Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Tips til bilstereo

Tips til bilstereo #2375005 12/01/2017 11:51
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Tenker å sette inn en ny stereo da ungene har ødelagt CD-spilleren og FM-radioen snart ikke gir mye glede.

Noen anbefalinger?

Må ha / bør ha:
- DAB+
- Enkel å montere/sette opp, enkel i bruk.
- Mulig å spille av fra iphone, minnepenn etc.
- Under 2000kr.

Trenger ikke:
- Super lyd, grom bass, avansert equalizer
- Tyverisikring, koder og avtagbar front
- Mulighet for å legge inn egne operativsystemer, flash, programmerbar

Ser det er en skog med muligheter for Carplay, stemmestyring via stereo og Siri +++ Bonus med div interaktivitet mot iphone via BT, men har ikke bruk for noe jeg må bruke mye tid på å sette meg inn i.

En biltelefonfunksjon som kan kobles opp mot mobilen (legges inn én gang, deretter automatisk tilkoblet med mobilen liggende i lomma) hadde vært fint.

Hva mer må man tenke på? Er det standardoppsett i koblingene, så det er plug-n-play når jeg har fått demontert dekslene - eller må jeg beregne lang tid med leting, googling og feilkjøp av overganger og plugger før jeg kan komme i gang?

jeg vil bli som jesus, gå i hvite klær.
Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375014 12/01/2017 12:30
erikskon Offline
Søk hjelp!
Søk hjelp!
Jeg hadde en av de billigste DAB+ fra Sony (tror du får den for under 1000 nå) og var veldig fornøyd med den. Da jeg fikk ny bil valgte jeg en litt dyrere fra Pioneer pga muligheten til å koble til telefon via bluetooth. Den koster vel ca 1500 nå. Begge to hadde tilsynelatende gode DAB antenner, men jeg mener å ha lest at Pioneer har spesielt godt rykte for gode antenner. Det er viktig med DAB. Best med eksterne antenne, men jeg klarer meg nå godt med antenne montert på innsiden av vinduet.

Bluetooth funksjonen på pioneer funker meget bra. Bare blåtanna står på telefonen kobler alt seg til uten trøbbel. Den store ulempen med pioneer spilleren er at den ikke har fysiske knapper for å velge kanal. Det er faktisk en betydelig ulempe og trafikkfarlig. Når jeg skal velge kanal må jeg inn og skru i en meny. Anbefaler altså litt knapper.

Dersom du har en litt nyere bil med canbus må du vel regne med å ha en form for adapter. Det er her pengene flyr. Jeg monterte også spilleren selv og klarte på veien å få en feilmedling (VW) på airbagen. Suma sumarum så skulle jeg ønske at jeg bare kjørte til Bilradiospesialisten og fikk alt montert. Det virket dyrt der og da, men hadde det ikke vært for at jeg fikk lurt til meg en nullstilling av computeren i bilen så hadde det blitt MYE dyrere enn monteringen.

Re: Tips til bilstereo [Re: erikskon] #2375042 12/01/2017 13:32
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Takker for tips! Knapper må man ha ja.. Evt stemmestyring. Men da er man vel fort inne på bratte lærekurver, feilkilder, hjerteinfarkt og hjerneblødninger.

BT som funker er bra. Tror jeg satser mot noe ala Pioneer, men med knapper. Og en innvendig antenne som fanger opp noenlunde greit er godt nok for meg også.

Satser på selvmontering, så får heller bilverkstedene evt prøve å rette opp igjen det verste.

Redigert av Rexenes; 12/01/2017 13:33.

Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375406 13/01/2017 12:38
frogstar Offline
Avhengig
Avhengig
Sitter og ser på oppgradering av bilstereo selv for øyeblikket - og det er ikke tvil om at det IKKE er snakk om plug and play! Antenneadapter, rattkontrolladapter, signaladapter, adapter mot original blåtann. Sikkert ennå flere.

Uten canbus er det vel mindre mekk, men spillerens koblinger må jo passe inn i bilens ledningsnett.

-fx

move 'zig'
Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375428 13/01/2017 13:44
R
Rexenes Offline OP
Avhengig
OP Offline
Avhengig
R
Hmm... For min del slipper jeg å tenke på antenneadapter siden jeg må kjøpe antenne med uansett. Og rattkontroll har jeg ikke fra før. Heller ikke noe BT fra før.

Tror jeg plukker ut gamleanlegget først, tar det med til en bilradioforhandler og finner en som passer til mine plugger rett og slett.

Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375429 13/01/2017 13:47
RazeFaze Offline
More than words
More than words
Sitat: Rexenes
Hmm... For min del slipper jeg å tenke på antenneadapter siden jeg må kjøpe antenne med uansett. Og rattkontroll har jeg ikke fra før. Heller ikke noe BT fra før.

Tror jeg plukker ut gamleanlegget først, tar det med til en bilradioforhandler og finner en som passer til mine plugger rett og slett.

Og der er ulempen med BMW, det er helintegrerte løsninger, så "noen" må ha fiksa noe som kan kobles sammen. Ikke plugandplay :-(
Så kanskje blir det bare en adapter med aux-inngang likevel... uelegant, men sikkert 6000 rimeligere :-D

--------------------
Happy Trails!
Jørgen
Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375502 13/01/2017 19:44
DeepFu Offline
Ringrev
Ringrev
Kjøpte i dag en Pop nano lommeradio som jeg tenkte å koble til Aux. Auxkabelen er antenne, og lades via USB. Så vi får se hvordan det funker. Driver ikke på å skifter kanal i hytt og vær. Til 399,- kan det ikke bli for galt.

Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375525 13/01/2017 21:11
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ikke tips til Bilstereo, men tips til alternativ bruk av bilstereo her:

http://terrengsykkel.no/ubb/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=2374903#Post2374903

Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375534 13/01/2017 21:24
S
Syklist1 Offline
Besatt
Besatt
S
Hvorfor ikke bare drite i radio, gå for mobil og Bluetooth?

Vi gjør det på begge bilene, radio blir ikke noe savn.

Tror DAB overgangen kommer til å koste mange lyttere, snart bare de som er 50+ som bryr seg.

Re: Tips til bilstereo [Re: Rexenes] #2375536 13/01/2017 21:35
Tange Offline
Flittig Bie
Flittig Bie
Ah, kan dere ikke slutte å poste innlegg til jeg har teppebombet hele side 1 med mine bidrag?

Moderator  support