper jeg som regel for å hilse på hunder som bjeffer. Resulterer som regel i en litt roligere hund og en hyggelig prat med hundeeier.

Nå skal det legges til at jeg er glad i hunder og er overbevist om at bjeffende hunder enten er redde eller mangler sosialisering.

Og de få hundene som jager sykler pga. jaktinstinkt, blir helt uinteressert når jeg stopper og går av sykkelen...

Thomas
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: John_Harald] #2379069 26/01/2017 10:54
Anders A-R Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

+1. Tror aldri jeg har møtt sinte/aggressive hunder på sti, i hvert fall ikke løse.

| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: olechr] #2379071 26/01/2017 10:58
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: olechr

Det gjør jeg også ofte. Koselig å hilse på en voffs eller 2. Har vært mye i skogen siste 10 år. Møtt en hund som var aggressiv, men eieren var værre.

Når det gjelder løshunder og hunder i bånd;
la hundene komme til deg så de får sette premissene. Hunder er sosiale dyr og er avlet opp med tanke for å fungere sammen med mennesker.

Udresserte hundeeiere er det vanskelig å gjøre noe med; pleier å si noe om at "jeg ser hvem det er som det sjefen" eller "bikkja har tydeligvis full kontroll"
Har møtt en virkelig aggresiv hund som eieren lot løpe fritt videre etter en ganske stygg hendelse. Og så er det jo noen kjøtere som skal slåss med alt og alle, omtrent slik det er lørdag kveld i Oslo når utestedene stenger

Redigert av Flamini; 26/01/2017 11:01.

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: Flamini] #2379074 26/01/2017 11:14
Øyvind V Offline
More than words
More than words
Sitat: Flamini
Sitat: olechr

Når det gjelder løshunder og hunder i bånd;
la hundene komme til deg så de får sette premissene.

Hva om man er livredd hunder? Og særlig de svære, som løper uten bånd og fyker hit og dit helt uforutsigbart? At det er hunden som skal sette premissene for "møtet" mellom meg og den blir helt feil.

Skjønner tankegangen og forklaringen om hvordan hodet på hunder fungerer, men er man redd hunder kommer det der aldri til å fungere.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379077 26/01/2017 11:18
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Fine tips. Hundeloven derimot sier:

Kapittel 2. Sikring av hunder

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs
Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: tparsli] #2379078 26/01/2017 11:20
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Forleden møtte vi et par ute i skogen med 3 hunder, som alle hadde lysende bånd. Fløy som ufoer i mørket. Skravla og sosialiserte noen minutter før vi dro videre.

En av hundene syntes det var mye artigere å springe med oss som sykla sti, dukket opp plutselig, og løp med oss lenge. Til slutt måtte vi stoppe og loke inntil hunden mistet interessen for oss, og løp tilbake i generell retning familien sin. Tror de fikk et hint - kanskje noen nye stisyklister på G...

Stisykling og hund er vel egentlig en bra match!

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379084 26/01/2017 11:38
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Var ett tag sedan förra hundtråden så här är det bara att ta fram popcornet ICON_SMILE

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: fredriks] #2379100 26/01/2017 12:03
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Neida, dette kan bare være en fin tips & triks-tråd når hundeeierne overlater ansvaret til de hunden & hen møter i skogen og ellers ICON_GRIN

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379115 26/01/2017 12:35
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg sykler mye med hund og synder mot båndtvangen. Jeg gjør derfor også mitt ytterste for å kalle inn hunden straks jeg ser andre. Velger også områder der det går måneder/år mellom hver gang jeg møter andre. Mitt største problem er at hunden elsker sykkeltur og alle andre som er ute på sykkel tolker han som en del av flokken og vil hilse på dem som det. En stor kullsvart muskuløs labrador som blotter tanngraden (noen hunder gjør det som et dempende signal...) kan skremme hvem som helst. Det er ingen unnskyldning, men jeg tror mange av de jeg møter på sykkel nå vet hvem Ludvik er. Han oppfører seg ikke slik mot fotgjengere. Han jager heller ikke etter syklister som sykler forbi oss. Men han stikker gjerne med den som sykler fortest og det er ikke meg, så noen ganger skjer det at han blir med noen som ikke har ansvar for ham litt for langt unna meg. Gjør også så godt jeg kan for å unngå det.

Når det gjelder hunder som vimser og sånn sett er i veien så mener jeg at det er noe man må akseptere og se på som en del av det å dele marka. Å bli jaget eller oppsøkt av hunder på en måte du opplever som ubehagelig skal man ikke akseptere. Unger og folk flest vimser også frem og tilbake og jeg forventer ikke at de skal tenke på at det kommer noen i hastigheter langt over gangfart når de er i marka. Men det er jo lov til å være hyggelig å flytte på seg når man har sett syklisten. Og selvsagt også gjøre sitt beste for å få bikja ut av veien.

Jeg har mer eller mindre gitt opp å ha med bikja i langrennsløypa fordi at han har null forståelse for det opplegget og noen uheldige episoder med å stille seg i veien for folk. Uten bånd, men det blir jo litt banning likevel og det kan jeg forstå. Snakker da om lysløype med mange hysteriske langrennsløpere så jeg får jo det jeg ber om ICON_SMILE

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379137 26/01/2017 14:11
EiW Offline
Ringrev
Ringrev
Sitat: stibrøytern
hvorfor ikke forholde seg til det man gjør på vanlige veier og praksiere høyrekjøring selvom man går? (ja jeg vet jo at man bør gå til venstre hvis man absolutt må gå på bilveier med motorisert trafikk).

Denne tråden ble en hundedebatt, men jeg hang meg opp i utsagnet ditt om at man skal praktisere høyre-gåing. Som du selv sier har vi jo lært at man skal gå på venstre side. Det er generelt tryggest for da ser man hva slags trafikk som kommer i møte. Hvorfor bare ikke forholde seg til dette - uavhengig av om man går på sti, fortau, kjerrevei eller vanlig vei?

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: EiW] #2379151 26/01/2017 14:43
M
ML1 Offline
Entusiast
Entusiast
M
Sitat: EiW
hvorfor ikke forholde seg til det man gjør på vanlige veier og praksiere høyrekjøring selvom man går? (ja jeg vet jo at man bør gå til venstre hvis man absolutt må gå på bilveier med motorisert trafikk).

Denne tråden ble en hundedebatt, men jeg hang meg opp i utsagnet ditt om at man skal praktisere høyre-gåing. Som du selv sier har vi jo lært at man skal gå på venstre side. Det er generelt tryggest for da ser man hva slags trafikk som kommer i møte. Hvorfor bare ikke forholde seg til dette - uavhengig av om man går på sti, fortau, kjerrevei eller vanlig vei?

HÆ!
Høyrekjøring er jo det som gjelder overalt utenom(for gående) på bilvei(uten fortau), eller tar jeg feil.
Ski, båt, svømming, sykkelveier, rulletrapper, trapper, korridorer vindeldører osv osv

Redigert av ML1; 26/01/2017 14:44.
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: EiW] #2379162 26/01/2017 14:58
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: EiW

En årsak til at hundefolk går på venstre side er at det er det man har øvd på og at bikja bare klarer å gå pent på den siden. Selvsagt kan de lære å gå på den siden de får beskjed om, men det er vanskelig nok å lære dem en side. Kan jo også lære dem å bake boller og lage kaffe, men en vanlig hundeeier klarer nå bare litt.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: erikskon] #2379173 26/01/2017 16:41
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: erikskon

En årsak til at hundefolk går på venstre side er at det er det man har øvd på og at bikja bare klarer å gå pent på den siden. Selvsagt kan de lære å gå på den siden de får beskjed om, men det er vanskelig nok å lære dem en side. Kan jo også lære dem å bake boller og lage kaffe, men en vanlig hundeeier klarer nå bare litt.

Med pelsdyret vårt går vi konsekvent på venstre side (stort sett all vanlig ettermiddagslufting går på vei uten fortau), mens i skiløypa løper (dvs lunter, det er jo en Golden Retriever) han utelukkende på høyre side av sporet.
Det hjelper nok at det er to helt ulike situasjoner, på vei går han ved fot i bedagelig tempo med lett, slakt halsbånd, på ski løper han med trekksele. Dette er drillet inn, og sitter i ryggmargen.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379176 26/01/2017 17:16
S
stibrøytern Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
S
Jeg liker hunder (bortsett fra små gneldrebikkjer) og ja det er sikkert fint å stoppe opp helt, gå av sykkelen og hilse på hunder hver gang. Men når jeg er ute å sykler så er jeg ikke ute for å stoppe og klappe på bikkjer ICON_SMILE

Sist gang dette skjedde var ganske sent og mørkt (brukte lys) på kvelden langs en grusvei. Det var 2-3 damer som var ute og luftet hundene sine som det var ganske mange av (4-5 stykker). Det så ut som de hadde kontroll på dem når jeg syklet forbi så trodde det var greit og syklet videre. Plutselig kommer det byksende 2 store schæfere inn fra siden som bjeffer og glefser etter sykkelen min. Det var heldigvis nedover bakke så jeg kjørte fra dem ganske fort. Om dette var noen andre hunder eller om det var noen av de som hadde revet seg løs fra eier vet jeg ikke, men det fikk adrenalin pumpe i gang ICON_SMILE Tror ikke så mange hadde stoppet opp i den situasjonen.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379250 27/01/2017 08:25
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Mange jeg møter til fots på veier i skogen og også på fortau holder alltid til sin venstre, jeg som er vant til å kjøre bil og motorsykkel og holder meg til høyre.

Man GÅR på venstre side av veien og KJØRER (sykler) på høyre side, i tråd med trafikkreglene.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: Stein] #2379263 27/01/2017 08:51
K
knutspeed Offline
Besatt
Besatt
K
Sitat: Stein

Man GÅR på venstre side av veien og KJØRER (sykler) på høyre side, i tråd med trafikkreglene.

+1, men utenfor vei...prøver jo å holde høyre.

Det beste er å få kontakt med andre, og så tydelig vise hva man har tenkt å gjøre. Forstå at man har sett hverandre.
Jeg opplever jo dette oftest på sti, og da gjelder det vel først og fremst å sikre at andre markabrukere ser/hører at du kommer, slik at "dialogen" kan begynne. Om person + hund går på den siden av stien hvor det ikke er steiner og røtter, så slipper jeg de enten forbi/stopper, eller velger å HTFU og trå forbi på siden hvor de andre helst ikke vil gå.

Hvis det er snill singletrack, stopper jeg nesten alltid før motparten reagerer. Er det skikkelig cruxete stopper nesten alltid motparten først - kanskje for å få med seg et skikkelig tryn, eller fordi de automatisk forventer at denne syklisten er spik spenna gæærn som sykler her ICON_SMILE

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379265 27/01/2017 08:55
ket Offline
Ringrev
Ringrev
bikkjer som bjeffer og glefser etter beina dine når du sykler ligger tynt an, biter'n er det avlivningsgrunnlag. Gi'n et realt spark i trynet, er det type rotte-dog kan du sette'n i krysset fra 30m

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: ket] #2379269 27/01/2017 09:02
chili Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: ket
bikkjer som bjeffer og glefser etter beina dine når du sykler ligger tynt an, biter'n er det avlivningsgrunnlag. Gi'n et realt spark i trynet, er det type rotte-dog kan du sette'n i krysset fra 30m

Når en hund oppfører seg slik, så er det som aller oftest en real grunn til det. Da er det kanskje greit å ikke gi hunden en enda større grunn til å frykte/forsvare seg og eier mot deg og andre tohjulinger..?

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: chili] #2379272 27/01/2017 09:07
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Sitat: chili
Sitat: ket

Når en hund oppfører seg slik, så er det som aller oftest en real grunn til det. Da er det kanskje greit å ikke gi hunden en enda større grunn til å frykte/forsvare seg og eier mot deg og andre tohjulinger..?
Word!

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379273 27/01/2017 09:10
ket Offline
Ringrev
Ringrev
en annen sak er at det er båndtvang mellom 1/4 og utpå høsten engang

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: stibrøytern] #2379275 27/01/2017 09:16
chili Offline
Ivrig
Ivrig
..frem til 20 august. Av hensyn til viltet, ikke syklister eller hvilken som helst annen bruker av marka.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: chili] #2379276 27/01/2017 09:17
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
..frem til 20 august. Av hensyn til viltet, ikke syklister eller hvilken som helst annen bruker av marka.
Ja. Men ift. mennesker er det båndtvang hele året hvis du ikke klarer å holde hunden unna folk.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: anonym22] #2379279 27/01/2017 09:24
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: anonymous22
Ja. Men ift. mennesker er det båndtvang hele året hvis du ikke klarer å holde hunden unna folk.

Det finnes også steder hvor vi syklister ferdes og båndtvang er påbudt hele året, det avgjøres lokalt.

Utdrag fra Lov om hundehold (mine uthevelser);

Kommunen kan også gi forskrift om at hunder skal holdes i bånd eller forsvarlig innestengt eller inngjerdet
a) i og i tilknytning til boligområder og handleområder,
b) i parker, på gravplasser, på og ved skoler, barnehager og anlegg for lek, idrett, sport eller rekreasjon,
c) på og ved bestemt/angitte turstier, turveier, merkede skiløyper, leir- og rasteplasser,
d) i bestemt angitte andre områder på land, i vann eller sjø som er allment benyttet som tur- og rekreasjonsområder,
e) i hele eller deler av kommunen i bestemt angitt tidsrom når storfe, sau, geit eller hest normalt går ute, eller
f) under ekstraordinære forhold som gjør båndtvang påkrevd for å beskytte viltet.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: anonym22] #2379284 27/01/2017 09:30
chili Offline
Ivrig
Ivrig

Stemmer det. Mener ordlyden sier noe som at man skal ha hunden i bånd uansett om man ikke har kontroll på den. Så pr def gjelder gjelder nok den regelen like mye ovenfor f eks andre fyr som mennesker. Men jeg mener det er forskjell på det og generell båndtvang.
Uansett så er det eier som isåfall bryter reglene i begge tilfeller, ikke hunden. Så skulle det være noe som helst rundt det, er vel det noe man heller burde snakke med eier om?
Det jeg uansett skulle frem til er at om noen bryter båndtvangen, så gir heller ikke det grunn til å sparke en hund 30 m gjennom lufta.

Re: Etikette på sti, hunder osv. [Re: chili] #2379286 27/01/2017 09:35
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Stemmer det. Mener ordlyden sier noe som at man skal ha hunden i bånd uansett om man ikke har kontroll på den...

Ja, sånn omtrent.

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de
a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller
b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support