|
|
Tips til ny forsterker
|
Re: Tips til ny forsterker
[Re: Espen]
10/01/2017 13:40
|
GeirK
More than words
|
More than words
Skreddersydde sykkelrammer er jo kjempekult. Jeg har sansen for godt håndtverk, og betaler gjerne hvis jeg kan. Mye av gleden ved å eie slike produkter er jo helheten. Om jeg kunne skille den fra en masseprodusert ramme, er ikke så viktig. Det er forskjell, rent fysisk, på samme måte som det er forskjeller på forsterkere, men opplevelsen av å eie noe fint, gir en ekstra dimensjon for bruker og eieropplevelsen.
Mange bransjer er fulle av humbug, og hifibransjen er selvsagt langt oppe på den lista, men må man stå inne for alt som blir sagt og gjort i en bransje for å glede seg over produkter av høy kvalitet?
Joda, jeg har vært på vinkurs med en av landets fremste vinkjennere, og jeg kan love deg at for de aller fleste, dreier kjøp av dyre viner seg om jåleri og forventninger.
Arne Brimi sa en gang at forventinger er halvparten.
Problemet er at Hi-Fi entusiaster som regel hardnakket nekter for at mye av det de hører skjer inni hodet deres. De påstår at komponenten deres tilfører signalet en eller annet kvalitet som ikke kan forklares objektivt - og VIL IKKE HA den kunnskapen om hvordan de graverende kognitive svakheter vi mennesker er født med, farger opplevelsen av virkeligheten rundt dem, INKLUDERT hva de tror de hører fra stereoanlegget sitt - fordi det gir dem en ubehagelig kognitiv dissonans. Det å fornekte kunnskap som rokker ved ens eget verdensbilde, som mange Hi-Fi-entusiaster gjør (sammen med alternativbehandlere, vaksinermotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere) er en holdning som skaper så mye trøbbel for oss mennesker på så mange nivåer, at jeg ser det som et samfunnsansvar å si fra hvilket stort tull det er når jeg har sjansen. Selv når det, som i dette tilfelle ikke medfører andre problemer enn at folk bruker penger på teknologi, som til tross for at den ikke virker som forklart, faktsisk gir dem livskvalitet.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: GeirK]
10/01/2017 13:51
|
anonym22
Anonym22
|
Anonym22
Nja, livskvalitet. En del av disse hi-fi-entusiastene blir nevrotisk opptatt av å lytte etter svakheter og utbedre dem, framfor å faktisk lytte til musikk. Eller gi oppmerksomhet til kona  .
|
|
|
[Re: Stein]
10/01/2017 14:01
|
tmork
Lilloman
|
Lilloman
Dette er jo en flott synse-tråd. Vurderer selv ny forsterker da volumkontrollen på min gamle Primare er totalt på bærtur, og fjernkontrollen har store problemer med å snakke med forsterkeren. Har vel å merke et ønske om å få en liten forsterker som jeg kan "gjemmes" inne i et noe lavt tv-bord. Har funnet noen forsterkere, men vet ikke helt hvordan de fysisk små forsterkerne håndterer mine Dynaudio Fokus 140. Mulig jeg bør kvitte meg med mine fantastiske høyttalere og heller gå for den aktive varianten? http://www.dynaudio.com/home-audio/focus-xd/focus-200-xd
Lillo-Connoisseur Terje ™ Lostjenesten - Lillomarka
|
|
|
10/01/2017 14:29
|
EgilS
More than words
|
More than words
Det å fornekte kunnskap som rokker ved ens eget verdensbilde, som mange Hi-Fi-entusiaster gjør (sammen med alternativbehandlere, vaksinermotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere) er en holdning som skaper så mye trøbbel for oss mennesker på så mange nivåer, at jeg ser det som et samfunnsansvar å si fra hvilket stort tull det er når jeg har sjansen. Vel, du trenger ikke begrense det til noen grupper. Selv om noen er verre enn andre, og skaper større problemer enn andre, så gjelder nok dette alle mennesker i større eller mindre grad. Og de færreste av oss er dessverre slik at vi liker å måtte forandre mening, uansett hvor feil vi måtte ta. Og jo mer følelelsesmessig engasjerte vi er, desto verre er det.
Redigert av EgilS; 10/01/2017 14:30.
|
|
|
[Re: Ekorre]
10/01/2017 14:40
|
blåste
OP
Entusiast
|
OP
Entusiast
Blåste : Jeg ville tatt en titt på Devialet. Har hatt veldig mye forskjellig de siste årene. Devialeten blir stående. har 200en på Sonus Faber Olympica II. Her er link til test i L&B. http://www.lydogbilde.no/test/devialet-170-2 Er lett å låne en for test av Morten på NAT. Var dessverre ikke helt den prisklassen jeg hadde sett for meg, så håper på rimeligere alternativer.
[quote=GeirK]
Ellers sier artikkelen akkurat det jeg hevder. Det er ingen hørbar forskjell så lenge forsterkeren opererer i det lineære området - dvs ikke forvrenger. Kjøp stor nok forsterker. GeirK : Har du en formening om en eller flere forsterkere som er nok forsterker til nevnte høyttalere?
Redigert av blåste; 10/01/2017 14:43.
|
|
|
[Re: tmork]
10/01/2017 14:41
|
Syklist1
Besatt
|
Besatt
Dette er jo en flott synse-tråd. Vurderer selv ny forsterker da volumkontrollen på min gamle Primare er totalt på bærtur, og fjernkontrollen har store problemer med å snakke med forsterkeren. Har vel å merke et ønske om å få en liten forsterker som jeg kan "gjemmes" inne i et noe lavt tv-bord. Har funnet noen forsterkere, men vet ikke helt hvordan de fysisk små forsterkerne håndterer mine Dynaudio Fokus 140. Mulig jeg bør kvitte meg med mine fantastiske høyttalere og heller gå for den aktive varianten? http://www.dynaudio.com/home-audio/focus-xd/focus-200-xd Hypex sine moduler vil passe utmerket.
|
|
|
10/01/2017 14:46
|
ØysteinS
Ivrig
|
Ivrig
Vi må skille mellom to typer støy: conducted (gjennom ledninger - hva er godt norsk ord?) og [...].
Ledningsbundet.
|
|
|
[Re: sveinaa]
10/01/2017 15:45
|
JoachimV
Besatt
|
Besatt
Mellom forsterker og høyttaler. Her finnes det også gode løsninger med kabler med batteri som sikrer at motstanden er tilnærmet lik null. Men da holder det ikke med kobber (selvfølgelig), man må opp på det edleste metall. Derfor er prisen også linjer med kvalitet....
Kan du forklare det her nærmere? Jeg kan til dels kjøpe edlere metaller med tanke på kontaktflate men motstand og lederevne i kabel? https://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_resistivity_and_conductivity#In_metals Dette kan nok ikke forklares. Les det GeirK skrev til Tex. GeirK kan dette For egen del holder det med Sonos. God nok lyd for meg det! Hehe, ja så vel forsåvidt at den kunne komme. Ble nå likevel litt nysgjerrig på hva denne siste batteridrevne snakeolja kunne være for noe rart. 
|
|
|
10/01/2017 16:06
|
Espen
More than words
|
More than words
Skreddersydde sykkelrammer er jo kjempekult. Jeg har sansen for godt håndtverk, og betaler gjerne hvis jeg kan. Mye av gleden ved å eie slike produkter er jo helheten. Om jeg kunne skille den fra en masseprodusert ramme, er ikke så viktig. Det er forskjell, rent fysisk, på samme måte som det er forskjeller på forsterkere, men opplevelsen av å eie noe fint, gir en ekstra dimensjon for bruker og eieropplevelsen.
Mange bransjer er fulle av humbug, og hifibransjen er selvsagt langt oppe på den lista, men må man stå inne for alt som blir sagt og gjort i en bransje for å glede seg over produkter av høy kvalitet?
Joda, jeg har vært på vinkurs med en av landets fremste vinkjennere, og jeg kan love deg at for de aller fleste, dreier kjøp av dyre viner seg om jåleri og forventninger.
Arne Brimi sa en gang at forventinger er halvparten.
Det å fornekte kunnskap som rokker ved ens eget verdensbilde, som mange Hi-Fi-entusiaster gjør (sammen med alternativbehandlere, vaksinermotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere) er en holdning som skaper så mye trøbbel for oss mennesker på så mange nivåer, at jeg ser det som et samfunnsansvar å si fra hvilket stort tull det er når jeg har sjansen. Selv når det, som i dette tilfelle ikke medfører andre problemer enn at folk bruker penger på teknologi, som til tross for at den ikke virker som forklart, faktsisk gir dem livskvalitet. Kjøper alle dyre forsterkere (eller sykkelrammer for den sak skyld) fordi de ikke vet bedre, og stoler blindt på reklamen? ...og det dlir vanskelig å ta ansvar for alle typer muslimhatere, og foliehattkonspiratører fordi man gjerne bruker litt for mye penger på hobbyen sin altså.
|
|
|
10/01/2017 16:35
|
GeirK
More than words
|
More than words
Kjøper alle dyre forsterkere (eller sykkelrammer for den sak skyld) fordi de ikke vet bedre, og stoler blindt på reklamen?
Dyre sykkelrammer kan handle om mye mer om funksjon - varighet og leverandørservice, feks. ...og det dlir vanskelig å ta ansvar for alle typer muslimhatere, og foliehattkonspiratører fordi man gjerne bruker litt for mye penger på hobbyen sin altså.
Stråmann.
"The more false we destroy, the more room there will be for the true." - Robert Green Ingersoll
|
|
|
[Re: blåste]
10/01/2017 16:43
|
GeirK
More than words
|
More than words
GeirK : Har du en formening om en eller flere forsterkere som er nok forsterker til nevnte høyttalere?
Jeg har ikke nerdet mye om forsterkere i det siste, men denne bør være mer enn bra nok: https://www.hifiklubben.no/stereo/forsterkere/nad-c326bee-integrert-forsterker/
|
|
|
[Re: Syklist1]
10/01/2017 16:44
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hypex sine moduler vil passe utmerket.
Jeg tenkte akkurat det samme.
|
|
|
10/01/2017 16:44
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Hvor lønner det seg egentlig å kjøpe stereo nå? Ser at Soundgarden har 70%!!!!! AVSLAAAGGGG men det er jo de samme prisene som har vært i lang tid. Jeg liker veldig godt å høre på mye klassisk, piano, heavy metal og elektro og trance osv, så jeg trenger noe som spiller klart - ikke høyt. Tenkte å bruke 20.000-30.000 Setter uendelig stor pris på tips på produsenter og oppsett 
|
|
|
[Re: kaffekanne]
10/01/2017 16:47
|
gare
More than words
|
More than words
Hvor lønner det seg egentlig å kjøpe stereo nå? Ser at Soundgarden har 70%!!!!! AVSLAAAGGGG men det er jo de samme prisene som har vært i lang tid. Jeg liker veldig godt å høre på mye klassisk, piano, heavy metal og elektro og trance osv, så jeg trenger noe som spiller klart - ikke høyt. Tenkte å bruke 20.000-30.000 Setter uendelig stor pris på tips på produsenter og oppsett Totalt oppsett? Det gjelder vel å høre litt på høyttalere og egentlig kjøpe så stor forsterker som du kan  Jeg synes godt om noen Klipsch-høyttalere jeg hørte på som vel lå på omkring 8 000 eller noe sånt(husker ikke helt), men endte med System Audio i et godt tilbud som ble omkring 2 000 kroner dyrere.
Apatien i samfunnet er økende, og ingen bryr seg.
|
|
|
[Re: kaffekanne]
10/01/2017 16:50
|
GeirK
More than words
|
More than words
Hvor lønner det seg egentlig å kjøpe stereo nå? Ser at Soundgarden har 70%!!!!! AVSLAAAGGGG men det er jo de samme prisene som har vært i lang tid. Jeg liker veldig godt å høre på mye klassisk, piano, heavy metal og elektro og trance osv, så jeg trenger noe som spiller klart - ikke høyt. Tenkte å bruke 20.000-30.000 Setter uendelig stor pris på tips på produsenter og oppsett Finn noen høyttalere du liker lyden på først (det er her du skal legge pengene) og kjøp deretter den rimeligste forsterkeren som klarer å drive dem. Kjøp alt av kabler hos Biltema
|
|
|
10/01/2017 17:20
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Takk for tips folkens  Har tenkt litt på Klipsch, men hvordan er det med horn-diskant egentlig? Blir det like bra lydkvalitet som vanlig diskant? Når jeg hører ordet horn-diskant, så tenker jeg egentlig trøkk og dårlig kvalitet.
|
|
|
10/01/2017 17:37
|
Espen
More than words
|
More than words
Hypex byggesett gir ekstremt mye for penga.
|
|
|
10/01/2017 17:39
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
...og det dlir vanskelig å ta ansvar for alle typer muslimhatere, og foliehattkonspiratører fordi man gjerne bruker litt for mye penger på hobbyen sin altså.
Stråmann. Javel? Det å fornekte kunnskap som rokker ved ens eget verdensbilde, som mange Hi-Fi-entusiaster gjør (sammen med alternativbehandlere, vaksinermotstandere, muslimhatere, sykkelhatere og klimaskeptikere) er en holdning som skaper så mye trøbbel for oss mennesker på så mange nivåer, at jeg ser det som et samfunnsansvar å si fra hvilket stort tull det er når jeg har sjansen.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
[Re: Torshov-Simen]
10/01/2017 17:48
|
GeirK
More than words
|
More than words
Ja, stråmann. Med mindre du kan redegjøre for hvor jeg setter likhetstegn mellom faktafornektelse og det å bruke mye penger på en hobby.
|
|
|
10/01/2017 17:59
|
kaffekanne
Avhengig
|
Avhengig
Hmm, ser på et par brukte Martin Logan Vista. Noen som har erfaring med elektrostathøyttalere? Har hørt at man bør eie et par minst en gang iløpet av livet, så det må jo være bra  Disse er til salgs for 19.000, men jeg trenger sikkert en ganske saftig forsterker i tillegg. Er det noe spesielt man må ta hensyn til når det kommer til slike høyttalere?
|
|
|
10/01/2017 18:09
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
Ja, stråmann. Med mindre du kan redegjøre for hvor jeg setter likhetstegn mellom faktafornektelse og det å bruke mye penger på en hobby. 99 av 100 vil, som Espen åpnebart gjorde, lese sitatet over som at du setter likhetstegn mellom Hi-Fi-entusiaster, som bruker mye penger på utstyr som ikke kan dokumenteres å være bedre, og vaksinemotstandere, muslimhatere etc. Men for all del, jeg vet at du, som vanlig når du blir tatt i brudd på dine egne forumregler, kommer til å hevde at det ikke var det du mente og at ingen kan hevde det motsatte ettersom de ikke var inne i ditt hode da du skrev, så vi sparer de neste innleggene til noe det er noe poeng i å diskutere :-)
Redigert av Torshov-Simen; 10/01/2017 18:11.
Everything you hear is an opinion, not a fact. Everything you see is a perspective, not the truth.
|
|
|
10/01/2017 18:14
|
GeirK
More than words
|
More than words
99 av 100 vil, som Espen åpnebart gjorde, lese sitatet over som at du setter likhetstegn mellom Hi-Fi-entusiaster, som bruker mye penger på utstyr som ikke kan dokumenteres å være bedre, og vaksinemotstandere, muslimhatere etc.
Hvilken statistikk støtter du deg til her? Men for all del, jeg vet at du, som vanlig når du blir tatt i brudd på dine egne forumregler, kommer til å hevde at det ikke var det du mente ...
Hva er mine forumregler og på hvilken måte har jeg brutt dem?
|
|
|
10/01/2017 18:22
|
Torshov-Simen
Besatt
|
Besatt
99 av 100 vil, som Espen åpnebart gjorde, lese sitatet over som at du setter likhetstegn mellom Hi-Fi-entusiaster, som bruker mye penger på utstyr som ikke kan dokumenteres å være bedre, og vaksinemotstandere, muslimhatere etc.
Hvilken statistikk støtter du deg til her? Men for all del, jeg vet at du, som vanlig når du blir tatt i brudd på dine egne forumregler, kommer til å hevde at det ikke var det du mente ...
Hva er mine forumregler og på hvilken måte har jeg brutt dem? Vi vet hvor vi står - Gidder ikke i dag :-)
|
|
|
10/01/2017 18:25
|
Espen
More than words
|
More than words
Når du lister opp hifientusiaster, vaksinemotstandere og muslimhatere i samme setning, er det enkelt å tro at du tenker disse har ting til felles.
|
|
|
10/01/2017 18:28
|
Espen
More than words
|
More than words
Dyre sykkelrammer kan handle om mye mer om funksjon - varighet og leverandørservice Det kan det nok, men jeg tviler sterkt på at hovedmotivasjonen til de som kjøper skreddersydde sykkelrammer i titan gjør det pga. leverandørservice. En titanramme fra Kina kan ha like god varighet som en titanramme fra USA, men selvsagt til en brøkdel av prisen. e
|
|
|
10/01/2017 18:31
|
GeirK
More than words
|
More than words
Vi vet hvor vi står - Gidder ikke i dag :-)
Jeg ser det. Du gidder å kritisere, men du gidder ikke underbygge kritikken slik at man kan forstå hva du mener. Da ser det ut som at du bare brukte forumet til å lette litt på trykket og ikke komme med konstruktiv kritikk. Hint: Konstruktiv kritikk kjennetegnes ved at den forstås og aksepteres av motparten. Du vil ikke en gang la meg forstå. Fordi du ikke gidder i dag.
|
|
|
10/01/2017 18:32
|
Espen
More than words
|
More than words
...hva gjør en Litespeed, Seven eller Moots som en Trek i aluminium, ikke gjør?
Trek kjøpt hos den lokale sykkelbutikken, hvor du har kjent innehaveren halve livet.
e
|
|
|
10/01/2017 18:39
|
GeirK
More than words
|
More than words
Det kan det nok, men jeg tviler sterkt på at hovedmotivasjonen til de som kjøper skreddersydde sykkelrammer i titan gjør det pga. leverandørservice.
En titanramme fra Kina kan ha like god varighet som en titanramme fra USA, men selvsagt til en brøkdel av prisen.
Det var en av grunnene til at jeg kjøpte en Turner i sin tid - i tillegg til at det var den eneste rammen uten kulelagre. Skreddersøm av rammer har jo veldig mye for seg siden en kan få geometri som er tilpasset både kropp og måte å sykle på. Men - uansett. Analogien din funker først når noen hevder at en ramme kontra en annen gir dem en opplevelse som det er svært usannsynlig at de kan merke. Forskjellen i relevante parametre mellom to sykkelrammer er i de fleste tilfeller astronomiske sammenlignet med forskjellen i relevante parametere mellom to forsterkere, men dette er omtrent umulig å begripe med mindre du har skikkelig peiling på elektronikk og signalbehandling.
|
|
|
10/01/2017 18:41
|
GeirK
More than words
|
More than words
Når du lister opp hifientusiaster, vaksinemotstandere og muslimhatere i samme setning, er det enkelt å tro at du tenker disse har ting til felles.
Det er bare enkelt dersom en konstaterer at de er nevnt i samme setning uten å lese den. Dersom en tar seg bryet med å både lese OG forstå setningen, opphører denne misforståelsen. Jeg forventer faktisk at folk gjør det før de kommenterer.
|
|
|
10/01/2017 18:53
|
GeirK
More than words
|
More than words
...hva gjør en Litespeed, Seven eller Moots som en Trek i aluminium, ikke gjør?
Trek kjøpt hos den lokale sykkelbutikken, hvor du har kjent innehaveren halve livet.
e Først av alt er titan et mer eller mindre evigvarende materiale - landeveissykkelen min fra 2000 er flittig i bruk ennå, og vil være det i mange år fremover. Hvor mange 16 år gamle Trek-sykler i alu ser du langs veien, eller 13 år gamle XC-sykler i skogen? I tillegg kan du sende inn en Moots til ny bead blasting og få satt på nye dekaler slik at du i praksis har en ny ramme. Den ramma som jeg kjøpte i 1998 og som ble stjålet gjorde jeg det med - i tillegg til å få sveiset på skivebremsfester. I tillegg hadde Moots en softtail XC-sykkel, noe som Trek ikke hadde. Det var de objektive, etterprøvbare argumentene. De subjektive argumentene er at det er moro å ha noe som er håndlaget av en sykkelentusiast - å vite at rammene dine ble sveiset av en som heter Brad og som syklet singletrack i Steamboat Springs, CO når han ikke jobbet på rammene dine. Jeg synes også de er pene å se på med pene detaljer Subjektive argumenter er det ingen vits å diskutere. De er gyldige, alle sammen. En Hi-Fi-entusiast som sier at han kjøpte forsterkeren fordi den er designet av entusiaster og fordi han liker utseende, er det ingen poeng for meg å diskutere med. Vi har hatt denne diskusjonen flere ganger, Espen, og jeg har forklart dette like mange ganger, men det ser ikke ut til at forskjellen synker inn. Hi-Fi-entusiastenes argumenter er MEGET oppsiktsvekkende fra et vitenskaplig standpunkt, og ekstraordinære påstander krever ekstraordinære bevis. Mine påstander er ikke oppsiktsvekkende, og er enkle å beviese. Dette har INGEN TING å gjøre med hvor mye penger folk bruker på utstyr. Det har derimot ALT å gjøre med at enkelte lever i en "virkelighet" der de nekter å ta til seg kunnskap som har potensiale til å endre deres syn.
|
|
|
|
|