Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd
Side 1 av 3 1 2 3

Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring

Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring #2375761 14/01/2017 21:29
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hva synes dere om denne?

http://www.fosna-folket.no/nyheter/2017/01/14/Reagerer-etter-flere-f%C3%B8rerkortbeslag-14057023.ece

Min umiddelbare reaksjon er at jeg er sjokkert over at voksne folk legger som premiss at skrens og sladd er en naturlig og nødvendig del av å klare seg og overleve i trafikken. Jeg mener at i det man med dagens biler får skrens så har man allerede pushet grensene alt for langt. Jeg tror at slike holdninger som vises her kan være livsfarlige ved at det gir 18 år gamle verdensmestere troen på at sleng er helt naturlig og at valgene de tar mht fart er innafor normalen. Selvsagt er mestring viktig, men det viktigste er ikke evnen til å ta inn skrens, det er derimot å være klok nok til å aldri få det.

I varaordførererens favør teller at det ser ut til at han selv skjønner at dette blir rart, men en stemme er vel en stemme....

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375764 14/01/2017 21:44
L
laurids Offline
Entusiast
Entusiast
L
Min umiddelbare reaksjon er at du på ett eller annet vis kanskje opplever krenkethet (den nå kjente folkesykdommen) og at folk må få sledde litt såframt det ikke er til fare for andre enn dem selv.

/J

I won't drink and dial anymore.
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375765 14/01/2017 21:47
F
fredriks Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
F
Jag tyckte att artikeln var rätt bra. De flesta åsikter kom fram.

Förövrigt har jag nog fått en del småsladar med diverse bilar trots att jag tycker att jag kör rätt försiktigt så att få lite träning i det tror jag är bra. Det är väl också obligatoriskt med halkkörning för att få körkört.

Nu tvivlar jag väl dock att målet med sladdingen är att träna utan det är väl mest för att ha det göy.

Det i artikeln jag reagerade mest på var
"- Det er en selvfølge at vei og parkeringsplasser ikke er egnete arenaer for lek med bil. Dette er ikke trygt eller ansvarlig for noen, fastslår distriktsleder Sør-Trøndelag, Knut Ove Børseth, i Trygg Trafikk."

Så väldigt farligt för någon är det väl inte att sladda runt på en tom parkeringsplats?

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: laurids] #2375766 14/01/2017 21:48
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Hehe... Altså jeg har også folkesykdommen krenketissmus, men denne saken? Nei, mulig total mangel av selvinnsikt her, men ser ikke den.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375767 14/01/2017 21:54
Mr Blomst Offline
Ivrig
Ivrig
La de sladde a for faan. Det er jo eneste måten å lære seg hvordan (ny)bilen oppfører seg på vinterføre. Og den forskningen Halvorsen viser til tror jeg ikke handler om kjøring på is, men heller i forbindelse med banekjøring i tørre forhold el. regn.

For et par år siden var det for øvrig en fagperson (lensmann el. en fra Statens veivesen eller noe) som uttalte seg i min favør.

Didn't anybody tell you how to gracefully disappear in a room?
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: fredriks] #2375768 14/01/2017 21:55
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Ja, artikkelen er bra. Meget bra. Mitt poeng var hvorvidt det er konstruktivt å fremstille skrens som noe som er naturlig. Jeg er altså redd for at slike utspill gjør at en ung sjåfør tenker at skrensen han fikk i går ikke er så farlig bare han får øve på skrensing. Det er også noe med at på moderne biler så må det mye til for å få skrens, på gamle bakhjulstrekkere var det kanskje noe man måtte regne med selv ved lave hastigheter.

Vi henger jo begge mye i bymarka fredrik og jeg regner med at du også hører motorbrølene fra Fjellseterveien hver gang det har kommet snø. Jeg venter bare på at en som kommer inn på veien mellom utkikkspostene deres blir påkjørt. Er jeg bare paranoid?

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375781 14/01/2017 23:09
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Da jeg var 18 var det tre typer sving: kjøreskolesving, slædd og brekkslædd. På vinterføre (dette var før klimakrisen og salthysteriet) slædda Lada hvis du tok en 90-graders sving i 20 km/t og en Kjempe-Lada slædda tilsvarende i 30 km/t. Med moderne biler med både antiskrens og forhjulstrekk hvis ungdommen er uheldig, blir det jo litt annerledes. Men de har jo gjerne litt gamle biler.

Da jeg var ung var også den vanlige måten å stoppe på sykkel å skli så lenge som mulig med låst bakhjul, for deretter slædde på stoppstedet. Dette har jeg liksom ikke gjort så mye de siste 20+ åra. Men jeg ser at ungdommen gjør det helt likt i dag. Så kanskje de kjører bil helt likt også? Ikke veit jeg, jeg er 41 år og har filla greia på hvordan de kule 18-åringene kjører bil.

Vet ikke hvor mye trening hjelper. Jeg hadde ikke slædda o.l. før glattkjøringa, men sjokkimponerte både kjørelærer og råner´n i baksetet med naturtalentet. Et stort øyeblikk. Bortsett fra at jeg ga faen. Var jo 18.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375782 14/01/2017 23:34
Skorp Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: erikskon

Min umiddelbare reaksjon er at jeg er sjokkert over at voksne folk legger som premiss at skrens og sladd er en naturlig og nødvendig del av å klare seg og overleve i trafikken. Jeg mener at i det man med dagens biler får skrens så har man allerede pushet grensene alt for langt.

Det er ikke alle biler på veien idag som har antiskrens.
Selv om du har antiskrens, kan det være nyttig å vite hva du skal gjøre om rompa glepper eller fronten sklir ut og ikke bare bli sittende der låst av frykt mens du håper på det beste.

I unnamanøver kan det også være greit å kjenne til hvordan man behandler bilen ved over eller understyring.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375801 15/01/2017 09:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Jeg bor langs en 'fjellsetervei' og hvis jeg ser hvor mange av de som kjører ut i svingene er lokale rånere (kan faktisk bare huske én - 1 - ikke-råner som har kjørt ut) så tviler jeg sterkt på at de lærer noe særlig av å sladde på parkeringsplasser.

Skikkelig digg og å henvise dem til naboen som har traktor (hvis bilen ikke er vrak).................. og som hater rånekjøringen.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375809 15/01/2017 09:42
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Kunnskap om sladd er vel akkurat like naturlig og nødvendig for å overleve i trafikken som hjelm på sykkel, eller bilbelte i bil. Dvs. at det aukar sikkerheita om det ikkje også fører til at ein tek større sjangsar.
Grunnleggande kunnskap om sladd er uansett nødvendig for å vite korleis ein skal unngå å få skrens når ein ikkje vil.

Og kva er egentlig problemet om dei lokale rånarane går av vegen på den lokale fjellsetervegen? Så lenge dei havnar i grøfta der og ikkje i fronten på ein annan bil på ein annan veg, så er vel det heilt greitt?

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375814 15/01/2017 10:13
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
For å gjøre det klart så er Fjellseterveien jeg snakker om veien forbi Byåsen butikksenter og oppover til skistua her i Trondheim. Altså går den rett gjennom et av de mest populære utfartsområdene i en av Norges største byer.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375815 15/01/2017 10:17
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Enig i at det ikke er kunnskapen og evnene til å ta i skrens som er problemet, det er jo selvsagt gunstig, men heller at feil signaler fra voksne gjør at yngre ikke tar skrens alvorlig nok. Uten å ha noen bevis så våger jeg å tro at blant kategorien dødsulykke med ung sjåfør så skyldes det ofte overmot pga manglende forståelse for konsekvensene av for høy fart enn manglende evne til å ta inn skrens.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: khadgar] #2375825 15/01/2017 11:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: khadgar
Kunnskap om sladd er vel akkurat like naturlig og nødvendig for å overleve i trafikken som hjelm på sykkel, eller bilbelte i bil. Dvs. at det aukar sikkerheita om det ikkje også fører til at ein tek større sjangsar.
Grunnleggande kunnskap om sladd er uansett nødvendig for å vite korleis ein skal unngå å få skrens når ein ikkje vil.

Noen som sier at kunnskap om sladd ikke er viktig?

Quote:
Og kva er egentlig problemet om dei lokale rånarane går av vegen på den lokale fjellsetervegen? Så lenge dei havnar i grøfta der og ikkje i fronten på ein annan bil på ein annan veg, så er vel det heilt greitt?

Neida, det samme for meg om de må kravle ut av bilen som har rullet på taket og ligger i innkjøringen min (noe som faktisk har skjedd). Det er dog mindre det samme når både jeg og naboene har barn som besøker hverandre og går langs veien, og det er nok ikke det samme i det hele tatt for de fleste når de allikevel ikke klarer å holde bilene sine på rett spor, ikke en gang på tørre veier og enten frontkolliderer eller kjører av veien................
............. dessverre har vi lokalt en veldig dyster statistikk.

I minst to tilfeller har folk 'øvelseskjørt' på vår lokale 'fjellsetervei' for så å enten kjøre av veien i høy fart (2 døde) eller frontkollidere med motkommende trafikk (1 hard skadd og livsvarig invalid, sjøføren i den andre bilen).

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375826 15/01/2017 11:09
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
For å gjøre det klart så er Fjellseterveien jeg snakker om veien forbi Byåsen butikksenter og oppover til skistua her i Trondheim. Altså går den rett gjennom et av de mest populære utfartsområdene i en av Norges største byer.

Derav en 'fjellsetervei'.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375828 15/01/2017 11:16
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Min datter tok førerkort akkurat og jeg reagerte lett undrende på glattkjøringskurset. Det foregikk på glattkjøringsbane javel, men dreide seg i stor grad om virkemåten til ABS og ESP samt noe unnamanøver. Jeg spurte om de hadde kjørt sving i større og større hastighet til det glapp, for deretter å øve på å hente inn bilen men det hadde de ikke. Da jeg spurte om de hadde lært å frikloble og styre mot skrensen så hadde heller ikke det vært endel av kurset. Ok, jeg er med på at helst skal man ikke kjøre så skrens forekommer, men i løpet av noen år bak rattet vil det oppstå situasjoner der skrens kan forekomme og da bør dette være øvd på .

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: Espen E] #2375829 15/01/2017 11:33
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Jøss. Greit nok at de lærer hvordan moderne systemer oppfører seg, men i flere timer når man først har tatt turen til en bane?!?

Vi testet jo unnamanøver med ABS på i min tid også. Noen minutter.
Var litt ekstra glatt når vi var der husker jeg, så fikk øve på rallysving også.

Uansett, de fleste triks av gamletypen får man ikke akkurat nyttegjort med forhjulstrekk, automatgir, esp og elektronisk brekk. Jall.
Unntatt rallysving da, det funker uansett.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375850 15/01/2017 14:34
sveinaa Offline
More than words
More than words
Unge bilførere får leie seg lukket bane, som alle andre, når de skal "grisekjøre". Jeg vil i alle fall ikke kjøre på samme veier og p plasser som unge bilførere kjører gris. Kan da ikke komme som en bombe at lappen ryker når det er kjent at politiet slår hardt ned!!!

Medlem i NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375869 15/01/2017 16:48
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Det er heilt klart mulig å ta livet av både andre og seg sjølv på "fjellsetervegar". Det er mange unge og eldre sjåførar som aldri skulle hatt lappen.

Men... Fjellsetervegen i Trondheim har blandt anna ein stor og stort sett ganske tom parkeringsplass ved Baklidammen. Her er det fullt mulig å få full oversikt slik at det einaste ein risikerer er å sende bilen inn i brøytekanten. I praksis fritt for risiko om ein held hastigheita nokolunde lav.

Lappen bør ryke om ein gjer noko farlig, mykje kjøring er farlig, men skrensing kan vere trygt, og då er det heller ikkje ulovlig.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375873 15/01/2017 17:16
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Parkeringsplass, islagt vann på natta etc er gode plasser for å lære seg å håndtere bil men i dagens samfunn har alt blitt så farlig. Snart må man vel ta på seg hjelm og kondom før man forlater hjemmet siden man aldri vet hva som kan inntreffe.

Da jeg var tenåring pleide vi å kjøre crosser i det lokale sandtaket og hvis politiet kom var det som regel bare kjeft å få samt beskjed om å trille hjem sykkelen. Aldri snakk om utsettelse eller beslag av førerkort.

Redigert av Syklist1; 15/01/2017 17:17.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: khadgar] #2375888 15/01/2017 18:00
erikskon Offline OP
Søk hjelp!
OP Offline
Søk hjelp!
Sitat: khadgar
Fjellsetervegen i Trondheim har blandt anna ein stor og stort sett ganske tom parkeringsplass ved Baklidammen. Her er det fullt mulig å få full oversikt slik at det einaste ein risikerer er å sende bilen inn i brøytekanten. I praksis fritt for risiko om ein held hastigheita nokolunde lav.

For det første foregår kjøringen jeg snakker om på veien. Er du litt observant vil du se utkikkspostene de setter ut f. Eks. i storsvingen
Dette foregår for det meste ganske seint, jeg er ofte ute til 10-11 noen ganger. Til tross for at det er seint på kvelden mener jeg at det er stor og økende sannsynlighet for at folk kan komme inn på veien mellom utkikkspostene og bedømt ut fra lyden snakker vi hastigheter med lang bremselengde. De kjører jo der nettopp fordi at det er glatt. Jeg har observert og hørt denne kjøringen i flere år nå. Det undrer meg at ikke politiet har tatt affære. Dersom det går uskyldige liv oppi der blir det interessant å høre hva politiet har å si. Jeg tenker at gitt omfanget av kjøringen så må noen la det gå forbi i stillhet.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375900 15/01/2017 18:48
Garpen Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Kors i all Bergen.

Jeg er jo enig med LilleEyolf!

Å kunne kjøre bil er ikke bare å oppføre seg skikkelig i rundkjøringer. Å ha begreper om hva som skjer i en sladd og hva som skjer om man kontrastyrer eller ikke er med på å gjøre deg til en tryggere og mer aktpågivende sjåfør.

En tom parkeringsplass kan fint være stedet der man innser at man ikke skal få panikk når ABSen eller antiskrensen får bilen til å hakke.

(Men Fjellseterveien er ikke stedet å teste ut en bil ...)

NOTS – Vern om terrengsykling og meld deg inn du også!

Salig er den som ikke har noe å si, men allikevel holder kjeft.
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375919 15/01/2017 19:33
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Hvor ofte må man egentlig 'øve' for å få dette i ryggmargen?

Ungdom av type mann er overrepresentert på ulykkesstatistikken.
Er det ikke rart at dersom de har ferskest sladdeerfaring eller vil det være enda verre uten disse sladdeøvelser?

Redigert av Tange; 15/01/2017 19:49. Rediger grunn: Buffests presisering
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: ] #2375920 15/01/2017 19:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Sitat: LilleEyolf
feil signaler fra voksne gjør at yngre ikke tar skrens alvorlig nok.

Seriøst?

Så når jeg overspiser meg på ribbe julaften, så sender jeg unge signaler som gjør at ikke tar fedme alvorlig nok?

Nei, men hvis du overspiser hver dag og som følge av dette har blitt overvektig så kan det hende det er tilfelle.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375922 15/01/2017 19:41
A
anonym22 Offline
Anonym22
Anonym22
A
Lykke til med å finne statistikk som underbygger at du blir tryggere sjåfør og at det blir færre ulykker av slæddeøving.
Jenter øver vel omtrent aldri på dette og de er omtrent fraværende som skyldnere i alvorlige bilulykker.

Ved jevne mellomrom blir det vurdert å droppe glattkjøringskurs fra kjøreopplæringen, da undersøkelser stadig vekk viser at de øker risikoen for ulykker.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: anonym22] #2375932 15/01/2017 20:08
A
anonym Offline
Besatt
Besatt
A
Sitat: anonymous22
Lykke til med å finne statistikk som underbygger at du blir tryggere sjåfør og at det blir færre ulykker av slæddeøving.
Jenter øver vel omtrent aldri på dette og de er omtrent fraværende som skyldnere i alvorlige bilulykker.

Ved jevne mellomrom blir det vurdert å droppe glattkjøringskurs fra kjøreopplæringen, da undersøkelser stadig vekk viser at de øker risikoen for ulykker.

I WRC rally så sladdes det da særdels mye, men ikke så høyt representert på ulykkes statistikkene.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: ] #2375938 15/01/2017 20:28
gare Offline
More than words
More than words
Sitat: LilleEyolf

Lykke til med å finne statistikk som viser at menn er er skyld i flere alvorlige ulykker enn kvinner, gitt type vei og antall kjørte km.

Det er bare å ta en tellerunde på motorveier og landeveier med 80 km/t og se hvilken andel av sjåførene som er kvinner.

http://www.dinside.no/motor/kvinner-best-i-trafikken/62028424

Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375939 15/01/2017 20:30
Juffe Offline
Besatt
Besatt
Nå kan man vel snu statistikk til å fortelle omtrent det en vil men, jeg tenker at informasjonen her er verdt å merke seg:
https://www.tryggtrafikk.no/tema/ulykkesstatistikk/ungdom-og-ulykker/

Utklipp:
-
Årsaken til at alt for mange ungdommer dør og skades i trafikken er:

Økt mobilitet
Oppsøker risikofylte situasjoner og aktiviteter i større grad enn tidligere
Ikke fullt utviklet impulskontroll. (!)
-

'...once more, and more intensity!'
Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: gare] #2375946 15/01/2017 21:01
-Jan Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!

Litt nyare sak: https://www.nrk.no/norge/nesten-bare-menn-dor-i-trafikken-1.13299417

Men det er nok riktig at menn køyrer mykje meir enn kvinner, spesielt på landevegen: "Menn kjører om lag dobbelt så langt som kvinner"

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: erikskon] #2375949 15/01/2017 21:36
K
khadgar Offline
Entusiast
Entusiast
K
Sladding i høg hastigheit på ein veg som fjellsetervegen, der det er skog på sidene og dårlig oversikt er og blir ein dårlig idé. Er det nokon her inne eller i avisartikkelen som forsvarer det?

Sladding på parkeringsplass er noko heilt anna, ein lærer litt bilkontroll, men stort sett så gjer ein det fordi det er kjekt. Går det å gjere dette på eit trygg måte? Ja klart det er mulig. Er det mulig å presentere ein stråmann av ein tullekjørar og angripe sladdig basert på det? Sjølvsagt.

Ellers har det vist seg at ein del folk ikkje forstår poenget med å legge ein god sladd. At ein del av desse er menn er eg framleis sjokkert over.

Re: Kritikk når politiet tar lappen pga toillkjøring [Re: Mr Blomst] #2375951 15/01/2017 21:38
F
Flamini Offline
Besatt
Besatt
F
Sitat: Mr Blomst
La de sladde a for faan. Det er jo eneste måten å lære seg hvordan (ny)bilen oppfører seg på vinterføre. Og den forskningen Halvorsen viser til tror jeg ikke handler om kjøring på is, men heller i forbindelse med banekjøring i tørre forhold el. regn.

For et par år siden var det for øvrig en fagperson (lensmann el. en fra Statens veivesen eller noe) som uttalte seg i min favør.

en lokal parkeringsplass blir brukt til øveleskjøring og sladding/burning/drifting. det er ikke til å komme fra at stedets pubertile 18åringer har en lei tendens til å havne i uheldige situasjoner eller på taket når de ikke har taket på driftingen

Syklister er også guds utvalgte folk
Side 1 av 3 1 2 3

Moderator  support