Forrige tråd
Neste tråd
Print tråd

Anbefalinger ruter Tenerife?

Anbefalinger ruter Tenerife? #2374650 10/01/2017 21:57
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Skal bo nærme flyplassen i sør, og tenkte å legge inn noen ruter på forhånd på GPS.

Noen anbefalinger? Regner med at de fleste turene er variasjoner rundt temaet "Teide", men ser at det går an å sykle opp fra mange forskjellige sider. Det blir kanskje for langt med rundturer opp/rundt Teide?

Har lest ymse om asfalten, bør jeg ta med mer punkteringssikre dekk enn det som typisk står på utleiesyklene, type Gatorskin e.l.? Ser ut som om man kanskje også må ut på noen grusstrekker hvis man skal unngå TF1-hovedveien?

Create the problem and sell the solution
Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2374721 11/01/2017 09:17
Flex Offline
Veteran
Veteran
Nå begynner det å bli noen år siden jeg var på Tenerife, men...

Når det gjelder Teide fra sør, har jeg prøvd TF-51 og TF-21. TF-51 er brattere og raskere (fra Playa de las Americas), men TF-21 er langt finere. Når du er kommet til toppen, kan du ta TF-38 ned til vestkysten (denne hadde ekstremt dårlig asfalt da jeg var der for knapt 4 år siden) og TF-1 videre sørover (min erfaring er at det går fint å ta denne nedover, men oppover bør man se etter en annen vei).

Alternativt kan man fortsette TF-21 og TF-24 nordøstover. Har ikke kjørt denne, men den ser fin ut på Google Maps...

TF-28 virker å være veldig fin dersom du ikke ønsker noe særlig høydemeter. Denne går på ca. 400 meter, så man får en fin utsikt over østkysten. Fikk dessverre ikke syklet noe særlig av denne.

Alternativt kan man sjekke ut vestkysten og ta TF-47 til Los Gigantes. Derfra kan man ta samme turen hjem igjen, eller forsere 1000 høydemeter opp mot Santiago del Teide.

Og dersom man først er i det området, er man nesten nødt til å sjekke ut Masca-dalen (sannsynligvis den fineste turen på øya). Vilt, svingete og BRATT (regn med 15-20% flere steder).

Bortsett fra mesteparten av TF-38 (som var veldig dårlig) la jeg ikke merke til noen spesielt dårlig asfalt.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2374902 11/01/2017 23:27
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Takk for tips, Masca-dalen ser jo veldig vakker ut sett i forhold til mye annet på øya.

Bekymringen er at disse turene gjerne blir i overkant lange å ta solo, med 130-170 km t/r og 2000-3000 hm fra flyplassen i sør.

Generelt synes jeg også det virker som om veiene mangler veiskulder, så vil forsøke så langt det lar seg gjøre å unngå de mest trafikkerte.

Nå ser jeg at Bike Point Tenerife både har lagt ut turforslag, GPS-spor og kjører guidede turer med transport og service (selv om de var litt dyre), så da blir det kanskje et par med de også yes

http://www.bikepointtenerife.com/bike-tours-tenerife/road-bike-tours

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2374943 12/01/2017 08:56
Cantona Offline
Ringrev
Ringrev
Har vært på Tenerife to ganger (familieferie i utgangspunktet), begge ganger bodde vi i Las Americas.

Sakset mitt svar fra gruppa sykkelprat på facebook:

Nå liker jeg bakker, så har aldri prøvd meg på flate ruter på to opphold, men det blir vanskelig:) Granadilla er et sikkerstikk og er fantastisk også nedover. Det er flatt oppe på Teideplatået da, men dit er det 2000hm uansett. Har fått fantastisk guiding på kart på bike experience. Ivrig nederlender der.

Bike Experience ligger i Las Americas, 200meter fra bike point, mot sjøen.

Vest og armvarmere på lomma uansett starttemp og vær nede ved sjøen. Og småpenger til en cola og espresso i Granadilla;)

Friskere nedkjøring på perfekt asfalt fra Vilaflor og direkte ned til Arona er også verdt et forsøk. Oversiktlig og trygg å gi gass i, nedkjøringen til Granadilla bør "besiktiges" på førsterunden og gis mer gass på de neste:) Jeg syns også du skal "pine" deg opp på platået. Det er mektig! Og størst sjans for å møte proffer oppå der;) gøy ned til Vilaflor også, vær obs på barnåler fra toppen og ned til Vilaflor. Har ikke punktert på mine 50 mil der nede:)

Redigert av Cantona; 12/01/2017 09:03. Rediger grunn: Smileyklipp funka dårlig

Barberer legga:)
Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2375010 12/01/2017 12:07
Flex Offline
Veteran
Veteran
Sitat: DuffMcShank
Takk for tips, Masca-dalen ser jo veldig vakker ut sett i forhold til mye annet på øya.

Bekymringen er at disse turene gjerne blir i overkant lange å ta solo, med 130-170 km t/r og 2000-3000 hm fra flyplassen i sør.

Jepp, Mascadalen er veldig fin. Fikk dessverre ikke tatt den på sykkel da jeg var der, bare med bil. Om du skal helt dit, er det nok en fordel å ta buss til nordvestsiden (Santiago del Teide, Buenavista del Norte eller deromkring). Og dersom du først er i Buenavista del Norte og har bein til det, anbefaler jeg også å ta turen vestover til fyret på vestspissen der (Punta del Teno). Veldig fin også den veien, men regn med 2-300 høydemeter hver vei.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2376333 17/01/2017 09:55
B
Berg1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Aktuell tråd:)
Reiser selv ned en uke på familieferie i uke 9, så gode tips med utreise fra Los Christianos taes i mot med takk. Ser organiserte turer koster skjorta, men de er muligens verd pengene?

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2377069 19/01/2017 16:21
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Skal linke noen turer når jeg kommer hjem, men Masca, klatringen fra Granadillo til Villaflor og TF28 er sikre vinnere så langt.

Det er også nyttig å få med seg at geometrien på eventyrsyklene de leier ut (Focus Parlane / BMC Roadmachine) er slik at man bør gå ned en størrelse fra "vanlig" racer (Supersix i mitt tilfelle). Snakket med flere som opplevde det samme.

Er for øvrig ikke overbevist om at skivebremser er det store for landeveien, ser ut til å være et vanlig problem med varmgang og tilhørende pipende/skeive skiver her nede, selv med IceTech rotor.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2377453 20/01/2017 13:47
L
La Roux Offline
Fersking
Fersking
L
Veien fra Granadillo og opp til Villaflor er den desidert finest veien jeg har syklet i utlandet(Ink. Mallorca), veldig fin asfalt(2015). TF-38 har veldig dårlig asfalt, vil ikke anbefale å sykle ned der. Var veldig dårlig asfalt oppe i krateret når jeg var der i 2015, så vi gadd ikke å sykle mer en nødvendig der heller.
Nå skal det sies at jeg sykler på 22mm dekk.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2377542 20/01/2017 18:15
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
De har nyasfaltert ca. halvparten av veien fra krysset i krateret (Parador?) og til gondolbanen, regner med de tar resten i løpet av året.

Ja, de lokale sier at TF-38 tar man kun oppover. Den "midterste" (samt minste og bratteste) av veiene ned fra Villaflor, TF-563, er visstnok også nyasfaltert, og egner seg greit nedover dersom man ikke er redd for bratte bakker. Fant også ut at TF-636 er et mye bedre alternativ for å komme seg mellom Granadillo og San Isidro, dersom man skal det. TF-64 har dårlig asfalt og mye trafikk.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2377552 20/01/2017 19:42
B
Berg1 Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
B
Takker for gode tips på ruter og veikvalitet. Noe bra steder og leie racer på i Los Cristianos?

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2377577 20/01/2017 21:40
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Bike Point Tenerife har i Playa las Americas, det er vel i praksis samme by. God erfaring med service og guiding der, bygget opp ny sykkel fordi jeg hadde bestilt 56-ramme, og lot meg deretter bytte tilbake til en 54 på minuttet et par dager senere da ryggen ikke taklet 56. Mye tips å få om lokale ruter også.

Minus for at de ikke tilbyr forsikring.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2502260 13/08/2018 20:21
C
Crassus Offline
Tørr bak øra
Tørr bak øra
C
Vurderer å teste ut Tenerife fremfor GC i jula, det kan virke som det er verdt å ta noen dager der. Er det noe spesielt sted på øya som egner seg best som base for sykling (er det Playa las Americas som gjelder)? Link gjerne også opp til noen stravaspor til anbefalte turer. Er glad i bakker så turene kan gjerne være ambisiøse.

Re: Anbefalinger ruter Tenerife? [Re: DuffMcShank] #2502271 13/08/2018 20:59
D
DuffMcShank Offline OP
Besatt
OP Offline
Besatt
D
Jeg vil nok si base i Playa las Americas er best, ja, kortest vei til flest av veialternativene. Jeg bodde i El Medano rett ved flyplassen da jeg var der sist, som jeg umiddelbart etter ankomst fant ut at var europas beste sted for vindsurfing => forblåst.

Ca. km 40-65 på denne er Masca-dalen, veldig grønn og vakker https://www.strava.com/activities/836270185

Denne går langs et platå på ca. 500 meter, forbi mange idylliske pitoreske landsbyer: https://www.strava.com/activities/838284230

Dette går vel for å være den peneste veien opp Teide, men alle veiene er egentlig bra. : https://www.strava.com/activities/835204716
Skulle gjerne tatt den lange og slake veien opp til Teide fra nord, ellers har jeg syklet de øvrige

Denne inkluderer veien fra vest opp Teide, da får man en lang rundtur ut av det hvis man sykler ned Vilaflor igjen: https://www.strava.com/activities/841796428

Guiden på en av turene jeg var med på prøvde å rekruttere meg til en rundtur rundt øya, men det ble hakket for langt for meg etter såpass mye klatring.

Merk deg at det kan være ganske kaldt på Teide-platået, gjerne helt ned i 4 grader ved dårlig vær. Jeg hadde dog ingen dager med under 12 grader der oppe.

Redigert av DuffMcShank; 13/08/2018 21:00.

Moderator  support, Valentino