Hei gjeng, jeg er ny her og ganske rookie på det meste, så bær over med alt jeg sier. Regner meg selv som forholdsvis nyfrelst. Sykler stadig oftere treningsturer og litt lengre turer, på vei og i marka/grusvei.
Har i dag en grei Hard Rocx hybrid, men har lenge hatt lyst på en raskere, mer fremoverlent sykkel som funker på grus og som er chill å sitte på i timesvis. Og med de parameterne (og 5482 timer googling) har jeg vel bestemt meg for å kjøpe en ...
Hvorfor? Vakker - lyst på stål - lyst på hydraulisk brems - bra girgruppe (visstnok) - rask (visstnok) - komfortabel (visstnok) - tar store dekk og skjermer og alt.
Men jeg synes ikke fargen er så kul. (Fargen? Overfladiske jævel!) Joda, men hvis du bruker 16k på en sykkel vil du helst like trynet på den.
Men jeg kan jo ingen ting om custom builds eller deler eller noe. Så hvordan skal jeg kunne bygge en sykkel selv som er billigere, bedre eller lettere enn originalen?
Derfor kommer jeg hit, siden jeg har en feeling at det er noen gladnerds her som gjerne øser av sin kunnskap
Planen var å få input på de dyreste delene og se hva slags build/regnestykke jeg kan vente meg hvis jeg skal bygge selv. Så kan sykkelverkstedet få overskuddet på de billigere, mindre "avgjørende" delene. Jeg tåler at regninga går litt over 16k, men hadde ikke tenkt meg så veldig langt over (naiv, jada).
Her det jeg vet (tror) jeg vil ha: - Genesis Cdf-ramme - Shimano 105-gruppe - hydraulisk brems (kjøpes komplett el i deler?) - Styre med litt flare (Salsa Cowchipper?) https://bikeshop.no/sykkel/komponenter/styrer/tilbeh%C3%B8r/styrer-landevei/salsa/salsa-cowchipper-landeviesstyre-sort-flere-bredder-nysalsa002-p0000088824 - Hjul som funker til "alt" (grus/vei/fortauskanter, helst lette, solide og billige)
De andre delene er vel ikke sååååå kritiske for opplevelsen (og kan skiftes ved behov) så der tenker jeg bare å plukke noe billig og bra.
Det er egentlig det. Så er det noen som har tips til hva jeg kan kjøpe og evt hvor? Eller bør jeg bare skrote draumen om å bygge selv?
Takk for oppmerksomheten
Re: Noob i nød - kjøp komplett el custom build?
[Re: jorgenbp]
#237720819/01/201723:01
Det jeg lurer på - i klartekst (forsøksvis) - er om dere tror jeg kan mekke meg en build av denne sykkelen like bra som originalen, helst litt lettere, til under 20k?
Sånn ca. /
#237721720/01/201700:13
Velkommen til forumet. Genesis er fine saker :-) Jeg kjøpte en Genesis Equilibrium ramme for noen år siden fra den norske importøren Friksjon og bygget opp selv. Ingen hokus pokus kunst. Har man litt teknisk innsikt, evne til å lete opp de riktige you tube videoene, spør om råd på forumet og skaffer en mekkebok går ting veldig bra. Prismessig, vel ved å støvsuge nettet for gode tilbud og ikke minst sjekke ut pent brukte deler kan det gå veldig greit budsjettmessig også. Ribble har hatt gode priser på kranker i det siste, og sjekker du Chain Reaction, Evans Cycles, Wiggle og bike24 så kan du gjøre gode kjøp på¨denne tiden av året. Blir neppe billigere, men heller ikke nødvendigvis spesielt dyrere. Vektmessig kommer du nok greit under ferdigbygg om du bygger selv. Min er ca 800 gram lettere enn en medium fabriukksykkel og jeg har i tillegg den største rammen.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
#237723120/01/201707:09
Med et rammesett til 4-5 laken, så kan man bygge en nydelig sykkel til 20.000,-. Legg penga i gode hjul og i en hydraulisk gruppe, så kan du spare på resten som du sier.
#237723220/01/201707:11
Hvorfor gå for stål? Minst 2 kg ekstra vekt, den ruster og blir stygg på kort tid.
Hva med karbonramme fra f.eks On-One Bish Bash Bosh om du liker farge og design da...
Hvorfor gå for tråsykkel, når man kan kjøpe el.sykkel? Det er jo mye raskere.
Sykler er følelser for mange (ink. meg), og det er heller ikke nødvendigvis slik at en mye lettere karbonramme er så mye bedre å sykle på... Tror du skal sykle rimelig mange vintre i saltslaps før du ruster i hjel stårlsykkelen din. Vil tippe at alu.innsatsen til kranklageret på sykkelen du linker til tar kvelden før en stålramme gjør det...
[Re: aug11x]
#237738120/01/201711:47
Jeg skrev ruster og blir stygg, ikke ruster i hjel.
Har selv stålramme på CX'en min. Den ble rimelig fort stygg pga rust. Ramma er fortsatt like bra, men har rustmerker pga slitasje etc. Jeg har også en god karbonramme vel og merke ikke en CX, men den er mye mer behagelig og er å foretrekke på alle måter framfor stålrammen.
Og hvorfor skal innsatsen til kranklagret gå i stykker?. Med fornuftig montasje, regelmessig vedlikehold slik som vask og smurning holder slikt så lenge ramma holder.
Har også el-sykkel. Det er ikke mye raskere....
#237738720/01/201711:58
Jeg har en hverdags-sykkel fra 1996. Den er i stål og laget av Gary Fisher og står ute hele tiden. Kjøper man en sykkel man tar vare på så varer stål evig. Det gjør ikke alu
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
#237739720/01/201712:12
Tok en kjapp runde hos Bikeshop og plukket noen fiktive handlelister. Valgte 105 krank og kassett med Ultegra front og bakgir. Og fylte på med ellers greie og velprøvde deler. Ved å bruke dette som utgangspunkt, kan du søke og se om det er noe å spare andre steder.
Det kommer noe småtteri i tillegg som slanger, styretape, bremseskiver, pedaler og flaskeholdere, men det er små summer og du kan ha mye fra før. Dekkene jeg har valgt er dyre en kombinasjon av landevei og grusdekk som har godt rykte
Totalt:
Ramme 5000.- sjekk med friksjon.no for eksakt pris Drivlinje 6659.- Hjul/Tilbehør 6013.- Diverse 1000.- Totalt 18672.-
Redigert av Espen E; 20/01/201715:44.
- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg.... 2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International http://instagram.com/esp1e/
#237750920/01/201715:50
Fin handleliste, men det ser ut til at du glemte bremsekalipper og skiver. Alternativt kan du gjøre som meg, jeg kjøpte dette og får da Ultegra nivå på hendlene istedet for de 105 hendlene som mange synes er litt spesielle
Fin handleliste, men det ser ut til at du glemte bremsekalipper og skiver. Alternativt kan du gjøre som meg, jeg kjøpte dette og får da Ultegra nivå på hendlene istedet for de 105 hendlene som mange synes er litt spesielle
@tregil, nja. Føler ikke helt den on one-ramma. Også er jeg kin på å oppleve den stålfølelsen folk snakker om.
@espen E, wow! Takk for at du tok deg bryet med å ta en hypotetisk handlerunde for meg. Jeg har lurt på hvilke deler jeg trenger for å få alt jeg trenger (som sagt, noob), men her får jeg navn/bilde på alt. Bra!
@trond helge, er shimano rs685 det samme som ultegra? Og de funker med hydraulikk? Og det er disse "fine" slanke hendlene (som du linker til)? Synes slike hendler ser penere ut og mer behagelige enn de klumpete 105/rs505-skifterne, men har ikke prøvd verken, så bare synser. Vet du noe om forskjellen i komfort på disse?
#237761221/01/201708:44
@trond helge, er shimano rs685 det samme som ultegra? Og de funker med hydraulikk? Og det er disse "fine" slanke hendlene (som du linker til)? Synes slike hendler ser penere ut og mer behagelige enn de klumpete 105/rs505-skifterne, men har ikke prøvd verken, så bare synser. Vet du noe om forskjellen i komfort på disse?
RS685 er Ultegra nivå ja, så for Ultegra 2x11 med hydrauliske skiver. De er jo litt dyrere enn 105 hendlene, men etter å ha prøvd 105 hendlene i butikken så ble det Ultegra.
RS505 (105 nivå):
RS685 (Ultegra nivå):
Prisforskjellen på sett med hendler, slanger og kalipper er knappe 700 kroner hos Wiggle (eksl. mva)
// Too many roads, too little time
#237763621/01/201711:08
Akkurat der er det muligens litt semantikk ute og går, men generelt er vel det første sifferet indikasjon på level/nivå. 105 er 5x, mens Ultegra er 6x og DA 7x/8x/9x.
Men du har muligens rett da den eneste shifteren på DA nivå med hydraulikk er for Di2, ikke mekanisk (er vel derfor DA 9100 serien kommer)
#237767521/01/201716:07
Tøft at du bygger sykkelen selv. Husk ordentlig verktøy slik at du ikke ødelegger deler på å jukse det til. Dette vil du uansett ha glede av fremover og du sparer deg for tid, penger og frustrasjon ved å unngå fremtidige verkstedbesøk. Lykke til!
#237768621/01/201717:06
Helt enig, å bygge sykkelen selv er gøy og lærerikt. Og omtrent alt du trenger er ett sett med unbrako-nøkler + eventuelt krankverktøy (+ kuttere til wire).
Anbefaler for øvrig mekaniker-videoene til Global Cycling Network på youtube, takket være de har jeg f.eks bygget mine to siste sykler selv.
#237782422/01/201713:57
Takk igjen, gutta. Har liksom-shoppa litt og det ser ut som om det er innafor budsjett (og fatteevne) å få til egen build
Men et par ting til:
1. Ultegra og 105-deler er kompatibelt med hverandre, ikke sant? Så lenge det er 11-delt? Så kan jeg feks kjøre ultegra-hendler og 105-deler ellers?
2. Men (og dette er litt flaut å spørre om), girhendel og bremsehendel er det samme, ikke sant? På bikeshop har de sortert 105-hendler under "girspaker" mens ultegra-hendler ligger under "bremsehåndtak", men begge hendler er jo både brems og gir, ikke sant? Så jeg trenger jo bare en av dem, oui?
3. Også ser jeg at originalsykkelen har flare-styre. (16 grader flare) Jeg har ikke prøvd dette, men har lest at det er bra for komfort og kontroll, og syntes det høres bra ut for mitt bruk. Noen her med erfaring med flare-styre? Er det digg og lurt eller bare hype?
Er btw så gira om dagen at jeg dro rundt maridalsvannet i går. Tynt snødekke på skogsveiene, men funka supert med piggdekk. :)))
#237788122/01/201720:00
Takk igjen, gutta. Har liksom-shoppa litt og det ser ut som om det er innafor budsjett (og fatteevne) å få til egen build
Men et par ting til:
1. Ultegra og 105-deler er kompatibelt med hverandre, ikke sant? Så lenge det er 11-delt? Så kan jeg feks kjøre ultegra-hendler og 105-deler ellers?
Ultegra og 105 11 delt er kompatibelt ja så kjør på.
2. Men (og dette er litt flaut å spørre om), girhendel og bremsehendel er det samme, ikke sant? På bikeshop har de sortert 105-hendler under "girspaker" mens ultegra-hendler ligger under "bremsehåndtak", men begge hendler er jo både brems og gir, ikke sant? Så jeg trenger jo bare en av dem, oui?
En hendel dobbelt funksjon. PÅ engelsk er de ofte døpt om til briefter altså brake og shifter i en enhet
3. Også ser jeg at originalsykkelen har flare-styre. (16 grader flare) Jeg har ikke prøvd dette, men har lest at det er bra for komfort og kontroll, og syntes det høres bra ut for mitt bruk. Noen her med erfaring med flare-styre? Er det digg og lurt eller bare hype?
Flare brukes vel ofte om man bruker styreveske for ikke å blokkere giringen med vesken. Ser ikke bort fra at det kan ha en komfortfunksjon også.
Er btw så gira om dagen at jeg dro rundt maridalsvannet i går. Tynt snødekke på skogsveiene, men funka supert med piggdekk. :)))
#237797323/01/201709:25
RS685 skal være DA kompatibelt. Det var det som ble sagt av min lokale BS da jeg skiftet til dette for et knapt år siden. Jeg har riktignok Ultegra gir. Er strålende fornøyd med RS685. Tror man får sett som er ferdig luftet, men det kan uansett være lurt å lære seg når man først er i gang. Og et tips først som sist som man gjerne erfarer når man mekker selv: Ikke trykk inn hendlene uten at det er bremseskive/bremseklosser eller noe annet mellom stemplene i kaliperen. Går kaliprene får langt ut (de kan falle ut!), lekker oljen og da er det null bremsekraft. Da er det kjekt å kunne lufte/fylle på olje selv.
[Re: Espen E]
#237812223/01/201714:55
Noen her med erfaring med flare-styre? Er det digg og lurt eller bare hype?
Har flare på eventyrssykkelen og standard bukkestyre på landeveissykkelen.
Opplever at industrien treffer godt hva gjelder flare. Flare gir faktisk økt komfort på lange turer (redusert belastning i håndleddene) og bedre kontroll når man ligger i bukken nedover på rufsete underlag. Det siste er enkelt: Et bredere styre er et bredere styre, om det så er flatt eller bukkestyre.
Så nei, det er ikke hype Og bl.a. Salsa har brukt det i mange år.
Men for mer aggressiv sykling oppleves standardstyrer mer tight. Helt riktig for alminnelig landeveissykling og ritt.
Begge deler fungere til det meste for oss amatører. Ta et valg basert på hva du skal brukes sykkelen til eller hva du synes ser bra ut
#237864624/01/201719:41
Ok, takk igjen alle sammen. Har begynt å danne seg en build i hodet mitt her nå, så tror jeg går på en smell og blæster litt over 15k og få meg en sykkel dannet i mitt eget bilde.
Oppdaterer dere på hva jeg lander på.
Sykles!
#237864724/01/201719:44
Tipper det ikke er så store marginer å gå på for bikeshop sin del. Da blir det mer triksing fra wiggle eller bike24 (bestille på post restante til Sverige etc)
[Re: MariusN]
#237871825/01/201707:42
Tipper det ikke er så store marginer å gå på for bikeshop sin del. Da blir det mer triksing fra wiggle eller bike24 (bestille på post restante til Sverige etc)
Sjekklisten min er vel omtrent slikt:
Lbs Bikeshop Chain Reaction Wiggle Bike24 Evans Cycles Ribble (kan være veldig bra til tider) PlanetX Lbs
#237946727/01/201723:16