Mange radioer er spesifisert som 220v, men hvis man kikker på omformeren (de fleste små bordradioer har jo løs "klump" nå) er det mange som har 12v ut. Da er det bare å klippe ledningen, eller lage seg en ny med riktig plugg og koble på batteriet og tut og kjør. Hverken min gamle FM-radio, eller DAB-radioen vi har nå på hytta var listet som 12v, men har fungert upåklagelig i årevis nå.
Det er nå bra mange som har omformer til 5V i dag. Antar at det har sammenheng med at 5V er "USB standarden". Jeg skal løse det ved å kjøpe en DC/DC omformer fra 12V til 5V på DX, men du kan jo også løse det med en enkel USB lader for sigarettenner. Med den løsningen blir det bare litt mer rot. Du må da ha en overgang fra 12V stikk til sigarettennerstikk.
Det er vel åpenbart på dette forumet, men jeg bare minner på den absolutte nødvendigheten av å holde styr på +/- når man skal koble
direktelikestrøm

Et bedre tips er vel å huske på å ha med et multimeter, det har stoppet opp flere ganger på hytta for meg fordi at det gikk i surr for meg og jeg ikke hadde noe instrument til å få fasitsvaret.