Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 17 av 23 1 2 15 16 17 18 19 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378522 24/01/2017 13:20
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Stein
Sitat: fredriks
Verkar förövrigt lite rart att salgsdugnader och andra dugnader är nödvändiga som ett alternativ till högre kontingent så att alla barn kan har råd att vara med i klubbarna når alla norrmän har råd att köra bil överallt når de vill.

Jeg vil gjerne betale høyere kontingent i foreningene sønnen min blir med i om noen år heller enn å selge toalettpapir o.l. Er det ofte et alternativ?

Du har tydligen missat en lång och "givande" diskussion ICON_SMILE

Hur ofta det är ett alternativ i praktiken (utan att klaga)vet jag inte. Norges idrottsförbund är dock tydliga på att det ska vara ett alternativ.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378523 24/01/2017 13:21
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK
Sitat: sveinaa

Mener du at mange ikke hadde klart å tilpasse seg et liv uten bil om de måtte på ca en uke?

Hvis alle privatbiler forsvant, ja. En mengde mennesker i Norge ville ikke kommet seg på jobb, selv etter en uke. Noen av disse jobber i skole eller barnehage, noe som ville medført at enda flere mennesker ikke hadde kommet seg på jobb.

Da skjønner jeg hva du mener. Jeg har uttrykt meg klønete. Det beklager jeg.

Mange hadde nok klart seg helt fint uten bil også.

Bar så jeg ikke misforstår? Mener du at det du skriver er et argument for å holde kostnadene ved innkjøp av bil og bilbruk nede? Eller var det mest for å passe på at jeg holdt meg innenfor rammene?

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378524 24/01/2017 13:22
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: Stein
Verkar förövrigt lite rart att salgsdugnader och andra dugnader är nödvändiga som ett alternativ till högre kontingent så att alla barn kan har råd att vara med i klubbarna når alla norrmän har råd att köra bil överallt når de vill.

Jeg vil gjerne betale høyere kontingent i foreningene sønnen min blir med i om noen år heller enn å selge toalettpapir o.l. Er det ofte et alternativ?

Du har tydligen missat en lång och "givande" diskussion ICON_SMILE

Hur ofta det är ett alternativ i praktiken (utan att klaga)vet jag inte. Norges idrottsförbund är dock tydliga på att det ska vara ett alternativ.

Jeg har sett - og sikkert også postet i - tråden, når du sier det. Takk.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378527 24/01/2017 13:25
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Sitat: Flex

Det der stusser jeg også på. Det hender at jeg bruker bilen både titt og ofte. Likevel ville jeg sett på det som positivt dersom drivstoffprisen hadde blitt doblet.

Men det er tydeligvis mange som ikke skjønner dette; at folk har tanker og meninger som ikke nødvendigvis gavner en selv.

Jag tycker inte att det är så ofta som folk inte förstår det men det är ju också en del tillfällen där det blir rart.

Hvis man har två bilar och köper en ny bil för att få ny radio samtidigt som man kritiserar alla andra som bruker bilen tycker jag blir rart.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378530 24/01/2017 13:32
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C

Hvorfor er det ikke troverdig å argumentere for at det skal bør/må bli dyrere å kjøpe og eie bil når man selv er bileier? Da kan man jo si at kun de som feks er i skatteposisjon for formueskatt kan uttale seg om den ICON_WINK

Jeg mener at når man bytter en moderne bil pga dab-problematikken samtidig med at man prøver å fremstå som miljøpolitisk korrekt,så mister man ganske mye av sin troverdighet på området.

Når man eier 2-3 biler, kan man kanskje ikke heller uttale seg så bastant at andre bruker for mye bil, det er for mange biler på veiene og at folk flest burde ta seg sammen ?

Du har i andre tråder også fremstått som økonomisk bevisst, det er også en av grunnene til at jeg stusser over dette. Det KAN selvsagt være du har stor likviditetet, og ikke har noe lån, men jeg går ut fra du ikke har ubegrensete økomiske midler, og da blir det jo enda dummere å ha 2-3 biler som nærmest ikke brukes.

Så du spørsmålet mitt om alkohol ?

Redigert av Clotho_NOR; 24/01/2017 13:34.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378531 24/01/2017 13:34
Flex Offline
Veteran
Veteran
Hvis "tilpasse seg" betyr "ikke dø", vil nok de fleste klare det, selv om den gjennomsnittlige levealderen vil gå ned. Hvorfor er det en interesant diskusjon?

Jeg tolker utsagnet "hadde ikke klart å tilpasse seg" som om utfallet blir ganske alvorlig, ja. At man ikke ønsker å tilpasse seg, blir noe annet.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378533 24/01/2017 13:43
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Nu begynnte väl den diskussionen med
"Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør."

Och jag tror att många har diskuterat utefra en premis att det hade gått väldigt bra.

Det är ju faktiskt så att bilbruk i många fall gör att man sparar tid och om alternativen tar för lång tid så har man ju faktiskt inte tid att göra en del ting. Så det handlar ju inte bara om en önskan om tillpassning.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378534 24/01/2017 13:51
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Bar så jeg ikke misforstår? Mener du at det du skriver er et argument for å holde kostnadene ved innkjøp av bil og bilbruk nede? Eller var det mest for å passe på at jeg holdt meg innenfor rammene?

Nei. Jeg spurte for å sjekke om min forståelse av hvordan samfunnet fungerer var helt på trynet.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378536 24/01/2017 14:03
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg bor i København hvor drivstoff er vesentlig billigere enn hjemme i Norge, og hvor det stort sett ikke er bompenge-finansierte veier (Øresundsbroen og Storebælt er de unntakene jeg kommer på i farten).

Nå husker jeg ikke eksakte tall, men mener det er ca 40% som sykler til jobb i Stor-København.

Kan det være man skal begynne andre steder enn "pisken" for å få fler til å sykle / bruke kollektivt ? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg aner ikke hvor mange som sykler, eller hvor tilrettelagt det er for syklister i de større byene i Norge.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Clotho_NOR] #2378538 24/01/2017 14:07
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Clotho_NOR

Hvorfor er det ikke troverdig å argumentere for at det skal bør/må bli dyrere å kjøpe og eie bil når man selv er bileier? Da kan man jo si at kun de som feks er i skatteposisjon for formueskatt kan uttale seg om den ICON_WINK

Jeg mener at når man bytter en moderne bil pga dab-problematikken samtidig med at man prøver å fremstå som miljøpolitisk korrekt,så mister man ganske mye av sin troverdighet på området.

Når man eier 2-3 biler, kan man kanskje ikke heller uttale seg så bastant at andre bruker for mye bil, det er for mange biler på veiene og at folk flest burde ta seg sammen ?

Du har i andre tråder også fremstått som økonomisk bevisst, det er også en av grunnene til at jeg stusser over dette. Det KAN selvsagt være du har stor likviditetet, og ikke har noe lån, men jeg går ut fra du ikke har ubegrensete økomiske midler, og da blir det jo enda dummere å ha 2-3 biler som nærmest ikke brukes.

Så du spørsmålet mitt om alkohol ?

Jeg ønsker høyere avgift på kjøp og bruk av bil. Du må gjerne legge mer i det enn jeg gjør. Men jeg får ikke gjort så veldig mye med følelsene du får av mine valg og følelsene som kommer når du prøver å forstå meg.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378539 24/01/2017 14:11
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Flex

Det der stusser jeg også på. Det hender at jeg bruker bilen både titt og ofte. Likevel ville jeg sett på det som positivt dersom drivstoffprisen hadde blitt doblet.

Men det er tydeligvis mange som ikke skjønner dette; at folk har tanker og meninger som ikke nødvendigvis gavner en selv.

Jag tycker inte att det är så ofta som folk inte förstår det men det är ju också en del tillfällen där det blir rart.

Hvis man har två bilar och köper en ny bil för att få ny radio samtidigt som man kritiserar alla andra som bruker bilen tycker jag blir rart.

Hva er motsetningen? Mener du at jeg skal ha munnkurv i debatter om dette med den begrunnelsen? Er det kun de som velger sykkel og offentlig som ikke har bil som skal få lov til å delta? Hvem er i så fall kvalifisert? Du må gjerne gjøre en betenkning rundt det i de debattene jeg skriver i.

Mener du at bilhold bør bli rimeligere både i innkjøp og bruk? Eller skriver du mest for å illustrere at jeg har liten forståelse (er dum)?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Clotho_NOR] #2378540 24/01/2017 14:14
S
skiraffen Offline
Ringrev
Ringrev
S
Nå husker jeg ikke eksakte tall, men mener det er ca 40% som sykler til jobb i Stor-København.

Kan det være man skal begynne andre steder enn "pisken" for å få fler til å sykle / bruke kollektivt ? Jeg spør fordi jeg ikke vet. Jeg aner ikke hvor mange som sykler, eller hvor tilrettelagt det er for syklister i de større byene i Norge.

Slik det er nå med elsykler så skjønner jeg ikke hvorfor ikke flere sykler. Selv om det meste er tilrettelagt for bil. Det er jo så utrolig mye kjappere enn kollektiv og veldig ofte enklere enn bil.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378541 24/01/2017 14:14
sveinaa Offline
More than words
More than words

Det är ju faktiskt så att bilbruk i många fall gör att man sparar tid och om alternativen tar för lång tid så har man ju faktiskt inte tid att göra en del ting. Så det handlar ju inte bara om en önskan om tillpassning.

Kan jeg mene noe om dette da? Med flere kjøretøy må jo jeg være en autoritet på dette området? Eller?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378542 24/01/2017 14:15
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nei. Jeg spurte for å sjekke om min forståelse av hvordan samfunnet fungerer var helt på trynet.

Det var galt av meg å skrive i absolutte former som i de aller fleste tilfeller blir feil.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Oystein L] #2378545 24/01/2017 14:22
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sitat: Oystein L
Vel, 3/4 av nærbutikker, lokale arbeidsplasser, offentlige kontorer, etc. har vel forsvunnet fra landsbygda siden det. Det er ikke lett å reversere...

Hvorfor ikke? Ville det blitt nødvendig hvis folk blir mindre mobile?

Jeg sier ikke at det er ønskelig i framtiden. Vi vil nok helst være mobile, men måten vi gjør det på bør være mer bærekraftig enn den er i dag.

Men det er ikke utenkelig at sentralisering avtar.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378546 24/01/2017 14:23
sveinaa Offline
More than words
More than words
Det undrer meg at alle bare er i mot når utviklingen sannsynligvis går den veien jeg mener. Hva med å diskutere smertegrenser? Når blir det så dyrt at noen ikke har råd til bil? Når er bil dyrt relativt til andre kostnader? Er det riktig at det skal lønne seg å kjøre bil økonomisk?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378548 24/01/2017 14:24
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Ja, jag har gjort en betenkning angående det och trots att det självklart är möjligt att ha och köra bil och vara imot en del bilbruk och diskutera det på internet så tycker jag att det blir rart om noen som argumenterar och kritiserar andras bilbruk om och om igjen har flera bilar själv och till och med köper en ny för att få en radio.

Det handlar endå lite om att leva som man lär.

Rätt rar dikotomi på slutet. Jag har hittills indirekt svarat på två saker av vad du har sagt i tråden. Jag har aldrig sagt att bilhold ska bli rimeligare i båda innkjöp och bruk och har inte alls kommenterat något alls om det i samband med dig.

Det jag har skrivit är att jag tycker att du har lite väl många bilar själv för att kritisera väldigt många andras bilbruk och att du har en rar förståelse av andras ekonomi. Några hundra kr om året i högre kontingent är tydligen väldigt dårligt men samma belopp om dagen har tydligen alla råd med.

Så väldgt billigt är det faktiskt inte att ha bil och köra den igenom bommar och betala för parkering. Alla har nog inte råd att köra in till oslo med bil dagligen.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378549 24/01/2017 14:26
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F

Kan jeg mene noe om dette da? Med flere kjøretøy må jo jeg være en autoritet på dette området? Eller?

Då får väl mena vad sjutton du vill. Hvis du vill diskutera med mig så uppskatar jag dock om du försöker hålla dig till vad jag skriver och inte något helt annat.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Clotho_NOR] #2378550 24/01/2017 14:26
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Jeg bor i København hvor drivstoff er vesentlig billigere enn hjemme i Norge,

Billigere for nordmenn, ikke for dansker. I Norge koster 1 liter bensin 0,94 % av en dagslønn, i Danmark 1,17 %.

https://www.bloomberg.com/graphics/gas-prices/#20164:United-States:USD:g

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378552 24/01/2017 14:29
progres Offline
Besatt
Besatt

Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør.
...
...

Jeg har to biler, og en i bestilling

Deete er en oppsiktsvekkende påstand. Begrunn den slik at vi som ikke bor i urbane strøk , uten tilgang til alternative transportmidler kan forstå. Men, jeg ber deg rangere deg selv innenfor listen på medfølgende bilde ( for enkelthets skyld kan du fokusere på info innenfor den gule rammen ) FØR du kommer med begrunnelsen.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378553 24/01/2017 14:29
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Hva er motsetningen? Mener du at jeg skal ha munnkurv i debatter om dette med den begrunnelsen? Er det kun de som velger sykkel og offentlig som ikke har bil som skal få lov til å delta? Hvem er i så fall kvalifisert? Du må gjerne gjøre en betenkning rundt det i de debattene jeg skriver i.

Nå går jeg sikkert i den klassiske fellen av å feiltolke det du skriver, men jeg har antatt du argumenterer for et høyere avgiftsnivå på kjøp og bruk av bil ut fra hensyn til miljøet.

Er man oppriktig bekymret for miljøet, og vil miljøverstingene til livs, bytter man ikke en bil pga "DAB-problematikk" etter MIN mening. JEG syns man da fremviser en bruk- og kast mentalitet som er miljøskadelig. Du er selvsagt ikke diskvalifisert fra å delta i debatten, det er det vel heller ingen som har hevdet ? Selv sitter jeg HELT stille i båten, da jeg reiser mye både privat og med jobb, jeg spiser kjøtt og helt sikkert en masse andre ting. Til gjengjeld sykler jeg lenger på et år enn jeg kjører bil. Det jeg reagerer på, er det JEG oppfatter som en dobbeltmoral fra din side.

Jeg har full respekt for andre i denne tråden, som bor i en forurenset by og som selv gjør hva de kan for å forurense minst mulig, stemmer på partier som fremmer sine kjernesaker osv osv.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378554 24/01/2017 14:29
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Er det riktig at det skal lønne seg å kjøre bil økonomisk?

Nei. Ikke nødvendigvis. Er det riktig å forsøke å endre dette ved å skru opp prisen på å kjøpe, eie og bruke bil, eller kunne det være en bedre løsning å gjøre kollektivtransporten bedre, billigere og mer attraktiv?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378560 24/01/2017 14:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Ja, jag har gjort en betenkning angående det och trots att det självklart är möjligt att ha och köra bil och vara imot en del bilbruk och diskutera det på internet så tycker jag att det blir rart om noen som argumenterar och kritiserar andras bilbruk om och om igjen har flera bilar själv och till och med köper en ny för att få en radio.

Det handlar endå lite om att leva som man lär.

Rätt rar dikotomi på slutet. Jag har hittills indirekt svarat på två saker av vad du har sagt i tråden. Jag har aldrig sagt att bilhold ska bli rimeligare i båda innkjöp och bruk och har inte alls kommenterat något alls om det i samband med dig.

Det jag har skrivit är att jag tycker att du har lite väl många bilar själv för att kritisera väldigt många andras bilbruk och att du har en rar förståelse av andras ekonomi. Några hundra kr om året i högre kontingent är tydligen väldigt dårligt men samma belopp om dagen har tydligen alla råd med.

Så väldgt billigt är det faktiskt inte att ha bil och köra den igenom bommar och betala för parkering. Alla har nog inte råd att köra in till oslo med bil dagligen.

Det er greit at du mener det.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2378563 24/01/2017 14:37
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Sitat: pontiff
Vel, 3/4 av nærbutikker, lokale arbeidsplasser, offentlige kontorer, etc. har vel forsvunnet fra landsbygda siden det. Det er ikke lett å reversere...

Hvorfor ikke? Ville det blitt nødvendig hvis folk blir mindre mobile?

Jeg sier ikke at det er ønskelig i framtiden. Vi vil nok helst være mobile, men måten vi gjør det på bør være mer bærekraftig enn den er i dag.

Men det er ikke utenkelig at sentralisering avtar.

Sentralisering kan helt sikkert avta, men den sentraliseringen som har skjedd i løpet av disse 40 årene kan uansett ikke reverseres (snakker da om reetablering av butikker og kommunestruktur) slik at folk greit kan tilpasse seg et liv uten bil temmelig kjapt (jfr. argumentene om "en uke" lenger opp i tråden).

Tenker da på "mor, 60" som mistet jobben da nærbutikken ble lagt ned, og nå er uten bussforbindelse til skobutikken på kjøpesenteret UTENFOR byen hvor hun nå jobber.
("alle" kjøpesenter ligger jo utenfor kommunikasjonsssentra, og har arbeidstakeruvennlige åpningstider)

Re: Dieselforbud Oslo [Re: progres] #2378564 24/01/2017 14:37
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: progres

Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør.
...
...

Jeg har to biler, og en i bestilling

Deete er en oppsiktsvekkende påstand. Begrunn den slik at vi som ikke bor i urbane strøk , uten tilgang til alternative transportmidler kan forstå. Men, jeg ber deg rangere deg selv innenfor listen på medfølgende bilde ( for enkelthets skyld kan du fokusere på info innenfor den gule rammen ) FØR du kommer med begrunnelsen.

Jeg får ikke opp linken.

Hva er oppsiktsvekkende? At jeg hevder det? Eller utsagnet?

Det er sikkert et snev av sannhet i den artikkelen. Justerer man for livsopphold (spesielt bolig) på bygda kan man allokere en del av inntektene til bilhold ICON_SMILE

http://www.dagbladet.no/kultur/oslo-eliten-er-mye-bedre-enn-sitt-rykte/66702894

Redigert av sveinaa; 24/01/2017 14:51.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Oystein L] #2378568 24/01/2017 14:45
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A
Sentralisering kan helt sikkert avta, men den sentraliseringen som har skjedd i løpet av disse 40 årene kan uansett ikke reverseres (snakker da om reetablering av butikker og kommunestruktur) slik at folk greit kan tilpasse seg et liv uten bil temmelig kjapt (jfr. argumentene om "en uke" lenger opp i tråden).

Jeg spør igjen, hvorfor ikke?

Jeg vet dette er hypotetisk, men om privatbilismen plutselig forbys og folk blir mindre mobile, hvorfor ville da ikke jobber og butikker flytte tilbake dit folk bor, og ikke holde til hvor folk kan komme til med bil?

Jeg tipper at selv mor på 60 kan komme seg til skobutikken når de skjønner de må flytte tilbake fordi kundene ikke lenger kan komme til dem.

Det er jo dette som er hele problemet med slike diskusjoner: folk antar alltid at ting forblir uendret om bilen tas bort fra regnestykket. Det gjør det så alldeles ikke. Folk og samfunn vil tilpasse seg.

Mobiliteten har fordeler og ulemper. Akkurat nå må vi se til å fjerne ulempene. Det må nok, dessverre for klagerne, en hel del pisk til.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Clotho_NOR] #2378570 24/01/2017 14:45
sveinaa Offline
More than words
More than words

Nå går jeg sikkert i den klassiske fellen av å feiltolke det du skriver, men jeg har antatt du argumenterer for et høyere avgiftsnivå på kjøp og bruk av bil ut fra hensyn til miljøet.

Er man oppriktig bekymret for miljøet, og vil miljøverstingene til livs, bytter man ikke en bil pga "DAB-problematikk" etter MIN mening. JEG syns man da fremviser en bruk- og kast mentalitet som er miljøskadelig. Du er selvsagt ikke diskvalifisert fra å delta i debatten, det er det vel heller ingen som har hevdet ? Selv sitter jeg HELT stille i båten, da jeg reiser mye både privat og med jobb, jeg spiser kjøtt og helt sikkert en masse andre ting. Til gjengjeld sykler jeg lenger på et år enn jeg kjører bil. Det jeg reagerer på, er det JEG oppfatter som en dobbeltmoral fra din side.

Jeg har full respekt for andre i denne tråden, som bor i en forurenset by og som selv gjør hva de kan for å forurense minst mulig, stemmer på partier som fremmer sine kjernesaker osv osv.

Jeg mener at innkjøp av bil og bruk av bil er for billig i Norge. Jeg mener mange kjører unødvendig. Hvorfor er det dobbeltmoral å mene dette? Og hva er relevansen til at jeg har flere biler og har en i bestilling? Ønsket mitt er at flere skal kjøre mindre bil...

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2378573 24/01/2017 14:47
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
Jeg bor i København hvor drivstoff er vesentlig billigere enn hjemme i Norge,

Billigere for nordmenn, ikke for dansker. I Norge koster 1 liter bensin 0,94 % av en dagslønn, i Danmark 1,17 %.

https://www.bloomberg.com/graphics/gas-prices/#20164:United-States:USD:g

Absolutt et godt argument, og kjøpekraft er selvsagt relevant i denne sammenhengen.

Mitt poeng er dog at JEG tror fler ville syklet hvis det var tilrettelagt for det, i alle fall i de periodene av året det er hensiktsmessig hjemme i Norge. Jeg er med på at det er fler høydemeter som skal forseres og klimaet ikke alltid innbyr til å sette seg på en sykkel klokka sjokk om morgenen, men jeg ser ingen grunn til at nordmenn som er et så aktivt folkeslag ikke skulle velge dette som et alternativ i større grad. Jeg kjøper simpelthen ikke premissen at nordmenn generelt er late.

Og hvis det er sånn at man skal avgiftbelegges for å korrigere adferden, syns jeg ikke man skal stoppe ved bilen. Så skal det også svi i langt høyere grad med alkohol, som jeg var inne på tidligere i tråden. Kan godt være det er en annen debatt, men prinsippet er det samme.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: anonym5] #2378577 24/01/2017 14:54
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Jeg spør igjen, hvorfor ikke?

Jeg vet dette er hypotetisk, men om privatbilismen plutselig forbys og folk blir mindre mobile, hvorfor ville da ikke jobber og butikker flytte tilbake dit folk bor, og ikke holde til hvor folk kan komme til med bil?

Det ville uansett ta mye mer enn en uke, og folk ville slite inntil alt var "på plass".

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378580 24/01/2017 15:01
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C

Jeg mener at innkjøp av bil og bruk av bil er for billig i Norge. Jeg mener mange kjører unødvendig. Hvorfor er det dobbeltmoral å mene dette? Og hva er relevansen til at jeg har flere biler og har en i bestilling? Ønsket mitt er at flere skal kjøre mindre bil...

Kan godt komme med ett eksempel på din dobbeltmoral.

Du er inne på at folk må tilrettelegge livene sine slik at det strengt tatt ville være unødvendig med bruk av bil. Du hevder også at den massive bilbruken fører til at infrastrukturen på vei må utvides til 6-8 felts veier.

Allikevel har du tilrettelagt ditt eget liv slik at dere MÅ ha et par biler tilgjengelig for egen bruk. I tillegg bytter du bil fordi pga bilradioen, hvilket i seg selv er direkte miljøskadelig.

Du har vært inne på at vi må tilpasse våre liv slik at kinesere, indere osv også kan øke sin levestandard, ergo må vi fire litt på våre egne krav. Du mener bare at alle andre skal endre seg, og ikke deg selv ? For jeg går ut fra at du ikke mener det er en bærekraftig utvikling hvis alle skulle kunne ha 2-3 biler og skifte dem, selv om de er moderne (dine egne ord) bare fordi du vil ha en annen teknologi på radioen i bilen ?

Side 17 av 23 1 2 15 16 17 18 19 22 23

Moderator  support