Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

På jakt etter helårs jobbsykkel

På jakt etter helårs jobbsykkel #2378802 25/01/2017 10:41
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Hei,

som emnefeltet sier er jeg på jakt etter en sykkel jeg ser for meg å bruke til jobb hele året. Jeg bor i Tromsø, så det er en god miks at ulike typer vinterføre. Det er også fint om jeg kan bruke sykkelen til turer i marka, så jeg skygger unna de billigste. Vil heller ikke kjøpe for dyr sykkel, ettersom den skal parkeres i sentrum på dagtid. Ser for meg å kjøpe brukt eller ny sykkel i prisklasse mellom 5 og 10 lapper.

Jeg sliter litt med å finne det helt gode kjøpet om dagen blant de mer tradisjonelle terrengsyklene, men jeg synes White 4 Fat pro og Gavia Fatty'o har tilsynelatende fine specs og god pris. Jeg har dog aldri prøvd en fatbike før og ønsker således innspill på hvorvidt det er lurt å gå for en fatbike eller om jeg heller skal kjøpe en 27.5/29-er med tradisjonelle hjul. Det jeg synes er tiltrekkende med fatbikene er at de har færre deler som trenger vedlikehold i form av 1x11 og stiv gaffel, da dette er vel relativt vanskelig å finne blant de rimeligere terrengsyklene.

Jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bruke sykkelen mye i løssnø eller skiløypa.

Alt av tips og erfaringer mottas med stor takk! Spesielt fra andre Tromsøsyklister ICON_SMILE

- Anders

Re: På jakt etter helårs jobbsykkel [Re: ainnesj] #2378854 25/01/2017 13:12
eldo472 Offline
Veteran
Veteran
Det er ofte mye snø i Tromsø, så skal man sykle uansett vær er det løsningen.
Du bør ha skjermer og piggdekk (Dillinger 4).
Fatbike dekk laget for terreng og snø er ofte utstyrt med mønster som gjør at det triller dårlig, så et par lett rullende sommerdekk kan være luksus man ønsker seg.

Re: På jakt etter helårs jobbsykkel [Re: ainnesj] #2378924 25/01/2017 16:40
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Hva med en Trek Stache?

Den kan sikkert finnes brukt i din prisklasse.

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: På jakt etter helårs jobbsykkel [Re: ainnesj] #2378963 25/01/2017 18:37
baronKanon Offline
Valgets kvaler
Valgets kvaler
Finn deg en brukt Krampus. Den kan du kjøre 45NRTH Nicotine på om vinteren. Utfordringen blir skjermer til plussdekk, men det går med Nicotine og 65mm skjermer om vinteren. Dessverre blir det da ikke plass til bagasjebrett bak, men med annen gaffel får du plass til Surly 24-pack rack og en kasse/kurv.

-Kristian
http://instagram.com/kreckhoff
Albatross!

Brems - smil - si hei!
Re: På jakt etter helårs jobbsykkel [Re: baronKanon] #2379131 26/01/2017 13:44
A
ainnesj Offline OP
Medlem
OP Offline
Medlem
A
Sitat: eldo472
Det er ofte mye snø i Tromsø, så skal man sykle uansett vær er det løsningen.
Du bør ha skjermer og piggdekk (Dillinger 4).
Fatbike dekk laget for terreng og snø er ofte utstyrt med mønster som gjør at det triller dårlig, så et par lett rullende sommerdekk kan være luksus man ønsker seg.

Takk for tips! Jeg er litt nølende til ren fatbike etter at jeg oppdaget at man kan få Diamant Apex T27.3 til 8000kr (det er håpløst å finne fullstendig spec og geometri på denne. Klarer ikke å finne styrebredde en gang) pluss at flere sett fatbikedekk fort blir veldig dyrt og at sykkelen ikke er like anvendelig. Jeg skulle gjerne prøvd en for å se hvor tungtrådde de er.

Sitat: Garpen
Hva med en Trek Stache?

Den kan sikkert finnes brukt i din prisklasse.

Ja, det er faktisk den jeg har mest lyst på, men det er ingen på finn akkurat nå. Jeg skulle gjerne hatt sykkel asap. GT Pantera ser også ut som et greit alternativ, men ingen av de er å finne hverken ny eller brukt.

Sitat: baronKanon
Finn deg en brukt Krampus. Den kan du kjøre 45NRTH Nicotine på om vinteren. Utfordringen blir skjermer til plussdekk, men det går med Nicotine og 65mm skjermer om vinteren. Dessverre blir det da ikke plass til bagasjebrett bak, men med annen gaffel får du plass til Surly 24-pack rack og en kasse/kurv.

Den ser også fin ut! Problemet er at jeg trenger en sykkel temmelig snart.

Re: På jakt etter helårs jobbsykkel [Re: ainnesj] #2379143 26/01/2017 14:25
T
tparsli Offline
Veteran
Veteran
T
Jeg har fatbike, landeveissykkel, elsykkel og terrengsykkel,

Til ditt bruk tror jeg en Diamant Apex T27.3 er langt mer anvendelig enn en fatbike, hvis du ikke har spesielt kort vei til jobb og må sykle på løssnø.

Diamant Apex T27.3 er omtalt her: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=1760555

Hadde jeg bodd i Tromsø skulle du gjerne fått låne noen sykler et par dager, men jeg bor heldig vis i Asker ICON_WINK

Thomas
Re: På jakt etter helårs jobbsykkel [Re: ainnesj] #2379536 28/01/2017 14:01
MaximoBongo Offline
Entusiast
Entusiast
Jeg bor i Tromsø og har syklet til jobb hele året i mange år. Mange sykler vil gjøre jobben. Min foretrukne jobbsykkel er en godt brukt cyclocross. Jeg har både landevei, CX/grus, ulike terrengsykler og fatbike. Skulle jeg hatt bare en sykkel hadde det nok blitt en cyclocross/grussykkel (men hadde nok solgt bil, hus, kjerringa og begge nyrene før jeg måtte prioritere så tøft...).

Hvis du med turer i marka mener sykling på sti trenger du en eller annen form for terrengsykkel. En rimelig 29' hardtail er vel da det mest nærliggende. Fatbike er gøy på snø, og genialt om du foretrekker lav fart og høy rullemotstand for å bruke mest mulig tid og maksimere treningseffekten på vei til og fra jobb. En fatbike er sykkelverdenens beltevogn.

Om du f.eks. bor i Hamna og jobber på UNN/UiT og vil sykle over øya hele året er Fatbike et knallalternativ. Hvis du primært skal sykle på vei er en Fatbike lite egnet. Har du lang vei vil en cx/grussykkel være langt raskere enn en terrengsykkel.

Tror ikke det er noe mindre vedlikehold med 1x oppsett. Litt færre deler, men de er generelt dyrere og vil slites fortere.

Jeg ville anbefale at du kjøper en sykkel du synes er kul og som du vil synes er gøy å sykle på. Med mindre du har helt spesielle behov vil du kunne sykle til jobb på hvilken som helst sykkel. Det viktigste er at du liker det. Hvis ikke havner du tilbake på bil/buss-kjøret.

Velkommen i helårssyklist klubben!

Moderator  support