Dieselforbud Oslo
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Clotho_NOR]
24/01/2017 15:03
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg bor i København hvor drivstoff er vesentlig billigere enn hjemme i Norge, Billigere for nordmenn, ikke for dansker. I Norge koster 1 liter bensin 0,94 % av en dagslønn, i Danmark 1,17 %. https://www.bloomberg.com/graphics/gas-prices/#20164:United-States:USD:g Mitt poeng er dog at JEG tror fler ville syklet hvis det var tilrettelagt for det, i alle fall i de periodene av året det er hensiktsmessig hjemme i Norge. Jeg er med på at det er fler høydemeter som skal forseres og klimaet ikke alltid innbyr til å sette seg på en sykkel klokka sjokk om morgenen, men jeg ser ingen grunn til at nordmenn som er et så aktivt folkeslag ikke skulle velge dette som et alternativ i større grad. Jeg kjøper simpelthen ikke premissen at nordmenn generelt er late. Jeg sykler og tar tog til arbeid. Det er få som sykler på vinteren sammenlignet med sommeren. Dette har jeg ingen tro på at endres med bedre sykkelveier. Jeg tror derimot det store løftet må tas i andelen som velger kollektivt  Denne tråden sammen med en generell oppfatning jeg har sier meg at ingen vil velge bort bilen av seg selv. Da har man pisk. Billigere offentlig kommunikasjon tror jeg heller ikke hjelper da min opplevelse ikke er at folk ikke er så opptatt av å tjene en 500 lapp ekstra i mnd ved å ta offentlig kommunikasjon.
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Stein]
24/01/2017 15:08
|
HeavyDude
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Er det riktig at det skal lønne seg å kjøre bil økonomisk?
Nei. Ikke nødvendigvis. Er det riktig å forsøke å endre dette ved å skru opp prisen på å kjøpe, eie og bruke bil, eller kunne det være en bedre løsning å gjøre kollektivtransporten bedre, billigere og mer attraktiv? Selvfølgelig skal det kunne lønne seg å kjøre bil. Transport av varer bør være lønnsomt. Privatbil ? Ja, hvorfor ikke, så fremt det ikke medfører større ulemper for andre enn fortjenesten til bilkjører. Om noen år har vi utslippsfrie biler, selvsagt skal vi kunne kjøre de, lønnsomt og med god samvittighet. Så hva gjør vi frem til den teknologien er her ? De som bor og jobber i områder uten godt nok kollektivtilbud vil være avhengig av bil. Selv om han med to biler pga DAB mener at alle andre kan klare seg fint uten bil, men ikke han Byene har særskilte forurensningsproblem, som må løses for byene, økt kollektivtilbud og utprising av privatbiler.
You never have the wind with you - either it is against you or you're having a good day
|
|
|
24/01/2017 15:11
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Jeg mener at innkjøp av bil og bruk av bil er for billig i Norge. Jeg mener mange kjører unødvendig. Hvorfor er det dobbeltmoral å mene dette? Og hva er relevansen til at jeg har flere biler og har en i bestilling? Ønsket mitt er at flere skal kjøre mindre bil...
Kan godt komme med ett eksempel på din dobbeltmoral. Du er inne på at folk må tilrettelegge livene sine slik at det strengt tatt ville være unødvendig med bruk av bil. Du hevder også at den massive bilbruken fører til at infrastrukturen på vei må utvides til 6-8 felts veier. Allikevel har du tilrettelagt ditt eget liv slik at dere MÅ ha et par biler tilgjengelig for egen bruk. I tillegg bytter du bil fordi pga bilradioen, hvilket i seg selv er direkte miljøskadelig. Du har vært inne på at vi må tilpasse våre liv slik at kinesere, indere osv også kan øke sin levestandard, ergo må vi fire litt på våre egne krav. Du mener bare at alle andre skal endre seg, og ikke deg selv ? For jeg går ut fra at du ikke mener det er en bærekraftig utvikling hvis alle skulle kunne ha 2-3 biler og skifte dem, selv om de er moderne (dine egne ord) bare fordi du vil ha en annen teknologi på radioen i bilen ? Hvordan kan du si at jeg har planlagt livet mitt sånn at jeg trenger 2 eller flere biler?Du har heller ikke belegg for å hevde at jeg mener at alle andre med unntak av meg selv skal endre meg. Høyere priser på innkjøp og bruk av bil vil også ramme meg.
|
|
|
[Re: progres]
24/01/2017 15:13
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør. ... ...
Jeg har to biler, og en i bestilling
Deete er en oppsiktsvekkende påstand. Begrunn den slik at vi som ikke bor i urbane strøk , uten tilgang til alternative transportmidler kan forstå. Men, jeg ber deg rangere deg selv innenfor listen på medfølgende bilde ( for enkelthets skyld kan du fokusere på info innenfor den gule rammen ) FØR du kommer med begrunnelsen. Hva skjedde med vedlegget? Var det ikke et bilde? Lurer på hva det var... https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthre...kartlegging.png
Redigert av sveinaa; 24/01/2017 15:19.
|
|
|
[Re: sveinaa]
24/01/2017 15:19
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
@sveinaa Her er enda ett eksempel på det jeg mener er dobbeltmoral fra din side. Det er sakset fra en tidligere debatt du har hatt med fredriks, angående personlig forbruk, klimaspørsmål osv. Det stämmer ju. Alla i hela världen måste vara med diverse iniativ för att göra en relevant skillnad. Det du tar opp är ju också ett av de riktigt stora problemen. Många i världen vill komma opp till en levestandard som vi har.
Det jag vill komma fram till är att individualla iniativ är bra men att det bara kan medföra en liten reduktion av problemet. Politiska iniativ måste till och då handlar det inte " i bunn og grunn om egne valg og handlinger." som du skrev. Hva om jeg påstår at det er umulig å få dette til uten at man tar grep om egne valg på individ nivå. Tesen er at om mange nok tar et personlig valg, så vil plutselig miljø bli viktig politisk, sånn at politikeren ikke kan neglisjere det lenger. Det må på en måte starte et sted er min holdning, og da er det best å starte med seg selv. Men det at de fleste i verden ønsker vår levestandard er nok den største utfordringen. Hvordan kan man egentlig få noen til å akseptere at de ikke kan få like god levestandard som oss? Tror at det er en umulighet om ikke vi er i den vestlige verden er villige til å senke vår levestandard. Tror og det er vanskelig for de som er fattige i vestlige land å være med på en dugnad da miljøpolitikk direkte kan påvirke deres økonomi negativt. (Jeg har selv uthevet noe jeg syns var viktig.) Syns du selv dine egne valg bidrar til å gjøre miljøkampen blir viktig politisk med tanke på kjøp og bruk av bil ? Jeg håper jeg har klart å synliggjøre mitt standpunkt om det jeg mener er dobbeltmoral fra din side, og at du nå forstår hva jeg mener.
|
|
|
24/01/2017 15:26
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Hvordan kan du si at jeg har planlagt livet mitt sånn at jeg trenger 2 eller flere biler?
Når man fremstår så miljøbevisst som du gjør i denne tråden, gikk jeg ut fra at det var et behov dere hadde siden dere har to biler, med en tredje i bestilling. Det beklager jeg. Det du sier er altså at dere har flere biler, men ikke behov for dem ? Du har heller ikke belegg for å hevde at jeg mener at alle andre med unntak av meg selv skal endre meg. Så du mener det er en bærekraftig utvikling for miljøet hvis indere med 2-3 biler, generelt ser det som en god idé skifte ut i bilparken på tross av at de er moderne, pga det mange vil kalle bagateller ?
Redigert av Clotho_NOR; 24/01/2017 15:29.
|
|
|
24/01/2017 15:41
|
progres
Besatt
|
Besatt
"Hva skjedde med vedlegget? Var det ikke et bilde? Lurer på hva det var"
Det var i overkant sarkastisk, og jeg fjernet det derfor. Det som står tilbake er at jeg undres over at en voksen mann kan få seg til å skrive noe så tøvete. Det vitner om arroganse og manglende forståelse for transportutfordringer mange må forholde seg til. Ikke bare det, men også at du skryter av å ha tre biler - og mener de gjerne kunne være ytterligere avgiftsbelagt - gjør ikke saken bedre. Det ligger implisitt her at bilkjøring er et luksusgode, noe som sveinaa har råd til - han bekymrer seg heller ikke for vanlige folk som sliter i hverdagen med økonomiske utfordringer som følger med et nødvendig bilhold. Du får heller smiske med Lan Marie Berg enn å lire av deg en masse vas her!
|
|
|
24/01/2017 16:02
|
sveinaa
More than words
|
More than words
@sveinaa Her er enda ett eksempel på det jeg mener er dobbeltmoral fra din side. Det er sakset fra en tidligere debatt du har hatt med fredriks, angående personlig forbruk, klimaspørsmål osv. Det stämmer ju. Alla i hela världen måste vara med diverse iniativ för att göra en relevant skillnad. Det du tar opp är ju också ett av de riktigt stora problemen. Många i världen vill komma opp till en levestandard som vi har.
Det jag vill komma fram till är att individualla iniativ är bra men att det bara kan medföra en liten reduktion av problemet. Politiska iniativ måste till och då handlar det inte " i bunn og grunn om egne valg og handlinger." som du skrev. Hva om jeg påstår at det er umulig å få dette til uten at man tar grep om egne valg på individ nivå. Tesen er at om mange nok tar et personlig valg, så vil plutselig miljø bli viktig politisk, sånn at politikeren ikke kan neglisjere det lenger. Det må på en måte starte et sted er min holdning, og da er det best å starte med seg selv. Men det at de fleste i verden ønsker vår levestandard er nok den største utfordringen. Hvordan kan man egentlig få noen til å akseptere at de ikke kan få like god levestandard som oss? Tror at det er en umulighet om ikke vi er i den vestlige verden er villige til å senke vår levestandard. Tror og det er vanskelig for de som er fattige i vestlige land å være med på en dugnad da miljøpolitikk direkte kan påvirke deres økonomi negativt. (Jeg har selv uthevet noe jeg syns var viktig.) Syns du selv dine egne valg bidrar til å gjøre miljøkampen blir viktig politisk med tanke på kjøp og bruk av bil ? Jeg håper jeg har klart å synliggjøre mitt standpunkt om det jeg mener er dobbeltmoral fra din side, og at du nå forstår hva jeg mener. Jeg ser hva du skriver, men jeg forstår det ikke helt. Om målet ditt er å ugyldiggjøre min "stemme" så skjønner jeg deg jo. Hva vinner miljøet på det? Jeg mener at det skal bli dyrere å kjøpe bil og bruke bil. Hvorfor kan jeg ikke mene det? Hvorfor er det viktig å få frem at jeg evt. har dobbeltmoral eller hykler?
|
|
|
24/01/2017 16:05
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Så du mener det er en bærekraftig utvikling for miljøet hvis indere med 2-3 biler, generelt ser det som en god idé skifte ut i bilparken på tross av at de er moderne, pga det mange vil kalle bagateller ?
Har jeg skrevet det? Eller innbiller du deg at jeg mener det?
|
|
|
24/01/2017 16:31
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det var i overkant sarkastisk, og jeg fjernet det derfor. Det som står tilbake er at jeg undres over at en voksen mann kan få seg til å skrive noe så tøvete. Det vitner om arroganse og manglende forståelse for transportutfordringer mange må forholde seg til. Ikke bare det, men også at du skryter av å ha tre biler - og mener de gjerne kunne være ytterligere avgiftsbelagt - gjør ikke saken bedre. Det ligger implisitt her at bilkjøring er et luksusgode, noe som sveinaa har råd til - han bekymrer seg heller ikke for vanlige folk som sliter i hverdagen med økonomiske utfordringer som følger med et nødvendig bilhold. Du får heller smiske med Lan Marie Berg enn å lire av deg en masse vas her! Her er du farget av at du har et annet ståsted enn meg. Jeg har ikke satt dette i noen distriktspolitisk kontekst, men bor man feks i Finnmark eller andre steder det er store avstander så kan man sikkert gjøre unntak. Om du mener all bilkjøring i Norge er nødvendig så må du gjerne det. Bilkjøringen må begrenses 
|
|
|
24/01/2017 16:46
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør. ... ...
Deete er en oppsiktsvekkende påstand. Begrunn den slik at vi som ikke bor i urbane strøk , uten tilgang til alternative transportmidler kan forstå. Men, jeg ber deg rangere deg selv innenfor listen på medfølgende bilde ( for enkelthets skyld kan du fokusere på info innenfor den gule rammen ) FØR du kommer med begrunnelsen. Har du admin rettigheter på siden her?
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/01/2017 16:46
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du gjentar stadig at bilkjøringen må reduseres, men må den det i seg selv? Er det ikke forurensningen som må reduseres?
|
|
|
24/01/2017 16:49
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Du gjentar stadig at bilkjøringen må reduseres, men må den det i seg selv? Er det ikke forurensningen som må reduseres? Jeg mener det. Om noen mener noe annet så går det jo an å komme med noen linker eller lignende som dokumenterer det motsatte. Jeg har meninger, men er ingen fasit.
|
|
|
24/01/2017 16:50
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Så du mener det er en bærekraftig utvikling for miljøet hvis indere med 2-3 biler, generelt ser det som en god idé skifte ut i bilparken på tross av at de er moderne, pga det mange vil kalle bagateller ?
Har jeg skrevet det? Eller innbiller du deg at jeg mener det? Helt ærlig så vet jeg ikke om du troller og kun er ute etter å få opp "postcounten", eller at du rett og slett ikke evner å se det. På den ene siden skal den vestlige verdens levestandard ned, men det er helt ok for sveinaa å ha 2-3 moderne biler i bilparken som han skifter med jevne mellomrom pga bagateller. Jeg gir opp.
|
|
|
24/01/2017 16:50
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Det var i overkant sarkastisk, og jeg fjernet det derfor. Det som står tilbake er at jeg undres over at en voksen mann kan få seg til å skrive noe så tøvete. Det vitner om arroganse og manglende forståelse for transportutfordringer mange må forholde seg til. Ikke bare det, men også at du skryter av å ha tre biler - og mener de gjerne kunne være ytterligere avgiftsbelagt - gjør ikke saken bedre. Det ligger implisitt her at bilkjøring er et luksusgode, noe som sveinaa har råd til - han bekymrer seg heller ikke for vanlige folk som sliter i hverdagen med økonomiske utfordringer som følger med et nødvendig bilhold. Du får heller smiske med Lan Marie Berg enn å lire av deg en masse vas her! Sikker på at det var et bilde?
|
|
|
24/01/2017 16:53
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Har jeg skrevet det? Eller innbiller du deg at jeg mener det? Helt ærlig så vet jeg ikke om du troller og kun er ute etter å få opp "postcounten", eller at du rett og slett ikke evner å se det. På den ene siden skal den vestlige verdens levestandard ned, men det er helt ok for sveinaa å ha 2-3 moderne biler i bilparken som han skifter med jevne mellomrom pga bagateller. Jeg gir opp. Du legger jo til grunn at jeg mener at det er bærekraftig at alle indere har 2-3 biler og skifter dem med jevne mellomrom pga bagateller? Jeg har aldri skrevet det.
|
|
|
24/01/2017 16:59
|
skiraffen
Ringrev
|
Ringrev
Du gjentar stadig at bilkjøringen må reduseres, men må den det i seg selv? Er det ikke forurensningen som må reduseres? Skal bysentra overleve bør iallefall bilene bort.
|
|
|
24/01/2017 17:14
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Deete er en oppsiktsvekkende påstand. Begrunn den slik at vi som ikke bor i urbane strøk , uten tilgang til alternative transportmidler kan forstå. Men, jeg ber deg rangere deg selv innenfor listen på medfølgende bilde ( for enkelthets skyld kan du fokusere på info innenfor den gule rammen ) FØR du kommer med begrunnelsen. Hvordan klarte du å redigere innlegget samtidig som linken du la ut oppfører seg som dette: https://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads....kartlegging.pngGjorde vi som trykket på linken noe dumt?
|
|
|
24/01/2017 18:11
|
Akaly
Veteran
|
Veteran
Du gjentar stadig at bilkjøringen må reduseres, men må den det i seg selv? Er det ikke forurensningen som må reduseres? Det er jo mange gode grunner til å begrense bilkjøring utover forurensning. Biler tar mye plass, de er farlige, og de gir deg lite fysisk aktivitet. Vis meg et samfunn som har løst transportproblemene sine med bilisme. 
|
|
|
[Re: Akaly]
24/01/2017 18:15
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
|
|
|
24/01/2017 18:31
|
Clotho_NOR
Ivrig
|
Ivrig
Du legger jo til grunn at jeg mener at det er bærekraftig at alle indere har 2-3 biler og skifter dem med jevne mellomrom pga bagateller? Jeg har aldri skrevet det.
I en annen tråd gir du uttrykk for at den vestlige verden må ned i levestandard, for at India, Kina osv skal komme opp. Da samsvarer det dårlig med at ditt personlige forbruk tillater deg å ha 2-3 biler du selv sier dere strengt tatt ikke har bruk for. I denne tråden kommer så gullkornet "Ja. Det må da være utfordring med butikker som selger ting så billig at man kaster det lenge før det er oppbrukt. Dette gjelder selvfølgelig ikke bare IKEA". Og det samtidig med at du bytter noe det er så til de grader miljøkrevende å produsere som en bil, pga DAB-teknologien. Etter min vurdering er det å kaste med ordentlig kampesteiner i et glasshus.
|
|
|
24/01/2017 18:48
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
En 530dT koster fra ca. 490.000,- i Tyskland. Det er det den bilen koster. (Vet ikke hvilke andre avgifter som gjelder i Tyskland.) Inkl. merverdiavgift. I Norge koster den fra 711.000,-. 221.000,- mer i avgifter altså, som beregnes i stor grad på utslippene bilen genererer i bruk. Nja, bilen koster 555.000,- i Tyrkland i dagens euro og med dagens kurs. Sjekket også prisen i andre land og den er billigere i bla. Belgia, Sveits og Frankrike. Men koster til gjengjeld 645.000,- i Nederland. Bilen koster nok mindre enn den koster i Belgia el.
|
|
|
[Re: Iselilja]
24/01/2017 19:03
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Kr 681.300 i Norge. Legg til lønnsnivå, så er den vel ganske greit priset for nordmenn også.
|
|
|
24/01/2017 19:11
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
At kollektivtransport i mesteparten av Norge er et sorgens kapittel skyldes neppe dårlig kapasitet på veiene.
Nei det kan jo hende det er forrdi det er for billig å kjøre bil. Har en kollega som tar bussen på jobb hver dag. Han ankommer 7-9 minutter før og må vente ca. det samme på veien hjem. Det koster ham 20,- hver vei. Alternativet, bilen, som sparer ham for ca. 15-20 minutter hver dag koster bare i bompenger alt 46 kroner, og det kan nok dobles når man tar med drivstof + ekstrakostnader med bilholdet. Jeg har rimmelig oversikt over hvor kollegene mine bor og hvordan hvertdagen ter seg stortsett (hjem-jobb-hjem). Det er en del flere som bor langs den samme ruta og med fordel kunne ha spart en god del penger på å ta bussen. Allikevel har jeg i alle mine år ved denne bedriften bare sett en annen pendle frem og tilbake med bussen, hadde hadde blitt fratatt førerkortet (kjørte vel 120 i 60-sone).
|
|
|
[Re: anonym22]
24/01/2017 19:20
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Kr 681.300 i Norge. Legg til lønnsnivå, så er den vel ganske greit priset for nordmenn også. Selvfølgelig. Er jo en grunn hvorfor over 90% av husholdningene i Norge har minste én bil og nesten halvparten minst to biler. Mens tallene for Tyskland er litt over 80 % med minste én bil og ca. en kvart med tilgang til minst to biler, I tillegg har jeg en mistanke at minstestandarden på bilene i Norge ligger et hakk over det som er vanlig i andre land. Mistenker også at disse to faktorene, valget for tilleggsutstyr og flere biler per husholdning, er en viktig grunn hvorfor bilparken i Norge er eldre enn i mange andre land.
|
|
|
24/01/2017 19:20
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du gjentar stadig at bilkjøringen må reduseres, men må den det i seg selv? Er det ikke forurensningen som må reduseres? Jeg mener det. Om noen mener noe annet så går det jo an å komme med noen linker eller lignende som dokumenterer det motsatte. Jeg har meninger, men er ingen fasit. Hva er det å dokumentere? Å redusere forurensning med renere biler er selvsagt like bra som å redusere mengden bilkjøring. Om ikke bedre. ...og mye lettere.
|
|
|
[Re: skiraffen]
24/01/2017 19:22
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
Du gjentar stadig at bilkjøringen må reduseres, men må den det i seg selv? Er det ikke forurensningen som må reduseres? Skal bysentra overleve bør iallefall bilene bort. Hvorfor? Hvis det er forurensning man er redd for gjelder jo det samme der. Med renere biler blir problemet mindre. Andre ting?
|
|
|
[Re: Tange]
24/01/2017 19:27
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
En 530dT koster fra ca. 490.000,- i Tyskland. Det er det den bilen koster. (Vet ikke hvilke andre avgifter som gjelder i Tyskland.) Inkl. merverdiavgift. I Norge koster den fra 711.000,-. 221.000,- mer i avgifter altså, som beregnes i stor grad på utslippene bilen genererer i bruk. Nja, bilen koster 555.000,- i Tyrkland i dagens euro og med dagens kurs. Sjekket også prisen i andre land og den er billigere i bla. Belgia, Sveits og Frankrike. Men koster til gjengjeld 645.000,- i Nederland. Bilen koster nok mindre enn den koster i Belgia el. Jeg sjekket prisen på BMW.de i stad, og regnet om til NOK med Google. Gidder ikke sjekke igjen, men det var jo ikke det viktige heller.
|
|
|
24/01/2017 19:41
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
En 530dT koster fra ca. 490.000,- i Tyskland. Det er det den bilen koster. (Vet ikke hvilke andre avgifter som gjelder i Tyskland.) Inkl. merverdiavgift. I Norge koster den fra 711.000,-. 221.000,- mer i avgifter altså, som beregnes i stor grad på utslippene bilen genererer i bruk. Nja, bilen koster 555.000,- i Tyrkland i dagens euro og med dagens kurs. Sjekket også prisen i andre land og den er billigere i bla. Belgia, Sveits og Frankrike. Men koster til gjengjeld 645.000,- i Nederland. Bilen koster nok mindre enn den koster i Belgia el. Jeg sjekket prisen på BMW.de i stad, og regnet om til NOK med Google. Gidder ikke sjekke igjen, men det var jo ikke det viktige heller. Gjorde det samme, BMW + Google, prøvde å være nøye med modell og utstyr. Sjekket en gang til og ser at prisen ligger på 55.000 og ikke 62.000 som jeg så før, så jeg bommet nok på modellen allikevel. Resten av prisene trur jeg stemmer.
|
|
|
[Re: Tange]
24/01/2017 19:50
|
Stein
Yozo Fanboy
|
Yozo Fanboy
At kollektivtransport i mesteparten av Norge er et sorgens kapittel skyldes neppe dårlig kapasitet på veiene.
Nei det kan jo hende det er forrdi det er for billig å kjøre bil. Har en kollega som tar bussen på jobb hver dag. Han ankommer 7-9 minutter før og må vente ca. det samme på veien hjem. Det koster ham 20,- hver vei. Alternativet, bilen, som sparer ham for ca. 15-20 minutter hver dag koster bare i bompenger alt 46 kroner, og det kan nok dobles når man tar med drivstof + ekstrakostnader med bilholdet. Jeg har rimmelig oversikt over hvor kollegene mine bor og hvordan hvertdagen ter seg stortsett (hjem-jobb-hjem). Det er en del flere som bor langs den samme ruta og med fordel kunne ha spart en god del penger på å ta bussen. Allikevel har jeg i alle mine år ved denne bedriften bare sett en annen pendle frem og tilbake med bussen, hadde hadde blitt fratatt førerkortet (kjørte vel 120 i 60-sone). For han er altså kollektivt et godt alternativ. Flott.
|
|
|
|
|