Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Hjul vil ikke "freewheele"/spinne fritt

Hjul vil ikke "freewheele"/spinne fritt #2376094 16/01/2017 12:56
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Og jeg som trodde knirkete krank eller bråkete skiver var den mest irriterende feilen på en sykkel har tydeligvis trodd feil, vurderte å droppe hele driten ned på trikkeskinnene på fredag...

Over de siste to ukene har jeg merket gradvis, og plutselig merkbart mer, at bakhjulet ikke spinner helt fritt. Det har vært forholdsvis lite i det siste, men blitt mer og mer chainslap ved trilling, og på flater hvor man kjører rolig merker jeg at det tar en cm eller to med tråkking før jeg "tar igjen" kjedet/kassetten da den får slakk.

Hjulene fulgte med sykkelen (On-One/PlanetX), og brukes til jobbsykling og ellers i all slags vær hele året, så får nok litt juling. "Vaskes" hver dag etter bruk (dvs grundig skylling med hageslange, vaskes ca 2 ganger i uken med såpe) og oljes jevnt.

Noen tips?
Ta det fra hverandre og sjekke/rense kulelager etc?

Er selvfølgelig forberedt på at deler på vintersykkel er forbruksvare, men hadde vært greit å slippe å bytte hjul før sommeren.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Hjul vil ikke "freewheele"/spinne fritt [Re: mshoydal] #2376097 16/01/2017 13:12
Alpers Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
99 prosent sikkert er bosset ditt fullt av salt, sand, asfaltstøv og alt mulig annet dritt som kommer inn der når du sykler om vinteren. Rimeligere hjul har sjelden spesielt god værtetting, særlig ikke pakninger som hindrer en god norsk vinter og uhorvelige mengder med veisalt å trenge inn.

Du eller en sykkelmekaniker må ta fra hverandre driten, rense det og så sette det sammen igjen. Gjøres x antall ganger til hjulet er ubrukelig av den eller andre årsaker.

Vintersykling er hardt på utstyret. Pendler du hver dag vasker ting sjeldnere enn annenhver uke kan det om du er uheldig gå et hjul i året.

Henrik Alpers
Redaktør | Landevei
landevei.no
@landevei
@henrikalpers

Re: Hjul vil ikke "freewheele"/spinne fritt [Re: mshoydal] #2376104 16/01/2017 13:43
Trond Helge Offline
Ivrig
Ivrig
Høres ut som det jeg opplevde med noen rimeligere hjul, det var som Alpers sier bosset som var fullt av dritt.

Og jeg gjorde tabben å kjøpe ett hvor ting ikke kunne demonteres så lett (måtte ta av lager på motsatt side for å komme til...)

// Too many roads, too little time
Re: Hjul vil ikke "freewheele"/spinne fritt [Re: mshoydal] #2376107 16/01/2017 13:53
M
mshoydal Offline OP
Entusiast
OP Offline
Entusiast
M
Da får jeg teste demontering og rensing, har vært med på en del, så kan pensjoneres til backup reservehjul hvis det overlever vinteren - hvis det ikke overlever demonteringen min får jeg se på alternativer.

Bestiller trolig et sett fra Hunt til våren, og synes det blir litt dumt å begynne bruken i salthelvete. Tenker for egen del at det kan forbeholdes eldre hjul.

On-One Pickenflick Ti Hydr
Re: Hjul vil ikke "freewheele"/spinne fritt [Re: mshoydal] #2376491 17/01/2017 20:00
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
sjekk om bremsene ligger på

Syklister er også guds utvalgte folk

Moderator  support, Valentino