Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 2 av 2 1 2

Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden?

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2377831 22/01/2017 14:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Tanken bak Master/Elite vs Tur er at turklasser skal ha snillere/kortere løyper og mindre fokus på det konkurransemessige.

Dette er etter mitt syn også grunnen til hvorfor det ikke funker. Er jo like mye konkurranse i tur delen av rittene. De fleste hadde hoppet over i aktive klasser dersom det var naturlig med en stor spredning i nivået. Utfordringen i dag er at aktive klasser presenteres? Og i alle fall forstås som noe for de som satser! Sånn bør det ikke være da aktiv ikke nødvendigvis betyr at man ikke kan ha en bredde.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: sveinaa] #2377836 22/01/2017 14:55
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Resonnementet ditt var for avansert for meg, men ta Furusjøen Rundt som eksempel; Tur kjører en "snill", men lang løype, mens Aktive klasser (dvs. Master og Elite) kjører en langt mer brutal variant.
Her kan du da ut i fra eget nivå og dagsform selv velge om du vil kjøre Tur og langt med lave skuldre, eller konkurrere i Master/Elite med lengre/høyere/vanskeligere løype.

Dette funker fint på landevei, hvorfor skal det ikke funke på grusen?

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2377843 22/01/2017 15:24
sveinaa Offline
More than words
More than words
Resonnementet ditt var for avansert for meg, men ta Furusjøen Rundt som eksempel; Tur kjører en "snill", men lang løype, mens Aktive klasser (dvs. Master og Elite) kjører en langt mer brutal variant.
Her kan du da ut i fra eget nivå og dagsform selv velge om du vil kjøre Tur og langt med lave skuldre, eller konkurrere i Master/Elite med lengre/høyere/vanskeligere løype.

Dette funker fint på landevei, hvorfor skal det ikke funke på grusen?

Jeg er opptatt av et godt ritt-tilbud. For å få til det må rammebetingelsene til arrangørene gi forutsigbarhet. Da kan man ikke satse på ritt for tur med engangs lisens.

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: sveinaa] #2377857 22/01/2017 18:04
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ikke uenig. Har jobbet for å få folk inn i klubber og få løst lisenser i 20 år, engangslisenser er i mitt hode noe man løser for å få en "smaksprøve" på ritt.

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2377956 23/01/2017 08:51
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ikke uenig. Har jobbet for å få folk inn i klubber og få løst lisenser i 20 år, engangslisenser er i mitt hode noe man løser for å få en "smaksprøve" på ritt.

Og dette er kanskje kjernen og utfordringen. Man må få syklistene gjennom klubbene og ikke direkte til ritt. Man kunne kanskje sette for seg at klubb-syklister kunne løst engangs-lisens for aktive ritt (men startet sist sånn at helårslisens ble naturlig å velge for de som er opptatt av å konkurrere).

Foregår konkurransene som aktive-ritt bør det og være mulig å lage et ranking system som avgjør seeding/pulje.

For klubbene ville dette bety flere medlemmer (=bedre økonomi) og flere deltagere tidligere i påmeldingsprosessen (=bedre økonomi da det er mer forutsigbart.).

En del ritt ville også falt bort slik at de rittene som ble arrangert fikk brede oppslutning (Når det arrangeres over 20 ritt flere helger så er det ikke nok ryttere.).

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: sveinaa] #2377983 23/01/2017 09:59
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: sveinaa

Og dette er kanskje kjernen og utfordringen. Man må få syklistene gjennom klubbene og ikke direkte til ritt. Man kunne kanskje sette for seg at klubb-syklister kunne løst engangs-lisens for aktive ritt (men startet sist sånn at helårslisens ble naturlig å velge for de som er opptatt av å konkurrere).

Foregår konkurransene som aktive-ritt bør det og være mulig å lage et ranking system som avgjør seeding/pulje.

For klubbene ville dette bety flere medlemmer (=bedre økonomi) og flere deltagere tidligere i påmeldingsprosessen (=bedre økonomi da det er mer forutsigbart.).

En del ritt ville også falt bort slik at de rittene som ble arrangert fikk brede oppslutning (Når det arrangeres over 20 ritt flere helger så er det ikke nok ryttere.).

Jeg tror at en god del rittdeltakere vil falle bort dersom muligheten for sporadisk deltakelse uten klubbtilhørighet forsvinner, det er vel ingen tjent med

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2378002 23/01/2017 10:46
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: sveinaa

Jeg tror at en god del rittdeltakere vil falle bort dersom muligheten for sporadisk deltakelse uten klubbtilhørighet forsvinner, det er vel ingen tjent med

Jeg tror det kan være et nødvendig "onde" for å lage best rammer for de som vil sykle på tidtagning. Ser man dette i sammenheng med det som diskuteres i den andre tråden vedr. avvikling/vakthold ved ritt så må de som arrangerer ritt også får nok deltagere (inntekter) til at det er økonomisk forsvarlig å være arrangør.

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: sveinaa] #2378019 23/01/2017 11:22
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Det er etter min oppfatning en lavere terskel for å melde seg på Grenserittet, Birken, etc. enn å melde seg inn i en sykkelklubb, så jeg er definitivt ikke enig med deg.

Mange av mine medsyklister startet sin "karriære" med noen sporadiske ritt via kompiser før de kom inn i sykkelmiljø/klubb, flere av dem har etterpå dratt med seg unger inn i sporten, og og selv engasjert som tillitsvalgt. Uten den muligheten for "prøvesmaking" (rittdeltakelse med engangslisens med gutteklubben grei) hadde vi gått glipp av mange.

Selv hadde jeg fullført Trondheim-Oslo som lisensløs individualist lenge før jeg kom inn i noe klubbmiljø, resten er historie ICON_WINK

Så tilbake til saken - nå snakket vi imidlertid primært om rundbane her, da er verken vaktutdannelse eller engangslisens noe stort tema...

Redigert av Oystein L; 23/01/2017 11:24.
Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2378024 23/01/2017 11:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det er etter min oppfatning en lavere terskel for å melde seg på Grenserittet, Birken, etc. enn å melde seg inn i en sykkelklubb, så jeg er definitivt ikke enig med deg.

Mange av mine medsyklister startet sin "karriære" med noen sporadiske ritt via kompiser før de kom inn i sykkelmiljø/klubb, flere av dem har etterpå dratt med seg unger inn i sporten, og og selv engasjert som tillitsvalgt. Uten den muligheten for "prøvesmaking" (rittdeltakelse med engangslisens med gutteklubben grei) hadde vi gått glipp av mange.

Selv hadde jeg fullført Trondheim-Oslo som lisensløs individualist lenge før jeg kom inn i noe klubbmiljø, resten er historie ICON_WINK

Så tilbake til saken - nå snakket vi imidlertid primært om rundbane her, da er verken vaktutdannelse eller engangslisens noe stort tema...

Dette henger sammen. Det at det der har vært veien inn i sykkelsporten er på en måte greit nok det. Jeg tror bare at klubbene må ta jobben med å rekruttere i fremtiden.

Jeg hadde sannsynligvis kjørt rundbane dersom det hadde vært som jeg har beskrevet det over (Det jeg savner mest er noen som er på mitt nivå.). Men per i dag gidder jeg ikke fordi de aller fleste som kjører master rundbane er så mye bedre enn meg men viktigst; jeg finner alltid et turritt.

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2378062 23/01/2017 13:36
H
hagen1978 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
H

Det er ikke penger i å arrangere skirenn eller fotballkamper for unger heller, men det må til dersom sporten skal overleve... [/quote]

Men nå er vel de fleste mest interessert i og bruke fritiden sin på barn, når det gjelder ting som man ikje tjener penger på. Er i hvertfall uinntresagt for meg og bruke masse tid på og arrangere ting for voksne uten at det bli overskudd som kommer barna til gode.

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: hagen1978] #2378086 23/01/2017 14:05
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: hagen1978

Det er ikke penger i å arrangere skirenn eller fotballkamper for unger heller, men det må til dersom sporten skal overleve...

stemmer vel ikke helt det der; for mange klubber er cuper en betydelig inntektskilde

bør være mulig å få sykkelritt til å gå med greit overskudd

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Oystein L] #2378097 23/01/2017 14:14
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Flamini
Hvorfor kan ikke NC, NM, turritt etc arrangeres samtidig i samme løype ?

Hvis eliten settes opp i første pulje og hurven settes opp iht seeding som i Birken så burde det gå greit. Mulig at kvinner elite faller mellom to stoler og at de vil føle seg utilpass blandt menn i klasse "røkla" pga kjørestil ?

Og så må en spørre seg selv om hvor vanskelig det kan gjøres å arrangere ritt, trenger man virkelig så mange klasser, cuper og mesterskap ? Går det ikke bare an å si att bestemann vinner ? Dersom alder og kjønn skal spille en rolle, legg inn en faktor for kjønn og alder og beregn "kompensert tid".

Når det gjelder ritt trase så må vel ikke den nødvendigvis gå i skauen på 80km sti, det finnes mange MX baner i kongeriket som burde kan brukes som rundbane. For arrangørene må jo det være utrolig behagelig ?

Det gjøres da også mange steder...
Det funker bra herreklassene i maraton, men hellet dårlig i dameklassene (jfr. all frustrasjonen rundt Grenserittet og målgang i birken).
Utfordringen med rundbane/ korte runder er at de aktive klassene skal kunne avvikles sportslig forsvarlig, dvs i prinsippet uhindret, det er ikke lett med turryttere som uforutsigbare rundingsbøyer. Det blir derfor praktiske begrensninger for hvor mange klasser som kan vøre ute i løypa samtidig.

Javelja, se mulighetene isteden ICON_SMILE
lag sprint cuper; ha 10 runder per heat med max tid, at man ryker ut når man blir tatt igjen, kjør heatene klassevis, at man har en form for stige der de 10beste fra hvert heat rykker opp til A-finale, de 10nest beste til B-finalen osv. mener å huske at driver med noe lignende system i RallyCross

Syklister er også guds utvalgte folk
Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: Flamini] #2378100 23/01/2017 14:22
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: Flamini

Javelja, se mulighetene isteden ICON_SMILE
lag sprint cuper; ha 10 runder per heat med max tid, at man ryker ut når man blir tatt igjen, kjør heatene klassevis, at man har en form for stige der de 10beste fra hvert heat rykker opp til A-finale, de 10nest beste til B-finalen osv. mener å huske at driver med noe lignende system i RallyCross

Dette gjøres da også i terrengsykkel med vekslende hell, Sprint (eller XCE om du vil) heter det...

Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: hagen1978] #2378147 23/01/2017 16:01
O
oyvin Offline
Ivrig
Ivrig
O
Sitat: hagen1978
Men nå er vel de fleste mest interessert i og bruke fritiden sin på barn, når det gjelder ting som man ikje tjener penger på. Er i hvertfall uinntresagt for meg og bruke masse tid på og arrangere ting for voksne uten at det bli overskudd som kommer barna til gode.

Helt klart. Aktive ritt i rundbane bare for voksne er det lite vits i. Men når det først arrangeres et ritt vil man ha med voksne også. Det er flere deltagere, mer liv og mer inntekter. Ellers går i hvert fall ikke økonomien rundt.

I maraton aktive ritt er det naturlig nok en litt annen skål, det er jo ikke for de yngste. Men der vil man ha med turryttere i arrangementet for at det hele skal gå rundt, eller endog tjene penger.

Spurt vinner duellen. Terskel avgjør hvilken.
Instant person - just add coffee
Re: Er terrengritt kun for folk rundt Oslofjorden? [Re: oyvin] #2378149 23/01/2017 16:14
Oystein L Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: oyvin

I maraton aktive ritt er det naturlig nok en litt annen skål, det er jo ikke for de yngste. Men der vil man ha med turryttere i arrangementet for at det hele skal gå rundt, eller endog tjene penger.

Det finnes et velfungerende system for ungdomsmaraton også, men det er tydeligvis få arrangører som synes ungdommene er viktige nok (og med startkontingentbegrensninger er det ingen stor inntektskilde)

Side 2 av 2 1 2

Moderator  support