På vei inn i kjøkkenjungelen, søker kart og kompas
|
På vei inn i kjøkkenjungelen, søker kart og kompas
19/01/2017 12:22
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Vi er nå i gang med planlegging av nytt kjøkken.
Dette er mitt første ordenlige oppussningsprosjekt, er derfor rimelig nervøs for utfallet. Trodde det skulle gå greit å velge kjøkken, men når vi starter innser jeg at det er en jungel av valg der ute. Var forsåvidt klar over hvitevarejungelen, men mindre klar over alle valg/leverandøerer på resten av kjøkkenet. Jeg velger derfor å søke dette orakelet av et forum om hjelp.
Status er at vi har ca 200k å bruke på innredning, hvitevarer, elektriker og eventuell rørlegger. I tillegg kommer ca 50K til snekker da huset er sabla skjeft, samt at vi skal fjerne en vegg og rette opp gulvet.
Hva har folk av erfaringer rundt ulike kjøkken? Noe jeg burde holde meg unna? Noe jeg burde gå for? Noe jeg burde tenke på som ikke er åpenlyst? Av hvitevarer har vi tenkt Sidebyside kjøleskap, kompaktovn (ovn med mikrofunksjon), dampovn, lite vinkjøleskap, 80 eller 90 cm platetopp (det vitktigste er at den er så fleksibel på soner som mulig) . Erfaringer knyttet til denne type hvitevarer? Noe som er skremmende dårlig eller skremmende gode kjøp?
Siste store spm er benkeplate. Stein, tre, laminat eller betong? Stein er jo svært, svært holdbart. Praktisk, dyrt, men jeg syns ikke nødvendigvis det passer inn hos oss. Heltre: Hvordan er dette på vedlikehold og holdbarhet? Personlig syns jeg det er svært pent. Laminat: Billig, sett en del som jeg syns ser bra ut. Negative sider? Betong: Syns det ser meget pent ut, men få leverandrøre. Har ikke funnet noe pris. Annet negativt?
Setter pris på alle innspill. Er i ferd med å gå meg virkelig vill. Kjenner meg selv såpass lett at jeg da fort blir et offer for tilbud og gode salgstryner... Vil gjerne ha mer kunnskap og erfaringer.
|
|
|
Re: På vei inn i kjøkkenjungelen, søker kart og kompas
[Re: hanedalen]
19/01/2017 12:48
|
magio
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Jeg var igjennom den samme prosessen for rundt 3 år siden. Var rundt overalt for å samle inn tilbud, men endte til slutt opp med kjøkken fra Aubo, handlet hos Monter. Er veldig fornøyd med dette. Om du er medlem av boligbyggerlag får du rundt 20-30% på kjøkken hos forskjellige leverandører rundt om i landet. Selv fikk jeg 30% på hele pakken, inkl benkeplate og vask. Meget god service hos Monter i Bergen. I forhold til IKEA så endte prisen rundt 20k over, men alt kom ferdigmontert og med flere lure løsninger man ikke fikk hos IKEA, inkludert en nydelig benkeplate i laminat som jeg er veldig fornøyd med.
Ang hvitevarer så var erfaringen min at pakkene som kjøkkenleverandørene kommer med var svindyre, selv om de var på "tilbud". Kjøpte en Siemens pakke hos Lefdal med 20% på alt i forbindelse med nattåpent, rundt 40-50% i forhold til veil. pris
Redigert av magio; 19/01/2017 12:48.
|
|
|
19/01/2017 13:21
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Benkeplate i stein/betong er en glasskiller. Ville ikke hatt det... er jo steinhardt  Det samme med flisgulv. Tar livet av mye som kunne overlevd å lande på tregulv. Laminat har fordelen av at det tåler fuktighet bra. Heltre: Ingen erfaring, men motstandsdyktighet mot hakk og riper? I mitt neste kjøkken skal jeg ha oppvaskkum hvor man kan få stekebrettene nedi med langsiden. Og en kran som kan trekkes ut e.l. for å kunne skylle av fra andre vinkler enn bare rett under kranen.
|
|
|
19/01/2017 13:30
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
- Stefan
|
|
|
19/01/2017 14:18
|
krrm
Entusiast
|
Entusiast
Vi har overtok kjøkken med en benkeplate i tre for 7 år siden. Hvis den oljes noen ganger i året holder den seg pen. Er man litt slurvete blir det fort merker rundt kum o.l.
Komfyren står for seg selv og der er det fliser rundt. Praktisk å kunne ta kjeler av platen og rett på flisene.
|
|
|
19/01/2017 14:22
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
Fikk tegnet kjøkken hos Kvik på mandag, og tenker å ta en runde med flere leverandører. Har god tid, og nye utfordringer dukker opp hele tiden. Enig i at det er et hav av alternativer, men ser fort at prislappen setter ganske fort begrensninger. Tror vi er i samme budsjettklasse som dere.
En ting er i alle fall sikkert, med de hvitevareprisene vi har blitt presentert, så skal i alle fall alle funksjoner være tilpasset og gode nok til vårt bruk. Tror vi skal ta en runde på forskjellige modeller og se hva som finnes, og ikke hoppe på pakkeløsningen fra Kvik.
|
|
|
19/01/2017 14:35
|
Stefan77
Besatt
|
Besatt
Hvilke kjøkkenleverandører må man sjekke ut, og hvor ligger de på den generelle pris-skalaen? Vi har foreløpig hatt time hos Drømmekjøkkenet, men skal også se på andre. Kvik, Epoq, Sigdal, HTH? Jeg tenker vi bør ha minst 2 leverandører pluss Ikea. Skal uansett benchmarke alt mot Ikea.
- Stefan
|
|
|
19/01/2017 14:47
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Vi har IKEA på vaskerommet og Epoq på kjøkkenet. Epoq på kampanje er billigere enn IKEA og kvaliteten virker lik. Epoq har leveringstid og dårligere bruksanvisning enn IKEA. På plussiden så tegner Epoq for deg og de gir økonomisk kompensasjon ved sen levering.
|
|
|
[Re: Stefan77]
19/01/2017 15:07
|
KjellMa
Avhengig
|
Avhengig
Hvilke kjøkkenleverandører må man sjekke ut, og hvor ligger de på den generelle pris-skalaen? Vi har foreløpig hatt time hos Drømmekjøkkenet, men skal også se på andre. Kvik, Epoq, Sigdal, HTH? Jeg tenker vi bør ha minst 2 leverandører pluss Ikea. Skal uansett benchmarke alt mot Ikea. Marbodal kan det være verdt å ta en titt på. Vi fikk montert det i den forrige leiligheten (ca 10 år siden), og var godt fornøyd med de. Prismessig dyrere enn Ikea, men billigere enn HTH og Sigdal om jeg ikke husker helt feil.
Gi noe som varer, gi fan
|
|
|
19/01/2017 15:07
|
universalis
Ringrev
|
Ringrev
Nytt kjøkken monteres om tre uker. Har vært innom Aubo, Kvik, Ikea og Epoq. Ikea forsvant da jeg ikke giddet å sitte og tegne selv på Slependen, de tre andre har kommet med tilbud. Aubu ble dyrest med de kjipeste og dyreste hvitevarer. Epoq forsvant ut pga konas preferanser.
Får montert et kvik-kjøkken, og alt leveres fra kvik, også hvitevarer. Møtte sjefen som dro til med gode rabatter. Alt i alt koster kjøkkenet omlag 250000 med snekkerarbeid (riving av vegg, nytt gulv, ny bærebjelke osv, montering, elektro- og rørleggerarbeid. Fikk også med dampovn.
Blir mye drittmat framover.
******************** Div. sportsremedier ...
|
|
|
19/01/2017 15:25
|
Lid
Veteran
|
Veteran
2 Aubokjøkken på rad her. Kjører definitivt det på neste hus også. God kvalitet til en fin pris. Ikke minst tanken på å slippe å montere sammen skap til omtrent det samme som KVIK gjorde avgjørelsen lett første gangen. Men pass på å kjøp når det er noen slags kampanje som Monter ofte har tre fire ganger i året på kjøkken.
|
|
|
[Re: Syklist1]
19/01/2017 18:10
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi har IKEA på vaskerommet og Epoq på kjøkkenet. Epoq på kampanje er billigere enn IKEA og kvaliteten virker lik. Epoq har leveringstid og dårligere bruksanvisning enn IKEA. På plussiden så tegner Epoq for deg og de gir økonomisk kompensasjon ved sen levering. Enig i dette, om valget står mellom disse ville jeg valgt Ikea pga bedre dokumentasjon og enklere tilgang på deler.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
19/01/2017 20:58
|
mb84
Fersking
|
Fersking
Er midt i samme prosess. Vi har sett igjennom rubb og rake av leverandører omtrent.
Vi har ennå ikke lagt inn noen bestilling, men vi endt opp med kjøkkenleverandøren Hamran. Fikk dem anbefalt av en kollega.
Veldig fornøyd med prosessen forløpig da første møte var hjemme hos oss hvor dem tok mål og satt seg ned sammen med oss for å finne ut hva vi ville ha.
Prisen er absolutt ikke avskrekkende da vi mest sannsylig ender under 200 tusen uten hvitevarer.
Det finnes i praksis ingen standard så man kan få akkurat det man vil. Eneste problemet er egentlig at det er litt for mye å velge i..
Kjøkkenet er produsert i Norge på mål for hver kunde..
|
|
|
19/01/2017 21:29
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Av hvitevarer har vi tenkt Sidebyside kjøleskap, kompaktovn (ovn med mikrofunksjon), dampovn, lite vinkjøleskap, 80 eller 90 cm platetopp (det vitktigste er at den er så fleksibel på soner som mulig) . Erfaringer knyttet til denne type hvitevarer? Noe som er skremmende dårlig eller skremmende gode kjøp? Er vin veldig viktig for deg/dere? Hvis ikke ville jeg droppa vinskap. Det tar en del plass, og de gode skapene koster mye penger. Sjekk pris på hvitevarer rundt omkring, og be om tilbud på en pakke. Jeg har vært gjennom samme runden nå, og fikk alt fra 6,8 (!) til 40 % rabatt på en serie Siemens hvitevarer. At de som ga 6,8 % i det hele tatt gadd å regne på det lurer jeg virkelig på, men dem om det.
|
|
|
19/01/2017 21:48
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
200 lapper for kjøkken uten hvitevarer er seriøst mye penger?!
Klart folk har forskjellig råd og alt det der, blir det gaggenau på hele linja for å matche innredninga da eller?
|
|
|
19/01/2017 21:55
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Om det er billig eller dyrt avhenger jo av størrelsen på kjøkkenet.
|
|
|
[Re: Øyvind V]
19/01/2017 21:57
|
EgilS
More than words
|
More than words
Er vin veldig viktig for deg/dere? Hvis ikke ville jeg droppa vinskap. Det tar en del plass, og de gode skapene koster mye penger. Innebygde er rådyre, med lite plass. Dog fikk jeg kjøpt et frittstående Temptech-skap på Lefdal med plass til 70 flasker, til kun 4000,- nå nettopp.
|
|
|
19/01/2017 22:15
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Slik skap har jo ofte mye støy og energiklasse på nivå med ei trønderlån fra 1900
|
|
|
19/01/2017 22:52
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Har pusset opp to kjøkken og begge gangene endt opp med ikea. Årsaken er pris, kvalitet og tilgjengelighet. Sist gang prøvde jeg kvikk og hth, men da det tok flere uker å få et møte og så en måned å få varene, og det uten at jeg klarte å se noen bedre kvaliteter så var valget enkelt. Dersom du bor i nærheten av ikea vil jeg gå så langt som å si at det ikke er noe å tenke på, men med mindre du har et lite kjøkken og vil bruke 200k.
|
|
|
[Re: universalis]
20/01/2017 07:30
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Nytt kjøkken monteres om tre uker. Har vært innom Aubo, Kvik, Ikea og Epoq. Ikea forsvant da jeg ikke giddet å sitte og tegne selv på Slependen. HÆ? Du tegner hjemme, drar på IKEA med liste over deler, og kjøper. Eller enda bedre. Du tegner hjemme, får ut en liste over deler og bestiller på nett.
|
|
|
[Re: erikskon]
20/01/2017 07:33
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Har pusset opp to kjøkken og begge gangene endt opp med ikea. Årsaken er pris, kvalitet og tilgjengelighet. Sist gang prøvde jeg kvikk og hth, men da det tok flere uker å få et møte og så en måned å få varene, og det uten at jeg klarte å se noen bedre kvaliteter så var valget enkelt. Dersom du bor i nærheten av ikea vil jeg gå så langt som å si at det ikke er noe å tenke på, men med mindre du har et lite kjøkken og vil bruke 200k. Enig. Skal bygge (om) kjøkken nå, og det (3 år gamle) eksisterende kjøkkenet blir nok delvis gjenbrukt. Har vurdert kvik og HTH selvbygg, men det er bare så mye dyrere, og de nest billigste IKEA-frontene (lakkerte hvite, glatte MDF) er jo de fineste. Var innom Drømmekjøkkenet i 3 minutter, før vi snudde, for der var det bare grusomt stygge fronter (inntrykk var sjæbbisjikk og "interiør"blogg med HOME-bokstaver overalt og blæsj). Dyrt var det og.
|
|
|
20/01/2017 07:42
|
hanedalen
OP
Maker of dreams
|
OP
Maker of dreams
Takk for veldig mange gode innspill.
Skal sjekke opp de nyeste tipsene på leverandører.
Anngående pakkepriser på hvitevarer kommer jeg til å sjekke en del rundt, samt la butikkene konkurrere om meg. Regner med ganske pen rabatt. Har til nå kun vært en liten tur innom elkjop. Endte da på ca 20% rabatt. Da uten å prute, eller vise til tilbud fra andre kjeder.
Vinskap: Tja, vin er ikke ekstremt viktig, men har litt lyst på en lite skap. Har sett på skap som tar 10 flasker. Koster ikke skjorta og kan få det innebygd. Har forvørig ikke veldig god kontroll på kvaliteten, men det skal jeg sjekke ut nærmere.
Mange som anbefaller ikea her, litt kjipt da jeg misliker Ikea. Ekstra kjipt da jeg ikke har en rasjonell forklaring på hvorfor jeg misliker det. Ender da fort opp med at Ikea er en leverandør som er tilbake i bildet. (med unntak av hvitevarer)
Er fortsatt noe usikker på pris. Kjøkkenet er vell ca normal str. 200K uten hvitevarer er på grensen av budsjett, men da er utgifter til håndverkere en del av denne summen...
Så var det denne benkeplaten da. Noen flere som har innspill?
|
|
|
20/01/2017 07:47
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Vi var veldig fornøyd med kvalitet, utførelse og utseende på vårt, men franchisetaker til Schmidt på Skøyen ville jeg holdt meg LANGT unna. Helt ubrukelig service, noen feil og mangler pga feil i tegningene fra kjøkkenkonsulentens side har medført at vi har sak hos Forbrukerrådet nå, og fortsatt ting som ikke kan brukes fullt ut på kjøkkenet.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
20/01/2017 07:57
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Vi kjøpte benkeplate fra Benkeplaten ( www.benkeplaten.as / www.benkeplaten.eu). De lagde på mål og leverte på døra. Bestilte med ferdig underfrest kum etter eget ønske. Vi kjøpte kompaktlaminat, noe vi IKKE kommer til å gjøre igjen. Overflaten tåler veldig lite av riping eller spisse gjenstander som mistes, så det hakker. Vår benkeplate er snart 4 år gammel, og den er ikke spesielt pen lenger. Neste plate blir nok tre, med mindre vi går for noen andre superløsninger. Corian tror jeg nok vi holder oss unna, siden det har relativt myk overflate og dermed vil kunne bli stygg den også. Selv om det ser fryktelig fancy ut. Tre tåler mye, men må vedlikeholdes for å holde seg fint. Det er fordeler og ulemper ved alle typer benkeplate, egentlig. En siste ting med IKEA. Med det "nye" Metod-systemet, så er det slik at man får en god arbeidshøyde på benken. De har nemlig en lavere sokkel og noe høyere skap enn før, slik at du summa summarum får en høyere benk, og mye bedre plass innvendig. Det kan også være en idé å kjøpe B-varer på hvitevarer. Vi kjøpte fra E-service på Økern, men det ser ut til at de nå kun er service og reservedeler. Da sparte vi penger/fikk solid oppgradering til budsjettet vårt. Når manglene er "bulk i dør utvendig" på kjøleskap for innbygging eller "bulk i ramme" på platetopp, så er det fullstendig ubetydelige mangler. Prøv å finne b-vareutsalg som ofte har gode priser og samtidig garantiene i orden.
|
|
|
[Re: Skjelven]
20/01/2017 17:06
|
mb84
Fersking
|
Fersking
Klart folk har forskjellig råd og alt det der, blir det gaggenau på hele linja for å matche innredninga da eller? Kjøkkenet er 25kvm så det er ganske stort og det er mye skap og tilpasninger. Det blir fort den prisen hos andre som HTH, Svane m.fl.. Jeg hadde også valgt ikea hvis jeg skulle sett på dette som en "fornuftig" investering. Det er mer enn bra nok for de fleste bruk og løsningen blir sikkert bra. Flyttet til der vi bor nå for 1,5 år siden og har planer om å bo her i oppmot 10 år så da kjøper vi mer på følelse enn fornuft i forhold til kjøkken. I tillegg så er vi begge glad i matlaging så et kjøkken gir oss endel kontra mye annet. Prioriteringer som alt annet egentlig.
|
|
|
20/01/2017 17:17
|
mb84
Fersking
|
Fersking
Takk for veldig mange gode innspill.
Skal sjekke opp de nyeste tipsene på leverandører.
Anngående pakkepriser på hvitevarer kommer jeg til å sjekke en del rundt, samt la butikkene konkurrere om meg. Regner med ganske pen rabatt. Har til nå kun vært en liten tur innom elkjop. Endte da på ca 20% rabatt. Da uten å prute, eller vise til tilbud fra andre kjeder.
Vinskap: Tja, vin er ikke ekstremt viktig, men har litt lyst på en lite skap. Har sett på skap som tar 10 flasker. Koster ikke skjorta og kan få det innebygd. Har forvørig ikke veldig god kontroll på kvaliteten, men det skal jeg sjekke ut nærmere.
Mange som anbefaller ikea her, litt kjipt da jeg misliker Ikea. Ekstra kjipt da jeg ikke har en rasjonell forklaring på hvorfor jeg misliker det. Ender da fort opp med at Ikea er en leverandør som er tilbake i bildet. (med unntak av hvitevarer)
Er fortsatt noe usikker på pris. Kjøkkenet er vell ca normal str. 200K uten hvitevarer er på grensen av budsjett, men da er utgifter til håndverkere en del av denne summen...
Så var det denne benkeplaten da. Noen flere som har innspill? Vi besluttet også å gå for 70cm dybde på benkeplate og skap. Er flere leverandører som tilbyr dette nå og det vil gi deg mer plass totalt sett. Det ser også endel finere ut med ekstra dybde på benkeplaten. Vi har derfor droppet overskap på en hel vegg for å få en mer luftig løsning. Vi hadde en lang diskusjon om to eller en stekeovn. Vi fant ut begge kun ville være i drift når vi hadde gjester så vi endte opp med en dyr stekeovn i stedet for to stk. Tror det var en fornuftig beslutning.
Redigert av mb84; 20/01/2017 17:18.
|
|
|
[Re: mb84]
20/01/2017 17:41
|
Skjelven
Ringrev
|
Ringrev
Klart folk har forskjellig råd og alt det der, blir det gaggenau på hele linja for å matche innredninga da eller? Kjøkkenet er 25kvm så det er ganske stort og det er mye skap og tilpasninger. Det blir fort den prisen hos andre som HTH, Svane m.fl.. Jeg hadde også valgt ikea hvis jeg skulle sett på dette som en "fornuftig" investering. Det er mer enn bra nok for de fleste bruk og løsningen blir sikkert bra. Flyttet til der vi bor nå for 1,5 år siden og har planer om å bo her i oppmot 10 år så da kjøper vi mer på følelse enn fornuft i forhold til kjøkken. I tillegg så er vi begge glad i matlaging så et kjøkken gir oss endel kontra mye annet. Prioriteringer som alt annet egentlig. Prioritering er jo greit nok. Poenget mitt var at sykt mange kjøkken til 200k er utrolig like billigsegmentet både i utseende og løsninger. Av og til kan man kanskje få et litt mer fancy hjørneskap eller høyskap, men ofte er det svørt1 likt til 2-3-4x prisen av andre leverandører. Jeg bare klarer ikke å forstå at noen velger dette når alternativene er så gode. Hvilken farge på frontene har dere og hvilken farge er det på stammene?
|
|
|
20/01/2017 19:54
|
laurids
Entusiast
|
Entusiast
Et ekstra forslag til benkeplate må jo være Corian (Vi har Core fra Kvik og er veldig fornøyd),,..
I won't drink and dial anymore.
|
|
|
[Re: laurids]
20/01/2017 21:49
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Vi har fått anbefalt Staron som alternativ til Corian. Samme type plate, men visstnok hakket bedre.
|
|
|
20/01/2017 22:33
|
DuffMcShank
Besatt
|
Besatt
Den som ikke har moralske sperrer mot det kan jo få idéer av tegnerne til de andre kjedene, og så rekonstruere det i IKEA sitt program. Forresten har http://www.superfront.com/no/ en del mer fancy fronter til IKEA-skapene, dog til en høyere pris.
Create the problem and sell the solution
|
|
|
|
|