Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....?

Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? #2375676 14/01/2017 13:58
E
Espen Nersveen Offline OP
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Heisann

Jeg har lyst til å kjøpe meg en racer som kan tilby et bredt bruksområde. Den skal først og fremst brukes på asfalt, både til langturer og kortere kveldsøkter, men når jeg ruller ut til Skansebakken i Sørkedalen så hadde det vært fint å kunne suse videre innover i Nordmarka kontra å snu og kjøre hjem igjen.

Den vil bli brukt til pendling (9 km hver vei), men ikke i det verste snøføre. Januar og Februar blir nok forbeholdt bil, men jeg må kunne få plass til 30 mm piggdekk. Dette vil vel duge bra nok på godt brøytet asfalt eller småglatte, men tørre veier? Ønsker å utvide sesongen. På vår, sommer, høst vil jeg nok bruke medfølgende 28mm slicks.

Jeg har sett på Canyon Endurace CF SL Disc 8.0 til ca. 20.000, og jeg har sett på Specialized Diverge Comp Carbon til ca. 30.000. Men nå dukket også Fuji Gran Fondo 2.3 Disc opp på radaren, veiledende 26.000, men nå tilgjengelig til 17.000. Alle har karbonramme, Shimano 105 og hydrauliske skivebremser.

Som en glad amatør så tenker jeg at jeg vil få glede av alle syklene? Er det verdt å betale så mye mer for Diverge? Fuji er vel neppe den mest sexy sykkelen der ute, men er vel en stødig doning? Fordel også at den kjøpes lokalt i forhold til service og den slags.

Jeg trenger 61 i ramme og det begrenser også utvalget noe.

Noen som har noen gode innspill her? Er Fuji et godt kjøp?

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2375680 14/01/2017 14:18
Espen E Offline
Ivrig
Ivrig
Sitat: Espen Nersveen
Heisann
Noen som har noen gode innspill her? Er Fuji et godt kjøp?

Siden Birk er min nærmeste sykkelbutikk, har jeg over tid blitt Fuji eier. Har en Tread CX/Gravel og en Roubaix racer. Som du sier ikke det mest sexy merket, men geometrien på begge mine sykler har passet mine 193 cm bra.

Fuji Gran Fondo er i mine øyne et veldig godt valg både ramme og utstyrsmessig. Shimano 105 med hydrauliske bremser er gjennomprøvd og velfungerende og kun marginalt tyngre enn Ultegra. Fuji kan åpenbart karbon og lager en rekke meget gode rammer både superlette konkurranserammer i SL serien og mer folkelige produkter til trening og langtur.
Hjulene som følger med GF 2.3 er kanskje det kjedligste i pakken, de er ikke lette, men erfaringene mine med Oval hjulene er at de er dønn solide og tåler en trøkk. Behold dem til vinter og pendlerbruk, og så kjøper duetterhvert et par lettere og mer sexy hjul til sommer og landeveisbruk.

Klarer du å leve med at det står Fuji på rammen og ikke Colnago, S-Works eller noe annet fancy så kjøper du deg, basert på min erfaring, en bunnsolid brukssykkel som gjør en like god jobb til pendling som rundt Vättern.

Til slutt, du vurdrer å kjøpe en landeveissykkel som du og ønsker å kjøre grus med. Gran Fondo modellen gjør det bra, men om du ser for deg at det kan bli mye grusveier i marka og mindre asfalt, kan du og med hell vurdere f.eks https://www.birk.no/fuji-altamira-cx-1-5-2329 og kjøre et hjulsett med slicks for landeve og et med knaster for marka og bysykling.

Redigert av Espen E; 14/01/2017 14:20.

- Ikke direkte fjærlett, men utpreget treg....
2012 On-One Scandal 29", 2013 Genesis Equilibrium 20 m/Athena 11s, 2015 Fuji Tread 1.0 LE, 1984 Nishiki International
http://instagram.com/esp1e/
Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2375713 14/01/2017 16:42
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Velkommen på forumet!

Her er noen innspill, som i praksis er klipp og lim fra mine altfor mange ordrike innlegg ICON_SMILE

Selv ruller jeg rundt i Marka og på landeveien på en GT Grade og kan ikke annet enn å anbefale den på det varmeste. Sykkelproff1 har den i forskjellige versjoner til gode priser. Rammen ble introdusert i 2015 og har rukket å bli noe av en klassiker som la grunnlag for trenden med allsidige sykler til bruk på alle underlag.

Fuji er kjent for kvalitet til rimelig pris. Det lille jeg har lest om nye Gran Fondo virker svært lovende. Et spørsmål er om oppgitt klaring for 30mm dekk faktisk tillater piggdekk på 30mm (også ved fleks i hjul uten at rammen skrapes opp) eller smaleste krossdekk. Hvis svaret er nei, er den mindre fleksibel enn Canyon'n.

Canyon Endurace CF SL/SLX er åpenbart en spennende, allsidig sykkel som burde være ideell for mange. Har fått god omtale, som du sikkert har lest, og attpåtil nylig vært testet ut i cyclocross ICON_SMILE

Om du ønsker en komfortracer med skivebremser og plass til brede dekk, kan det i tillegg til Fuji og Canyon være verdt å vurdere f.eks. BMC RoadMachine og Focus Paralane. Alle de tre sistnevnte omtales i Cyclingtips' Birds of a feather. Paralane har dekklaring oppgitt til 35mm. Cervelos C-serie er også svært lovende, men kostbar.

Om du skulle foretrekke en mer rendyrket rittsykkel, er det heldigvis kommet en del lekre modeller med skivebremser. Jeg har spesielt merket meg den nye Giant TCR Advanced Disc. Blir spennende å se hva som er maks dekkbredde ramme og gaffel takler. Har selv en Giant TCR med skivebremser som jeg er svært så fornøyd med. Focus Izalco Max har også høstet lovord, for ikke å glemme Cervelo S3 Disc. Du vil se noen andre alternativer i Five sexiest disc brakes bikes of 2017.

2016 er ofte omtalt som "The year of the adventure bike" og det kommer stadig flere modeller av denne fantastisk allsidige sykkeltypen som på sitt beste forener egenskaper fra både landeveis- og krossykler. Diverge er blant dem. Denne oversikten fra august er fortsatt bra, mens denne ferske listen også har med noen av de nyeste.

For å gjøre det hele mer komplisert, kommer det også stadig flere modeller som tar både 700c/28" og 650b/27,5" som f.eks. 3T Exploro, Mason Bokeh og Lynskey GR250.

Blir interessant å lese testen av eventyrsykler som Alpers & Co har varslet kommer i Landevei på vårparten (mars?). Testen gjelder så vidt jeg vet Genesis Datum 20, Ridley X-Trail, Cervelo C3, Canyon Endurace CF SLX, Fuji Jari og GT Grade. Kanskje andre? Fin blanding av gammelt og nytt. Alle er allsidige sykler, men like fullt designet med vekt på litt forskjellige bruksområder.

Lykke til med et skikkelig vanskelig valg!

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2375846 15/01/2017 14:05
E
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Shit.
Endte opp med å kjøpe Canyon Endurace CF SL Disc 8.0. Hovedårsaken var at den får plass til bredere dekk, i tillegg til at den er barskere.

Kommer om en måneds tid. Gleder meg helt sjukt.

Takk for tips. :-)

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2375849 15/01/2017 14:31
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Gratulerer med godt valg!

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Sepeda] #2379433 27/01/2017 20:30
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Sitat: Sepeda
Jeg har spesielt merket meg den nye Giant TCR Advanced Disc. Blir spennende å se hva som er maks dekkbredde ramme og gaffel takler. Har selv en Giant TCR med skivebremser som jeg er svært fornøyd med.

Aldri for sent å rette en feil: Har slett ikke Giant TCR med skiver, men felgbremser. Ønsker meg med skiver. Sånn.

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2379763 29/01/2017 22:34
Peter Pan Offline
Entusiast
Entusiast
Hvor brede dekk regner du med å få på Endurance'n??

"Sometimes you have to piss in a sink.."(Bukowski)
"Playing cute or drunk as fuck, his wardens could not tell the difference anymore".(Om den avdøde, kjederøykende og alkoholiserte sjimpansen Honzo)
Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Peter Pan] #2379770 30/01/2017 01:05
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
I denne tråden skriver Alpers at Endurace har plass til Challenge Gravel Grinder 38mm (!). Canyon har tidligere oppgitt 33mm.

Ser forresten ut til at Birk nå gir 35% avslag på Gran Fondo.

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2379803 30/01/2017 08:15
E
Fersking
OP Offline
Fersking
E
Snakket med Alpers om sykkelen og han snakket varmt om den, og de hadde som sagt syklet på 38 mm dekk, noe som visstnok var utrolig moro. De dekkene som følger med er 28 mm, men måler 31 og det er masse plass rundt. Til mitt bruk tror jeg disse dekkene vil være optimale, super på asfalt, men også brede nok for skogsbilveier til Kikut, Brunkollen osv.

Jeg fikk sykkelen i slutten av forrige uke og kjøpte samtidig Xerxes 30 mm piggdekk (140 pigger), fikk testet en liten kveldstime (småbarnsfar) før helgen og det var helt strålende. De dekkene ruller jo helt ellevilt bra.

Re: Fuji Gran Fondo 2.3 Disc eller ....? [Re: Espen Nersveen] #2379919 30/01/2017 12:20
Sepeda Offline
Marka-speider
Marka-speider
Ja, tror sykkelen har gode sjanser til å bli best i test av eventyrsykler som Alpers & Co. offentliggjør på vårparten ICON_SMILE

Tidligere holdt jeg en knapp på Cervelo C3, men det var før jeg fikk vite om Enduraces voldsomme dekklaring ICON_SMILE

Jeg ruller forresten også på Xerxes nå for tiden, men på Schwalbe G-One 35mm de andre årstidene.

Moderator  support, Valentino