når er det greit med abort?
|
Re: når er det greit med abort?
[Re: Synzygus]
19/01/2017 17:10
|
anonym
Besatt
|
Besatt
Når blir det et menneske?
Om du tar DNA fra eggcellen og artsbestemmer den, så er det et menneske som ville blitt svaret på den identifiseringen.
|
|
|
[Re: Girona]
19/01/2017 17:13
|
EgilS
More than words
|
More than words
Jeg begrunner mitt standpunkt hva gjelder selvbestemt abort med bakgrunn i at de som har vurdert dette, og fantt det akseptabelt når loven ble laget og godkjent, som mer kompetente nok til å ta den avgjørelsen etisk og moralsk. Det ligger ingen etisk eller moralsk begrunnelse bak dagens grense på 12 uker. Det er kun en pragmatisk begrunnelse, som handler om at da loven ble laget, var metodene man brukte for abort etter uke 12 mye mer risikable for moren enn metodene før uke 12. I dag er situasjonen en helt annen, og man kan utføre abort hele veien fram til fødselen, med relativt lav risiko for moren. Noe som også gjøres i andre land enn Norge. Har du ingen selvstendig oppfatning av, eller kan du evt gjengi andres oppfatning av, hvorfor 12 uker fortsatt bør være grensen i dag? Det finnes etter min mening både etisk og moralske grunner til at grensen er 12 uker (selv om jeg ikke har bryd meg om å sjekke årsaken til at den har blitt satt til det). Før 12 uker finnes det definitivt ingen bevissthet hos et forster, og jeg vil derfor argumentere at du kun har et potensielt menneske, på samme måte som at en eggcelle og en sædceller er et potensielt menneske. Etter det kan man si at det er et definisjonsspørsmål når man sier at fosteret har bevissthet, da den kommer gradvis og på forskjellige områder ad gangen. http://thebrainbank.scienceblog.com/2012/12/04/what-can-science-add-to-the-abortion-debate/NB! Det står mye i kommentarer og svar til disse også. På den andre siden så velger vi jo å drepe mennesker av mange grunner, innenfor grenser satt av nasjonale lovverk, FN og menneskerettigheter. Å fordømme noen for abort innenfor lovverket fordi man selv ikke liker det vil jo kun være på grunnet sine egne personlige preferanser; helt OK, men de er ikke mer verdt enn for eksempel morens personlige preferanser.
|
|
|
19/01/2017 17:16
|
Espen
More than words
|
More than words
Kvinnen som skal bære fram barnet, må selvsagt ha det siste og avgjørende ordet, og bør ikke bli møtt med moralske pekefingre.
Heller det motsatte. Støtte, etter evn. ha tatt et valg som vil kunne være en påkjenning, i større eller midnre grad resten av livet.
Her har du tatt veldig tydelig side med en av partene, og ignorerer tilsynelatende den andre. Er det ikke positivt at noen også tar parti med de som mister livet som følge av abort? Er det umoralsk/uetisk å argumentere for deres sak, og deres rett til liv? Er du motstander av selvbestemt abort ved voldtekt?
|
|
|
[Re: Espen]
19/01/2017 17:24
|
Synzygus
Tørr bak øra
|
Tørr bak øra
Kvinnen som skal bære fram barnet, må selvsagt ha det siste og avgjørende ordet, og bør ikke bli møtt med moralske pekefingre.
Heller det motsatte. Støtte, etter evn. ha tatt et valg som vil kunne være en påkjenning, i større eller midnre grad resten av livet.
Her har du tatt veldig tydelig side med en av partene, og ignorerer tilsynelatende den andre. Er det ikke positivt at noen også tar parti med de som mister livet som følge av abort? Er det umoralsk/uetisk å argumentere for deres sak, og deres rett til liv? Er du motstander av selvbestemt abort ved voldtekt? Er du for å gi dødsstraff til et barn for et lovbrudd faren har gjort?
|
|
|
[Re: Airship Pirate]
19/01/2017 17:28
|
Espen
More than words
|
More than words
|
|
|
[Re: EgilS]
19/01/2017 17:35
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Etter det kan man si at det er et definisjonsspørsmål når man sier at fosteret har bevissthet, da den kommer gradvis og på forskjellige områder ad gangen.
Jeg tenker at vitenskap ikke egentlig kan brukes til å begrunne meniger om abort. Rent naturalistisk er et menneske bare en veldig spesiell samlig kjemiske reaksjoner, det er ingen iboende verdi i eventuelle kjemiske reaksjoner i hjernen eller ikke. Verdien vi tillegger mennesker er et valg vi tar. Vi kan begrunne det i religion eller lingnende. Eller vi kan velge å tro på det uten egentlig noen begrunnelse. Men trenger ikke nødvendigvis å begrunne meningen sin heller.
|
|
|
19/01/2017 17:41
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Ja, det er vel det første av to spørsmål ved abort og voldtekt. -Er fosteret et barn? Nei: Klart abort er greit. Litt: Litt vanskelig å svare på. Ja: Da har har vi et kjempeproblem...
|
|
|
|
Espen
More than words
|
More than words
Og ja, jeg støtter mennesket som får et (minimum) 20års forsørgeransvar. For meg er det en selvfølge, hvis det er motstridende hensyn som må taes.
Kall det gjerne drap, eller umoralsk, men det blir litt hyklersk. Ingen lever 100% etter det som i teorien kanskje er mest moralsk riktig. Vi lever i en kompleks verden. og det å være trygg på at et barn har så stor sjanse som mulig til å få et godt liv er viktigete enn å berge et liv (ikke et bevisst menneske) for en hver pris.
|
|
|
|
erling
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Et lite råd til trådstarter:
Tenkt dere veldig godt om før dere tar et valg. Dette er et valg dere skal leve med resten av livet. Jeg kjenner mennesker som angrer bittert på at de engang valgte å ta abort fordi det ikke passet med et barn den gangen. Det kan bli et tungt valg å leve med.
|
|
|
19/01/2017 17:51
|
Espen
More than words
|
More than words
I mange deler av verden er det mer vanlig å få mange barn, og alle vet at flere av disse barna ikke vil vokse opp.
Er det mer umoralsk enn å ta abort?
|
|
|
19/01/2017 17:51
|
trolf
Medlem
|
Medlem
Og ja, jeg støtter mennesket som får et (minimum) 20års forsørgeransvar. For meg er det en selvfølge, hvis det er motstridende hensyn som må taes.
Kall det gjerne drap, eller umoralsk, men det blir litt hyklersk. Ingen lever 100% etter det som i teorien kanskje er mest moralsk riktig. Vi lever i en kompleks verden og være trygg på at et barn har så stor sjanse som mulig til å få et godt liv er viktigete enn å berge et liv (ikke et bevisst menneske) for en hver pris. Mennesket får 9 månadar med graviditet. Det er kanskje vanskelig nok, ikke minst etter voldtekt. Men adopsjon er en muligheit. Det er helt klart greit å mene at et foster ikke er et menneske når man kommer til spørsmålet om abort og voldtekt. Det merkelige er at mange ser ut til å mene at siden abort og voldtekt er så vanskelig å vere mot, så bør all abort vere ok. Men å endre mening om "vanlig" abort på grunn av abort ved voldtekt mener jeg er intelektuell falitt. Jeg mener nok ellers noe i retning Espen når det kommer til abort ved voldtekt, da jeg nok ikke hadde taklet det så godt om jeg havnet i en situasjon der jeg måtte ta stilling til dette i praksis.
|
|
|
19/01/2017 17:53
|
Espen
More than words
|
More than words
Jeg tror det er svært få som tar lett på en slik beslutning. Alle vet om de potensielle belastningene som vil kunne komme.
|
|
|
[Re: BetongApe]
19/01/2017 19:20
|
Flamini
Besatt
|
Besatt
Men i Norge er det et personlig valg. Mor bestemmer. Ikke flåsete det, slik er loven. Dette er et valg som berører flere personer, så det er ikke et "personlig valg" for alle involverte. Så det kommer som sagt an på hvem av disse personene du ser situasjonen fra. Er et foster på et par uker en person? Hva med et foster på et par timer? Hvor går egentlig grensen? Jeg tror ikke alle deler ditt perspektiv her, og i hvert fall ikke det du antyder om at mor og fosters hensyn skal tillegges lik vekt når man vurderer abort. Hvor sent i svangerskapet aksepterer du abort ? Grensen for abort er farlig nærme kritisk grense for hva for tidlig fødte kan overleve
Syklister er også guds utvalgte folk
|
|
|
19/01/2017 19:39
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Debatten om abort etter voldtekt er en ganske drøy avsporing. For det første gjelder dette ekstremt få tilfeller. Det er vel knappest et tilfelle i året av dette i Norge. For det andre er det ikke det vi snakker om her. Temaet er abort uten at noen har begått overgrep mot den andre. Og for det tredje så spiller det vel liten rolle for de som er er "pro choice" hva de som evt er skeptiske til abort måtte svare:
La oss si da, at vi endrer loven til å si at abort er OK hvis du har blitt voldtatt, men ikke i andre tilfeller. Vil det være en grei ordning? Det vil redusere antallet aborter utført på sykehus i Norge med noe nær 99.999%
|
|
|
19/01/2017 19:42
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Kall det gjerne drap, eller umoralsk, men det blir litt hyklersk. Ingen lever 100% etter det som i teorien kanskje er mest moralsk riktig. Vi lever i en kompleks verden. og det å være trygg på at et barn har så stor sjanse som mulig til å få et godt liv er viktigete enn å berge et liv (ikke et bevisst menneske) for en hver pris. Du bør fortsatt svare på, og stå inne for: hvor langt ut i livet til fosteret/barnet skal foreldrene ha valget om å kunne avslutte det? Du må trekke en grense et eller annet sted, og da er 1000-kr-spørsmålet: Hva er forskjellen før og etter grensen, som gjør at grensen skal stå akkurat der?
|
|
|
19/01/2017 19:47
|
Espen
More than words
|
More than words
Det er vel knappest et tilfelle i året av dette i Norge Jaha, hvor har du dette fra?
|
|
|
[Re: Flamini]
19/01/2017 19:52
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Men i Norge er det et personlig valg. Mor bestemmer. Ikke flåsete det, slik er loven. Dette er et valg som berører flere personer, så det er ikke et "personlig valg" for alle involverte. Så det kommer som sagt an på hvem av disse personene du ser situasjonen fra. Er et foster på et par uker en person? Hva med et foster på et par timer? Hvor går egentlig grensen? Jeg tror ikke alle deler ditt perspektiv her, og i hvert fall ikke det du antyder om at mor og fosters hensyn skal tillegges lik vekt når man vurderer abort. Hvor sent i svangerskapet aksepterer du abort ? Grensen for abort er farlig nærme kritisk grense for hva for tidlig fødte kan overleve Kritisk grense? Det är vel snarare snakk om en skillnad på runt 12 uker hvis jeg husker riktig.
|
|
|
19/01/2017 20:02
|
Espen
More than words
|
More than words
Hva er forskjellen før og etter grensen, Det blir mer problematisk jo lengre ut i svangerskapet man kommer. Dagens ordning er et forsøk på en skjønnsmessig vurdering, der man prøver å balansere de vanskelige aspektene. Jeg tror dette er en riktig måte å håntere dette på. Denne praksisen erkjenner at dette er krevende, fordi det ikke er svart/hvitt.
|
|
|
19/01/2017 20:15
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Det blir mer problematisk jo lengre ut i svangerskapet man kommer.
Hva er problemet?
|
|
|
[Re: sveinaa]
19/01/2017 20:58
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Jeg begrunner mitt standpunkt hva gjelder selvbestemt abort med bakgrunn i at de som har vurdert dette, og fantt det akseptabelt når loven ble laget og godkjent, som mer kompetente nok til å ta den avgjørelsen etisk og moralsk. Jeg har lite tid på øyeblikket har ikke tenkt å engasjere meg noe særlig i hovedtemaet, men det er noe jeg lurer på. Betyr dette at du hadde "Girona's standpunkt" før 1978 og at dine moralske og etiske standpunkter til enhver tid avgjøres av lovgiverens drøftinger; og hvordan vil ditt standpunkt fortone seg (evt. endres) hvis du flytter til f.eks. Irland? Og ville det være greit for deg hvis en Ire begrunner sitt standpunkt med bakgrunn i at de som har vurdert dette i Irland, og fant det uakseptabelt når forbudet ble laget og godkjent, som mer enn kompetente nok til å ta den avgjørelsen etisk og moralsk?
|
|
|
19/01/2017 21:37
|
TonyN
Ringrev
|
Ringrev
Tips til trådstarter; overvei nøye og bruk tid på å snakke sammen om hvilke konsekvenser begge alternativ får. Se ting i et lengre perspektiv enn hva som skjer rundt de to neste svingene i livet deres. Både jobb og tid til dere selv får dere tidsnok, men kan selvsagt være vanskelig å tenke seg til når en de siste 9 månedene har kjent på det å være småbarnsforeldre med lite tid og overskudd til seg selv.
Nå er nok mitt tips blendet av at vi for få timer siden fikk den tunge beskjeden om at vi i dag mistet vårt ufødte barn, men jeg ville som skrevet over tenkt meg nøye om, og se ting i et langt perspektiv. Ikke ta ting for gitt, og tro at alt her i livet kan planlegges. At ikke alt går etter planen har i hvert fall vi smertelig fått erfare i dag.
|
|
|
[Re: trolf]
19/01/2017 21:42
|
EgilS
More than words
|
More than words
Etter det kan man si at det er et definisjonsspørsmål når man sier at fosteret har bevissthet, da den kommer gradvis og på forskjellige områder ad gangen.
Jeg tenker at vitenskap ikke egentlig kan brukes til å begrunne meniger om abort. Rent naturalistisk er et menneske bare en veldig spesiell samlig kjemiske reaksjoner, det er ingen iboende verdi i eventuelle kjemiske reaksjoner i hjernen eller ikke. Verdien vi tillegger mennesker er et valg vi tar. Vi kan begrunne det i religion eller lingnende. Eller vi kan velge å tro på det uten egentlig noen begrunnelse. Men trenger ikke nødvendigvis å begrunne meningen sin heller. Jeg er ikke direkte uenig i ditt syn rundt verdier, men skal man ta konsekvensen av ditt synspunkt så vil det bety at ingenting av liv, eller jordkloden og miljøet på den, har noen som helst verdi. Jeg tviler på at så mange mennesker er enige i det, og da er spørsmålet hvem som skal definere verdier. Bor man i et samfunn så vil man ha felles verdier, som man må forholde seg til. Der jeg er uenig er at du sier at vitenskapen ikke kan brukes til å begrunn en mening om abort. Vitenskapen kan ikke gi oss noe svar om hva som har verdi fra et absolutt perspektiv, men den kan gi oss kunnskap som vi kan basere våre avgjørelser rundt verdier på. Om vi har en verdigrunnlag som sier at vi ikke vil drepe mennesker så kan vitenskapen si noe om når et foster får forskjellige menneskelige egenskaper, og dette kan vi bruke som begrunnelse for når abort er OK. Noen velger å bruke kunnskapen, og sette grenser for abort, andre velger å ikke bruke den, men velger på et mer ideologisk grunnlag.
|
|
|
[Re: TonyN]
19/01/2017 21:46
|
Lid
Veteran
|
Veteran
Tips til trådstarter; overvei nøye og bruk tid på å snakke sammen om hvilke konsekvenser begge alternativ får. Se ting i et lengre perspektiv enn hva som skjer rundt de to neste svingene i livet deres. Både jobb og tid til dere selv får dere tidsnok, men kan selvsagt være vanskelig å tenke seg til når en de siste 9 månedene har kjent på det å være småbarnsforeldre med lite tid og overskudd til seg selv.
Nå er nok mitt tips blendet av at vi for få timer siden fikk den tunge beskjeden om at vi i dag mistet vårt ufødte barn, men jeg ville som skrevet over tenkt meg nøye om, og se ting i et langt perspektiv. Ikke ta ting for gitt, og tro at alt her i livet kan planlegges. At ikke alt går etter planen har i hvert fall vi smertelig fått erfare i dag. Leit å høre, vi har vært igjennom det samme og derfor har jeg liksom fått ett litt annet syn på ting. I vårt tilfelle har vi ikke klart og bli gravide igjen etterpå og har med tiden begynt å innse at vi nok ikke kommer til å bli foreldre noengang. Vi er for gamle og faller utenfor alle stoler når det gjelder å få hjelp. Derfor tenker jeg at trådstarter ikke burde tenke på abort engang. Vær glad dere kan få barn i det hele tatt og selvom jobben må gjøres nå, så hadde det vært fryktelig trist om dere ikke klarte å bli gravid igjen.
|
|
|
19/01/2017 21:57
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
|
|
|
[Re: TonyN]
19/01/2017 21:58
|
Brusdalen
Ivrig
|
Ivrig
|
|
|
[Re: Tange]
19/01/2017 22:27
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg begrunner mitt standpunkt hva gjelder selvbestemt abort med bakgrunn i at de som har vurdert dette, og fantt det akseptabelt når loven ble laget og godkjent, som mer kompetente nok til å ta den avgjørelsen etisk og moralsk. Jeg har lite tid på øyeblikket har ikke tenkt å engasjere meg noe særlig i hovedtemaet, men det er noe jeg lurer på. Betyr dette at du hadde "Girona's standpunkt" før 1978 og at dine moralske og etiske standpunkter til enhver tid avgjøres av lovgiverens drøftinger; og hvordan vil ditt standpunkt fortone seg (evt. endres) hvis du flytter til f.eks. Irland? Og ville det være greit for deg hvis en Ire begrunner sitt standpunkt med bakgrunn i at de som har vurdert dette i Irland, og fant det uakseptabelt når forbudet ble laget og godkjent, som mer enn kompetente nok til å ta den avgjørelsen etisk og moralsk? Ting forandrer seg med tiden. Fire år før 1978 ble den siste av ca 2500 lobotomier utført i Norge. Det skjedde mye på 70 tallet som utviklet samfunnet til det bedre. Moral og etikk blir påvirket av det miljøet man vokser opp og lever i. Derfor klarer jeg ikke helt å se relevansen i det du skriver. Du nevner Irland. Der har jeg bodd og sett på nærthold hvordan det kan bli når abort ikke er et alternativ. Flere har nevnt det før. Det handler ikke om å være pro abort, men om at selvbestemt abort er en rett jeg ikke synes man skal sette til side med bakgrunn i subjektive grunner jeg finner like håpløse som feks vaksinemotstand.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
19/01/2017 22:35
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Lurer og på hvorfor et fundamentalistisk abort standpunkt er noe bedre enn et annet fundamentalistisk standpunkt?
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
19/01/2017 22:36
|
Espen
More than words
|
More than words
Det blir mer problematisk jo lengre ut i svangerskapet man kommer.
Hva er problemet? Ser du ingen forskjeller mellom 1 time etter befruktning og 8 måneder ut i svangerskapet? Jeg gjør hvertfall det, og den er her det krevende balansegangen kommer inn, der man prøver å finne en akseptabel middelvei.
|
|
|
19/01/2017 22:42
|
BetongApe
Avhengig
|
Avhengig
I dag er situasjonen en helt annen, og man kan utføre abort hele veien fram til fødselen, med relativt lav risiko for moren. Noe som også gjøres i andre land enn Norge. Hvor skjer dette?
|
|
|
19/01/2017 22:45
|
Girona
Ringrev
|
Ringrev
Ser du ingen forskjeller mellom 1 time etter befruktning og 8 måneder ut i svangerskapet? Jeg ser den praktiske forskjellen, men jeg håper jeg har vært tydelig på at det er det prinsipielle jeg hovedsakelig er interessert i. Når får mennesket en egenverdi, som gjør at det har en rett til å ikke bli utsatt for vold? Å svare at "det er en vanskelig balansegang" synes jeg er å vike unna problemstillingen.
|
|
|
|
|