Jeg sykler daglig året rundt og gjør det slik:
-Tilnærmet vanntette sko med høy ankel reduserer faren for at det oppstår glipe mellom bukse og sko. Jeg bruker
45nrth Fasterkatt, forgjengeren til
Japanther, som regnsko. Er også utmerket for alminnelig bruk vår/høst/mild vinter. Husk at de fleste alminnelige sykkelsko slipper inn fuktighet gjennom cleat-festet. Da hjelper hverken regnbukse eller skotrekk.
- Finnes flere vanlige sykkelbukser som takler en del regn, f.eks.
Castelli Nanoflex. Samme gjelder forresten for jakke. Om man virkelig trenger regnbukse, velg en med låsing eller strikk. I Oslo er det så lite regn at jeg klarer meg fint med
billigste Diadora for de få dagene det virkelig høljer ned. Finnes selvsagt bedre alternativer.
- Selv med tilnærmet vanntette sko, kommer skotrekk til sin rett i virkelig styrtregn. Til bruk når himmelen åpner seg, har jeg kjøpt
Vaude Bike Gaitor Long. Gamasjer og skotrekk i ett. Skal være reelt vanntette og enkle å bruke. Men i 2016 var aldri været så ille at jeg fikk bruk for dem
Har hatt en god del skotrekk gjennom årene og returnert dem som ikke består kjøkkentesten, altså som ikke kan holdes under rennende vann i noen minutter uten at stoffet blir vått tvers gjennom og slipper inn fuktighet. Vaudes trekk besto prøven med glans.