Hadde Spark 900 RC 2015, som i all hovedsak er lik 2016-modellen.
Noen grunner til å velge Spark'n:
- To sykler i ett ettersom man enkelt kan endre geometri (krankhøyde, styrevinkel) ved å velge innstillingene high (brattere vinkler, mer aggressiv og rittorientert) eller low (slakkere vinkler, mindre aggressiv, mer stiorientert). Merkbar forskjell. Selv hadde jeg også to hjulsett satt opp med dekk for henholdsvis lett terreng/ritt og sti.
- Man kan justere begge dempere samtidig med TwinLoc-bryter på styret. (Noen elsker å ha full kontroll som TwinLoc gir, andre er mindre begeistret og foretrekker annet oppheng.)
- Anerkjent ramme i avansert HMX-karbon som det er vunnet mange gjeve seire på internasjonalt.
- Gjennomgående høy kvalitet i komponenter og lette hjul, om enn ikke de stiveste.
- Spark er blant de ledende utviklerne av terrengsykler. Mange vil synes det er spennende med sykkel fra produsent som selv driver sykkelsporten videre med nyvinninger.
-Synes den ser rå ut i svart og gult. Som en hissig bie.
Sykkelen går for øvrig som en kule, spesielt i high.
Jeg har ingen erfaring med Gavia'n, som sikkert også er en utmerket sykkel, om enn ikke med Scotts stamtavle. Har ikke sammenlignet geometri med Spark'n - det bør du gjerne gjøre.
Jeg solgte min Spark i vår fordi jeg innså at min beskjedne bruk ikke var verdt investeringen og fordi jeg forventer at annenhåndsverdien vil falle nå som Scott har introdusert ny ramme (2017) med forbedret oppheng og det jeg ser som forbedret geometri. Av samme grunn bør det være prutemonn på de brukte Spark'ene på Finn.
Nå er jeg mest på sykkel med bukkestyre og lite i terrenget, men det hender at jeg savner Spark'n sårt. I dag ville jeg vurdert sykkel med noe lengre vandring i demperne og med ramme som tillater både 27,5+ og 29" felger/dekk for maksimal allsidighet.
(Spørsmålet burde forresten vært lagt ut på underforum "Deler, sykler, utstyr og stæsj" for flest svar

)