Blæh. Ser jeg må la dieselbilen stå på tirsdag og onsdag. Lurer derfor på om jeg skal kjøpe piggdekk til terrengsykkelen min, og pedaler (tør ikke sykle med klikkpedaler på isete føre). Må man sykle inn dekkene? Jeg har bare en sykkel, og har jo lyst til å unngå at den skal ta for mye skade av å bli brukt på vinteren. Noe jeg må tenke på? Noe som kan risiktere å fryse fast? Og hvordan kler man seg? Har bare 12 km til jobb. Jeg må kanskje ha lys også? Blir nesten litt mye hassle, så jeg vurderer å kjøre 200 m ulovlig for å komme meg på/av ring3.
De fleste piggdekk må sykles inn på asfalt (uten spoling eller skrens) før de dras inn i skauen og kjøres til graut. Dette for at piggene skal holde seg i dekkene og ikke fly av og skyte en kjøttmeis første gang du spinner over en knaus.
Slik det er nå, så er det kun behov for å vaske sykkelen dersom du har fått salt på den og da bør du la den stå tørt for å unngå at det fryser til. Beste måten for å unngå salt er å holde seg til sykkelstiene men, der må bu være forberedt på å møte en armada av skarpe strøstein som, av mangel på snø, kjeder seg og sikter etter dekk som de kan grave seg inn og pirke nedi slangen din når du senere minst aner det. Er det mørkt skal du sykle med lys. Du risikerer også bot dersom du ikke har dette. Vil også oppfordre deg sterkt om å redusere lysstyrken til maks minste innstilling for å unngå å blende møtende syklister. 5000lumen er til for skogen. Det samme er hodelykter (det er faktisk et krav at lys må være direkte fast montert på sykkelen). 1500lumen som blinker er også uff da det gir deg og andre en sensasjon som ikke tjener noen. Noen.
Kle deg godt men, sørg for å ha muligheten til å justere slik at du ikke blir svett. Det er ikke noe moro å stå stille og bytte slange i 10minus med svett torso.
Og angående klikkpedaler, tør du sykle på såpeglatte røtter i skogen med klikkies, så bør du føle deg trygg på is også.
Beste måten for å unngå salt er å holde seg til sykkelstiene
Enig i alt du skriver, Juffe, men du er heldig som bor utenfor Oslo. Her i byen saltes det dessverre verre på sykkelstiene, men forhåpentligvis ikke nå som det er så tørt
Iselilja, vintersykling er ikke vanskelig eller farlig, men veldig kjekt. Bare å sette i gang og gjøre det hyppigere enn hver gang det er dieselforbud og luftforurensingen er på sitt verste
Du trenger bare kjøre inn dekkene på asfalt først før du evt tar de med inn i skogen. Skal du ikke sykle til jobb gjennom skogen og over svaberg og røtter så ville jeg bare kjørt på
Ja. Det blir mye hassle for to sykkelturer hvis du ikke tror du komme til å vintersykle regelmessig. Går det ikke buss? Det beste rådet jeg kan gi om du har tenkt å sykle er å ta en prøve sykkeltur på mandag først. For å prøve ut hvor mye klær du trenger. Dette er hva jeg bruker. Selvfølgelig individuelt hvor mye klær man trenger: Jeg sykler med en vinter sykkelbukse fra merket sportfull som jeg synes er tykkere og litt varmere enn mange andre bukser jeg har som jeg føler egner seg mer for høst/vår. Blir det riktig kaldt har jeg enten ull stilongs under eller overtrekksbukse. Eventuelt Adidas joggebukse over sykkebuksa om det er riktig kaldt. Men det forutsetter at man ikke har et alt for hardt karbon sete.
På de kaldeste dagene har jeg to ull trøyer innerst, en langermet fora sykkeltrøye, så en ullgenser med glidelås på midten som er tykk men puster godt. Utenpå har jeg en sykkeljakke som er vind og vannavisende men som puster godt. Selvfølgelig i et par størrelser opp i forhold til det jeg vanligvis bruker.
På hendene velger jeg noen skikkelige vinterhansker. Fungerer også med slaloms hansker. Langrenns hansker synes jeg blir for kaldt. Men det er selvfølgelig individuelt hvor mye man fryser.
Under hjelmen har jeg en skikkelig tykk balaklava som lillebroren min fikk etter å ha tjenestegjort i Nord-Norge. En varm sykkellue fungerer også. Men et par buff til å beskytte halsen.
I stedet for å bruke penger på flate pedaler. Så ville jeg heller langt mer penger i grovere piggdekk. Om du er redd for å skli. Kan anbefale Schwalbe Ice Spiker Pro. Muligens litt overkill. Men veldig gode dekk som jeg er helt trygg på. Enda jeg i utgangspunktet også var redd for å sykle på glatta. Dekkene er dyre. Enda dyrere å kjøpe over disk i Oslo enn om du hadde hatt mulighet til å bestille over nett fra norsk nettbutikk. Men spørs om du rekker dette til tirsdagen.
Når det gjelder sykkelen din så er det klart at det ikke er helt optimalt å sykle på en veldig dyr sykkel vinterstid. Det er derfor veldig mange velger å kjøpe en billig vintersykkel fra Finn om de sykler en del vinterstid. Skal du likevel sykle disse to dagene så hadde jeg vasket sykkelen grundig med en gang jeg kom hjem fra jobb. Mange av de som sykler vinterstid investerer i mobile spylere som man kan bruke som erstatter for hageslangen. Men i ditt tilfelle som bare skal sykle et par dager så hadde jeg vasket sykkelen i dusjen/badekaret. Spylt av grundig og så godt over med grønnsåpe. Så hadde jeg nok brukt avfetting på drivverk og smurt opp på nytt. Men det er kanskje best å ta ute etterpå. Hadde også vasket dempergaffelen grundig. Tror ikke de har så godt av vintersaltet. Ideelt sett bør man nok bytte til stiv gaffel om man skal sykle om vinteren og man er redd for å slite ut demperen. Men to dager går sikkert fint. Jeg vet ikke om dette er et dårlig tips eller ikke. Men jeg hadde nok brukt teip eller noe annet til å beskytte O-ringer (nederst på demper. der demper beveger seg). Også hadde jeg bare syklet med demperen låst til jeg hadde fått vasket grundig etterpå
Ja, jeg tenkte skikkelig hardt på hvordan jeg kunne vise at det er enkelt å vintersykle og samtidig motivere en av de få kvinnene vi er så heldig å ha blant oss her på forumet
Jeg bruker alpinhjelm om vinteren. En billig fra biltema. Den gjør at knotten blir varmere. Bruker også balaklava. 2 sett med hansker (1 små av ull og et par større som beskytter mot vinden.
Lue under hjelmen, piggdekk (til/fra jobb er jo innkjøring i seg selv), lys foran og bak, slalomhansker (evt votter om det er veldig kaldt), buff og stilongs under det du bruker om høsten (om du ikke har vinter-sykkelbukse). Det som egentlig er et evt problem er føttene, blir fort iskalde tær om du har sommer-sykkelsko og overtrekk i minus 10, da ville jeg heller brukt vintersko og pedaler uten klikk. Jeg sykler terreng i skogen om vinteren og med unntak fastfrosset gjørme går det fint med varmt vann og en oljeskvett etter vask. av Bare å sette igang, lykke til !
Super X, CAAD12, FATCAAD, Ripley og på exit listen Supersix og 3T Exploro
Angående det EmilZipp skriver om beina. Nå ser det ikke ut til å bli veldig kalt de neste dagene, men hvis du bare skal pendle i nye og ne så er såne engangstovarmere kjekt til å holde føttene varme. Tynne nylonstrømper innerst, tovarmere på oversiden av føtene ved tærme og et par ullstrømper over. Og skoene selvfølgelig.
Vintersykkelentusiaster, som mange av oss er, finner selvsagt glede og nytte i å optimalisere sykkel, klær og annen utrustning. Jeg er absolutt en av dem, med uendelig mas om modeller og kombinasjoner i tråder om hansker, bukse/jakke, briller, undertøy og luer Og mange andre om sko, dekk, sykler og vedlikehold/vask.
Men man behøver ikke perfeksjonere.
Mine første vintre på sykkel var på en rimelig hybrid med 35mm piggdekk. Vasket sykkelen en gang hver vinter.
Kledde meg som for en skogstur i kjølig vær, med ull innerst. Vindtett, kort jakke, enkel Bula hjelmlue under hjelmen og et par votter. Flate pedaler. Holder egentlig i massevis og krever ikke mye utover det de fleste allerede har liggende.
Jeg gjør det superenkelt. Har bare 4 km til jobben dog.
Tar på en billig regnbukse over jobbbuksa. Den er rask å ta av og på. To lag gjør det mer enn varmt nok for meg selv om det ikke er noe foring i selve regnbuksen, trenger ikke stillongs.
Så på med boblejakke, buff og lue og vanlige vintersko.
Sykkelbutikken var stengt i dag, så da blir det uansett ikke sykling i morgen. Kunne selvfølgelig dratt på en annen sportsbutikk, men foretrekker å støtte den lokale sykkelbutikken.