|
Rullekjøp for dummies
|
Rullekjøp for dummies
23/01/2017 16:08
|
etengesdal
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hallo forum,
jeg har tenkt å gå til innkjøp av rulle for å berge formen gjennom en begredelig skivinter. Har noen spørsmål angående dette til ærede bedrevitere.
- Hva er en god bang for bucks rulle? - Zwift virker gøy, men har ikke mulighet til å putte uendelig med penger i denne rulla. Så hvordan fungerer da tacx sin kadens og speedometer variant opp mot Zwift? er hele morroa borte da? Og funker dette på mac? - Ellers noe eg burde vite før eg dreper all treningslyst og personlig økonomi med dette innkjøpet?
|
|
|
Re: Rullekjøp for dummies
[Re: etengesdal]
23/01/2017 16:23
|
perbl
More than words
|
More than words
For å bruke Zwift må du vel ha en smartrulle?
Personlig kan jeg bare si at treningslysten slettes ikke døde etter ny rulle før jul. Det er mye lettere å hoppe opp å rulla som står i stabilt vær inne i leiligheten enn å motivere seg til løpeturer i sørpe og gjørme i varierende trøndervær.
Kombinert med noe morsomt å se på på iPaden går 4x4-øktene mine som bare juling. Har enda ikke kommet til å teste ut Zwift, men regner med jeg gjør det og etterhvert, men foreløpig kjører jeg 2-3 4x4-økter i uka for å få opp pumpekapasiteten litt.
Per B.
|
|
|
23/01/2017 16:25
|
etengesdal
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Høres lovende ut! Trodde det var mulig å kjøpe bare kadens og fartsmåler og få koblet dette opp mot Zwift, men mulig det er en god gammeldags misforståelse ute og går?
|
|
|
23/01/2017 17:06
|
Homecast
Avhengig
|
Avhengig
Gå inn på zwift.com og se hvilke ruller som ligger inne med "effektkurver" da kan du ev ha fart og kadens sensor.
BT mot iPad eller ant+ og ant+ stick til PC
Ev så er det vel rundt 3lapper for rimeligste Tacx smart rulle Signal avhenger da av hva slags enhet du skal kjøre zwift på
|
|
|
23/01/2017 17:08
|
Plankepetter
Veteran
|
Veteran
Det fungerer vel med bare hastighet/kadens sensor, men mye av opplevelsen er jo at rulla justerer motstanden etter terrenget og om du ligger på hjulet til den foran deg.
|
|
|
23/01/2017 18:57
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
En av de billigste rullene er Tacx Vortex Smart som nå koster 3.579 på Bikeshop. Jeg har en slik og den fungerer kjempefint. Enkelt å sette opp, sykkelen står stødig, gir en realistisk følelse av å sykle, fungerer alltid (i motsetning til de gamle Tacx rullene med videofilmer). Jeg bruker iPad og liker best FulGaz og andre software programmer hvor du betaler en månedspris for å laste ned det du liker. I går syklet jeg opp Sa Calobra på Mallorca... Ikke helt som i virkeligheten men bra ! De fleste jeg kjenner som sitter på rulle liker Zwift. Samme opplegg med abonnement der men animert og mer fokus på rittsykling mot folk fra hele verden. Edvald BH osv treffer du på Zwift..... Det finnes allverdens ekstrautstyr til rullene men det eneste du må ha i tillegg er en " Tacx quick release" til bakhjulet slik at det passer på rulla.
Bor du i leilighet er det ikke sikkert naboene blir veldig fornøyd. De aller dyreste rullene med påmontert kassett hvor du tar av bakhjulet er vesentlig "snillere" mot naboen.
Lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
23/01/2017 19:17
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Nå har ikke jeg testa smartrulle overhodet, men jeg slår et slag for god gammeldags balanserulle. Debuterte på det nå i "vinter" og syns det er helt konge sammenlignet med den gamle enkle tacxrulla jeg har. Litt konsentrasjon for å holde balansen som ikke gjør det så kjedelig og sykkelfølelsen (i mangel på bedre ord) er langt bedre.
|
|
|
23/01/2017 21:14
|
etengesdal
OP
Tørr bak øra
|
OP
Tørr bak øra
Hvordan er det med balanseruller mtp bråk? Ser det er litt sprik i pris på disse rullene også, hva er det som skiler de dyreste fra de billigste?
Er ikke noe must å kjøre zwift eller den slags. Vil jo primært bruke rulla til å gå i kjelleren på intervaller så da funker det jo med litt musikk på øret og steinhard instilling også.
|
|
|
23/01/2017 21:22
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
To ting som blant annet skiller ruller som er rimelig og dyr er støy og hvor nøyaktig watt den måler. Jeg vil anbefale deg å legge penger i en god rulle om omgivelsene dine ikke tillater en rulle som bråker (bor i blokk etc.). Jeg har en Tacx Satori smart kjøpt i 2015, og den bråker hinsides mye syns jeg! Tror naboen hører meg godt når jeg kjører i gang maskineriet ute i furteboden, men heldigvis er det en eldre og hyggelig dame som er nærmeste nabo 
|
|
|
23/01/2017 23:10
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Du trenger ikke betale det hvite ut av øya for å få en stille rulle. Min Elite Quobo Fluid er stillere enn drivverket på sykkelen. Den ligger vel på under 2000. Det finnes sikkert andre som er like stille dog, men man må ikke opp i 8-9k for å få en stille rulle.
- Stefan
|
|
|
[Re: Stefan77]
24/01/2017 07:46
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Du trenger ikke betale det hvite ut av øya for å få en stille rulle. Min Elite Quobo Fluid er stillere enn drivverket på sykkelen. Den ligger vel på under 2000. Det finnes sikkert andre som er like stille dog, men man må ikke opp i 8-9k for å få en stille rulle. Kan den rullen benyttes på 29"? Står maks 28" i annonseteksten på Bikeshop.
|
|
|
24/01/2017 08:23
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan er det med balanseruller mtp bråk? Ser det er litt sprik i pris på disse rullene også, hva er det som skiler de dyreste fra de billigste?
Er ikke noe must å kjøre zwift eller den slags. Vil jo primært bruke rulla til å gå i kjelleren på intervaller så da funker det jo med litt musikk på øret og steinhard instilling også. Jeg bor i hus og har i reflektert veldig mye over hvor mye de bråker, men innbiller meg kanskje at balanserullen er stillere, i alle fall ved at den ikke har denne støyen som forplanter seg gjennom gulv og vegger som min gamle rulle hadde. Jeg har en enkel Elite-sak som koster ca. 2K, de dyrere har mulighet til å legge på mer motstand og har sikkert bedre ruller osv. Min funker til mitt bruk.
|
|
|
24/01/2017 08:30
|
Hoaas
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Skulle jeg kjøpt balanserulle ville jeg nok i dag kjøpt en med en form for mulighet til å justere motstanden. Man får også tak i "smarte" balanseruller. Men tror det kan bli ganske skummelt å sykle f.eks på Zwift med krappe svinger mens man skal holde full spiker, fort gjort å glemme seg, lene seg inn i svingen osv  Sannsynligvis en vanesak det også.
You are what you eat...mmm nuts
|
|
|
[Re: TonyN]
24/01/2017 09:16
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Du trenger ikke betale det hvite ut av øya for å få en stille rulle. Min Elite Quobo Fluid er stillere enn drivverket på sykkelen. Den ligger vel på under 2000. Det finnes sikkert andre som er like stille dog, men man må ikke opp i 8-9k for å få en stille rulle. Kan den rullen benyttes på 29"? Står maks 28" i annonseteksten på Bikeshop. Ja den funker på 29. Jeg bruker den vanligvis med racer, men testa med terrengsykkelen. Den bråkte en del med vanlige terrengdekk på, så jeg haddenok anskaffet rulledekk om jeg skulle brukt 29 til vanlig. Usikker på hvordan innfestning vil funke om du har annen aksling enn Qr. Om du vurderer denne. Husk at dette er en "enkel" rulle uten fiksfakserier. Motstand kan ikke justeres, men er avhengig av hastighet på hjulet, dvs du justerer motstand med girene på sykkelen. Akkurat som ute altså 
- Stefan
|
|
|
24/01/2017 10:19
|
EmilZipp
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg synes du skal holde deg til det du begynner med i tråden, et eller annet som gjør det mulig å kjøre film, Zwift og regulere motstand.
Jeg har sittet en del timer på balanserulle og det funker fint en stund men man må være konsentrert, det er litt klønete å tørke svetten med et håndkle, drikke vann likedan, klø deg litt her og der, rette på BIB'en og intervaller blir ikke så altfor bra.
Med en "ordentlig rulle" kan du sitte i timevis ta en telefon, se på TV, spise litt, drikke etc, følge en sykkelrute på skjerm og få mer kvalitet inn i intervalldrag og når du har fokus på watt, puls osv...
Jada, mange kan sikkert sitte i timevis på balanserulle og få til alt jeg syntes var litt klønete på en mye bedre måte enn meg, kom gjerne med alle argumenter om at jeg er en kløne med dårlig balanse. Jeg har i hvertfall en balanserulle jeg i praksis ikke bruker, en kjempebra spinningsykkel lik den på treningssenteret og en Vortex Smart... bruker kun den siste :-)
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
|
|
|
[Re: EmilZipp]
24/01/2017 14:21
|
SkylineR34
Entusiast
|
Entusiast
Jeg synes du skal holde deg til det du begynner med i tråden, et eller annet som gjør det mulig å kjøre film, Zwift og regulere motstand.
Jeg har sittet en del timer på balanserulle og det funker fint en stund men man må være konsentrert, det er litt klønete å tørke svetten med et håndkle, drikke vann likedan, klø deg litt her og der, rette på BIB'en og intervaller blir ikke så altfor bra.
Med en "ordentlig rulle" kan du sitte i timevis ta en telefon, se på TV, spise litt, drikke etc, følge en sykkelrute på skjerm og få mer kvalitet inn i intervalldrag og når du har fokus på watt, puls osv...
Jada, mange kan sikkert sitte i timevis på balanserulle og få til alt jeg syntes var litt klønete på en mye bedre måte enn meg, kom gjerne med alle argumenter om at jeg er en kløne med dårlig balanse. Jeg har i hvertfall en balanserulle jeg i praksis ikke bruker, en kjempebra spinningsykkel lik den på treningssenteret og en Vortex Smart... bruker kun den siste :-) +1 Ett annet tips er at med en rulle du kan styre fra mobil/pc så kan du kjøre mye lavere hastighet på bakhjulet. I ERG modus (der PC/mobil styrer motstand) får du riktig motstand uavhengig av hastighet på bakhjulet. Da kan du kjøre i ett lett gir (greit å bytte litt rundt ift. slitasje) men dette reduserer støy vesentlig i forhold til å ha en rulle uten mulighet for styring hvor du må kjøre høy hastighet på bakdekket for å få rett motstand. Får tydelig tilbakemelding fra den bedre halvdel når jeg kjører FTP test og må kjøre full hastighet på bakhjul for å måle. Forskjellen er nesten bil-jetfly... (noe overdrevet kanskje men...) Greit poeng å få med seg i forhold til å redusere støy i alle fall. Finnes mange "pent brukte" ruller rundt omkring i de norske hjem også, men mye har skjedd på elektronikksiden og styringen av rullene de siste årene, så en rulle som ANT+ er absolutt ett minimum vil jeg anbefale. Lykke til med valg av rulle!
Livet begynner der komfortsonen
Cannondale Scalpel 1 Cannondale Supersix Hi-Mod Red
|
|
|
24/01/2017 14:32
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg synes balanserulle er fint som et supplement, så jeg ville kjøpt en god vanlig rulle og en rimelig balanserulle. Synes og det er en myte at man får veldig mye bedre sykkel-følelse på balanserulle. Er jo en rulle det og.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
|
|