|
|
Dieselforbud Oslo
|
Dieselforbud Oslo
16/01/2017 14:49
|
Iselilja
OP
|
OP
Noen som kommer til å drite i forbudet i morgen?
|
|
|
Re: Dieselforbud Oslo
[Re: Iselilja]
16/01/2017 14:55
|
Alpers
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Noen som kommer til å drite i forbudet i morgen? Det er sikkert mange som kommer til å gjøre det. Personlig mener jeg dette er til det bedre, selv om det er en litt snodig måte å tvangsforbedre luften på. Å kjøre dieselbil i Oslo er ingen menneskerett. Dieselbilen min blir stående på Røa.
|
|
|
16/01/2017 15:07
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
Heia Oslo kommune, de viser styrke. Har nesten lyst til å flytte inn til Oslo bare for å ha mulighet for å stemme på dem kommende kommunevalg. Har allerede overhørt flere på kontoret som gir beng i forbudet, og registrert et stort antall leserinnlegg preget av mye hat og hvor rød-grønt beskyldes for å oppfordre til dieselbilkjøp. Om TØI vil foreta målinger for å dokumentere effekten håper jeg de gjør en viss kontroll av hvor mange dieselbiler som er i trafikken under forbudet.
|
|
|
16/01/2017 16:37
|
Gråstein
Besatt
|
Besatt
Jeg tror denne karen tar kaka: http://www.dagbladet.no/kultur/i-2007-bl...selbil/66639282Bydelspolitiker fra Ullern Høyre som "ble oppfordret av Stoltenberg" til å kjøpe dieselbil i 2007. Senere skriver han imidlertid at dagens bil er fra 2012 (da avgiftene var økt igjen). Samtidig passer han på klage på eiendomsskatt (han hadde sikkert ikke fått luftet det på mange dager) og at Raymond Johansen burde betalt mer skatt siden han har større hus. Og alt dette rammer en stakkars ullernboer som lever under fattigdomsgrensen etter å ha sagt opp jobben for å jobbe med "sosialt entrepenørskap". Faen ta sosialistene! Generelt er det irriterende med politikere som glemmer sine egne meninger. De rød-grønne har denne uken glemt at de helt uten innsigelser stemte for loven som nå kan sende hjem en somalier/djiboutier. Høyresiden er på sin side happy med at ingen sjekker hva de egentlig mente da dieselavgiftene ble kuttet for 10 år siden.
|
|
|
16/01/2017 17:01
|
sveinaa
More than words
|
More than words
Bekrefter vel bare at høy IQ ikke er en faktor en kan stole på alene. Samme hvor begavet man var som ung 
Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
|
|
|
[Re: Gråstein]
16/01/2017 17:05
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Høyresiden er på sin side happy med at ingen sjekker hva de egentlig mente da dieselavgiftene ble kuttet for 10 år siden. Jeg vet ikke med hele høyresiden, men akkurat Høyre kommer fint ut av det hvis man sjekker dette: "Lavere bilavgifter Høyre støtter regjeringens forslag om å introdusere en CO2-komponent i engangsavgiften for bil. Dessverre tar ikke denne endringen høyde for andre miljøutslipp som NOx og partikler fra blant annet diesel. Høyre er svært kritisk til at regjeringen endrer avgiftssystemet men tviholder på at like mye penger som før skal kreves inn til staten. Det vil ikke føre til en høyere utskiftningstakt av bilparken. Norge har en av Europas eldste bilparker, noe som gjør den mindre sikker og mer miljøskadelig. Høyre vil foreslå en reduksjon i bilavgiftene på 250 millioner og en videre reduksjon i senere budsjetter. Det vil føre til både mer miljøvennlige biler og sikrere biler. Årsavgiften på veterankjøretøyer halveres. Denne avgiften har økt meget sterkt de siste årene. Høyre ønsker å premiere de som bruker sin fritid på å ivareta vår felles nasjonalarv også innen kjøretøy." Høyres alternative statsbudsjett 2007
|
|
|
16/01/2017 17:29
|
ket
Ringrev
|
Ringrev
La også merke til Erna Solbergs innlegg på NHO konferansen, hvor hun med meget klar tale sa at de som kjøper bil nå bør tenke seg nøye om dersom de skal ha den i flere år. Syntes det var unikt. Ut fra dagens avisartikler om dieselforbudet er det lett å se hvilke som er frp vennlige klimafornektere
|
|
|
16/01/2017 19:34
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Noen som kommer til å drite i forbudet i morgen? Dessverre ser det ut som jeg er "nødt" til det, for å kunne levere i barnehagen og samtidig møte opp på jobb i noe som ligner på rimelig tid..
|
|
|
[Re: henrikh]
16/01/2017 19:40
|
Laxeluz
Doktor, har jeg fått luz på laxen min?
|
Dessverre ser det ut som jeg er "nødt" til det, for å kunne levere i barnehagen og samtidig møte opp på jobb i noe som ligner på rimelig tid.. Transportsykkel.no
Andreas Tveit
|
|
|
16/01/2017 19:44
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag är inte insatt i detaljerna men tycker väl att det både är bra att de gör något men tror väl också att det borde påverka väldigt många negativt. Hvis noen trenger bilen och de bara har en diesel bil så får de ju problem. Känns inte väldigt bra att de först gör så att alla köper diesel för att sen förbjuda dem enkelte dager.
|
|
|
[Re: Laxeluz]
16/01/2017 19:46
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Dessverre ser det ut som jeg er "nødt" til det, for å kunne levere i barnehagen og samtidig møte opp på jobb i noe som ligner på rimelig tid.. Transportsykkel.no Det är ju inte säkert att det är en lösning.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/01/2017 20:02
|
Laxeluz
|
Det är ju inte säkert att det är en lösning. Nei, men det er i alle fall ein moglegheit. Eg bruker transportsykkel kvar dag til barnehagetransport, og i rushtida er det mykje meir effektivt enn bil. Likevel er det mange bilistar som bruker oss småbarnsforeldre som eit argument for at alle må få køyre bil overalt.
Andreas Tveit
|
|
|
[Re: Laxeluz]
16/01/2017 20:11
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Hur effektivt det er beror vel på var man bor och skall. Jag har varit i situtationer här i trondheim där bilpendling är mycket mer effektivt (snakk om kanske 1 timme extra per dag att sykla om man räknar med skifte och annat extra strul).
|
|
|
[Re: anonym22]
16/01/2017 20:12
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Høyresiden er på sin side happy med at ingen sjekker hva de egentlig mente da dieselavgiftene ble kuttet for 10 år siden. Jeg vet ikke med hele høyresiden, men akkurat Høyre kommer fint ut av det hvis man sjekker dette: "Lavere bilavgifter Høyre støtter regjeringens forslag om å introdusere en CO2-komponent i engangsavgiften for bil. Dessverre tar ikke denne endringen høyde for andre miljøutslipp som NOx og partikler fra blant annet diesel. Og det er et veldig godt poeng uansett hvilket parti som mente hva og hvilket partitilhørighet man hadde/har. Kunnskapen om at dieselbilen ikke var den miljøfrelseren bilindustrien av økonomisk egeninteresse ville ha oss til å tro var der hele tiden - alle hadde mulighet til å gjøre en selvstendig, informert beslutning.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
16/01/2017 20:34
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Også er det jo unektelig litt festlig at alle disse høyresidesympatisørene, som nå overgår hverandre i fordømming av sosialistene, tilsynelatende hadde en slik voldsom tillit til Jens at de adlød på direkten da han ba dem kjøpe dieselbil :-)
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: fredriks]
16/01/2017 22:34
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Hur effektivt det er beror vel på var man bor och skall. Jag har varit i situtationer här i trondheim där bilpendling är mycket mer effektivt (snakk om kanske 1 timme extra per dag att sykla om man räknar med skifte och annat extra strul). Om du har rigget til livet ditt slik så får du ta konsekvensene av det, synes det er en tynn unnskyldning. Vet at ikke du bor i Oslo, men mener at dette i høyeste grad er gyldig uansett hvor du bor. det blir vel et fåtall dager i løpet av et år med dette forbudet og jeg tror de aller fleste finner en løsning (annen transport/ikke transport/drite i forbudet). Jeg tror dog at det hadde vært en vel så god løsning med en voldsom oppjekking av bompengetaksten for dieselbiler disse dagene, i stedet for forbud. Da fikk de som måtte kjøre betale enten de kjører seg selv til jobb, leverer varer eller kjører pasienter. Tipper at sannsynligheten for kontroll er ganske liten i morgen, all den tid det er lov å kjøre på gjennomfartsårene.
|
|
|
[Re: Boas]
16/01/2017 22:38
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
En kombinasjon: kr 200 i bompenger, men kr 2000 i bompenger for diesel. Ikke så tidkrevende å sjekke om det er diesel. De må uansett sjekke regnr på sånne som meg som ikke har brikke. Koster visst bare noen få kroner i "arbeid" i sjekke.
|
|
|
17/01/2017 05:50
|
anderssb
Ringrev
|
Ringrev
Jeg tror dog at det hadde vært en vel så god løsning med en voldsom oppjekking av bompengetaksten for dieselbiler disse dagene, i stedet for forbud. Da fikk de som måtte kjøre betale enten de kjører seg selv til jobb, leverer varer eller kjører pasienter. Tipper at sannsynligheten for kontroll er ganske liten i morgen, all den tid det er lov å kjøre på gjennomfartsårene.
Og det er det er det byrådet i Oslo *egentlig* vil, men saken treneres av samferdselsdepartementet. http://www.dagbladet.no/nyheter/byradet-...nsning/63358702
|
|
|
17/01/2017 06:27
|
pharynx
Besatt
|
Besatt
Er det ikke fryktelig mange biler på veien idag? Sjelden jeg opplever 08:00-kø i Brynstunnelen klokka 06:30. En liten titt ut av vinduet viser laaang kø inn mot Ryenkrysset sørfra allerede.
|
|
|
17/01/2017 06:58
|
Iselilja
OP
|
OP
Folk er vel tidlig ute. Sikkert mindre sjanse for kontroller før kl 07. Det var iallefall min tanke. 
|
|
|
17/01/2017 07:03
|
stephy
Entusiast
|
Entusiast
Er vel ikke helt sikkert den private dieselbilen er den eneste synderen her. Følger med på målingene i Oslo, og det er stort sett partikkelmålingene (svevestøv) som "trigger" rød (høyt nivå) måling. Av de som bidrag til svevestøv, kan man også inkludere el biler (asfalt-, bremse- og dekkslitasje). Videre så antas det at den private dieselbilen bidrar med kun 20% av NO2 utslippene. Dvs. at skal dette monne, så må dette forbudet favne mye bredere enn kun privat diesel.
|
|
|
17/01/2017 07:21
|
kjasmas
Ivrig
|
Ivrig
Etter å ha kjørt bensinbil til jobb i Oslo i dag sitter jeg inn med inntrykket av at mange gir blaffen i dieselforbudet. På E18 var det neste trafikk som vanlig (mange dieselbiler) og på de kommunale veiene inne i Oslo sentrum var det også mange som kjørte diesel.
|
|
|
[Re: ]
17/01/2017 07:32
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Det er kanskje litt vanskelig, når bevilgende myndighet er styrt av noen som lever av billige miljøempatiske stemmer. MDG kan jo ikke bare baser seg på fundamentalistene, og da kan de vel ikke opptre helt irrasjonelt?
Hva mener du her egentlig? Ketil Solvik-Olsen er klar på at Oslo må bruke de verktøyene de har før de lar de få lov til å øke bompengene. Så da er vel Frp de med mest "skyld" i dette tiltaket.
|
|
|
17/01/2017 07:44
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Om du har rigget til livet ditt slik så får du ta konsekvensene av det, synes det er en tynn unnskyldning.
Det var da en ganske nedlatende ting å si? Man rigger aldri livet sitt med vilje slik at det blir tungvint. (med mindre du mener det å få barn er å rigge livet sitt tungvint da) Skal man bo, MÅ man ha en jobb, og man MÅ ha barnehage dersom det skal jobbes. Det er skjelden det er mulig å bo både nærme jobb og barnehage. Så da ser dagen slik ut: Arbeidsgiver vil gjerne at vi er på jobb mellom 08-16. Samvittigheten sier at man gjerne vil ha noe samvær med familie før barna skal legge seg kl 7. Så hvert minutt teller hver dag :-) Pr i dag kjører vi til jobb. Buss (som også er dyrere, har regnet på det) gir oss tilsammen en drøy time mer transporttid pr dag. Sykkel er et fullgodt alternativ sommerstid, og da sykkler vi. MEn vinterstid er det "ubeleilig" da det er litt russisk rullett hvorvidt det faktisk går an å komme seg fram på fortau og veier...og da tar det lang tid å gå hjem :-D
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
[Re: Knirkekne]
17/01/2017 08:05
|
Boas
Fiseufin
|
Fiseufin
Litt usikker på hva du opplevde som nedlatende i innlegget mitt, men jeg beklager at du leste det slik. Mitt poeng er at hverdagen i ganske stor grad er et resultat av valg vi tar. Kanskje kunne du jobbet nærmere bostedet og tjent mindre, eller bodd nærmere arbeidsplassen og betalt mer, eller gått glipp av et fint bomiljø eller fått andre ulemper. Kanskje kunne du jobbet mindre og skrudd ned behovene og fått tid til å kjøre buss og å være sammen med barn? Jeg mener ikke å kritisere valg du eller andre tar, men når de valgene rammer samfunnet (f.eks. forurensing) på en måte som samfunnet mener er utilbørlig (ref. dieselforbudet) må man justere valgene etter dette. Uten at man nødvendigvis er et offer av den grunn.
|
|
|
17/01/2017 08:13
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Kan og kan...? Jeg legger skylda på arbeidsgiver som har valgt å ha kontoret i sentrum, langt fra bebyggelse det er mulig å bosette en familie på 4 i :-)
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
17/01/2017 08:23
|
fredriks
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jag vill helst ha så kort pendelavstand som möjligt så på det är jag enig med dig. Tycker dock att du verkar lite extrem. I lite större byer så är det inte så lätt att få till väldigt kort resvei till jobb utan att betala en massa för boende och byta boende med jämna mellanrum (vilket de flesta nog helst vill slippa). Kollektivt tar ofta en del tid.
Det du svarade mig över var förövrigt en kommentar till att sykling alltid eller ofta är ett bra och tidseffektivt alternativ till bilen. Min erfaring är att det kan vara det i stora byar där trafikken går dårligt (men då tar ofta dagens pendling rätt lång tid med alla alternativ) men för väldigt många som inte bara har någon km till jobb så går det faktiskt klart snabbare att ta bilen.
När barnehagen är öppen 9.5 timmar om dagen och en arbetsdag är 8 timmar så är det också klart att man inte kan bruka spesiellt lång tid för pendling för att få det att gå ihop.
I mitt exempel över så syklade jag nestan alltid men det resulterade i en massa stress och klart mindre tid med barnen än om jag tagit bilen. Det var inte heller snakk om några väldigt stora avstand utan om jobb på andra sidan byen än där jag bor.
|
|
|
17/01/2017 08:25
|
eirikbk
Ivrig
|
Ivrig
Siden jeg selv er helårssyklist synes jeg det er deilig med mindre trafikk og eksos. Jeg har jo også dieselbil, men ingen i husstanden bruker denne til pendling (av praktiske årsaker egentlig). Men jeg synes kanskje man kunne fordelt belastningen av den fadesen dieseloppfordringen ble. Dagens nye dieselbiler skal vel være særdeles bra, etter hva jeg forstår. Så det er kanskje litt urimelig at det skal være full stopp for kun disse. For eksempel et par dager (eller fire?) i uka med kjøreforbud basert på oddetall og partall i nummerskiltet, vekselsvis annenhver gang, uavhengig av bensin/diesel. Mindre virvlestøv osv. Faste dager gjennom vinteren - mer forutsigbarhet. Noen unntak må det vel bli, f.eks. folk som får urimelig lang pendletid. Og det må vel også rigges på en slik måte at kveldsaktiviteter for dagens unge ikke blir skadelidende (for de må jo kjøres over alt), evt krav om samkjøring til aktivitetene hvor det er mulig. Blir jo unntak som er vanskelige å etterprøve/kontrollere i praksis, men man får støtte seg på de ærlige, norske folkesjela  Eller enda bedre: Moralpolitiet. Poenget må være å få redusert antallet småreiser og køståing med spyende eksos. Ikke å gjøre livet vanskelig for folk. Det er vel bare et tidsspørsmål før elbil/ hybridbiler blir enda bedre og mer effektive. Og da vil folk i enda større grad velge dette slik at det blir mindre utslipp (men fortsatt svevestøv).
|
|
|
[Re: ]
17/01/2017 08:29
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Også er det jo unektelig litt festlig at alle disse høyresidesympatisørene, som nå overgår hverandre i fordømming av sosialistene, tilsynelatende hadde en slik voldsom tillit til Jens at de adlød på direkten da han ba dem kjøpe dieselbil :-) Argumentet for diesel er det samme som argumentet for klimavtaler; lavere CO2. Der leverer diesel, gjennom høyere virkninggrad (særlig sett gjennom hele raffineringskjeden). Dieselforbudet lager så mye krøll fordi det krever at man skifter på hva som er viktig og ikke. Altså at man må forsøke å håndtere kognitiv dissonans på flere nivåer. Eller er det noe med at det CO2-greiene ikke var så viktig, eller var det noe med at ekstra leveår på lokale gamlinger er vikigere enn fremtiden til yngre laaaaangt borte? Så hadde man virkelig ment noe med solidaritet og miljø hadde man nektet el-, hybrid og bensinbiler i Oslo, men latt de som kjørte energieffektive dieselbiler få lov til å kjøre på de verste dagen. Ja, de stinker og man tar av 2 mnd levetid på 100 stk på 80+ år, men man hadde spart utrolig mye CO2! Så utrolig mye CO2 på verdensbasis ville det jo ikke blitt. Hvis det ikke ble brukt annet enn el på biler og kollektivt i Oslo, ville CO2-effekten neppe hatt avgjørende betydning for noens helse på verdensbasis. Men effekten på nærmiljøet ville vært formidabel (mer enn bare helse). Men ja, CO2 er viktig for politikerne fordi de også må gjøre noe med tallene sine internasjonalt. Ikke fordi de er så innmari opptatt av solidaritet og miljø.
|
|
|
|
|