Oppoverhansker til topptur
|
Oppoverhansker til topptur
09/01/2017 13:15
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg blir fort veldig varm på hendene, så jeg bruker som regel kun tynne langrennshansker oppover på topptur, men det skal ikke mye utstyrsfikling til før en har kommet i kontakt med nok snø til at de blir våte.
Hvem kan tipse meg om kun lett isolerte hansker i GoreTex eller lignende til dette bruket. Dersom de har hånleddsstropper hadde det vært helt topp, men det er kanskje for mye å be om.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
Re: Oppoverhansker til topptur
[Re: GeirK]
09/01/2017 13:17
|
larsdx
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Ingen direkte erfaring med topptur, men på fjellturer på Hardangervidda o.l. har jeg med hell brukt vanntette overtrekksvotter også hatt vanlige langrennhansker eller tovede ullvotter under, alt ettersom vær og vind.
|
|
|
[Re: larsdx]
09/01/2017 13:20
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Ingen direkte erfaring med topptur, men på fjellturer på Hardangervidda o.l. har jeg med hell brukt vanntette overtrekksvotter også hatt vanlige langrennhansker eller tovede ullvotter under, alt ettersom vær og vind. Dette har jeg tenkt på også - med tynne innerhanske i ull under, men jeg ser for meg at det blir plundrete dersom en må av med alt sammen for å fikle med noe.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: anonym22]
09/01/2017 13:25
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Der, ja! Dette kan være en god løsning. Dersom det blir varmt, kan man jo ta av hanskene og gå med dem dinglende litt til hendene har kjølt seg ned. Jeg må ofte sykle uten hansker oppover på vinteren dersom jeg har valgt dem litt for tykke for temperaturen.
|
|
|
09/01/2017 13:42
|
Øyvind V
More than words
|
More than words
Arcteryx har også et par lette hansker som kanskje er i nærheten av det du ønsker. Det jeg har av Arcteryx er av veldig høy kvalitet, så hvis det samme gjelder hansker er det prima vare dette også. Har prøvd (kun i butikk) følgende hansker, og de virker veldig ålreite: Alpha SL Glove. De har også Alpha FL Glove som er en lett isolert hanske. Blir kanskje for varm.
Redigert av Øyvind V; 09/01/2017 13:50.
|
|
|
09/01/2017 15:49
|
peprepupp
Entusiast
|
Entusiast
Når jeg går oppover, og vil ha et par hansker som jeg kan beholde på hele tiden, har jeg gode erfaringer med tynne fleecehansker og tynne arbeidshansker i skinn: Fleecehansker Skinnhansker fra Clas Ohlson Jeg liker fleecehanskene sin gode fukttransport, og føler at hendene mine holder tørre selv etter mange timer ute med graving av hurtigprofiler også videre.
|
|
|
09/01/2017 16:31
|
mathiasHM
Medlem
|
Medlem
Sealskinz lager tynne, vind og vantette hansker.
|
|
|
[Re: peprepupp]
09/01/2017 17:58
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Når jeg går oppover, og vil ha et par hansker som jeg kan beholde på hele tiden, har jeg gode erfaringer med tynne fleecehansker og tynne arbeidshansker i skinn: Fleecehansker Skinnhansker fra Clas Ohlson Jeg liker fleecehanskene sin gode fukttransport, og føler at hendene mine holder tørre selv etter mange timer ute med graving av hurtigprofiler også videre. Trådens beste forslag!!! Gore tex hansker er alt for klamme. Jeg har et par tynne OR fleece hansker som må ha vært brukt i snart 10 år. Jeg bruker fleece oppover og så har jeg et par Hestra skihansker i sekken i tilfelle det blir for kaldt. Jeg har også et par sånne arbeidshansker det lenkes til, har brukt dem som nettopp arbeidshansker, og det er super kvalitet.
|
|
|
09/01/2017 20:19
|
khadgar
Entusiast
|
Entusiast
Dette har jeg tenkt på også - med tynne innerhanske i ull under, men jeg ser for meg at det blir plundrete dersom en må av med alt sammen for å fikle med noe.
Vindvottar er ca. 0 plunder å ta av og på for å fikle med diverse. Er det relativt varmt er det nok med berre vindvottane, så kan ein variere med kva ein vil i tillegg om ein treng meir varme. Norrøna er det vel mange som likar, men har dei slutta å lage dei?
|
|
|
09/01/2017 20:21
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Gjør det noe at de tynne langrennshanskene blir våte, da?  Det er jo bare å ta på tørre hansker når du er på toppen og er ferdig med å fikle med utstyr o.l.. Jeg har god erfaring med Bjørn Dæhlie-hanskene til 79 kr på XXL. De varer lenger enn de fleste andre langrennshansker, og de puster greit. Men jeg skal ikke påstå at de er vanntette på noen som helst måte. Hanskene blir jo våte fra innsida uansett i løpet av de første 5 minuttene. Med Goretex e.l. blir de gjennomvåte enda raskere...
|
|
|
09/01/2017 20:25
|
Per-Pusling
Entusiast
|
Entusiast
Eg kan tilrå desse i kombinasjon med ein større vindvott til nedturen, eller siste strekket mot toppen om det er surt og kaldt. https://bikeshop.no/sykkelbekledning/kla...961-p0000014549Vindtette, tåler ein del våt snø og held den verste kulda ute. Eg har slitt ut fleire par, dei held om lag 60000 høgdemeter med mitt bruk.
|
|
|
09/01/2017 21:28
|
henrikh
Ringrev
|
Ringrev
Har med godt hell brukt ett par helt tynne windstopperhansker fra lowe i noen år. "vanntette" nok til at man ikke blir bløt gjennom helt uten videre, skinn i grepet. Tenk en litt barsk langrennshanske, så og si uten for. Fleecevanter funker og, men skal ikke mye vind eller snøføyk til før jeg blir kald på fingrene, ihvertfall tidlig på sesongen.
Vindvotter er gode greier men synes det blir litt mye å surre med til tider. ihvertfall når været ikke tilsier at det er nødvendig. tynne hansker på vei opp, vanlige hansker/votter i sekken synes jeg er fint på middels til godværsdager.
|
|
|
09/01/2017 21:50
|
perbl
More than words
|
More than words
Jeg kjøpte for et par sesonger siden et par Dynafit Mercury på et bra tilbud, primaloft-fyll og innebygd vindvott.
De har holdt veldig bra for meg, men er ikke vanntette, så i regnlignende forhold blir de fuktige, men har ikke klart å bli våt fra utsiden med dem på ski.
Ikke supervarme, men duger helt fint for det meste. Ser de koster endel nå, så er vel litt avveining av hvor mye penger man vil bruke, tipper det finnes bedre alternativ til fullprisen.
Per B.
|
|
|
[Re: anderfo]
09/01/2017 22:26
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Gjør det noe at de tynne langrennshanskene blir våte, da?  Det er jo bare å ta på tørre hansker når du er på toppen og er ferdig med å fikle med utstyr o.l.. Ja. Bytter alltid til kjørehansker når jeg skal ned igjen, men synes det er ubehagelig å gå med våte hansker, og så endrer jo ofte temperatur og vindhastighet seg etterhvert som en vinner høyde.
|
|
|
10/01/2017 09:02
|
DeepFu
Ringrev
|
Ringrev
|
|
|
10/01/2017 10:30
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Jeg blir fort veldig varm på hendene, så jeg bruker som regel kun tynne langrennshansker oppover på topptur, men det skal ikke mye utstyrsfikling til før en har kommet i kontakt med nok snø til at de blir våte.
Hvem kan tipse meg om kun lett isolerte hansker i GoreTex eller lignende til dette bruket. Dersom de har hånleddsstropper hadde det vært helt topp, men det er kanskje for mye å be om. Til topptur bruker jeg sykkelhansker, og gjerne et ekstra par i sekken hvis de blir våte. Kan og finne på å gå med kun ull innerliner https://www.devold.com/nb-NO/innerliner/?p=606-630&c=950 eventuelt at jeg bruker de inne i sykkelhanskene. Fungerer fint til mitt bruk.
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
10/01/2017 14:05
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har forfryst noen fingre på tur i sludd-føre og sterk vind iført våte langrennshansker og forstår behovet for vanntette hansker svært godt.. For noen år siden kjøpte jeg noen Sealskinz som jeg dessverre klarte å brenne hull på under klopping i Nordmarka i fuktig vær. Problemet med dem var at de ble fort klamme på innsiden, og de var ikke så lange ved håndleddet så vannet fant en annen vei inn.
Tynn ull og vindvotter høres for meg ut som en god kombo, vindvottene kan komme godt med om været er skikkelig bedrøvelig lenger opp eller slår om raskt.
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/01/2017 14:11
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Jeg har forfryst noen fingre på tur i sludd-føre og sterk vind iført våte langrennshansker og forstår behovet for vanntette hansker svært godt.. For noen år siden kjøpte jeg noen Sealskinz som jeg dessverre klarte å brenne hull på under klopping i Nordmarka i fuktig vær. Problemet med dem var at de ble fort klamme på innsiden, og de var ikke så lange ved håndleddet så vannet fant en annen vei inn.
Tynn ull og vindvotter høres for meg ut som en god kombo, vindvottene kan komme godt med om været er skikkelig bedrøvelig lenger opp eller slår om raskt. Jeg er i ferd med å ende der også. Tynn ull med skall over er jo i bruk andre steder på kroppen. Takk for alle svar så langt.
|
|
|
[Re: Anders A-R]
10/01/2017 14:19
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Jeg har forfryst noen fingre på tur i sludd-føre og sterk vind iført våte langrennshansker og forstår behovet for vanntette hansker svært godt.
Nå blir man gjerne like våt av svette som av snø, så vanntette hansker hjelper ikke stort - snarere tvert i mot da de er enda tettere. Langrennshansker blir våte på treningsøkt uten noen som helst kontakt med snøen. Problemet med hansker (vs. votter) er at hvis man tar de av seg litt og blir litt kald på fingrene, kan det bli vanskelig å få opp varmen igjen. Særlig hvis hanskene er våte. Votter er uovertrufne i så måte. Reservehansker/votter må man ha med på tur. Løsning med overtrekksvotter liker jeg også. Da har jeg med flere ulike ullvanter/ullvotter til å ha under, som nesten ikke tar plass i sekken, både som skift og regulering.
|
|
|
10/01/2017 14:30
|
GeirK
OP
More than words
|
OP
More than words
Problemet med hansker (vs. votter) er at hvis man tar de av seg litt og blir litt kald på fingrene, kan det bli vanskelig å få opp varmen igjen.
No kidding. Jeg har hatt mine andeler ski- og sykkelturer der jeg har måttet bevege meg et stykke med nyttet neve inni hanskene og hanskefingrene dinglende løse.
|
|
|
10/01/2017 15:28
|
anderfo
Besatt
|
Besatt
Tynn ull tror jeg du vil slite høl i ganske kjapt, med mindre du går uten staver. Det er ihvertfall min erfaring. Tynn ull og vindvotter har jeg gjerne/alltid i sekken, men jeg ville i utgangspunktet satset på noe som tåler litt mer.
|
|
|
10/01/2017 15:48
|
DesmoSkier
Besatt
|
Besatt
Jeg bruker disse både til sykling i vått/kjølig vær og til traskingen oppover på topptur. https://www.fjellsport.no/merker/a-g/gor...llow-black.htmlDet eneste jeg er passelig fornøyd med er at tommelen er litt kort i forhold til resten av hansken (dvs. at jeg kan bli litt kald på tommelen når jeg holder rundt et sykkelstyre).
Helge StravaKjøper: XG-1199-kassett, send PM
|
|
|
10/01/2017 19:12
|
Anders A-R
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå blir man gjerne like våt av svette som av snø, så vanntette hansker hjelper ikke stort - snarere tvert i mot da de er enda tettere. Langrennshansker blir våte på treningsøkt uten noen som helst kontakt med snøen. Problemet med hansker (vs. votter) er at hvis man tar de av seg litt og blir litt kald på fingrene, kan det bli vanskelig å få opp varmen igjen. Særlig hvis hanskene er våte. Votter er uovertrufne i så måte. Reservehansker/votter må man ha med på tur.
Ikke uenig i det, men det er nok veldig individuelt hvor mye man svetter på henda. Jeg har sjelden hatt noe problem med at jeg blir våt fra innsiden og ut i hansker. Resten av kroppen derimot....
| Styreleder i NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"
|
|
|
10/01/2017 23:03
|
oysandr
Avhengig
|
Avhengig
Jeg pleier å bruke bomullsvanter fra h&m som koster en slikk og ingenting - egentlig helt ned til ca 10 minus..
Rundt null hender det jeg bruker tynne stretchy arbeidshansker som er gummiert på innsiden.
Er det kaldt, og ved lavt aktivitetsnivå har jeg såklart ull under vindvotter.
Fryser igrunn sjeldent på fingrene..
Take Care!
|
|
|
11/01/2017 06:56
|
Knirkekne
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Jeg har et par hummerfotter fra Craft som fungerer veldig fint også på skitur. Litt hanske, litt vott og de er delvis vannavstøtende.
Hummerskall med løs innerhanske (med fem fingre)i ull eller fleece.
Strange women lying in ponds distributing swords is no basis for a system of government.
|
|
|
11/01/2017 08:07
|
oyvinsr
Ringrev
|
Ringrev
Jeg har planer om å kjøpe en Dynafit Mercury Glove til oppoverbruk, og nedover når det ikke er spesielt kaldt. Den er lett isolert, og virker til å være ålreit til å manøvrere spenner og bindinger med.
|
|
|
12/01/2017 11:51
|
JanHelge.
Fersking
|
Fersking
Venta Glove frå Arcteryx er det beste eg har funne så langt til oppovertopptur. Dei er vannavsiande nok til at det går an å bakse litt i snøen og fikle med snødekt utstyr utan å bli våt, samt at dei pustar bra i forhold til gore tex hanskar. Hvis det ikkje er kaldare enn -5 held dei som einaste par for turen. Sjølv om tørre hansker/vottar alltid må vere med i sekken. Vottar blir for mykje kav, og dårlig grep på stav når ein ikkje brukar løkker på stavane. http://www.arcteryx.com/product.aspx?cou...del=Venta-Glove
|
|
|
12/01/2017 12:55
|
erikskon
Søk hjelp!
|
Søk hjelp!
Nå er det jo nevnt veldig mye bra hansker her og OR er blant dem, men trekker dem likevel frem som en produsent som jeg mener lager spesielt gode hansker og som er kjent for å være spesielt gode på hansker (basert på nettsynsing). "Alle" lager hansker nå og mange lager gode, men det er ikke mange bortsett fra Hestra som har så mye å vise til som OR, Her bør du finne hansken for nøyaktig ditt behov: https://www.outdoorresearch.com/en/mens/gloves.html/ Min ydmyke mening er at hanskene fra for eksempel Norrøna og Arcteryx er uforholdsmessig dyre sammenlignet med det du kan få fra produsenter som har spesialisert seg på hansker i mange tiår. Som Hestra og OR.
|
|
|
|
|