Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 16 av 23 1 2 14 15 16 17 18 22 23

Dieselforbud Oslo

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378469 24/01/2017 12:18
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
@sveinaa

Du skriver i en annen tråd "Kjører bil jeg også. Per tid moderne diesel, men ny bil med bensinmotor er bestilt. Mest pga dab tullet."

Dette er da ikke særlig miljøvennlig ? Du har en moderne bil, men skifter den allikevel, hvilket i seg selv ikke er spesielt miljøvennlig ?

Jeg siterte deg også tidligere i tråden. Er det noe du kan svare på ?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378470 24/01/2017 12:20
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: Stein
Sitat: sveinaa

Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør.

Dette er helt åpenbart fullstendig feil.

Min påstand: Dersom alle i dag hadde hatt hvert sitt private, selvstyrte helikopter som kunne eliminert kø-problematikk og fraktet en til jobben på en brøkdel av tiden man bruker med bil, ville mange argumentert med at det hadde vært totalt umulig / urealistisk for folk å gå "tilbake" til bilen.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378471 24/01/2017 12:22
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Sitat: Flex

Min påstand: De aller fleste nordmenn hadde klart seg like bra dersom feks kemner'n hadde kommet og tauet bilen. Det hadde tatt en uke eller noe for å tilpasse seg, men etter det hadde det gått som smør.

Min påstand: Dersom alle i dag hadde hatt hvert sitt private, selvstyrte helikopter som kunne eliminert kø-problematikk og fraktet en til jobben på en brøkdel av tiden man bruker med bil, ville mange argumentert med at det hadde vært totalt umulig / urealistisk for folk å gå "tilbake" til bilen.

Helikopter er for tregt. Kun teleportering duger.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: GeirK] #2378474 24/01/2017 12:26
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: GeirK

Mitt utsagn:

Du hadde med andre ord ikke tenkt igjennom utsagnet ditt. Hvorvidt man kommer seg igjennom kriser større enn ikke å eie bil, som feks tap av en ektefelle, er HELT irrelevant.

Kan vi rett og slett avskrive din "tilpasser seg i løpet av en uke eller så" som noe du bablet ut om uten å ha tilstrekkelig kunnskap om.

Mener du at mange ikke hadde klart å tilpasse seg et liv uten bil om de måtte på ca en uke?

Jeg er dog veldig enig i at det er mange kriser i livet man aldri kommer over (eller det tar lang tid å komme over) som man må lære å leve med. Og på den måten ble det en dårlig analogi.

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378476 24/01/2017 12:33
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Sannsynligvis. Samfunnet ville tilpasset seg, og man venner seg til den levestandarden man har. Det er likevel en irrelevant utopi pr. i dag. Det er naturlig å ønske å ha det så behagelig som mulig. Hvor dårlig samvittighet man får hvis ens levesett skaper ulemper for andre, lokalt eller globalt, er variabelt.

Hvis man kunne innføre helikoptersamfunnet ditt uten ulemper ift. bilbruk; ville det da være negativt at fol fikk mer disponibel fritid?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Clotho_NOR] #2378477 24/01/2017 12:35
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Clotho_NOR
@sveinaa

Du skriver i en annen tråd "Kjører bil jeg også. Per tid moderne diesel, men ny bil med bensinmotor er bestilt. Mest pga dab tullet."

Dette er da ikke særlig miljøvennlig ? Du har en moderne bil, men skifter den allikevel, hvilket i seg selv ikke er spesielt miljøvennlig ?

Jeg har to biler, og en i bestilling. Får jeg av den grunn ikke lov å mene at det er for billig med bil i Norge?

Uavhengig av det så velger jeg å pendle med sykkel og tog året rundt (jeg følger og til skole.). Livet mitt kunne vært letter, men jeg velger å gjøre noe jeg tror er smart. Jeg vet og at når jeg kan gjøre noe sånn så kan veldig mange andre gjøre det også. Det handler som oftest om den berømte dørstokkmila.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378480 24/01/2017 12:37
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Mener du at mange ikke hadde klart å tilpasse seg et liv uten bil om de måtte på ca en uke?

For meg er det så selvsagt at de fleste ikke hadde klart det at det er helt uforståelig for meg at du faktisk spør.

Gjennomsnittsfamilie med villa i et tettsted med barn i skole eller barnehage med fritidsaktiviteter, varehandel og jobb, f.eks. Døgnet har ikke mange nok timer, og kollektivtilbudet finnes/funker ikke. Man kan jo selvsagt "tilpasse seg" ved å slutte med alt annet enn jobb og skole, og bruke hele døgnet til soving, jobbing, handling og reising, men sånn vil vel ingen ha det?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378489 24/01/2017 12:51
A
anonym5 Offline
Anonym5
Anonym5
A

Gjennomsnittsfamilie med villa i et tettsted med barn i skole eller barnehage med fritidsaktiviteter, varehandel og jobb, f.eks. Døgnet har ikke mange nok timer, og kollektivtilbudet finnes/funker ikke.

Da forutsetter du at alt skal fortsette som før. Det vil det jo ikke, selv ikke på en uke. Kanskje du ville ha utsatt møbelhandlingen, kanskje barna måtte ha hoppet over en trening, eller du måtte ha ringt en kollega for samkjøre.

Jeg tror det hadde gått greit.

Anonym5
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378491 24/01/2017 12:54
Flex Offline
Veteran
Veteran

Sannsynligvis. Samfunnet ville tilpasset seg, og man venner seg til den levestandarden man har. Det er likevel en irrelevant utopi pr. i dag. Det er naturlig å ønske å ha det så behagelig som mulig. Hvor dårlig samvittighet man får hvis ens levesett skaper ulemper for andre, lokalt eller globalt, er variabelt.

Jepp, det er et ønske om å ha det så behagelig som mulig. Det betyr ikke at det er umulig å gå andre veien, eller at man ikke vil kunne tilpasse seg en endring av denne standarden.
Hvis man kunne innføre helikoptersamfunnet ditt uten ulemper ift. bilbruk; ville det da være negativt at fol fikk mer disponibel fritid?
Nei, for all del. Hadde det vært uten ulemper, ser jeg ingen problemer med det.

Men nå skaper nå engang "behageligheten" et problem i seg selv, i og med at det fører til at folk beveger seg mindre, med de ulemper det medfører.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378492 24/01/2017 12:55
C
Clotho_NOR Offline
Ivrig
Ivrig
C
@sveinaa

Jeg har to biler, og en i bestilling. Får jeg av den grunn ikke lov å mene at det er for billig med bil i Norge?

Uavhengig av det så velger jeg å pendle med sykkel og tog året rundt (jeg følger og til skole.). Livet mitt kunne vært letter, men jeg velger å gjøre noe jeg tror er smart. Jeg vet og at når jeg kan gjøre noe sånn så kan veldig mange andre gjøre det også. Det handler som oftest om den berømte dørstokkmila.

Klart du skal få lov til det. Og jeg må få lov til å undres over tankegangen din.

Du vil avgiftsbelegge bilhold på en måte som nærmest vil få dine medmennesker til å måtte velge mellom bil og mat.

Jeg går ut fra du er klar over at det er relativt miljøskadelig bare å produsere en bil, så når du da sier du skifter pga "dab-problematikken", kan jeg bare ikke se hvordan du med troverdighet skal argumentere for en slik avgiftspolitikk. Samtidig kan du forstås dithen, at kollektivtilbudet er dårlig fordi det simpelthen ikke er plass på veien, og infratrukturen må utvides til 6-8 felts vei. Samtidig har dere altså tilrettelagt livet deres slik at dere må ha minimum 2 biler.

Mulig det bare er meg som syns det er pussig.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378493 24/01/2017 12:56
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det allra mest går, vi trenger inte bil, elektrisitet, vaskemaskin, hus, syklar etc och de flesta skulle klara sig uten allt det. Det skulle nog gå utöver en del ting dock.

Hvis man tog bort alla bilar så skulle nog folk klara sig men det skulle nog bli klart mindre fritid for väldigt många.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378494 24/01/2017 12:56
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Selvsagt hadde mye latt seg gjennomføre, men jeg tror det hadde blitt vanskelig å få det til å gå opp uten å bytte fritidsaktiviteter og gjøre større inngrep i livskvaliteten.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378495 24/01/2017 12:57
Flex Offline
Veteran
Veteran

For meg er det så selvsagt at de fleste ikke hadde klart det at det er helt uforståelig for meg at du faktisk spør.

Gjennomsnittsfamilie med villa i et tettsted med barn i skole eller barnehage med fritidsaktiviteter, varehandel og jobb, f.eks. Døgnet har ikke mange nok timer, og kollektivtilbudet finnes/funker ikke. Man kan jo selvsagt "tilpasse seg" ved å slutte med alt annet enn jobb og skole, og bruke hele døgnet til soving, jobbing, handling og reising, men sånn vil vel ingen ha det?

Mener du virkelig at det er selvsagt at folk IKKE vil kunne tilpasse seg dette? Hvordan klarte folk seg før i tida?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378496 24/01/2017 12:59
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Mor mange er det nok mulig, men en stor del av befolkningen bor på steder uten brukbart kollektivtilbud.
Flytte sier du? Ja, da må du kanskje "gi bort" hus som ligger avsides til og kjøpe dyrt kollektivnært (der prisene av denne årsak vil eskallere).
Det er i praksis ulaseggjørlig, og for mange av disse blir da NAV alternativet
(og da snakker jeg ikke hobby og aktiviteter, men livsnødvendige ting som arbeid)

Redigert av Oystein L; 24/01/2017 13:00.
Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378497 24/01/2017 12:59
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Mener du virkelig at det er selvsagt at folk IKKE vil kunne tilpasse seg dette? Hvordan klarte folk seg før i tida?

Vi lever ikke før i tida, men har forandret måten vi lever på. Vi klarer ikke hoppe tilbake til 60-tallets levesett på en uke.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378500 24/01/2017 13:01
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Det beror väl på vad man menar med tillpassning.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378501 24/01/2017 13:02
Flex Offline
Veteran
Veteran

Vi lever ikke før i tida, men har forandret måten vi lever på. Vi klarer ikke hoppe tilbake til 60-tallets levesett på en uke.

Det er sant. Bare se på Anno, Farmen, Robinson og lignende programmer. Der dør jo folk i bøtter og spann.

Eller...?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378503 24/01/2017 13:04
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Det er sant. Bare se på Anno, Farmen, Robinson og lignende programmer. Der dør jo folk i bøtter og spann.

Eller...?

Er du seriøs nå?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378508 24/01/2017 13:06
Dexter Offline
Ivrig
Ivrig
Selvfølgelig vil man tilpasse seg, men vil man og er det verdt det.
Tilnærmet alt av det du eier klarer du deg uten, men ønsker du det?

Hvorfor stoppe ved privatbiler? Hva med alt annet konsum? Alle burde kun få kjøpe et sett med klær hvert år, og kun den mengden med mat som tilsvarer kaloriforbruket per dag. Og alle burde bo i leiligheter i byer, mer rasjonelt å bygge og varme opp.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Stein] #2378509 24/01/2017 13:08
Flex Offline
Veteran
Veteran

Er du seriøs nå?

Det var litt sarkasme inni bildet, ja. Men når du skriver at man ikke klarer å tilpasse seg, mener jeg at du tar grundig feil. At man kanskje har bittelitt ikkesåveldig lyst til å tilpasse seg, er noe helt annet.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Clotho_NOR] #2378510 24/01/2017 13:09
sveinaa Offline
More than words
More than words

Jeg går ut fra du er klar over at det er relativt miljøskadelig bare å produsere en bil, så når du da sier du skifter pga "dab-problematikken", kan jeg bare ikke se hvordan du med troverdighet skal argumentere for en slik avgiftspolitikk. Samtidig kan du forstås dithen, at kollektivtilbudet er dårlig fordi det simpelthen ikke er plass på veien, og infratrukturen må utvides til 6-8 felts vei. Samtidig har dere altså tilrettelagt livet deres slik at dere må ha minimum 2 biler.

Mulig det bare er meg som syns det er pussig.

Du synes nok dette er mest pussig fordi det vil slå tilbake på meg selv med økte utgifter.

Hvorfor er det ikke troverdig å argumentere for at det skal bør/må bli dyrere å kjøpe og eie bil når man selv er bileier? Da kan man jo si at kun de som feks er i skatteposisjon for formueskatt kan uttale seg om den ICON_WINK

Ja livet er tilrettelagt sånn at jeg velger å bruke andre transportmidler enn bil veldig ofte? Diskvalifiserer det å eie bil deltagelse i debatten? Eller bør jeg som bileier kun kjøre egoist sporet å argumentere for billigere bilhold og drivstoff???

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378511 24/01/2017 13:10
Oystein L Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Vel, 3/4 av nærbutikker, lokale arbeidsplasser, offentlige kontorer, etc. har vel forsvunnet fra landsbygda siden det. Det er ikke lett å reversere...
I det gamle kommunesentrumet der moder'n bor var det fire butikker innenfor 10km avstand på 70-tallet, nå er det (enn så lenge) en igjen. Alt av tjenester og arbeidsplasser (til og med selve kommunen) er "sentralisert bort". Jobber du normal dagtid går det buss hver time, jobber du i dagligvareverden er du pt stuck uten bil (med mindre du er mann 35 - og sykler hele året)

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Iselilja] #2378512 24/01/2017 13:10
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Verkar förövrigt lite rart att salgsdugnader och andra dugnader är nödvändiga som ett alternativ till högre kontingent så att alla barn kan har råd att vara med i klubbarna når alla norrmän har råd att köra bil överallt når de vill.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Oystein L] #2378513 24/01/2017 13:12
sveinaa Offline
More than words
More than words
Sitat: Oystein L

Mor mange er det nok mulig, men en stor del av befolkningen bor på steder uten brukbart kollektivtilbud.
Flytte sier du? Ja, da må du kanskje "gi bort" hus som ligger avsides til og kjøpe dyrt kollektivnært (der prisene av denne årsak vil eskallere).
Det er i praksis ulaseggjørlig, og for mange av disse blir da NAV alternativet
(og da snakker jeg ikke hobby og aktiviteter, men livsnødvendige ting som arbeid)

Det intressante er jo hvor mange prosent av befolkningen som bor på steder uten offentlig kommunikasjon. Lurer på hvor mange dette er av de som puttrer innover til diverse bysentra over det ganske land hver eneste dag.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378515 24/01/2017 13:14
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy

Er du seriøs nå?

Det var litt sarkasme inni bildet, ja. Men når du skriver at man ikke klarer å tilpasse seg, mener jeg at du tar grundig feil. At man kanskje har bittelitt ikkesåveldig lyst til å tilpasse seg, er noe helt annet.

Jeg tror ikke man hadde dødd, jeg heller. Men jeg tror ikke det hadde vært uten alvorlige konsekvenser heller.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378516 24/01/2017 13:14
Flex Offline
Veteran
Veteran
Hvorfor er det ikke troverdig å argumentere for at det skal bør/må bli dyrere å kjøpe og eie bil når man selv er bileier? Da kan man jo si at kun de som feks er i skatteposisjon for formueskatt kan uttale seg om den ICON_WINK

Det der stusser jeg også på. Det hender at jeg bruker bilen både titt og ofte. Likevel ville jeg sett på det som positivt dersom drivstoffprisen hadde blitt doblet.

Men det er tydeligvis mange som ikke skjønner dette; at folk har tanker og meninger som ikke nødvendigvis gavner en selv.

Jeg så det samme i kommentarfeltet under en sak i Adressa for et par uker siden. En fyr ble intervjuet mens han kjøpte bensin til snøfreseren sin, og sa at han gladelig betalte 20 kr literen. Det var liksom ikke måte på hvor dobbeltmoralsk han skulle være...

Re: Dieselforbud Oslo [Re: sveinaa] #2378517 24/01/2017 13:15
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Hvis alle privatbiler forsvant, ja. En mengde mennesker i Norge ville ikke kommet seg på jobb, selv etter en uke. Noen av disse jobber i skole eller barnehage, noe som ville medført at enda flere mennesker ikke hadde kommet seg på jobb.

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Re: Dieselforbud Oslo [Re: fredriks] #2378518 24/01/2017 13:16
Stein Offline
Yozo Fanboy
Yozo Fanboy
Sitat: fredriks
Verkar förövrigt lite rart att salgsdugnader och andra dugnader är nödvändiga som ett alternativ till högre kontingent så att alla barn kan har råd att vara med i klubbarna når alla norrmän har råd att köra bil överallt når de vill.

Jeg vil gjerne betale høyere kontingent i foreningene sønnen min blir med i om noen år heller enn å selge toalettpapir o.l. Er det ofte et alternativ?

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378519 24/01/2017 13:17
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A

Eller...?

Vet du ikke er seriøs, men hvis vi på et blunk skulle tilbake til dette levesettet ville millioner av mennesker dødd i løpet av kort tid. Hvem i granskauen skulle klart å produsere nok mat når knapt noen har kunnskapen om hvordan dette ble gjort før i tiden og vi er altfor mange på jorden? Og så mister vi noen millioner til med mangelen på antibiotika.

Med noen millioner mener jeg 2-3 milliarder på noen år.

Re: Dieselforbud Oslo [Re: Flex] #2378521 24/01/2017 13:20
G
GeirK Offline
More than words
More than words
G

Er du seriøs nå?

Hvis "tilpasse seg" betyr "ikke dø", vil nok de fleste klare det, selv om den gjennomsnittlige levealderen vil gå ned. Hvorfor er det en interesant diskusjon?

"The more false we destroy, the more room there will be for the true."
- Robert Green Ingersoll
Side 16 av 23 1 2 14 15 16 17 18 22 23

Moderator  support