Velkommen på forumet!
Her er noen innspill, som i praksis er klipp og lim fra mine altfor mange ordrike innlegg

Selv ruller jeg rundt i Marka og på landeveien på en
GT Grade og kan ikke annet enn å anbefale den på det varmeste.
Sykkelproff1 har den i forskjellige versjoner til gode priser. Rammen ble
introdusert i 2015 og har rukket å bli noe av en klassiker som la grunnlag for trenden med allsidige sykler til bruk på alle underlag.
Fuji er kjent for kvalitet til rimelig pris.
Det lille jeg har lest om nye Gran Fondo virker svært lovende. Et spørsmål er om oppgitt klaring for 30mm dekk faktisk tillater piggdekk på 30mm (også ved fleks i hjul uten at rammen skrapes opp) eller smaleste krossdekk. Hvis svaret er nei, er den mindre fleksibel enn Canyon'n.
Canyon Endurace CF SL/SLX er åpenbart en spennende, allsidig sykkel som burde være ideell for mange. Har fått
god omtale, som du sikkert har lest, og attpåtil nylig vært
testet ut i cyclocross 
Om du ønsker en komfortracer med skivebremser og plass til brede dekk, kan det i tillegg til Fuji og Canyon være verdt å vurdere f.eks. BMC RoadMachine og Focus Paralane. Alle de tre sistnevnte omtales i
Cyclingtips' Birds of a feather. Paralane har dekklaring oppgitt til 35mm. Cervelos
C-serie er også svært lovende, men kostbar.
Om du skulle foretrekke en mer rendyrket rittsykkel, er det heldigvis kommet en del lekre modeller med skivebremser. Jeg har spesielt merket meg den nye
Giant TCR Advanced Disc. Blir spennende å se hva som er maks dekkbredde ramme og gaffel takler. Har selv en Giant TCR med skivebremser som jeg er svært så fornøyd med.
Focus Izalco Max har også høstet lovord, for ikke å glemme
Cervelo S3 Disc. Du vil se noen andre alternativer i
Five sexiest disc brakes bikes of 2017.
2016 er ofte omtalt som "The year of the adventure bike" og det kommer stadig flere modeller av denne fantastisk allsidige sykkeltypen som på sitt beste forener egenskaper fra både landeveis- og krossykler. Diverge er blant dem.
Denne oversikten fra august er fortsatt bra, mens
denne ferske listen også har med noen av de nyeste.
For å gjøre det hele mer komplisert, kommer det også stadig flere modeller som tar både 700c/28" og 650b/27,5" som f.eks. 3T Exploro, Mason Bokeh og Lynskey GR250.
Blir interessant å lese testen av eventyrsykler som Alpers & Co har varslet kommer i Landevei på vårparten (mars?). Testen gjelder så vidt jeg vet Genesis Datum 20, Ridley X-Trail, Cervelo C3, Canyon Endurace CF SLX, Fuji Jari og GT Grade. Kanskje andre? Fin blanding av gammelt og nytt. Alle er allsidige sykler, men like fullt designet med vekt på litt forskjellige bruksområder.
Lykke til med et skikkelig vanskelig valg!