Sturmfist 5 på lager noe sted?
|
Sturmfist 5 på lager noe sted?
09/01/2017 12:27
|
Raoul Duke
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Jeg trenger noen nye vinterhansker, og disse står på toppen av lista, men det ser ut som bikeshop/sykkelkomponenter har sluttet å selge dem.
Noen som vet om de har gått ut av produksjon eller er de fremdeles mulig å få kjøpt?
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
Re: Sturmfist 5 på lager noe sted?
[Re: Raoul Duke]
09/01/2017 13:31
|
baronKanon
Valgets kvaler
|
Valgets kvaler
Ikke gått ut av produksjon, men kan være tilgjengelighetsproblemer. BCSport har dem heller ikke på nettsiden sin nå.
|
|
|
09/01/2017 14:47
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Dette er utmerkede hansker Har tidligere forekommet at bl.a. G-Sport og Intersport har hatt hansken i butikk selv om den ikke er oppført på nettsidene. Kanskje ringe rundt og høre? Sport1 har også nå og da 45nrth-varer som ikke fremkommer på nettsiden. Den varmere varianten Sturmfist 4 er forresten på salg på Intersport i Oslo sentrum (størrelse 7 og 8) mens anonymous22 selger et par i størrelse 9.
|
|
|
09/01/2017 15:37
|
Raoul Duke
OP
Avhengig
|
OP
Avhengig
Takk for tips Sepeda. Har sett på Sturmfist 4 også, men jeg har vel egentlig kommet frem til at Sturmfist 5 passer bedre til vestlandsvinter. Svært sjelden det bikker 10 blå der jeg bor, kanskje ett par dager i året.
"Everybody has a plan until they get punched in the face"
- Mike Tyson
|
|
|
[Re: Sepeda]
09/01/2017 21:05
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Str. 7,8 og 9. Da må du ha små hender. Jeg har små hender og fikk et par 5 i str. 9 som ikke er akkurat romslige. Ellers imponerer hanskene ikke. Alt for klumpete på innsiden. Sikkert greit for å forhindre varmetap mot rattet, men hvis man bruker skumholker er det smør på flesk og det kjennes som man mister totalt kontakten med rattet.
Kan tenkes at de blir degradert til arbeidshansker i bilen.
|
|
|
[Re: Tange]
09/01/2017 21:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Sturmfist 5 synes jeg fungerer både på bukkestyre og flatt styre, men de er mer solide enn alminnelige sykkelhansker, ja. Geiteskinn i håndflåte og fingre gir en annen følelse og minner mer om MC-hansker. Og små i størrelsene, i likhet med 45nrth-skoene. Ettersom bar mitts ikke fungerer optimalt på bukkestyre (kan ikke ligge i bukken) og Sturmfist 4 blir for klumpete, er Sturmfist 5 varmeste allround løsning jeg har funnet. I kaldt vær tviler jeg på at skumholker kompenserer særlig for varmetap i forhold til hva disse hanskene gjør. D.v.s. jeg vet at effekten av skumholker ikke kan sammenlignes med god isolasjon i hanskene, siden jeg har skumholker på 29er'n  Sturmfist 5 som arbeidshansker i bilen setter jeg på tøysekontoen 
|
|
|
10/01/2017 19:51
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har prøvd dem som alternativ til BikeTec-hummer. BikeTec sine er fine på omtrent alle områdene bortsett fra når det blir for varmt, typisk rundt 5 blå (kanskje 10), da er de for tette (varme) og blir svette. Men de fungerer utmerket ned mot 20 blå. Blir det kaldere bruker jeg gjerne hansker med (vind)votter over, fordi jeg synes det er kjekt med to lag og et innerlag som er godt nok (tynt nok) til å kunne fikle litt uten å måtte ta av alt. Jeg har syklet i kaldere enn 30 minusgrader uten at jeg har hatt følelsen av at kulden kommer fra 'innsiden'. Sikkert mulig at andre har andre erfaringer, men for meg må hansken/votten beskytte mot kulda utenfra og det er egentlig uavhengig av temperaturen. Og så er det viktig at hansken/votten er noenlunde i balanse. Ingen vits med en hanske som holder fingrene varme men som ikke er varm nok til å beskytte tommelen, eller en hanske som får lillefingeren til bli en ispinne. 45north SF 5 er små og korte i fingrene og tommelen strammer seg fort. Også pga. at de har mye gods på innsiden. Fruen får prøve dem, men hun er lengre i fingrene  enn meg så jeg er redd de må strykes fra tøysekontoen  .
|
|
|
10/01/2017 20:23
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Imponerende at du sykler i minus 30. Har selv bodd noen år i en nordlig by der temperaturen i perioder dykket ned i minus 30-35 og en sjelden gang 40. Jeg opplevde det som tilnærmet umulig å holde varmen på sykkel uansett utrusting i slike temperaturer  Slike forhold medfører også akutt fare for forfrysning der en måtte ha åpen hud i fartsvind. Synd at du er misfornøyd med 45nrth og Sturmfist, som ellers i verden er anerkjent for ypperste kvalitet i både materiale og utførelse. Jeg greier bare ikke å ta alvorlig sammenligningen med Bike-Tec. Den åpenbare løsningen er jo selvsagt å selge hanskene. De går nok raskt
|
|
|
10/01/2017 20:40
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Har ikke tenkt på det siste, liker jo å gå for kvalitet når jeg har muligheten. Og kvalitetsmessig er det jo ikke noe å utsette på hanskene, det er funksjonen som jeg ikke er imponert av. Viktig å poentere, det er ikke kvaliteten som er dårlig, tvert imot.
Eneste utfordringen med å sykle i slik kulde er 'ekstremitetene', hender og føtter. Ansiktet klarer seg utmerket med litt vaselin, kroppen trenger jo ikke særlig mer enn det man bruker når det er 15 grader varmere sålenge man er i bevegelse. På føttene bruker jeg helt vanlige canadian boots, til og med Lidl-utgaven duget til det, og platformpedaler. Hendene går bra med en god tolagsløsning, men både hender og føtter blir soleklart litt klumpete og man mister finfølelsen. Nå har det blitt langt mellom årene hvor det er skikkelig kaldt, men jeg trur at jeg nå heller ville gått for en løsning med sånne engangsvarmere for hendene og føttene for å kunne gå ned på isolasjonen og få tilbake litt mer av finfølelsen. Selv om den bare sitter i huet. Man drar jo uansett ikke på en fartsfylt 3-4 timers stitur når det er så kalt. Da gjelder det bare å komme seg ut og nyte naturen og sola.
|
|
|
10/01/2017 20:43
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Apropos. Akkurat som Lidl-bootsene så er det en gang i blant at noen lager noe godt til en drittpeng. BikeTec sine hummerhansker er etter min mening en av dem. Trur jeg har ennå to par ubrukte liggende. Rulerer mellom to par ellers.
|
|
|
10/01/2017 20:52
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Beklager - jeg har bare litt vanskelig for å ta deg alvorlig etter at du lovpriste landeveisdekk på is i en annen tråd  Strever med å forstå når du tøyser og når du er alvorlig. Oppfordrer som sagt til å legge hanskene ut til salgs - la andre få glede av dem.
|
|
|
10/01/2017 21:24
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Akkurat ja, landeveisdekkene står fortsatt på jobbsykkelen hvis du lurte på.
|
|
|
10/01/2017 21:41
|
Sepeda
Marka-speider
|
Marka-speider
Ja, jeg lurer vel litt på hvor i landet du bor siden du både sykler til jobb med landeveisdekk og sykler turer i minus 30 Neida, bare tuller. Det går jo utmerket med landeveisdekk mange steder i landet nå, om en er forsiktig der det måtte være litt is. Selv holder jeg meg til 45nrth Xerxes 30mm med gummi som griper godt på kaldt føre og pigger som tar nedpå i svingene. Føler meg en smule tryggere da.
|
|
|
11/01/2017 08:10
|
Tange
Flittig Bie
|
Flittig Bie
Ikke mange steder som har både temperaturer ned mot minus 30 (noe som vi ikke har vært i nærheten av de siste åra, trur -23 er det kaldeste de siste 5 åra) og som har jevnt over veldig ustabilt vintervær, nei (igjen de siste 5-6 åra).
Vil jo ikke nekte for at pigger eller bare noe profil gir bedre grep, men commutertråden handler vel så mye om opplevelse, erfaringer og endringer i været (og mye mer). Og der hvor jeg syklet flere måneder med langbukse før så har den omtrent ikke vært i bruk de siste åra; der hvor jeg brukte softshelljakke i flere måneder har jeg de siste åra stortsett klart meg med en vindvest (alt. vindjakke). Kanhende dette blir året hvor jeg ikke gidder å ta meg bryet til å bytte dekk/hjul på pendlersykkelen.
Selvfølgelig skjønner jeg at noen vil stusse på det med landveisdekk, og om jeg er en tulling (det er jeg), men det handler mellom reglene mer om disse endringene i været.
Og akkurat nå, 'full storm' og det laver ned.
|
|
|
|
|